hoe werkt de cv van een ax

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

hoe werkt de cv van een ax

Post by rockfordbreda »

Ik heb bij mij ax bij de bestuurders deur het probleem dat deze niet werkt als ik de sleutel gebruik.
Maar bij de bijrijder kan ik wel alles openen ook de bestuurders deur.Is dan het stangetje los ofzo??Hoe wordt deze bediend?
Er zit ook een sensor bover in het dak voor een afstandsbediening maar deze heb ik er niet bij.
Is dit te bestellen of van een ander merk werkbaar te maken?

Mvg:

RF breda 8)
komt ie dan he :P
[Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Waarschijnlijk ligt er iets los bij de aansluiting op het slotje, daar zit een soort stangetje ingeklikt en dit zal waarschijnlijk los liggen.

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by rockfordbreda »

Okee dus als ik de bekleding er afhaal zou ik het zo moeten zien?
Zal zo eens ff kijken.
[Image

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Eerst je armsteun verwijderen (2 torx achter het strookje plastic in het midden) en het plastic om je deuropening, dan kan je bekleding er zo vanaf.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

en kijk ook is of de bekabeling in het slurfje bij het scharnier nog goed is, als dat gebroken of geknikt is krijgt ie ook geen signaal meer.

het infrarood-ontvanger op je dakunit kun je een afstand voor bestellen, maar goedkoopste optie is gewoon een universeel c.v.-setje met afstand aan te schaffen, want c.v. heb je al, krijg je wel andere afstandbedieningjes als de originele Citroën, maar 't werkt prima.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by rockfordbreda »

Okee ff die afstandsbediening.
Als ik een universele infrarood haal kan ik deze op de orginele laten werken?
Of moet ik dan de hele unit ombouwen(die onder het dashboard kastje dacht ik)
Want ik zou het wel mooi vinden als deze op de orginele componenten werkt.

Mvg :

Rf breda
[Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

De deur gaat vaak niet mee door draadbreukje in 1 v/d signaal draadjes of idd als t stokje niet goed zit...

Die afstands zou je miss bij de dealer eens kunnen checken, misschien kunnen zij (moet je wel iets van een nummer hebben) daar nog een afstands voor nabestellen?

de dealer verkoopt (of verkocht) wel andere afstandssetjes die niet op infrarood werken (infrarood doet t op grote afstanden toch niet), plug and play setjes.... Zijn ook voor ZX en Xantia dacht ik.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by rockfordbreda »

Ik zal morgen eens langs de dealer rijden als ik klaar ben met werk.
De servo van de bestuurdersdeur werkt wel maar alleen als ik de bijrijderskant bedien.
Dus ik denk dat het antwoord met het stangetje naar het slot wel de oorzaak za zijn.
Het is zo dat ik de deur(en) niet open krijg bij de bestuurderskant maar wel via de bijraijderskant.
En dat stangetje bediend waarschijnlijk de servo en slot van de deur.(denk ik :? )

Greetzzzz :
RF breda
[Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

rockfordbreda wrote: De servo van de bestuurdersdeur werkt wel maar alleen als ik de bijrijderskant bedien.
Dus ik denk dat het antwoord met het stangetje naar het slot wel de oorzaak za zijn.
Het is zo dat ik de deur(en) niet open krijg bij de bestuurderskant maar wel via de bijraijderskant.
En dat stangetje bediend waarschijnlijk de servo en slot van de deur.(denk ik :? )
Dat zegt opzich niets hoor :) Kan net zo goed draadbreuk zijn,
Zoiezo, als het stangetje niet goed had gezeten, had ie de servo ook niet ingedrukt en was de rest ook niet mee gegaan.

Nu zat de mijne (vorige auto) altijd beetje scheef en die moest ik met tiewrap vast maken, die nam soms wel en soms niet het palletje mee

maar die draadjes, je hebt meerdere signaal draadjes..
De draadjes die naar de rest van de auto sturen ' ga open' en de draadjes die voor die deur ontvang ' ga open'

Als hij dus wel open gaat met de rest maar met die niet open te maken is, dan kan het 'verzend' draadje wel eens stuk zijn. En het zijn kleine rotdraadjes die ook nog eens allerlei scherpe hoeken maken, gaan wel vaker stuk 8-)

Voorbeeld: Mijn GT had ' hetzelfde', als ik de bestuurdersdeur met sleutel open maakte ging alles open, maar deed ik het aan de andere kant ging de bestuuders niet mee. Ik trof dit aan:
Image

Kroonsteen met losgelaten en slechte verbonden draadjes. Opgelost en t probleem was over.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

rockfordbreda wrote:Okee ff die afstandsbediening.
Als ik een universele infrarood haal kan ik deze op de orginele laten werken?
Of moet ik dan de hele unit ombouwen(die onder het dashboard kastje dacht ik)
Want ik zou het wel mooi vinden als deze op de orginele componenten werkt.

Mvg :

Rf breda
De code van de afstandsbediening (hierna gewoon AB te noemen) zit in de ontvangermodule die in de dakunit zit. Als die een geldige code ontvangt, stuurt die simpelweg een signaaltje naar de CV-unit die onder het dash zit.
De CV-unit bevat dus helemaal niets aan beveiligingen en/of codes of wat dan ook.

Nadeel van die IR-dingen is wel dat ze altijd dezelfde code uitzenden.
Beter is een AB die met RF werkt. Een beetje eenvoudige universele set gebruikt al key-hopping (verandert na elke keer indrukken van de knop van code), waardoor ongeoorloofd openen vrijwel onmogelijk wordt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

ik vermoed ook een kabelbreukje.
Er lopen een behoorlijk aantal draden zoals je kan zien op de foto van Romy. Ik heb de bedrading in de deur vervangen door een netwerkkabel. Die was mooi 8 aderig.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

NETWERKKABEL??? :shock:

Naja, zolang het bij alleen CV blijft, kan dat nog net (hoewel de standaard CV-unit de irritante gewoonte heeft de servo's (veel) te lang aan te sturen, terwijl ze al lang open of dicht zijn :roll), waardoor er toch best stevige stromen kunnen lopen. Iets waar netwerkkabel niet echt op berekend is!

Dus bij deze meteen een waarschuwing voor degenen die dit wel een goed plan vinden om hier ook elektrische ramen mee te bedraden: NIET DOEN! De originele bedrading is echt niet voor niets vrij dik! Het open en dicht doen van vooral een droge ruit trekt al gauw zo'n 5 ~ 8 ampère!
Doe dat een keer met netwerkkabel als bedrading en je rookt ter plekke je auto uit!

Recently done:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

MNM(tm) wrote: De originele bedrading is echt niet voor niets vrij dik!
???? bedrading van de CV dik?????

Die signaaldraadjes CV zijn de dunste draadjes die men kan vinden, zoiezo al stom dat ze die gebruiken voor die rare hoeken. Wel begrijpelijk dat ze stuk gaan
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Goed lezen, Romy: ik had het daar over de bedrading van de elektrische ramen! ;)

En daarnaast is er ook nog een verschil tussen signaaldraden (draden waar alleen een informatie-signaal overheen gaat) en stuurdraden (draden die een elektrisch onderdeel aansturen en daarom vaak grotere stromen voeren).

Reden trouwens voor het gebruik van juist dunnere draden bij die "rare hoeken" is juist omdat die draden veel flexibeler zijn dan dikke draden!
(En dus veel minder snel kans op breken!)

Recently done:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Goed lezen, Romy: ik had het daar over de bedrading van de elektrische ramen! ;)

En daarnaast is er ook nog een verschil tussen signaaldraden (draden waar alleen een informatie-signaal overheen gaat) en stuurdraden (draden die een elektrisch onderdeel aansturen en daarom vaak grotere stromen voeren).

Reden trouwens voor het gebruik van juist dunnere draden bij die "rare hoeken" is juist omdat die draden veel flexibeler zijn dan dikke draden!
(En dus veel minder snel kans op breken!)
Daarom typte ik er signaal draad bij ;)

Maaruhm sorry, t ging hier over CV dus had geen electrische ramen in je verhaal verwacht :P
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ghehe... geeft niet hoor.

Maar omdat Joost begon over netwerkkabel, wilde ik toch even duidelijk maken dat dat spul niet altijd toepasbaar is. :)

Recently done:

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by rockfordbreda »

PFFFFFFFFFFFFFFFFFFFf :( kom net van de dealer af :shock:

Ik begrijp nu wel dat mensen hard wegrennen bij de dealers....
100euri voor een handzender :shock:
Nou in geen 100 jaar,dan werkt die sleutel toch ineens ook heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed.
Maar ik lees net dat als je de code weet te achterhalen van de unit kan je met een universeel handzender ook de deuren bedienen.
Nu weet ik dat velleman universelen handzenders heeft die infrarood zijn.
Mischien dit maar eens proberen,nieuwe inbouwen kan ook atijd nog.
Zal van het weekend me zelf er in gaan verdiepen of dit mogelijk is.

Mvg:

RF breda 8)
[Image

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by rockfordbreda »

Oja de deur vergrendeling werkt weer.
Er was een stangetje los van het slot naar de servo.Ook het knopje kwam niet naar boven :lol:
Dat zag ik vanmorgen pas.Tijdens de pauze ff de deur los gegooid en gecontroleerd.
Dus dit probleem is ook weer de wereld uit :P
[Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

WAT???:shock:

Serieus €100,- voor een TEA5500, een paar SMD weerstandjes, condensatoren en een IR-LEDje in een plastic doosje?

Recently done:

rockfordbreda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by rockfordbreda »

Ik kom daar binnen vanmiddag: Goeimiddag ik zou graag willen weten hoeveel het kost om de handzender van die ax buiten te bestellen.
De baliemedewerker kijk ff omhoog en vraagt meteen kentekenbewijs.
Naar invoeren van gegevens in pc klinkt het oordeel.
Handzender 78 euro ex btw en inlezen ofzo werkplaats tarief :shock:
Dus ik zeg nog voor de gein: ik wil geen nieuwe ax hoor :roll:

Kon de medewerker niet waarderen denk want deze keek echt meteen van :x

Maar vriendelijk bedankt voor de moeite en meteen weggegaan.

8)
[Image

Post Reply