Inhouden, slecht starten, geen stationair.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Inhouden, slecht starten, geen stationair.

Post by citrofenwick »

Zoals de meesten onder jullie wel weten heb ik in de 1.1 carb een KDY-blok gelegd. Ik kreeg hem vrij vlug aan de praat maar er scheelt toch iets mee!

Als ik hem met koude motor wil starten moet ik eerst een aantal cl benzine in het injectiehuis gieten voor hij wil aanslaan. De temperatuursensor op het thermostaathuis doet zijn werk en laat de gasklep ietsje kantelen.

Als ik hem start houdt hij 1 sec zijn stationair aan waarna hij direct stilvalt.
Als ik door gas te geven hem op een bepaald toerental wil houden valt hij ook stil.
Als ik pompend een toerental aanhoud lukt dat wel!

Ik heb vandaag een testritje gemaakt en hij trekt iig niet slecht op:
http://www.youtube.com/watch?v=MFyYzuTEx_Q

Ik heb de voorontsteking al wat bijgedraaid, maar het probleem blijft.

Iemand enig idee wat er mis kan zijn?
Ik ga morgen (als het vanavond niet té laat wordt) de ECU alvast eens uitlezen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Zit de originele benzinepomp er nog in?
Begreep dat er een behoorlijk groot verschil zit tussen de pomp van een carb en injectie.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Rio97 wrote:Zit de originele benzinepomp er nog in?
Begreep dat er een behoorlijk groot verschil zit tussen de pomp van een carb en injectie.
Ik heb er een GT-benzinetank met bijhorende pomp ondergestoken en het knikarmpompje verwijderd. Zelfs met een knikarmpompje zou hij toch minstens stationair moeten draaien.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik denk meteen aan bedradingsfout.
Overigens is dat ding wat de gasklep een stukje doet kantelen NIET de temperatuur-sensor, maar de stappenmotor. ;)

Waar het volgens mij fout gaat is de bedrading naar de temperatuur-sensor voor de ECU (die de sensor die in het thermostaathuis zit).

Een verkeerd aangesloten lambda-sensor kan ook voor dergelijke problemen zorgen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Maar het is toch normaal dat de tempsensor op het thermostaathuis met koude motor de gasklep iets doet opengaan? (dmv stappenmotor) Als ik het stekkertje van die sensor trek gaat de gasklep direct terug dicht. En gisteren heb ik wel een paar km gereden, dus dan ging het toch 'iets' moeten verbeteren? En het verslechte zelfs nog eigenlijk.

Dit stekkertje is op de kabelboom trouwens blauw ipv groen. Maar het zou de juiste stekker moeten zijn, want ik heb hem nagemeten en het met autodata gecontroleerd.

Ik denk eerder aan de lambdasonde.
Image

Ik heb hier na het uit te meten de witte met de blauwe verbonden en de rode met de zwarte.
lambdasonde: wit en rood
kabelboom: zwart en blauw

Om het rode stekkertje met het zwarte te kunnen verbinden heb ik eerst de onderkant plat moeten maken.

Waarom paste dit niet standaard, en ben ik hier juist?
Ik heb nog een reserve lambdasonde die ik evt kan proberen.

edit; zonet even de gti zonder lambda en tempsensor gestart en die bleef eigenlijk vrij goed starten & draaien. Ik begin toch aan iets anders te denken :? Of mag ik een gti met group-n in niet vergelijken?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Compleet andere motor-elektronica, maar in basis wel dezelfde sensoren.
Maar de ECU van de GTI is al helemaal helemaal ingeregeld, dus als 'ie dan voor een bepaalde sensor noodloop-gegevens moet gebruiken, zal 'ie veel minder snel moeilijk gaan doen.

Je zelf ingebouwde KDY motor moet nog vanaf nul alles opnieuw inleren, en dat wordt een beetje lastig als bepaalde sensoren óf niet gezien worden (door verkeerde bedrading), óf een sensor defect is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Vanavond dan toch maar eens kijken om die ECU uit te lezen. Ik las dat het motorstoringslampje op een type 2 dash dient om de code te weergeven. Waar kan je dit zien bij een type 1?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Bij een type 1 zou 't katalysator-lampje die functie moeten hebben.
(Maar dan moet je wel de motorkabelboom goed en volledig op de dashboard-kabelboom aangesloten hebben. ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Bij een type 1 zou 't katalysator-lampje die functie moeten hebben.
(Maar dan moet je wel de motorkabelboom goed en volledig op de dashboard-kabelboom aangesloten hebben. ;))
Volgens mij heb ik dat lampje niet eens aangezien er in België nooit types 1 geleverd zijn met een katalysator. En zelfs niet met injectie.
edit: blijkbaar kan het ook zo:
Image

Toen ik de symptonen aan mijn garagist vertelde zei hij mij dat het de injector kon zijn ook. Hij had onlangs +- tzelfde met een auto, en toen was het de injector.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Nu wil hij nog steeds niet normaal doen :evil:

Ik heb op aanraden van MNM(tm) een elektroklep tussen het injectiehuis en de vaccuümvervroeger gezet. Helaas heeft dit niet geholpen en heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb even een filmpje gemaakt:
Sorry voor de slechte kwaliteit. Als ik rond de 30 sec snel begin te drukken kan ik hem zo op vrij lage toeren houden.

http://www.youtube.com/watch?v=dbjOBSvY7EU


Zou testen met startpilot iets zijn?
Starten gaat trouwens nog steeds barslecht zonder wat extra benzine...

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

'ie pakt z'n stationair duidelijk niet goed op.
Heb je de ECU al wel uitgelezen?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:'ie pakt z'n stationair duidelijk niet goed op.
Heb je de ECU al wel uitgelezen?
Nee, daar had ik vanavond geen tijd meer voor. Dat is het eerste wat ik morgen ga doen :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Zonet even de ECU uitgelezen en hij geeft geen enkele foutcode.
Hij geeft code 12, en daarna komt dan niets meer.

Dan even de lambdasonde afgekoppeld => geen foutcodes
Dan even de kvs tempsensor afgekoppeld => lampje blijft altijd branden :s

Ik heb hem telkens even laten draaien tussenin. Ik kon hem natuurlijk wel niet stationair laten draaien, maar ik veronderstel dat dat niet nodig is.
Kan iemand hier wijzer uit worden, en is dit normaal?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Hmmzzz...
't is dat je ruim 2½ uur rijden hier vandaan woont, anders zou ik ff een andere ph1 KDY kabelboom komen brengen. :roll:
(Compleet met sensoren-meuk)


Code 12 betekent "begin identificatie"

Daarmee begint de uitleesprocedure dus.

Dan moet je weer 3 seconden op de knop drukken om de volgende code te krijgen.

Pas als je code 11 krijgt, is de uitlees-procedure afgelopen.

Een beschrijving voor het uitlezen en een overzicht van de storingscodes vind je op deze pagina
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Hmmzzz...
't is dat je ruim 2½ uur rijden hier vandaan woont, anders zou ik ff een andere ph1 KDY kabelboom komen brengen. :roll:
(Compleet met sensoren-meuk)


Code 12 betekent "begin identificatie"

Daarmee begint de uitleesprocedure dus.

Dan moet je weer 3 seconden op de knop drukken om de volgende code te krijgen.

Pas als je code 11 krijgt, is de uitlees-procedure afgelopen.

Een beschrijving voor het uitlezen en een overzicht van de storingscodes vind je op deze pagina
Hmm ok, dan deed ik het toch niet volledig juist. Morgen eens opnieuw proberen.
Ik heb trouwens de gegevens van beide temperatuursensoren even opgezocht en er zit dus toch wel degelijk verschil in.
Ik heb dus een 1.0i ph2 (met DIS) tempsensor zitten in het KDY-blok.
Behoorlijk afwijkende waardes toch?:
Image

Hij loopt er dus te arm mee. Of is dat zo precies niet?
Bedankt trouwens voor de hulp.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Die sensor zal het wel niet zijn.
Ik begin het echt beu te worden :x

Alles gecontroleerd op valse lucht, slangetjes zijn quasi allemaal nieuw, dus dat kan ik uitsluiten. (of toch niet in die mate dat het zo erg is dat hij er niet wil van starten...)
De brandstofpomp geeft wel degelijk benzine aan het injectiehuis. Ik heb ze voor de zekerheid nu rechstreeks aan de batterij gekoppeld.

Ontsteking staat wel fout, maar hij zou toch moeten starten...

Als ik probeer te starten komt zelfs de gasklep bijna niet nat...

De ECU uitlezen wil echt niet lukken. Van zodra ik het testlampje aansluit aan het desbetreffende stekkertje begint het lampje te branden en blijft het branden... (ja, ik sluit het correct aan)

Oja, behalve een plofje wil hij nu niet meer starten.

Ik vroeg me nog 1 iets af. Onderaan het gasklephuis aan de voorkant rechts is er een aansluiting voor een klein slangetje. Wat doet dit? *-)

Het irritant is dat ik geen vervangonderdelen heb. En die injectiehuizen en ECU's zijn volgens mij hier onvindbaar. En sloperijen heb je hier niet.

WTF kan het zijn :evil:
:cry:
Last edited by citrofenwick on SatFeb07, 2009 4:01:16 PM, edited 1 time in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kun je daar ook nog even een foto van maken?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Kun je daar ook nog even een foto van maken?
Image
En ik bedoelde trouwens het gasklephuis ipv injectiehuis.

Links aan de bovenkant.
(let niet op de loszittende benzineleidingen)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dat buisje hoort afgedopt te zijn! 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

MNM(tm) wrote:Dat buisje hoort afgedopt te zijn! 8)
En dat is het ook :-/

Post Reply