Inhouden, slecht starten, geen stationair.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Inhouden, slecht starten, geen stationair.
Zoals de meesten onder jullie wel weten heb ik in de 1.1 carb een KDY-blok gelegd. Ik kreeg hem vrij vlug aan de praat maar er scheelt toch iets mee!
Als ik hem met koude motor wil starten moet ik eerst een aantal cl benzine in het injectiehuis gieten voor hij wil aanslaan. De temperatuursensor op het thermostaathuis doet zijn werk en laat de gasklep ietsje kantelen.
Als ik hem start houdt hij 1 sec zijn stationair aan waarna hij direct stilvalt.
Als ik door gas te geven hem op een bepaald toerental wil houden valt hij ook stil.
Als ik pompend een toerental aanhoud lukt dat wel!
Ik heb vandaag een testritje gemaakt en hij trekt iig niet slecht op:
http://www.youtube.com/watch?v=MFyYzuTEx_Q
Ik heb de voorontsteking al wat bijgedraaid, maar het probleem blijft.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Ik ga morgen (als het vanavond niet té laat wordt) de ECU alvast eens uitlezen.
Als ik hem met koude motor wil starten moet ik eerst een aantal cl benzine in het injectiehuis gieten voor hij wil aanslaan. De temperatuursensor op het thermostaathuis doet zijn werk en laat de gasklep ietsje kantelen.
Als ik hem start houdt hij 1 sec zijn stationair aan waarna hij direct stilvalt.
Als ik door gas te geven hem op een bepaald toerental wil houden valt hij ook stil.
Als ik pompend een toerental aanhoud lukt dat wel!
Ik heb vandaag een testritje gemaakt en hij trekt iig niet slecht op:
http://www.youtube.com/watch?v=MFyYzuTEx_Q
Ik heb de voorontsteking al wat bijgedraaid, maar het probleem blijft.
Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Ik ga morgen (als het vanavond niet té laat wordt) de ECU alvast eens uitlezen.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Ik heb er een GT-benzinetank met bijhorende pomp ondergestoken en het knikarmpompje verwijderd. Zelfs met een knikarmpompje zou hij toch minstens stationair moeten draaien.Rio97 wrote:Zit de originele benzinepomp er nog in?
Begreep dat er een behoorlijk groot verschil zit tussen de pomp van een carb en injectie.
Ik denk meteen aan bedradingsfout.
Overigens is dat ding wat de gasklep een stukje doet kantelen NIET de temperatuur-sensor, maar de stappenmotor.
Waar het volgens mij fout gaat is de bedrading naar de temperatuur-sensor voor de ECU (die de sensor die in het thermostaathuis zit).
Een verkeerd aangesloten lambda-sensor kan ook voor dergelijke problemen zorgen.
Overigens is dat ding wat de gasklep een stukje doet kantelen NIET de temperatuur-sensor, maar de stappenmotor.
Waar het volgens mij fout gaat is de bedrading naar de temperatuur-sensor voor de ECU (die de sensor die in het thermostaathuis zit).
Een verkeerd aangesloten lambda-sensor kan ook voor dergelijke problemen zorgen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Maar het is toch normaal dat de tempsensor op het thermostaathuis met koude motor de gasklep iets doet opengaan? (dmv stappenmotor) Als ik het stekkertje van die sensor trek gaat de gasklep direct terug dicht. En gisteren heb ik wel een paar km gereden, dus dan ging het toch 'iets' moeten verbeteren? En het verslechte zelfs nog eigenlijk.
Dit stekkertje is op de kabelboom trouwens blauw ipv groen. Maar het zou de juiste stekker moeten zijn, want ik heb hem nagemeten en het met autodata gecontroleerd.
Ik denk eerder aan de lambdasonde.
Ik heb hier na het uit te meten de witte met de blauwe verbonden en de rode met de zwarte.
lambdasonde: wit en rood
kabelboom: zwart en blauw
Om het rode stekkertje met het zwarte te kunnen verbinden heb ik eerst de onderkant plat moeten maken.
Waarom paste dit niet standaard, en ben ik hier juist?
Ik heb nog een reserve lambdasonde die ik evt kan proberen.
edit; zonet even de gti zonder lambda en tempsensor gestart en die bleef eigenlijk vrij goed starten & draaien. Ik begin toch aan iets anders te denken Of mag ik een gti met group-n in niet vergelijken?
Dit stekkertje is op de kabelboom trouwens blauw ipv groen. Maar het zou de juiste stekker moeten zijn, want ik heb hem nagemeten en het met autodata gecontroleerd.
Ik denk eerder aan de lambdasonde.
Ik heb hier na het uit te meten de witte met de blauwe verbonden en de rode met de zwarte.
lambdasonde: wit en rood
kabelboom: zwart en blauw
Om het rode stekkertje met het zwarte te kunnen verbinden heb ik eerst de onderkant plat moeten maken.
Waarom paste dit niet standaard, en ben ik hier juist?
Ik heb nog een reserve lambdasonde die ik evt kan proberen.
edit; zonet even de gti zonder lambda en tempsensor gestart en die bleef eigenlijk vrij goed starten & draaien. Ik begin toch aan iets anders te denken Of mag ik een gti met group-n in niet vergelijken?
Compleet andere motor-elektronica, maar in basis wel dezelfde sensoren.
Maar de ECU van de GTI is al helemaal helemaal ingeregeld, dus als 'ie dan voor een bepaalde sensor noodloop-gegevens moet gebruiken, zal 'ie veel minder snel moeilijk gaan doen.
Je zelf ingebouwde KDY motor moet nog vanaf nul alles opnieuw inleren, en dat wordt een beetje lastig als bepaalde sensoren óf niet gezien worden (door verkeerde bedrading), óf een sensor defect is.
Maar de ECU van de GTI is al helemaal helemaal ingeregeld, dus als 'ie dan voor een bepaalde sensor noodloop-gegevens moet gebruiken, zal 'ie veel minder snel moeilijk gaan doen.
Je zelf ingebouwde KDY motor moet nog vanaf nul alles opnieuw inleren, en dat wordt een beetje lastig als bepaalde sensoren óf niet gezien worden (door verkeerde bedrading), óf een sensor defect is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Bij een type 1 zou 't katalysator-lampje die functie moeten hebben.
(Maar dan moet je wel de motorkabelboom goed en volledig op de dashboard-kabelboom aangesloten hebben. )
(Maar dan moet je wel de motorkabelboom goed en volledig op de dashboard-kabelboom aangesloten hebben. )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Volgens mij heb ik dat lampje niet eens aangezien er in België nooit types 1 geleverd zijn met een katalysator. En zelfs niet met injectie.MNM(tm) wrote:Bij een type 1 zou 't katalysator-lampje die functie moeten hebben.
(Maar dan moet je wel de motorkabelboom goed en volledig op de dashboard-kabelboom aangesloten hebben. )
edit: blijkbaar kan het ook zo:
Toen ik de symptonen aan mijn garagist vertelde zei hij mij dat het de injector kon zijn ook. Hij had onlangs +- tzelfde met een auto, en toen was het de injector.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Nu wil hij nog steeds niet normaal doen
Ik heb op aanraden van MNM(tm) een elektroklep tussen het injectiehuis en de vaccuümvervroeger gezet. Helaas heeft dit niet geholpen en heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb even een filmpje gemaakt:
Sorry voor de slechte kwaliteit. Als ik rond de 30 sec snel begin te drukken kan ik hem zo op vrij lage toeren houden.
http://www.youtube.com/watch?v=dbjOBSvY7EU
Zou testen met startpilot iets zijn?
Starten gaat trouwens nog steeds barslecht zonder wat extra benzine...
Ik heb op aanraden van MNM(tm) een elektroklep tussen het injectiehuis en de vaccuümvervroeger gezet. Helaas heeft dit niet geholpen en heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb even een filmpje gemaakt:
Sorry voor de slechte kwaliteit. Als ik rond de 30 sec snel begin te drukken kan ik hem zo op vrij lage toeren houden.
http://www.youtube.com/watch?v=dbjOBSvY7EU
Zou testen met startpilot iets zijn?
Starten gaat trouwens nog steeds barslecht zonder wat extra benzine...
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Zonet even de ECU uitgelezen en hij geeft geen enkele foutcode.
Hij geeft code 12, en daarna komt dan niets meer.
Dan even de lambdasonde afgekoppeld => geen foutcodes
Dan even de kvs tempsensor afgekoppeld => lampje blijft altijd branden :s
Ik heb hem telkens even laten draaien tussenin. Ik kon hem natuurlijk wel niet stationair laten draaien, maar ik veronderstel dat dat niet nodig is.
Kan iemand hier wijzer uit worden, en is dit normaal?
Hij geeft code 12, en daarna komt dan niets meer.
Dan even de lambdasonde afgekoppeld => geen foutcodes
Dan even de kvs tempsensor afgekoppeld => lampje blijft altijd branden :s
Ik heb hem telkens even laten draaien tussenin. Ik kon hem natuurlijk wel niet stationair laten draaien, maar ik veronderstel dat dat niet nodig is.
Kan iemand hier wijzer uit worden, en is dit normaal?
Hmmzzz...
't is dat je ruim 2½ uur rijden hier vandaan woont, anders zou ik ff een andere ph1 KDY kabelboom komen brengen.
(Compleet met sensoren-meuk)
Code 12 betekent "begin identificatie"
Daarmee begint de uitleesprocedure dus.
Dan moet je weer 3 seconden op de knop drukken om de volgende code te krijgen.
Pas als je code 11 krijgt, is de uitlees-procedure afgelopen.
Een beschrijving voor het uitlezen en een overzicht van de storingscodes vind je op deze pagina
't is dat je ruim 2½ uur rijden hier vandaan woont, anders zou ik ff een andere ph1 KDY kabelboom komen brengen.
(Compleet met sensoren-meuk)
Code 12 betekent "begin identificatie"
Daarmee begint de uitleesprocedure dus.
Dan moet je weer 3 seconden op de knop drukken om de volgende code te krijgen.
Pas als je code 11 krijgt, is de uitlees-procedure afgelopen.
Een beschrijving voor het uitlezen en een overzicht van de storingscodes vind je op deze pagina
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Hmm ok, dan deed ik het toch niet volledig juist. Morgen eens opnieuw proberen.MNM(tm) wrote:Hmmzzz...
't is dat je ruim 2½ uur rijden hier vandaan woont, anders zou ik ff een andere ph1 KDY kabelboom komen brengen.
(Compleet met sensoren-meuk)
Code 12 betekent "begin identificatie"
Daarmee begint de uitleesprocedure dus.
Dan moet je weer 3 seconden op de knop drukken om de volgende code te krijgen.
Pas als je code 11 krijgt, is de uitlees-procedure afgelopen.
Een beschrijving voor het uitlezen en een overzicht van de storingscodes vind je op deze pagina
Ik heb trouwens de gegevens van beide temperatuursensoren even opgezocht en er zit dus toch wel degelijk verschil in.
Ik heb dus een 1.0i ph2 (met DIS) tempsensor zitten in het KDY-blok.
Behoorlijk afwijkende waardes toch?:
Hij loopt er dus te arm mee. Of is dat zo precies niet?
Bedankt trouwens voor de hulp.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Die sensor zal het wel niet zijn.
Ik begin het echt beu te worden
Alles gecontroleerd op valse lucht, slangetjes zijn quasi allemaal nieuw, dus dat kan ik uitsluiten. (of toch niet in die mate dat het zo erg is dat hij er niet wil van starten...)
De brandstofpomp geeft wel degelijk benzine aan het injectiehuis. Ik heb ze voor de zekerheid nu rechstreeks aan de batterij gekoppeld.
Ontsteking staat wel fout, maar hij zou toch moeten starten...
Als ik probeer te starten komt zelfs de gasklep bijna niet nat...
De ECU uitlezen wil echt niet lukken. Van zodra ik het testlampje aansluit aan het desbetreffende stekkertje begint het lampje te branden en blijft het branden... (ja, ik sluit het correct aan)
Oja, behalve een plofje wil hij nu niet meer starten.
Ik vroeg me nog 1 iets af. Onderaan het gasklephuis aan de voorkant rechts is er een aansluiting voor een klein slangetje. Wat doet dit? *-)
Het irritant is dat ik geen vervangonderdelen heb. En die injectiehuizen en ECU's zijn volgens mij hier onvindbaar. En sloperijen heb je hier niet.
WTF kan het zijn
Ik begin het echt beu te worden
Alles gecontroleerd op valse lucht, slangetjes zijn quasi allemaal nieuw, dus dat kan ik uitsluiten. (of toch niet in die mate dat het zo erg is dat hij er niet wil van starten...)
De brandstofpomp geeft wel degelijk benzine aan het injectiehuis. Ik heb ze voor de zekerheid nu rechstreeks aan de batterij gekoppeld.
Ontsteking staat wel fout, maar hij zou toch moeten starten...
Als ik probeer te starten komt zelfs de gasklep bijna niet nat...
De ECU uitlezen wil echt niet lukken. Van zodra ik het testlampje aansluit aan het desbetreffende stekkertje begint het lampje te branden en blijft het branden... (ja, ik sluit het correct aan)
Oja, behalve een plofje wil hij nu niet meer starten.
Ik vroeg me nog 1 iets af. Onderaan het gasklephuis aan de voorkant rechts is er een aansluiting voor een klein slangetje. Wat doet dit? *-)
Het irritant is dat ik geen vervangonderdelen heb. En die injectiehuizen en ECU's zijn volgens mij hier onvindbaar. En sloperijen heb je hier niet.
WTF kan het zijn
Last edited by citrofenwick on SatFeb07, 2009 4:01:16 PM, edited 1 time in total.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: