trillen boven de 110km/h
Moderators: denny, vtspower, webmasters
trillen boven de 110km/h
Mijn Ax heeft al vanaf het moment dat ik hem kocht het probleem dat de auto boven de 110 km/h zo verschrikkelijk begint te trillen. het lijkt vanaf links voor te komen. maar het rare is dat juist voor 2 vrij nieuwe banden erop zitten. en op het linkse voorwiel zon balanceer loodje zit (rechts niet)
Als ik harder dan 130-140km/h rijd houd het trillen weer op.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen
Als ik harder dan 130-140km/h rijd houd het trillen weer op.
Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen
En met dichte velgen bedoeld TTF dat je geen gat in het midden van je velg hebt.TTF wrote:elk garage bedrijf kan als het goed is wel uitbalanceren
alleen ik zie dat je dichte velgen hebt, dat kan niet elk bedrijf, omdat daarvoor een speciale adapter nodig is.. gewoon even rond vragen dus
Normaal gesproken is dat gat hetgene waar een wiel op gecentreerd wordt zodat hij exact in het midden staat als ze het wiel gaan balanceren.
Bij dichte velgen wordt er gecentreerd doormiddel van de gaten waar normaal je wielbouten doorheen gaan.
Bij balanceren willen sommige bedrijven nog weleens "ff snel" niet de correcte hoogte(inch) breedte(J) van de velg ingeven en ook niet de afstand van het balanceerapparaat tot de rand van de velg.
Die 3 maten heeft een balanceerder nodig om te weten wat er eigenlijk gemeten wordt...
Peugeot/Citroën dealers hebben meestal wel een apparaat dat gatloze velgen kan balanceren omdat ze, zoals bij de AX, ooit dat soort velgen af-fabriek hebben geleverd.
Vraag wel van te voren hoeveel het gaat kosten want men wil nog wel eens belachelijke bedragen vragen.
Heb zelf een keer €80 moeten betalen voor het balanceren van 4 (ook gatloos) wielen bij een Peugeot dealer. Dat sloeg natuurlijk nergens op want het was voor hun 10 minuten werk.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Als je autootje begint te trillen bij 110 km/u zijn het hoogst waarschijnlijk alleen je achterwielen.
Als je voorwielen niet gebalanseerd zijn dan trilt ie bij 50 a 60 km/u.
Heb ik van mijn bandenboer geleerd. (doet het z'n hele leven al)
succes ermij!
Als je voorwielen niet gebalanseerd zijn dan trilt ie bij 50 a 60 km/u.
Heb ik van mijn bandenboer geleerd. (doet het z'n hele leven al)
succes ermij!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Ja!
Je carroserie begint te trillen, maar dat wordt dus opgevangen door je "losse" voorwielen. Je achterwielen kunnen niet bewegen (van Links naar rechts) dus gaan je voorwielen trillen. Als je wielen erg uit balans zijn dan wil de hele auto nog wel eens gaan trillen, maar dan zijn alle vier de wielen echt aan de beurt.
Succes er mee!
Je carroserie begint te trillen, maar dat wordt dus opgevangen door je "losse" voorwielen. Je achterwielen kunnen niet bewegen (van Links naar rechts) dus gaan je voorwielen trillen. Als je wielen erg uit balans zijn dan wil de hele auto nog wel eens gaan trillen, maar dan zijn alle vier de wielen echt aan de beurt.
Succes er mee!
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 92
- Joined: FriJul04, 2008 9:36:35 PM
- Location: Blesdijke
Als je een trilling in je stuur voelt zijn het meestal je voorwielen, voel je de trilling a.h.w. in je stoel (trilling carrosserie) dan zijn het meestal de achterwielen.
Aan het onbalans van een wiel kun je geen snelheid koppelen, het ligt er aan hoe groot een onbalans is en waar hij zit.
Aan het onbalans van een wiel kun je geen snelheid koppelen, het ligt er aan hoe groot een onbalans is en waar hij zit.
Groeten van Henk uut Blesdieke
ter aanvulling, (hoop ik)
Ik heb een auto met (erg veel) speling op stuurhuis (die 'zuiger' onder de kap) en die trilt bij 110-120.
Ik mag aannemen dat het daarvandaan komt, aangezien al het andere ondertussen al vervangen/verholpen is (alle wielen gebalanceerd, nieuwe aandrijfassen, nieuwe remmen, nieuwe fusees, nergens speling op onderstel e.d.)
Ik heb een auto met (erg veel) speling op stuurhuis (die 'zuiger' onder de kap) en die trilt bij 110-120.
Ik mag aannemen dat het daarvandaan komt, aangezien al het andere ondertussen al vervangen/verholpen is (alle wielen gebalanceerd, nieuwe aandrijfassen, nieuwe remmen, nieuwe fusees, nergens speling op onderstel e.d.)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Bij mij trilde het stuur ook heel erg tussen de 95 en de 120 km/u; bij andere snelheden was niks te merken! En de rest van de auto trilde ook mee.
Het bleek van rechtsvoor te komen (de auto trok ook meer naar rechts toe); het loodje was verschoven (zat zowiezo al relatief zwaar loodje aan) dus ik ga dat wiel opnieuw laten balanceren, en rijd zolang ff met het reservewiel Heeeerlijk als je weer snelweg kan rijden zonder rijden-op-een-weg-met-kinderkopjes-effect.
Slechtere kwaliteit banden zorgt ook al voor een grotere onbalans in de wielen heb ik gehoord... Omdat je dan zwaardere loodjes op je wiel hebt; als het dan iets verschuift merk je t meteen met rijden (tja hoeveel ervan waar is weet ik ook niet hoor; zelf heb ik Fulda Diadem erop liggen; dat zijn ook geen dure bandjes)
Het bleek van rechtsvoor te komen (de auto trok ook meer naar rechts toe); het loodje was verschoven (zat zowiezo al relatief zwaar loodje aan) dus ik ga dat wiel opnieuw laten balanceren, en rijd zolang ff met het reservewiel Heeeerlijk als je weer snelweg kan rijden zonder rijden-op-een-weg-met-kinderkopjes-effect.
Slechtere kwaliteit banden zorgt ook al voor een grotere onbalans in de wielen heb ik gehoord... Omdat je dan zwaardere loodjes op je wiel hebt; als het dan iets verschuift merk je t meteen met rijden (tja hoeveel ervan waar is weet ik ook niet hoor; zelf heb ik Fulda Diadem erop liggen; dat zijn ook geen dure bandjes)
Weer op zoek naar Citroën
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 68
- Joined: WedMar28, 2007 5:57:50 PM
- Location: Amsterdam
Trillen stuur
En als je alles geprobeerd hebt zou ik de achterste
draagarm rubbers vervangen.deze worden slap
draagarm rubbers vervangen.deze worden slap
AX 1.1i 1995 Als je doet wat je leuk vind hoef je nooit meer te werken
Dit is een beetje oud topic wat omhoog geschopt is.
Wielen laten balanceren heb ik zelf de beste ervaringen mee bij Profile tyrecenter.
De normale garage en de dealer zouden het ook moeten kunnen, maar dat valt bij mij in de praktijk nogal tegen.
Uitlijnen, wanneer de auto zonder sturen op een vlakke rechte weg naar een kant trekt, doe ik zoiezo alleen maar bij Profile tyrecenter.
Wielen laten balanceren heb ik zelf de beste ervaringen mee bij Profile tyrecenter.
De normale garage en de dealer zouden het ook moeten kunnen, maar dat valt bij mij in de praktijk nogal tegen.
Uitlijnen, wanneer de auto zonder sturen op een vlakke rechte weg naar een kant trekt, doe ik zoiezo alleen maar bij Profile tyrecenter.
To finish first, you'll first have to finish!
Dat is niet het enige euvel wat je hebt bij verkeerd uitlijnen, hoorWYD wrote: Uitlijnen, wanneer de auto zonder sturen op een vlakke rechte weg naar een kant trekt, doe ik zoiezo alleen maar bij Profile tyrecenter.
Trillen, scheve slijtage, zwaar sturen e.d. kunnen er allemaal invloed op hebben.
Daarbij heb je naast profile nog veel meer bandenzaken, ik zelf ga bijvoorbeeld altijd naar Brouwer, omdat Profile bij ons erg duur is, en brouwer misschien wel beter werk aflevert.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
ik denk eerlijk gezegt niet dat je per bedrijf kan zeggen of ze goed zijn of niet...grietje wrote:Dat is niet het enige euvel wat je hebt bij verkeerd uitlijnen, hoorWYD wrote: Uitlijnen, wanneer de auto zonder sturen op een vlakke rechte weg naar een kant trekt, doe ik zoiezo alleen maar bij Profile tyrecenter.
Trillen, scheve slijtage, zwaar sturen e.d. kunnen er allemaal invloed op hebben.
Daarbij heb je naast profile nog veel meer bandenzaken, ik zelf ga bijvoorbeeld altijd naar Brouwer, omdat Profile bij ons erg duur is, en brouwer misschien wel beter werk aflevert.
Ik ben n.l. een aantal keren bij een kwitfit geweest. In Alphen aan de rijn was het zo slecht en werkelijk beneden alle pijl. Dingen verzinnen, andere dingen gewoon vergeten of helemaal niet naar kijken enz....
IN Rotterdam was het werkelijk fantastisch. Keurig geholpen, klaar terwijl u wacht was ook echt zo. (in alphen was ik mijn auto 2 dagen kwijt zonder resultaat)
Je moet gewoon een aantal bedrijven uitproberen en aan andere mensen vragen waar ze geweest zijn en of ze er tevreden mee waren. Dan kom je vanzelf de goedkoopste en beste tegen.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Is zeker waar daarom zijn ik er 'bij ons' bij.v.andriessen wrote:
Je moet gewoon een aantal bedrijven uitproberen en aan andere mensen vragen waar ze geweest zijn en of ze er tevreden mee waren. Dan kom je vanzelf de goedkoopste en beste tegen.
Maar het is wel zo, dat bijv kwik fit van bovenaf bepaalde regels hebben wat betreft halen van de dag omzet en als jij geen verstand hebt van autos zullen ze daar altijd gebruik van maken Maar ook zat kleine bedrijven die dat ook doen, kwestie van uitproberen.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
Ik probeerde jou verhaal juist een beetje kracht bij te zetten We zijn het dus roerend met elkaar eensgrietje wrote:Is zeker waar daarom zijn ik er 'bij ons' bij.v.andriessen wrote:
Je moet gewoon een aantal bedrijven uitproberen en aan andere mensen vragen waar ze geweest zijn en of ze er tevreden mee waren. Dan kom je vanzelf de goedkoopste en beste tegen.
Maar het is wel zo, dat bijv kwik fit van bovenaf bepaalde regels hebben wat betreft halen van de dag omzet en als jij geen verstand hebt van autos zullen ze daar altijd gebruik van maken Maar ook zat kleine bedrijven die dat ook doen, kwestie van uitproberen.
En dat misbruiken van de kennis van de klant.... Ze hebben mij nieuwe remslangen voor 165,- incl. monteren aan proberen te smeren(niet gedaan en daarna ook helemaal niet meer aangedacht) Het jaar daarop...
wordt er geen woord over gerept! Niet eens een twijfel geval of zo iets, helemaal niets. ( en ik had er nog steeds niets aan gedaan)
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.