Welke bougies? En wat is het verschil?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Welke bougies? En wat is het verschil?
Binnenkort wil ik m'n AX eens verwennen met een setje nieuwe bougies.
Nu zijn er verschillende soorten bougies te krijgen en ben ik niet echt thuis op dat gebied.
Op h-base stond 't volgende:
NGK BCPR 5 ES - €3.76/st.
V-Line: Is NGK BCPR 5 ES-bougie met een V-groef, per 4 verpakt voor €20,-.
Wat is het voordeel boven een V-groef t.o.v. een 'normale'?
De vraag anders gesteld: Welke bougies kan ik het best gebruiken voor mijn AX-je?
Ik verwacht geen high-performance prestaties van m'n 1.1i, de AX moet gewoon zo goedkoop mogelijk rijdend gehouden blijven!
Nu zijn er verschillende soorten bougies te krijgen en ben ik niet echt thuis op dat gebied.
Op h-base stond 't volgende:
NGK BCPR 5 ES - €3.76/st.
V-Line: Is NGK BCPR 5 ES-bougie met een V-groef, per 4 verpakt voor €20,-.
Wat is het voordeel boven een V-groef t.o.v. een 'normale'?
De vraag anders gesteld: Welke bougies kan ik het best gebruiken voor mijn AX-je?
Ik verwacht geen high-performance prestaties van m'n 1.1i, de AX moet gewoon zo goedkoop mogelijk rijdend gehouden blijven!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Hier beter?
Trouwens geen NGK nemen, daar houden Franse motoren niet zo van. Het is geen toojoota of mitsjubiesie.
Ik schroef er altijd Bosch in. Gaat prima.
Trouwens geen NGK nemen, daar houden Franse motoren niet zo van. Het is geen toojoota of mitsjubiesie.
Ik schroef er altijd Bosch in. Gaat prima.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Bougies haal ik altijd bij de Fugo in Gouda, dat is een Bosch dealer (en zit vlakbij mijn werk) en geef ik mijn kenteken op.
Andere merken kunnen ook prima, zolang het maar geen NGK is.
Andere merken kunnen ook prima, zolang het maar geen NGK is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Diesels, daar moeten gloeipluggen inSteenwiekermoat wrote:Denk er even om dat er in sommige AX type's geen Champion bougies mogen.
Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer om welk type het gaat.
Maar klopt, pak de originele of vervangers daarvoor. NGK wil bij franse auto's wel eens tot zuigergaten leiden. Wat het probleem met champion was weet ik niet maar iets soortgelijks kan ik me wel voorstellen.
Met bosch zit je altijd wel goed mits de juiste warmtegraad
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
En hoe weet ik welke warmtegraad ik moet hebben?denny wrote:Diesels, daar moeten gloeipluggen inSteenwiekermoat wrote:Denk er even om dat er in sommige AX type's geen Champion bougies mogen.
Ik weet zo uit mijn hoofd even niet meer om welk type het gaat.
Maar klopt, pak de originele of vervangers daarvoor. NGK wil bij franse auto's wel eens tot zuigergaten leiden. Wat het probleem met champion was weet ik niet maar iets soortgelijks kan ik me wel voorstellen.
Met bosch zit je altijd wel goed mits de juiste warmtegraad
Ik neem aan dat ze dit bij de Brezan wel weten toch?
Of moet ik ze daar dan juist niet halen? Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van een setje bougies? (met andere woorden: vervangen 1x in de hoeveel kms?)
Gr. Marco
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ik heb onlangs nog nieuwe bougie's gekocht. Gewoon bij de dealert, kost geen drol (was geloof ik 16 euro kwijt)
Dingen zijn orgineel Citroën/peugeot 'Equim' of zoiets. Prima dingen!
Dingen zijn orgineel Citroën/peugeot 'Equim' of zoiets. Prima dingen!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Je oude bougies meenemen helpt, maar als je naar een automaterialen handel gaat (ik ga altijd naar Banis, die is bosch dealer dus heb altijd bosch bougies, die het overigens prima doen), en ze zoeken je kenteken op krijg je ook de goede..Mastenhose wrote:
En hoe weet ik welke warmtegraad ik moet hebben?
Ik neem aan dat ze dit bij de Brezan wel weten toch?
Of moet ik ze daar dan juist niet halen? Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van een setje bougies? (met andere woorden: vervangen 1x in de hoeveel kms?)
Gr. Marco
En levensduur, tja, ik weet bij mn blauwe had ik ze nooit vervangen, dat was 'net' gedaan toen ik hem kocht...
2 jaar en ik denk 12.000 km later starte me blok niet meer, bougies overleden :D
Ennuhm ja, zelfs na de oververhitting heb ik de bougies niet vervangen, en hij's 4x ofzo oververhit geweest
Bij de 1.0 doen we t om de 5 jaar ofzo, maja, wat loopt dat ding nou, 4000 km per jaar met moeite?
Kever heeft net nieuwe gekregen van mij, waar ik nog wat van geleerd heb ook
Wat is een helicoil (thanx to q01z)
Helicoil is dus een bus met schroefdraad die je om het schroefdraad van je bougie kan draaien. Waarom doe je dat,
nou als t schroefdraad in de cilinder kop een keer verneukt is, kan je t uitboren en opnieuw tappen, maar dan heb je dus een grotere schroefmaat...
Met zon busje kan je dus simpel 4 dezelfde bougies kopen en toch 1 andere schroefdraad laten hebben ;
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Had ik ook moeten brommeren vroeger dus
Ik kende het niet en ik haalde die oude bougie eruit, die helemaal veroest was en schrok me dood, uhhhhh die heeft een hele andere maat?
Dacht al wat nu weer, totdat q01z me er dus op wijst dat dat nou een helicoil is.. ooooooooh!!! Ik opgelucht
Ik kende het niet en ik haalde die oude bougie eruit, die helemaal veroest was en schrok me dood, uhhhhh die heeft een hele andere maat?
Dacht al wat nu weer, totdat q01z me er dus op wijst dat dat nou een helicoil is.. ooooooooh!!! Ik opgelucht
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De levensduur van bougies had ik laatst 's opgezocht. Volgens de Haynes zijn deze bij de 20.000 km beurt aan vervanging toe.
Zelf vervang ik ze om de andere oliebeurt. Dat is meestal om de 25k km, maar dan zien ze er altijd nog wel redelijk tot goed uit.
Maakt het gebruik van de auto hierbij ook nog uit?
Ritjes korter dan een half uur maak ik eigenlijk zelden...
Zelf vervang ik ze om de andere oliebeurt. Dat is meestal om de 25k km, maar dan zien ze er altijd nog wel redelijk tot goed uit.
Maakt het gebruik van de auto hierbij ook nog uit?
Ritjes korter dan een half uur maak ik eigenlijk zelden...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)