1.6i en APK

Alle vragen en antwoorden over APK, samengevat in 1 forum

Moderator: webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

1.6i en APK

Post by Mark »

Weet iemand hoe dat officieel zit? 1.1i op kenteken. 1.6i erin. Van 60pk naar 90pk. Ben al tig keer daar geweest voor die meting. Dus zij gaan wel zien dat er een andere motor in zit. En ze gaan vragen wat ik veranderd heb.

Haalt het voor de APK uit of gaan ze moeilijk doen nu er een 1.6i inligt. Want dan moet ik hem ergens anders brengen. Geen zin in gezeur.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

maakt als het goed is niks uit, als de auto maar voldoet aan de orginele uitstoot enz
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

TTF wrote:maakt als het goed is niks uit, als de auto maar voldoet aan de orginele uitstoot enz
Dat betwijfel ik. Je papieren kloppen al niet en dat zou al APK afkeur kunnen zijn. 1 ding is zeker een motor met 50% meer vermogen mag niet. RDW technisch niet. Maar APK technisch is soms weer een ander verhaal.

Zeg wel dat er een multipoint motor ingelegd is ivm uitstoot. Merk ik vanzelf de reactie wel.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

moet je hem dan niet opnieuw laten keuren door de RDW ofzo?

Ik had een kennis die had ombouw benzine->diesel. Moest langs 't RDW. Kijken of de boel deugdelijk gemonteerd is enzo.
Kreeg nog wel een opmerking mee:
Ze hebben een tabel waarin staat welke motor in welke auto mag. Doordat de diesel al in de tabel stond met die auto (camper) was 't allemaal niet zo duur, maar als je niet in de tabel staat (en dat kan ik me voorstellen met een 1.6i, weet niet hoe gangbaar die zijn) zou het wel eens wat meer kunnen kosten.

Maar dit zou best een gevalletje klok en klepel kunnen zijn hoor ;-)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ja want een 1.6 is nooit in een ax geleverd dus geen typegoedkeuring. Max zonder rdw is 1.4 mits die onder de 40% vermogenswinst blijft.

Aan de andere kant een APK zal er heel wat minder vervelend over doen dan je verzekering. Maar waarom hang je het typeplaatje van de 1.4 niet op je 1.6. Dan wordt het voor APK mensen zo goed als onmogelijk om het te bepalen hoor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ze geven er geen fluit om zo ver ik weet bij de apk.
Ze controleren hooguit het aantal cilinders.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb heel die motor uit elkaar gehad. Ik ben nergens een type plaatje tegengekomen... Dus waar je uit op zou moeten maken wat voor motor het is? I dont know...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

maakt niks uit voor de apk, mijne is een 1,0 op kenteken.
ligt ook een 1.3 in met 2 dikke webers erop maar maakt niet uit.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

jeffrey van dal wrote:maakt niks uit voor de apk, mijne is een 1,0 op kenteken.
ligt ook een 1.3 in met 2 dikke webers erop maar maakt niet uit.
maakt wel uit. Die motor is nl in een ax geleverd en de ax heeft dus een typegoedkeuring met die motor.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 63
Joined: TueDec30, 2008 4:14:37 PM
Location: zuid-holland

Post by rockfordbreda »

Dit is nou het zelfde als die gast die op tv(wegmisbruikers) werdt aangehouden omdat zijn achterlichten en snelheid niet klopt.
Gaat ie zelf lopen vertellen dat ze er een 2.0 in gelegt hadden.
Gaat de politie kijken op kentekenbewijs....... :roll: nemen ze zijn auto inbeslag omdat ie niet volgens kenteken is......
Terwijl die PET niet eens het verschil weet tussen een 1.0 of een 2.0 .
Dus gewoon naar de apk en niets zeggen.
Als de 4gas test goed is kijken ze niet eens meer naar de motor.
Maar als je zelf gaat lopen vertellen dat je de motor en onderstel en uitlaat en en en en dan gaan ze je wagen met een microscoop nakijken.
Mijn maatje heeft zijn eclipse helemaal verbouwd en gedaan 500+ pk en met apk gaat ie naar de dealer,vraagt die monteur: zo zo opgevoerd?
Wij : NEE alleen uiterlijk :angel8: en met meten alles goed dus goedgekeurd.

Dus hou gewoon je mond bij de keurmeester en als ie wat vraagt gewoon verbaasd doen..

Mvg:
Rf breda
komt ie dan he :P
[Image

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

rockfordbreda wrote:Dit is nou het zelfde als die gast die op tv(wegmisbruikers) werdt aangehouden omdat zijn achterlichten en snelheid niet klopt.
Gaat ie zelf lopen vertellen dat ze er een 2.0 in gelegt hadden.
Gaat de politie kijken op kentekenbewijs....... :roll: nemen ze zijn auto inbeslag omdat ie niet volgens kenteken is......
Terwijl die PET niet eens het verschil weet tussen een 1.0 of een 2.0 .
Dus gewoon naar de apk en niets zeggen.
Als de 4gas test goed is kijken ze niet eens meer naar de motor.
Maar als je zelf gaat lopen vertellen dat je de motor en onderstel en uitlaat en en en en dan gaan ze je wagen met een microscoop nakijken.
Mijn maatje heeft zijn eclipse helemaal verbouwd en gedaan 500+ pk en met apk gaat ie naar de dealer,vraagt die monteur: zo zo opgevoerd?
Wij : NEE alleen uiterlijk :angel8: en met meten alles goed dus goedgekeurd.

Dus hou gewoon je mond bij de keurmeester en als ie wat vraagt gewoon verbaasd doen..

Mvg:
Rf breda

Ja tuurlijk, dan ben je een grote lomperd als je dat gaat staan te verkondigen.

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

Is voor de A.P.K geen probleem.
Zelfs al leg je er een 6 cil in. De ligging van de
motor moet wel op de zelfde plaats blijven.
En geen chassis verandering , zoals chassisbalken veranderen.
Wij zij met een project bezig met een ax waar de motor achterin komt te liggen. Een haybusa 1300 cc met 180 pk. Dus word een achterwiel aandrijver. Deze auto word naar england verkocht zogenaamd daar word ie gekeurd en op kent gezet en dan komt ie terug naar NL en word ie opnieuw ingevoerd. BPM hoeft er niet betaald te worden wand het is al een NL auto geweest.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

rally wrote:Is voor de A.P.K geen probleem.
Zelfs al leg je er een 6 cil in. De ligging van de
motor moet wel op de zelfde plaats blijven.
En geen chassis verandering , zoals chassisbalken veranderen.
Wij zij met een project bezig met een AX waar de motor achterin komt te liggen. Een haybusa 1300 cc met 180 pk. Dus word een achterwiel aandrijver. Deze auto word naar england verkocht zogenaamd daar word ie gekeurd en op kent gezet en dan komt ie terug naar NL en word ie opnieuw ingevoerd. BPM hoeft er niet betaald te worden wand het is al een NL auto geweest.
AX zou afgekeurd moeten worden omdat er op het kentekenbewijs andere gegevens staan (namelijk 1.1i in plaats van 1.6i). Controle van de gegevens die op het kentekenbewijs staan (dus zoals geregistreerd bij de RDW).
Dan val je dus met een 6-cilinder bij een auto die op kenteken een 4-cilinder is bij een keurmeester/monteur die z'n werk een beetje serieus neemt en weet waar ie over praat (dus niet Kwik-Fit o.i.d.) meteen door de mand.

Een 1.1i of 1.6i is van buitenaf lastiger te checken en dus kom je makkelijker door de keuring.
Echter, mocht er een aanrijding plaatsvinden, waarbij de auto aan een technische keuring wordt onderworpen, dan loop je het risico om geen vergoeding te krijgen en zelf krom te moeten liggen voor de schade, aangezien de auto niet aan het verkeer had mogen deelnemen zonder goedkeuring. (auto zou namelijk meteen na de engine-swap opnieuw gekeurd moeten zijn door de RDW...)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

Mastenhose wrote:
rally wrote:Is voor de A.P.K geen probleem.
Zelfs al leg je er een 6 cil in. De ligging van de
motor moet wel op de zelfde plaats blijven.
En geen chassis verandering , zoals chassisbalken veranderen.
Wij zij met een project bezig met een AX waar de motor achterin komt te liggen. Een haybusa 1300 cc met 180 pk. Dus word een achterwiel aandrijver. Deze auto word naar england verkocht zogenaamd daar word ie gekeurd en op kent gezet en dan komt ie terug naar NL en word ie opnieuw ingevoerd. BPM hoeft er niet betaald te worden wand het is al een NL auto geweest.
AX zou afgekeurd moeten worden omdat er op het kentekenbewijs andere gegevens staan (namelijk 1.1i in plaats van 1.6i). Controle van de gegevens die op het kentekenbewijs staan (dus zoals geregistreerd bij de RDW).

Dan val je dus met een 6-cilinder bij een auto die op kenteken een 4-cilinder is bij een keurmeester/monteur die z'n werk een beetje serieus neemt en weet waar ie over praat (dus niet Kwik-Fit o.i.d.) meteen door de mand.

Een 1.1i of 1.6i is van buitenaf lastiger te checken en dus kom je makkelijker door de keuring.
Echter, mocht er een aanrijding plaatsvinden, waarbij de auto aan een technische keuring wordt onderworpen, dan loop je het risico om geen vergoeding te krijgen en zelf krom te moeten liggen voor de schade, aangezien de auto niet aan het verkeer had mogen deelnemen zonder goedkeuring. (auto zou namelijk meteen na de engine-swap opnieuw gekeurd moeten zijn door de RDW...)
Ben ik helemaal met je eens.
Alleen volgens de A.P.K regels Mag het. Wij hebben in het verleden verschilende vw golf type 2 voorzien van een VR6 motor terwel het een 1,4 was op kent. Wij zijn met deze auto's naar de RDW geweest voor kent verandering. Alleen per 1 jan 2008 zijn de regels veranderd. En zodoende kun je gewoon een zwaardere motor plaatsen.
Hoe het zit als je door de politie word gecontroleerd kunnen ze een bekeuring uitschrijven. Ik denk als je het voor laat komen dat je wind. De R.D.W keurd het goed. De politie weet niet alles. Hetzelfde met geluid van een sportdemper. De politie zegt dat de auto niet meer dan 95 DB mag maken. FOUT Hij mag niet meer dan 100DB maken op een afstad van 50cm onder een hoek van 45 graden. De ondergrond moet droog zijn en er mag in een straal van 10 meter rond de auto geen opstakel staan.Zo weer wat geleerd

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

rally wrote:Alleen volgens de A.P.K regels Mag het
APK regel is toch het controleren van de gegevens van het kentekenbeijs zoals ingeschreven bij de RDW ten opzichte van het voertuig? Die kloppen toch niet met elkaar? Dan is het toch afkeur?

Tuurlijk, je kunt met een hoop dingen wegkomen, maar wil je het risico lopen? Voor de APK zou het me niet zoveel uitmaken, maar wel voor m'n verzekering. Ik zou na een onverhoopte aanrijding niet de rest van m'n leven krom willen liggen om de schade die ik een ander heb toegebracht te vergoeden...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

Mastenhose wrote:
rally wrote:Alleen volgens de A.P.K regels Mag het
APK regel is toch het controleren van de gegevens van het kentekenbeijs zoals ingeschreven bij de RDW ten opzichte van het voertuig? Die kloppen toch niet met elkaar? Dan is het toch afkeur?

Tuurlijk, je kunt met een hoop dingen wegkomen, maar wil je het risico lopen? Voor de APK zou het me niet zoveel uitmaken, maar wel voor m'n verzekering. Ik zou na een onverhoopte aanrijding niet de rest van m'n leven krom willen liggen om de schade die ik een ander heb toegebracht te vergoeden...

klopt maar van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit het is wat anders als je naar een 2,o 16v gaat met 150 pk. maar het mag voor de A.P.K wel
En dat was de vraag van deze topic

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

rally wrote:
Mastenhose wrote:
rally wrote:Alleen volgens de A.P.K regels Mag het
APK regel is toch het controleren van de gegevens van het kentekenbeijs zoals ingeschreven bij de RDW ten opzichte van het voertuig? Die kloppen toch niet met elkaar? Dan is het toch afkeur?

Tuurlijk, je kunt met een hoop dingen wegkomen, maar wil je het risico lopen? Voor de APK zou het me niet zoveel uitmaken, maar wel voor m'n verzekering. Ik zou na een onverhoopte aanrijding niet de rest van m'n leven krom willen liggen om de schade die ik een ander heb toegebracht te vergoeden...

klopt maar van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit het is wat anders als je naar een 2,o 16v gaat met 150 pk. maar het mag voor de A.P.K wel
Van 1.1i op de kentekenpapieren naar een 1.6i in het voertuig (dus het voertuig wijkt af van de gegevens op de papieren) is dus afkeur...

Hoe kom je er nou bij dat het voor de APK mag? Waar staat dat in de APK-regelgeving beschreven?
rally wrote:En dat was de vraag van deze topic
Om hier even op te reageren:
De topicstarter geeft aan geen zin in gezeur te hebben, en met deze setup en gegevens op kenteken bestaat de mogelijkheid op gezeur, dus wordt de vraag van de topicstarter beantwoord...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

Mastenhose wrote:
rally wrote:
Mastenhose wrote:
rally wrote:Alleen volgens de A.P.K regels Mag het
APK regel is toch het controleren van de gegevens van het kentekenbeijs zoals ingeschreven bij de RDW ten opzichte van het voertuig? Die kloppen toch niet met elkaar? Dan is het toch afkeur?

Tuurlijk, je kunt met een hoop dingen wegkomen, maar wil je het risico lopen? Voor de APK zou het me niet zoveel uitmaken, maar wel voor m'n verzekering. Ik zou na een onverhoopte aanrijding niet de rest van m'n leven krom willen liggen om de schade die ik een ander heb toegebracht te vergoeden...

klopt maar van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit het is wat anders als je naar een 2,o 16v gaat met 150 pk. maar het mag voor de A.P.K wel
Van 1.1i op de kentekenpapieren naar een 1.6i in het voertuig (dus het voertuig wijkt af van de gegevens op de papieren) is dus afkeur...

Hoe kom je er nou bij dat het voor de APK mag? Waar staat dat in de APK-regelgeving beschreven?

[Ik hoef daar niet bij te komen Het mag gewoon. We hebben toch een A.P.K meester hier op het forum ?? Vroeger moest de kleur v.d auto overeen komen met dat van op het kent angegeven hoeft nu ook niet meer regels veranderen.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

rally wrote:klopt maar van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit het is wat anders als je naar een 2,o 16v gaat met 150 pk. maar het mag voor de A.P.K wel
En dat was de vraag van deze topic
Pardon? Van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit? :shock:

Sorry hoor, maar daarmee ga je van net 55pk naar een slordige 115pk!
Kan aan mij liggen, maar da's toch echt wel meer dan 40% vermogenswinst, en daarover is de RDW gewoon heel duidelijk: dan is herkeuring noodzakelijk. En dat houdt m.i. ook automatisch in dat een 1.6 in de auto en 1.1 op 't kentekenbewijs APK afkeur is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

rally
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 65
Joined: WedDec17, 2008 12:16:59 PM
Contact:

Post by rally »

MNM(tm) wrote:
rally wrote:klopt maar van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit het is wat anders als je naar een 2,o 16v gaat met 150 pk. maar het mag voor de A.P.K wel
En dat was de vraag van deze topic
Pardon? Van 1.1 naar 1.6 maakt niet zo veel uit? :shock:

Sorry hoor, maar daarmee ga je van net 55pk naar een slordige 115pk!
Kan aan mij liggen, maar da's toch echt wel meer dan 40% vermogenswinst, en daarover is de RDW gewoon heel duidelijk: dan is herkeuring noodzakelijk. En dat houdt m.i. ook automatisch in dat een 1.6 in de auto en 1.1 op 't kentekenbewijs APK afkeur is.
Hoe kom je erbij dat een 1,6 115 pk heeft ???
En voor die het niet geloven neem even contackt op met De RDW
of een plaatselijke keurings station. Mijn ax GTI rallywagen Groep A heeft +- 140 pk en staat als 1.0 op kenteken. En word gewoon elk jaar A.P.K gekeurd ook met steekproef.

Post Reply