vervroegingscurve
Moderators: denny, vtspower, webmasters
vervroegingscurve
Heeft er iemand een idee hoe je presies de vervroegingscurven (vacuum en centrifugaal) moet lezen?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Poeh, da's pittige kost.
Wat vacuüm vervroeging betreft: da's bij een AX gewoon wel of niet.
('t Enige wat de ECU bij een AX met verdeelkap-ontsteking kan is een klep open en dicht zetten en zo de vacuüm vervroeging in en uitschakelen)
De centrifugaal-vervroeging wordt bepaald door de gewichtjes in de andere helft van de vervroegingsregeling. De massa van die gewichtjes is door de fabrikant bepaald.
Zijn er dan andere centrifugaal-vervroegingsunits verkrijgbaar, dat je naar het lezen van de curves vraagt?
Wat vacuüm vervroeging betreft: da's bij een AX gewoon wel of niet.
('t Enige wat de ECU bij een AX met verdeelkap-ontsteking kan is een klep open en dicht zetten en zo de vacuüm vervroeging in en uitschakelen)
De centrifugaal-vervroeging wordt bepaald door de gewichtjes in de andere helft van de vervroegingsregeling. De massa van die gewichtjes is door de fabrikant bepaald.
Zijn er dan andere centrifugaal-vervroegingsunits verkrijgbaar, dat je naar het lezen van de curves vraagt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
uhmm betreft het oude type. Elk motortype heeft bijna een andere vacuum en centrifugaal kromme. Vacuum heeft ook een curve dus bij oudere types klopt dat niet helemaal wat je zegt. Ik wil mijn ontsteking dynamisch gaan testen. Dus zowel op last als op toeren.MNM(tm) wrote:Poeh, da's pittige kost.
Wat vacuüm vervroeging betreft: da's bij een AX gewoon wel of niet.
('t Enige wat de ECU bij een AX met verdeelkap-ontsteking kan is een klep open en dicht zetten en zo de vacuüm vervroeging in en uitschakelen)
De centrifugaal-vervroeging wordt bepaald door de gewichtjes in de andere helft van de vervroegingsregeling. De massa van die gewichtjes is door de fabrikant bepaald.
Zijn er dan andere centrifugaal-vervroegingsunits verkrijgbaar, dat je naar het lezen van de curves vraagt?
Maar dan moet ik weten hoe de verschillende curves elkaar beinvloeden. Ik zie nl dat bv de vacuum de centrifugaal uitvlakt tot een bepaald niveau.
De curves gaan ook uit van nokkenasomwentelingen vaak. ik wil weten hoe je die makkelijk kan omzetten naar krukasomwentelingen. etc. Ik wil me dus meer verdiepen hierin.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Klopt wat je zegt: bij carb's is de vacüum-vervroeging idd dynamisch.
(Ik ook altijd met m'n injectie-motoren... )
Nokken-as omwentelingen is trouwens de helft van de krukas omwentelingen, dus da's simpel.
(Ik ook altijd met m'n injectie-motoren... )
Nokken-as omwentelingen is trouwens de helft van de krukas omwentelingen, dus da's simpel.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
klopt, maar is dan ook de vervroeging x 2 ?MNM(tm) wrote:Klopt wat je zegt: bij carb's is de vacüum-vervroeging idd dynamisch.
(Ik ook altijd met m'n injectie-motoren... )
Nokken-as omwentelingen is trouwens de helft van de krukas omwentelingen, dus da's simpel.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
ik mag hopen nokkenas toerental. want ik kan me niet voorstellen dat de vervroeging bij 3000 toeren en op 15 graden stopt.
bij 6000 toeren verwacht ik eerder getallen rond de 25 graden voorontsteking.
maar weet er iemand hoe deze curves elkaar beinvloeden?
bij 6000 toeren verwacht ik eerder getallen rond de 25 graden voorontsteking.
maar weet er iemand hoe deze curves elkaar beinvloeden?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Nou, ik heb eens zo'n centrifugaal-vervroeger van een KDY-blok uit elkaar gehaald, maar ik kan je zeggen dat zo'n ding fysiek niet eens in staat is om 25° te verdraaien. 15° zou overigens best wel kunnen, maar dat zou ik dan nog eens moeten na meten.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
geloof me dat doet hij dus wel. Ik heb een frans diagram gevonden met krukasomwentelingen erop en de vervroeging mag @ 6000 toeren tussen de 25 en 30 graden zitten.
maximale vacuumvervroeging gaat tot 22 graden
Dat klopt iig met mijn meting 25 graden @ 6000. Alleen de vervroeger die ik er nu op heb zitten heeft een curve (1.1blok) die niet stijl genoeg klimt. Vandaar dat mijn sport momenteel dus niet lekker door de toeren heen loopt en onderin en helemaal bovenin niet trekt.
Maar id. hij verdraait dus 15 graden @ nokkenas wat dus 30 graden @ vliegwiel is.
de vacuum vlakt de centrifugaal uit naar gelang de motorbelasting onafhankelijk van het toerental (een soort naregeling van de centrifugaal dus)
Ik zou dit gedeeltelijk kunnen oplossen door de vaste vervroeging. vroeger (meer top-end) of later (meer low-end) te verdraaien maar hoe dan ook moet ik dan ergens inleveren omdat je de curve hiermee alleen maar verplaatst.
maximale vacuumvervroeging gaat tot 22 graden
Dat klopt iig met mijn meting 25 graden @ 6000. Alleen de vervroeger die ik er nu op heb zitten heeft een curve (1.1blok) die niet stijl genoeg klimt. Vandaar dat mijn sport momenteel dus niet lekker door de toeren heen loopt en onderin en helemaal bovenin niet trekt.
Maar id. hij verdraait dus 15 graden @ nokkenas wat dus 30 graden @ vliegwiel is.
de vacuum vlakt de centrifugaal uit naar gelang de motorbelasting onafhankelijk van het toerental (een soort naregeling van de centrifugaal dus)
Ik zou dit gedeeltelijk kunnen oplossen door de vaste vervroeging. vroeger (meer top-end) of later (meer low-end) te verdraaien maar hoe dan ook moet ik dan ergens inleveren omdat je de curve hiermee alleen maar verplaatst.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Interessant!!
Maargoed, je hebt er dus nu een centrifugaal-vervroeger van een 1.1 (carb?) op zitten?
Zou een vervroeger van een 1.4 (carb / vroege injection) iets zinvols opleveren?
Maargoed, je hebt er dus nu een centrifugaal-vervroeger van een 1.1 (carb?) op zitten?
Zou een vervroeger van een 1.4 (carb / vroege injection) iets zinvols opleveren?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
nee, curve klopt ook niet.
Maar om dit verhaal even een heel andere wending te geven. Ik heb laatst met bossie zitten praten over een programmeerbare ontstekingsunit.
weet je wat. ZIE ELEKTRISCH
Maar om dit verhaal even een heel andere wending te geven. Ik heb laatst met bossie zitten praten over een programmeerbare ontstekingsunit.
weet je wat. ZIE ELEKTRISCH
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.