2x starten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

2x starten

Post by Mastenhose »

Hallo,

De Volcane die ik sinds afgelopen vrijdag heb start bij een koude start in twee keer.
De eerste keer slaat de auto aan en valt meteen weer uit. Daarna starten en dan slaat de AX aan en blijft lopen. Starten doe ik altijd zonder gas te geven (voor degenen die daaraan twijfelen! ;))
Het in twee keer starten gebeurt alleen bij een koude motor. Bij een warme motor start ie in één keer.
Waar zou dit aan kunnen liggen?

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Al eens geprobeerd de ECU opnieuw in te lezen?

En voor je em inleest, lees em dan ook even uit (misschien staan er nog problemen geregistreed...)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MBa@NL wrote:Al eens geprobeerd de ECU opnieuw in te lezen?

En voor je em inleest, lees em dan ook even uit (misschien staan er nog problemen geregistreed...)
Uitlezen zal ik bij de dealer moeten laten doen denk ik?
ECU resetten is een kwestie van accupool loskoppelen (10 min.) en dan weer aansluiten, contact aanzetten voor een minuut of 10 en dan starten?
Of moet ik dit anders doen?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

tja het is/wordt nu kouder en accu's kunnen het gaan begeven...

uitlezen --> http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... p?t=12506/
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Mastenhose wrote:
MBa@NL wrote:Al eens geprobeerd de ECU opnieuw in te lezen?

En voor je em inleest, lees em dan ook even uit (misschien staan er nog problemen geregistreed...)
Uitlezen zal ik bij de dealer moeten laten doen denk ik?
ECU resetten is een kwestie van accupool loskoppelen (10 min.) en dan weer aansluiten, contact aanzetten voor een minuut of 10 en dan starten?
Of moet ik dit anders doen?
Als je een radio hebt met een geheugen zou ik even de kap van de ECU loshalen en dan de grote stekker even loskoppelen voor een minuut. Dan behoudt je radio gewoon spanning maar is je ECU leeg.

Als je tot 10 kan tellen kun je het uitlezen gewoon zelf doen aan de hand van Joost z'n link ;)

Wat betreft het opnieuw inlezen... als je de grote stekker weer hebt terug geplaatst kun je de motor starten en wacht je ongeveer 15 â 20 minuten. om echt op zeker te spelen dat alle stappen doorlopen zijn kun je hem aan laten staan totdat de koelfan aanslaat. Als deze koelfan aanslaat (of als je al eerder denkt dat ie klaar is) de motor AFZETTEN hiermee bevestig je namelijk de inlees procedure. Daarna kun je de auto starten en een proefritje maken.
Mocht de AX tussendoor uitvallen tijden het inlezen, geen paniek gewoon opnieuw starten en laten lopen (het is normaal mocht ie een keertje uitvallen)
Last edited by MBa@NL on SunNov23, 2008 10:48:55 PM, edited 1 time in total.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Joost wrote:tja het is/wordt nu kouder en accu's kunnen het gaan begeven...

uitlezen --> http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... p?t=12506/
Bedankt voor de link!
Voor wat betreft de accu, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Startmotortje draait probleemloos z´n rondjes. AX slaat behoorlijk vlot aan (doet er niet langer over dan m'n vorige AX-jes). Denk dat ik het niet in die hoek hoef te zoeken?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Koelwatertemperatuursensor defect? Volgens mij is dat ding blauw en hij bevind zich aan de linkerzijde van de kop.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Henk Bats wrote:Koelwatertemperatuursensor defect? Volgens mij is dat ding blauw en hij bevind zich aan de linkerzijde van de kop.

Groetjes, Henk
Stuurt de koelwatertemperatuursensor de koelwatertemperatuurmeter aan? In dat geval ga ik er vanuit dat daar niets mis mee is, omdat m'n koelwatertemperatuurmeter een bedrijfstemperatuur van maximaal rond de 90° laat zien.
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis. :)

Wat jij beschrijft is trouwens een 'eigenschap' waar mijn Volcane (zowel m'n huidige als m'n vorige) ook soms last van hadden.
Ik heb zelf het idee dat óf de ECU gewoon veel te laat is met corrigeren d.m.v. de stappenmotor, óf dat de stappenmotor zelf niet lekker meer is.
(Als je namelijk de eerste keer start met koude motor en je trapt een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje het gaspedaal in, dan start 'ie wèl altijd meteen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis. :)

Wat jij beschrijft is trouwens een 'eigenschap' waar mijn Volcane (zowel m'n huidige als m'n vorige) ook soms last van hadden.
Ik heb zelf het idee dat óf de ECU gewoon veel te laat is met corrigeren d.m.v. de stappenmotor, óf dat de stappenmotor zelf niet lekker meer is.
(Als je namelijk de eerste keer start met koude motor en je trapt een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel klein beetje het gaspedaal in, dan start 'ie wèl altijd meteen!)
Een stappenmotor heb ik nog liggen (een goede, ooit eens voor m'n vorige AXje gekocht, maar niet gebruikt, omdat het probleem ergens anders inzat). Kan ik dus altijd even proberen!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

MNM(tm) wrote:Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis. :)
Het was bij de Plaisir van Michel (MBa@NL) wel degelijk de blauwe sensor die we vergeten waren weer aan te sluiten na een koppakking wissel.

KLIK HIER maar eens en lees het verhaal en bekijk de foto's.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Henk Bats wrote:
MNM(tm) wrote:Da's een andere sensor!
Voor 't rode waarschuwingslampje en de meter is het de blauwe sensor die in de zijkant van de cylinderkop zit.
De sensor voor de ECU is groen en zit schuin onder het thermostaathuis. :)
Het was bij de Plaisir van Michel (MBa@NL) wel degelijk de blauwe sensor die we vergeten waren weer aan te sluiten na een koppakking wissel.

KLIK HIER maar eens en lees het verhaal en bekijk de foto's.

Groetjes, Henk
Jah, maar da's een type 1 AX met Bosch ECU.
Een Volcane is een type 2 met Magneti ECU.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de temp.sensor voor de ECU bij een Volcane echt wel groen is en schuin onder het thermostaathuis zit. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply