Welke bougies? En wat is het verschil?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Welke bougies? En wat is het verschil?

Post by Mastenhose »

Binnenkort wil ik m'n AX eens verwennen met een setje nieuwe bougies.
Nu zijn er verschillende soorten bougies te krijgen en ben ik niet echt thuis op dat gebied.

Op h-base stond 't volgende:
NGK BCPR 5 ES - €3.76/st.
V-Line: Is NGK BCPR 5 ES-bougie met een V-groef, per 4 verpakt voor €20,-.
Wat is het voordeel boven een V-groef t.o.v. een 'normale'?

De vraag anders gesteld: Welke bougies kan ik het best gebruiken voor mijn AX-je?

Ik verwacht geen high-performance prestaties van m'n 1.1i, de AX moet gewoon zo goedkoop mogelijk rijdend gehouden blijven! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

En verkeerd geplaatst.. :oops:
Kan een Modje 'm in 't juiste topic plaatsen S.V.P.?

Bedankt!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Hier beter?

Trouwens geen NGK nemen, daar houden Franse motoren niet zo van. Het is geen toojoota of mitsjubiesie.
Ik schroef er altijd Bosch in. Gaat prima.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Hey Rogier, bedankt voor het verplaatsen!
Nog een bepaald type van Bosch dat uitermate geschikt is? Of is het gewoon een kwestie van naar de brezan of auto-electra gaan en zeggen dat ik Bosch-bougietjes voor m'n AX wil? ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bougies haal ik altijd bij de Fugo in Gouda, dat is een Bosch dealer (en zit vlakbij mijn werk) en geef ik mijn kenteken op.
Andere merken kunnen ook prima, zolang het maar geen NGK is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Ik geloofde nooit zo in de merk zin/onzin bij standaard bougies, maar ik heb ook al 2x problemen gehad met NGK, heb nu bosch vd dealer

Steenwiekermoat
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 92
Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
Location: Blesdijke

Post by Steenwiekermoat »

Denk er even om dat er in sommige AX type's geen Champion bougies mogen.
Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer om welk type het gaat.
Maar Citroën heeft er in die jaren voor gewaarschuwd.
Verder zijn Champion goeie bougies
Groeten van Henk uut Blesdieke

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Steenwiekermoat wrote:Denk er even om dat er in sommige AX type's geen Champion bougies mogen.
Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer om welk type het gaat.
Diesels, daar moeten gloeipluggen in :lol:

Maar klopt, pak de originele of vervangers daarvoor. NGK wil bij franse auto's wel eens tot zuigergaten leiden. Wat het probleem met champion was weet ik niet maar iets soortgelijks kan ik me wel voorstellen.

Met bosch zit je altijd wel goed mits de juiste warmtegraad
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

denny wrote:
Steenwiekermoat wrote:Denk er even om dat er in sommige AX type's geen Champion bougies mogen.
Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer om welk type het gaat.
Diesels, daar moeten gloeipluggen in :lol:

Maar klopt, pak de originele of vervangers daarvoor. NGK wil bij franse auto's wel eens tot zuigergaten leiden. Wat het probleem met champion was weet ik niet maar iets soortgelijks kan ik me wel voorstellen.

Met bosch zit je altijd wel goed mits de juiste warmtegraad
En hoe weet ik welke warmtegraad ik moet hebben?
Ik neem aan dat ze dit bij de Brezan wel weten toch?
Of moet ik ze daar dan juist niet halen? Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van een setje bougies? (met andere woorden: vervangen 1x in de hoeveel kms?)

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

ik heb onlangs nog nieuwe bougie's gekocht. Gewoon bij de dealert, kost geen drol (was geloof ik 16 euro kwijt)
Dingen zijn orgineel Citroën/peugeot 'Equim' of zoiets. Prima dingen!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mastenhose wrote:
En hoe weet ik welke warmtegraad ik moet hebben?
Ik neem aan dat ze dit bij de Brezan wel weten toch?
Of moet ik ze daar dan juist niet halen? Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van een setje bougies? (met andere woorden: vervangen 1x in de hoeveel kms?)

Gr. Marco
Je oude bougies meenemen helpt, maar als je naar een automaterialen handel gaat (ik ga altijd naar Banis, die is bosch dealer dus heb altijd bosch bougies, die het overigens prima doen), en ze zoeken je kenteken op krijg je ook de goede..

En levensduur, tja, ik weet bij mn blauwe had ik ze nooit vervangen, dat was 'net' gedaan toen ik hem kocht...

2 jaar en ik denk 12.000 km later starte me blok niet meer, bougies overleden :D:D
Ennuhm ja, zelfs na de oververhitting heb ik de bougies niet vervangen, en hij's 4x ofzo oververhit geweest :oops:

Bij de 1.0 doen we t om de 5 jaar ofzo, maja, wat loopt dat ding nou, 4000 km per jaar met moeite?
Kever heeft net nieuwe gekregen van mij, waar ik nog wat van geleerd heb ook :D

Wat is een helicoil (thanx to q01z)
Helicoil is dus een bus met schroefdraad die je om het schroefdraad van je bougie kan draaien. Waarom doe je dat,
nou als t schroefdraad in de cilinder kop een keer verneukt is, kan je t uitboren en opnieuw tappen, maar dan heb je dus een grotere schroefmaat...

Met zon busje kan je dus simpel 4 dezelfde bougies kopen en toch 1 andere schroefdraad laten hebben ;
Image
Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Helicoils ken ik nog uit m´n brommertijdperk! :)
Rete-handig die dingen! :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Had ik ook moeten brommeren vroeger dus ;)

Ik kende het niet en ik haalde die oude bougie eruit, die helemaal veroest was en schrok me dood, uhhhhh die heeft een hele andere maat?

Dacht al wat nu weer, totdat q01z me er dus op wijst dat dat nou een helicoil is.. ooooooooh!!! :D Ik opgelucht
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

De levensduur van bougies had ik laatst 's opgezocht. Volgens de Haynes zijn deze bij de 20.000 km beurt aan vervanging toe.
Zelf vervang ik ze om de andere oliebeurt. Dat is meestal om de 25k km, maar dan zien ze er altijd nog wel redelijk tot goed uit.
Maakt het gebruik van de auto hierbij ook nog uit?
Ritjes korter dan een half uur maak ik eigenlijk zelden...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik rij eigenlijk alleen maar ritjes korter van 30 minuten! :oops:
Met een km.stand van ruim 30.000 op de teller ( 8) ), is het misschien geen overbodige luxe om de AX eens van nieuwe bougietjes te voorzien! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply