vervroegingscurve

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

vervroegingscurve

Post by denny »

Heeft er iemand een idee hoe je presies de vervroegingscurven (vacuum en centrifugaal) moet lezen?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Poeh, da's pittige kost.
Wat vacuüm vervroeging betreft: da's bij een AX gewoon wel of niet.
('t Enige wat de ECU bij een AX met verdeelkap-ontsteking kan is een klep open en dicht zetten en zo de vacuüm vervroeging in en uitschakelen)
De centrifugaal-vervroeging wordt bepaald door de gewichtjes in de andere helft van de vervroegingsregeling. De massa van die gewichtjes is door de fabrikant bepaald.
Zijn er dan andere centrifugaal-vervroegingsunits verkrijgbaar, dat je naar het lezen van de curves vraagt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

MNM(tm) wrote:Poeh, da's pittige kost.
Wat vacuüm vervroeging betreft: da's bij een AX gewoon wel of niet.
('t Enige wat de ECU bij een AX met verdeelkap-ontsteking kan is een klep open en dicht zetten en zo de vacuüm vervroeging in en uitschakelen)
De centrifugaal-vervroeging wordt bepaald door de gewichtjes in de andere helft van de vervroegingsregeling. De massa van die gewichtjes is door de fabrikant bepaald.
Zijn er dan andere centrifugaal-vervroegingsunits verkrijgbaar, dat je naar het lezen van de curves vraagt?
uhmm betreft het oude type. Elk motortype heeft bijna een andere vacuum en centrifugaal kromme. Vacuum heeft ook een curve dus bij oudere types klopt dat niet helemaal wat je zegt. Ik wil mijn ontsteking dynamisch gaan testen. Dus zowel op last als op toeren.

Maar dan moet ik weten hoe de verschillende curves elkaar beinvloeden. Ik zie nl dat bv de vacuum de centrifugaal uitvlakt tot een bepaald niveau.

De curves gaan ook uit van nokkenasomwentelingen vaak. ik wil weten hoe je die makkelijk kan omzetten naar krukasomwentelingen. etc. Ik wil me dus meer verdiepen hierin.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Klopt wat je zegt: bij carb's is de vacüum-vervroeging idd dynamisch.
(Ik ook altijd met m'n injectie-motoren... :roll:)

Nokken-as omwentelingen is trouwens de helft van de krukas omwentelingen, dus da's simpel. ;)

Recently done:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

MNM(tm) wrote:Klopt wat je zegt: bij carb's is de vacüum-vervroeging idd dynamisch.
(Ik ook altijd met m'n injectie-motoren... :roll:)

Nokken-as omwentelingen is trouwens de helft van de krukas omwentelingen, dus da's simpel. ;)
klopt, maar is dan ook de vervroeging x 2 ?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Hangt er vanaf of de curve is uitgezet tegen 't nokkenas-toerental of het krukas-toerental.

Recently done:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

ik mag hopen nokkenas toerental. want ik kan me niet voorstellen dat de vervroeging bij 3000 toeren en op 15 graden stopt.

bij 6000 toeren verwacht ik eerder getallen rond de 25 graden voorontsteking.

maar weet er iemand hoe deze curves elkaar beinvloeden?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Nou, ik heb eens zo'n centrifugaal-vervroeger van een KDY-blok uit elkaar gehaald, maar ik kan je zeggen dat zo'n ding fysiek niet eens in staat is om 25° te verdraaien. 15° zou overigens best wel kunnen, maar dat zou ik dan nog eens moeten na meten.

Recently done:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

geloof me dat doet hij dus wel. Ik heb een frans diagram gevonden met krukasomwentelingen erop en de vervroeging mag @ 6000 toeren tussen de 25 en 30 graden zitten.

maximale vacuumvervroeging gaat tot 22 graden

Dat klopt iig met mijn meting 25 graden @ 6000. Alleen de vervroeger die ik er nu op heb zitten heeft een curve (1.1blok) die niet stijl genoeg klimt. Vandaar dat mijn sport momenteel dus niet lekker door de toeren heen loopt en onderin en helemaal bovenin niet trekt.

Maar id. hij verdraait dus 15 graden @ nokkenas wat dus 30 graden @ vliegwiel is.

de vacuum vlakt de centrifugaal uit naar gelang de motorbelasting onafhankelijk van het toerental (een soort naregeling van de centrifugaal dus)

Ik zou dit gedeeltelijk kunnen oplossen door de vaste vervroeging. vroeger (meer top-end) of later (meer low-end) te verdraaien maar hoe dan ook moet ik dan ergens inleveren omdat je de curve hiermee alleen maar verplaatst.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Interessant!!

Maargoed, je hebt er dus nu een centrifugaal-vervroeger van een 1.1 (carb?) op zitten?
Zou een vervroeger van een 1.4 (carb / vroege injection) iets zinvols opleveren?

Recently done:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

nee, curve klopt ook niet.

Maar om dit verhaal even een heel andere wending te geven. Ik heb laatst met bossie zitten praten over een programmeerbare ontstekingsunit.

weet je wat. ZIE ELEKTRISCH

Post Reply