Voorste wiellager vervangen, ik krijg de as niet los

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Voorste wiellager vervangen, ik krijg de as niet los

Post by chrono »

Ik wil het wiellager laten vervangen bijn mijn S(uper)AX(O).
Daarvoor moet ik "even" de veerpoot eraf hebben.

Maar nu krijg ik de as niet uit de naaf.
Hij lijkt er muurvast in te zitten.
Kan ik hier een beetje geweld bij gebruiken?
Een poelie trekker erop?
Ik ben hem al iets met een hamer op z'n kop geweest.

Image


Image


Image

Iemand een idee, voor mij gevoel moet zo'n as toch niet zo vast zitten?

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

gewoon lostikken. Kan best wel eens lastig zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

Als de fusee al los is, veerpoot kantelen of boven los halen, zodat je de as uit de bak kunt schuiven. Dan met een hamer(eerst rubberen) VOL op je naafmoer meppen. Dan komt ie er zeker uit. Wel een nieuwe naafmoer kopen natuurlijk :lol:
Ax is back

mcdean
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 347
Joined: FriApr13, 2007 2:58:45 PM
Location: Borculo

Post by mcdean »

zet ze anders even eerst in de kruip olie en dan een flinke tik erop 8) Als ze een tijdje vast hebben gezeten willen ze niet zo graag..
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Het is gelukt, met een poelie trekker, een klein beetje draaien en toen schoot hij los.

NU heb ik het lager laten vervangen....nog speling!
Het oude lager was 100% kapot, de fles bewoog (Niet de draaiende beweging :wink: ) in het lager.
Met het nwe lager was het heel solide. Maar nu alles er weer aan zit, zit er weer speling :twisted:

Misschien een te smal lager gemonteerd, kan dat?? Het zelfde lager als er uit is gekomen, is er ook weer in gegaan. Of dat was ook al de verkeerde (en dus de reden van kapot gaan), of het zit ergens anders ook nog....

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

maak eens een foto van je aandrijfas van de kant die in het lager schuift.

Ga haast vermoeden dat er een verkeerde as inzit. Heb je die wel eens vervangen of weet je dat die vervangen is?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Die speling kun je wegdraaien met de naafmoer, gewoon een dik verlengstuk van een meter pakken en blijven draaien!!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Heb dat probleem ook gehad toen ik de assen van m´n vaders 1.1i verving voor de assen van de TGS, de moer zat aan het eind van de draad en toch nog een klein beetje speling.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

@denny,

D'r zit inderdaad een nwe aandrijfas aan deze kant.
Het is er wel een met zo'n abs rand (de auto heeft ook abs), en door een Citroën dealer er in gezet, maar dat hoef niet alles te zeggen natuurlijk.
Als de as verkeerd zou zijn, waar plaagt het hem dan, aan de voor of achterkant, misschien kan er dan iets af gefreesd worden ofzo?

Verder aandraaien lukt haast niet. Ik met een dopsleutel en een pijp erop, met m'n volle gewicht er op gehangen. Misschien dat lucht nog iets kan doen.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

En hier een foto van de as, had ik nog op m'n telefoon :D
Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Ik kan het zo niet goed zien. Maar voor een saxo van jouw type hoort het drukvlak tussen de spie en de koppeling van het rechte type te zijn en geen conisch verloop te hebben.

Als ik dit zo zie denk ik dat het wel de goede as is. Heb je nieuwe naafmoeren gebruikt?

De as hoort nl het lager op te sluiten als dat niet gaat is er iets niet goed.
heb je het wiellager er goed ingeperst? Mogelijk dat hij kapot is gegaan?
Naaf er op de juiste manier weer in het lager geperst?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Het persen heb ik laten doen.
Daar moet ik dus van uit gaan dat het goed is.
Het voelde ook heel soldie toen ik hem terug heb gezet.

Ik weet alleen niet goed of de as hem nu helemaal opsluit.
Zo veel kan er eigenlijk niet misgaan.

"vroeger" regelmatig bij een visa gedaan, maar ik ben het sleutelen een beetje verleerd geloof ik.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Gisteravond heb ik nog even gekeken,
de speling komt bij de lager weg.
Als ik het wiel "wiebel" beweegt de remklauw niet.

Moet er eigenkijk geen ring achter de centrale moer?

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

nee, maar als het helpt waarom niet
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Ik heb de poot weer los gehaald en nog eens bekeken.
Volgens mij gaat het bij de pijlen mis.

De as drukt op een heel klein stukje in het hard van het lager

Image

Image

De as lijkt er verder in te moeten (wat zelfs met geweld niet lukt)
In het hart zit zelfs een braampje.

Gewoon weg sliijpen en ruimer maken, od heb ik de verkeerde as (of lager)?

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ik heb even gekeken in de database.
er bestaan 2 lagermaten

35x72x33mm
Voorzijde -1/99 70.30 Skf

37x72x33mm
Voorzijde 2/99- 60.20 Skf

Ik denk dus dat een fout lager zo maar de oorzaak kan zijn.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Is dit de eertse maat van 37x72(hoogte)x33(dik)

Als ik hem zo meet is tie 37 mm.

Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

haha dan weet ik het ook niet meer.
Dat conische gedeelte wat ik op die laatste foto zie doet mij raar aan. Zit dat vast aan de naaf? Zat dat ook in de oude situatie zo?

Had de oude situatie ook speling?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

chrono
AX driver
AX driver
Posts: 37
Joined: MonNov13, 2006 3:07:39 PM

Post by chrono »

Ja, de oude situatie had exact de zelfde speling.

Ik neem aan de het in de oude situatie ook zo heeft gezeten.
Maar of het aan de naaf vast zit....ik dacht het niet.
Het randje direct daarna is waar het metaal is "opgestroopt" is
waar nu de as tegenaan loopt, en (vermoed ik) voorkomt dat de aandrijf as het lager echt kan opsluiten.

Ik wil eens proberen het randje weg te halen en kijken of de as er nog iets verder in wil. Een feit is wel dat de abs sensor nu exact voor de abs ring op de as zit (waardoor de as goed gemonteerd lijkt), en dat zal dan niet mee zo zijn.

Geweldig trouwens dat je al zo veel moeite heb gedaan voor mij!

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Tja het idee wat ik heb is dat de naaf en as niet bij elkaar horen.

Heb je al eens gekeken ho het er aan de andere (spelingsloze??) kant zit.
Moet nl extact hetzelfde zijn. Zo niet dan zoek de verschillen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply