De Volcane die ik sinds afgelopen vrijdag heb start bij een koude start in twee keer.
De eerste keer slaat de auto aan en valt meteen weer uit. Daarna starten en dan slaat de AX aan en blijft lopen. Starten doe ik altijd zonder gas te geven (voor degenen die daaraan twijfelen! )
Het in twee keer starten gebeurt alleen bij een koude motor. Bij een warme motor start ie in één keer.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
MBa@NL wrote:Al eens geprobeerd de ECU opnieuw in te lezen?
En voor je em inleest, lees em dan ook even uit (misschien staan er nog problemen geregistreed...)
Uitlezen zal ik bij de dealer moeten laten doen denk ik?
ECU resetten is een kwestie van accupool loskoppelen (10 min.) en dan weer aansluiten, contact aanzetten voor een minuut of 10 en dan starten?
Of moet ik dit anders doen?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
MBa@NL wrote:Al eens geprobeerd de ECU opnieuw in te lezen?
En voor je em inleest, lees em dan ook even uit (misschien staan er nog problemen geregistreed...)
Uitlezen zal ik bij de dealer moeten laten doen denk ik?
ECU resetten is een kwestie van accupool loskoppelen (10 min.) en dan weer aansluiten, contact aanzetten voor een minuut of 10 en dan starten?
Of moet ik dit anders doen?
Als je een radio hebt met een geheugen zou ik even de kap van de ECU loshalen en dan de grote stekker even loskoppelen voor een minuut. Dan behoudt je radio gewoon spanning maar is je ECU leeg.
Als je tot 10 kan tellen kun je het uitlezen gewoon zelf doen aan de hand van Joost z'n link
Wat betreft het opnieuw inlezen... als je de grote stekker weer hebt terug geplaatst kun je de motor starten en wacht je ongeveer 15 â 20 minuten. om echt op zeker te spelen dat alle stappen doorlopen zijn kun je hem aan laten staan totdat de koelfan aanslaat. Als deze koelfan aanslaat (of als je al eerder denkt dat ie klaar is) de motor AFZETTEN hiermee bevestig je namelijk de inlees procedure. Daarna kun je de auto starten en een proefritje maken.
Mocht de AX tussendoor uitvallen tijden het inlezen, geen paniek gewoon opnieuw starten en laten lopen (het is normaal mocht ie een keertje uitvallen)
Last edited by MBa@NL on SunNov23, 2008 10:48:55 PM, edited 1 time in total.
Bedankt voor de link!
Voor wat betreft de accu, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Startmotortje draait probleemloos z´n rondjes. AX slaat behoorlijk vlot aan (doet er niet langer over dan m'n vorige AX-jes). Denk dat ik het niet in die hoek hoef te zoeken?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Henk Bats wrote:Koelwatertemperatuursensor defect? Volgens mij is dat ding blauw en hij bevind zich aan de linkerzijde van de kop.
Groetjes, Henk
Stuurt de koelwatertemperatuursensor de koelwatertemperatuurmeter aan? In dat geval ga ik er vanuit dat daar niets mis mee is, omdat m'n koelwatertemperatuurmeter een bedrijfstemperatuur van maximaal rond de 90° laat zien.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis.
Wat jij beschrijft is trouwens een 'eigenschap' waar mijn Volcane (zowel m'n huidige als m'n vorige) ook soms last van hadden.
Ik heb zelf het idee dat óf de ECU gewoon veel te laat is met corrigeren d.m.v. de stappenmotor, óf dat de stappenmotor zelf niet lekker meer is.
(Als je namelijk de eerste keer start met koude motor en je trapt een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje het gaspedaal in, dan start 'ie wèl altijd meteen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis.
Wat jij beschrijft is trouwens een 'eigenschap' waar mijn Volcane (zowel m'n huidige als m'n vorige) ook soms last van hadden.
Ik heb zelf het idee dat óf de ECU gewoon veel te laat is met corrigeren d.m.v. de stappenmotor, óf dat de stappenmotor zelf niet lekker meer is.
(Als je namelijk de eerste keer start met koude motor en je trapt een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje het gaspedaal in, dan start 'ie wèl altijd meteen!)
Een stappenmotor heb ik nog liggen (een goede, ooit eens voor m'n vorige AXje gekocht, maar niet gebruikt, omdat het probleem ergens anders inzat). Kan ik dus altijd even proberen!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning
MNM(tm) wrote:Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis.
Het was bij de Plaisir van Michel (MBa@NL) wel degelijk de blauwe sensor die we vergeten waren weer aan te sluiten na een koppakking wissel.
KLIK HIER maar eens en lees het verhaal en bekijk de foto's.
MNM(tm) wrote:Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis.
Het was bij de Plaisir van Michel (MBa@NL) wel degelijk de blauwe sensor die we vergeten waren weer aan te sluiten na een koppakking wissel.
KLIK HIER maar eens en lees het verhaal en bekijk de foto's.
Groetjes, Henk
Jah, maar da's een type 1 AX met Bosch ECU.
Een Volcane is een type 2 met Magneti ECU.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de temp.sensor voor de ECU bij een Volcane echt wel groen is en schuin onder het thermostaathuis zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!