hey
gister de hele dag al bezig geweest met mijn auto's (eindelijk weer verwarming in mijn xantia!! ) maar na 10 uur met mijn ax bezig te zijn geweest (ik zal deze keer met mijn ax op de meeting komen ) rijd die nog niet.
ff een update: 2 maand geleden heb ik mijn koppelingsplaten en drukgroep vervangen (2e hands onderdelen). na 2 weken liep het geheel aan, maar door gebrek aan tijd ben ik er toch mee naar groningen gereden (vanuit leeuwarden). na 100 km gaf de auto de geest (koppeling werkte helemaal niet meer, ik hij stond altijd in de vrij zegmaar) en toen ik de auto aanduwde en de koppeling liet komen vloog het geheel uitelkaar (koppelingsplaten lagen in stukjes op de grond )
het bleek dat de versnellingsbak aan de onderkant was losgetrilt, en door de scheve krachten ging het zaakje kapot.
gister alles weer uitelkaar, en mijn oude platen en drukgroep weer gemonteerd. Dit mocht schijnbaar niet helpen, want het geheel zit nu zo vast als een huis. Als ik start klikt die alleen, draait helemaal nix, en mijn bak schakelt niet meer. Koppelen is ook niet mogelijk (koppeling wil niet ingetrapt worden). maar als ik de auto in de versnelling zet, kan ik 'm wel door de compressie heendrukken, en dan draait de motor dus wel...
ik ga nu weer bezig om de hele boel weer te demonteren, maar heb eigenlijk geen idee wat er mis is gegaan.
heeft iemand enig idee wat er is gebeurd, en of mijn bak schade kan hebben opgelopen doordat de koppelingsplaat uitelkaar is geknald?
graag hulp!!!!
HELP! versnellingsbak problemen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
HELP! versnellingsbak problemen
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
ik zou het zelf niet weten maar dit klinkt niet zo best,
denk wel dat er een kans is dat je versnellingsbak kapot is, maar dat durf ik niet zeker te zeggen!
Ik heb zelf gisteren mijn koppelingsplaten en drukgroep LATEN vervangen, aangezien ik zelf geen beste automonteur ben laat ik zulke zaken over aan de ervaren mannen/vrouwen. Dit is wel een zaakje wat goed gebeuren moet en dat laat ik liever een mensen over die hiermee vertrouwd zijn!
Maar ik hoop voor je dat het niet al te ernstig is!!
denk wel dat er een kans is dat je versnellingsbak kapot is, maar dat durf ik niet zeker te zeggen!
Ik heb zelf gisteren mijn koppelingsplaten en drukgroep LATEN vervangen, aangezien ik zelf geen beste automonteur ben laat ik zulke zaken over aan de ervaren mannen/vrouwen. Dit is wel een zaakje wat goed gebeuren moet en dat laat ik liever een mensen over die hiermee vertrouwd zijn!
Maar ik hoop voor je dat het niet al te ernstig is!!
If you wanna go low, you gotta go slow..
ik denk dat in het ergste geval je ingaande as van de bak krom is.
Maar id. even kijken of alles wel zit zoals het hoort.
Maar het feit dat je platen uit elkaar gesprongen zijn geeft toch aan dat er een hele sterke kracht op heeft gestaan.
Wat er dan kan gebeuren in ergste geval.
ingaande as bak krom, krukas motor krom
Ik zou zeggen haal het hele zaakje eronder uit. Kijk naar je bak en probeer deze te schakelen zonder dat hij aan de auto hangt. Draai de as en kijk of die geen afwijkingen vertoond. Bougies eruit en kijk of het vliegwiel netjes draait. Is dit allebij het geval dan zit het in je koppeling, drukgroep, of druklager. of een combinatie ervan.
Het lijkt mij nl sterk dat je bak verder zelf kapot is van binnen.
Maar eerst, heb je de schakelstangen goed aangesloten ?
Maar id. even kijken of alles wel zit zoals het hoort.
Maar het feit dat je platen uit elkaar gesprongen zijn geeft toch aan dat er een hele sterke kracht op heeft gestaan.
Wat er dan kan gebeuren in ergste geval.
ingaande as bak krom, krukas motor krom
Ik zou zeggen haal het hele zaakje eronder uit. Kijk naar je bak en probeer deze te schakelen zonder dat hij aan de auto hangt. Draai de as en kijk of die geen afwijkingen vertoond. Bougies eruit en kijk of het vliegwiel netjes draait. Is dit allebij het geval dan zit het in je koppeling, drukgroep, of druklager. of een combinatie ervan.
Het lijkt mij nl sterk dat je bak verder zelf kapot is van binnen.
Maar eerst, heb je de schakelstangen goed aangesloten ?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
ik heb de schakelstangen helemaal niet losgehaald, bak is er niet onder weg geweest omdat het zo'n kl*te karwei is om die schakelstangen los te halen (ben er tijd mee bezig geweest, kreeg ze niet los dus dacht laat dan maar)
schakelstangen vielen eigenlijk toch best wel mee
ik heb de bak nu naast de auto staan( ), schakelt strak, klinkt goed, alle versnellingen doen het. binnenkant (waar drukgroep normaal zit) is erg smerig van de kapotte plaat (waar is dat spul trouwens van gemaakt zo'n koppelingsplaat? ik heb ongelovelijke irritatie/jeuk door dat spul koolstofvezel?) afgezien van dat ziet alles er precies zo uit als dat het hoort. As is niet beschadigt, draait mooi recht rond.
Het vliegwiel draait ook mooi recht rond, kan helemaal geen afwijkingen zien... Iemand nog een idee waarom mijn auto dan nog steeds niet wil schakelen/koppelen???
je hoort zo meer, ik ga ff naar de garage.
schakelstangen vielen eigenlijk toch best wel mee
ik heb de bak nu naast de auto staan( ), schakelt strak, klinkt goed, alle versnellingen doen het. binnenkant (waar drukgroep normaal zit) is erg smerig van de kapotte plaat (waar is dat spul trouwens van gemaakt zo'n koppelingsplaat? ik heb ongelovelijke irritatie/jeuk door dat spul koolstofvezel?) afgezien van dat ziet alles er precies zo uit als dat het hoort. As is niet beschadigt, draait mooi recht rond.
Het vliegwiel draait ook mooi recht rond, kan helemaal geen afwijkingen zien... Iemand nog een idee waarom mijn auto dan nog steeds niet wil schakelen/koppelen???
je hoort zo meer, ik ga ff naar de garage.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
bij garage druklager laten "testen" en die was nog goed genoeg. (ik had liever een nieuwe gehad, maar was niet op voorraad )
bij de garage ook meteen maar even nieuwe oranje (!) lampjes gehaald voor in mijn ax met witte knipper, en wat dashboard lampjes.
echter, na weer een paar uurtjes vrolijk sleutelen, zit de ax weer inelkaar. Ik vond al dat de bak niet goed aanvoelde, dus had de voorkant ff opgetild met de heftruck (ideaal 2 sleepogen ) en heb de auto gestart.
voordeel: schijnbaar heb ik het goed gedaan, want de auto loopt weer, en rijdt zelfs weer!!!
nadeel: ik heb alleen de 5e (denk ik, anders de 3e) versnelling...
mijn 0-100km/uur is van 9.5 naar 25.5 gegaan...
(dit is echter een ruwe schatting, want mijn teller doet het ook niet meer )
ik zal zo nog ff de stangetjes controleren (ax hangt alweer aan heftruck, helaas camera vergeten).
aan de achterkant van de bak (gezien vanaf de voorkant van de auto) zit een hendel met 2 kogels erop waar de stangetjes opmoeten. op welke van de 2 moet het stangetje, de bovenste of onderste???
ik hou jullie op de hoogte
bij de garage ook meteen maar even nieuwe oranje (!) lampjes gehaald voor in mijn ax met witte knipper, en wat dashboard lampjes.
echter, na weer een paar uurtjes vrolijk sleutelen, zit de ax weer inelkaar. Ik vond al dat de bak niet goed aanvoelde, dus had de voorkant ff opgetild met de heftruck (ideaal 2 sleepogen ) en heb de auto gestart.
voordeel: schijnbaar heb ik het goed gedaan, want de auto loopt weer, en rijdt zelfs weer!!!
nadeel: ik heb alleen de 5e (denk ik, anders de 3e) versnelling...
mijn 0-100km/uur is van 9.5 naar 25.5 gegaan...
(dit is echter een ruwe schatting, want mijn teller doet het ook niet meer )
ik zal zo nog ff de stangetjes controleren (ax hangt alweer aan heftruck, helaas camera vergeten).
aan de achterkant van de bak (gezien vanaf de voorkant van de auto) zit een hendel met 2 kogels erop waar de stangetjes opmoeten. op welke van de 2 moet het stangetje, de bovenste of onderste???
ik hou jullie op de hoogte
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
nou mijn ax rijdt weer
het bleek dat een kubusje in een vierkant gat moest, zodat alle stangetjes precies tegelijk bewegen. Dit is opgelost, en mijn race monstertje doet het weer!
er is nog genoeg te doen morgen, heel hoog piepend geluid... ineens is mijn ventilator (voor werkwarming enz) er mee opgehouden, startmotor zit maar met 2 bouten vast ipv 3, Wassen (je ziet morgen wel waarom) ipv zwart een wit stripje op achterklep, nieuwe voorpoot, enz enz enz
deze auto is niet onderhouds vrij...
maar voor zover rijdt de ax weer, dus mag op
het bleek dat een kubusje in een vierkant gat moest, zodat alle stangetjes precies tegelijk bewegen. Dit is opgelost, en mijn race monstertje doet het weer!
er is nog genoeg te doen morgen, heel hoog piepend geluid... ineens is mijn ventilator (voor werkwarming enz) er mee opgehouden, startmotor zit maar met 2 bouten vast ipv 3, Wassen (je ziet morgen wel waarom) ipv zwart een wit stripje op achterklep, nieuwe voorpoot, enz enz enz
deze auto is niet onderhouds vrij...
maar voor zover rijdt de ax weer, dus mag op
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen