stel hier je (open)luchtfilter vragen open geen nieuwe !!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ennn er is een groot openluchtfilter topic!
waar heel groot staat 'open geen nieuwe' omdat alles wat je wil weten daar al vernoemd staat ;)

ik zou zeggen, lees die eerst ff :D
Image

User avatar
arjanklepper
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: SatFeb16, 2008 7:01:03 PM
Location: Heerhugowaard

vandaag

Post by arjanklepper »

Ik heb vandaag nog een openlucht systeem aangelegd.
Kijk in mijn wie is wie voor hoe ik het heb opgelost is echt simpel.
sloop alle oude dingen weg.
koop een filter.
koop een aluminium flexibelle buis van 80 mm.

Bevestig die op de plaats waar oude luchtfilterhuis zat.
En de filter aan de andere kant.
En fixeer dan de filter aan een beugeltje dat er zit.
appeltje eitje.

groet arjan

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

die buis is op zich niet eens nodig..

maarrem.. deze kan idd wel gesloten wordne. En doorgaan in het grote luchtfiltertopic (ook een leuk galgwoord:P)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Of je smurft er een heel buizensysteem aan,
net zoals bij mij Duff en mij :)

Succes in ieder geval!
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zo'n slang is leuk, maar ook weer erg gevoelig en het beweegt alle kanten op (ok, je hebt je luchtfilter vastgezet, maar toch).

dit is in principe een simpele manier, en alle benodigdheden en maten staan beschreven in de How-To:
Klik hier.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

User avatar
arjanklepper
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 153
Joined: SatFeb16, 2008 7:01:03 PM
Location: Heerhugowaard

gevoeligheid.

Post by arjanklepper »

Daarrom had ik een dubbele slang genomen dit is duurde maar moet je eerst door rammen met een schroevendraaier om het daarna met ene kniptang verder te knippen. dus de duurzaamheid zit wle goed bij mij.

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

kan iemand mij ff uitleggen wat zo'n openluchtfilter eigenlijk precies met je auto doet, en hoe je eraan komt? 21 pagina's lezen word me toch een beetje teveel;) ...

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Met een open luchtfilter behaal je (in theorie) een vermogenswinst van 0,2 pk ofzo en en bij het accelereren komt er een hele mooie diepe vrrrrroooooaaaaaammmmm van onder de motorkap vandaan ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

okey, bedankt, was ondertussen toch maar alvast aan het lezen gegaan en het lijkt me wel wat om te doen bij mijn AX (1.1TE)

Nou wil het geval dat ik niet bepaald technisch ben aangelegd en dat ik dr dus niet veel verstand van heb hoe je dat allemaal moet doen.
Zelfs met een HOW-TO vertrouw ik er niet op dat het me echt gaat lukken... Dus, nou heb ik mss een rare vraag maar:

Is er iemand die dit voor mij zou kunnen en willen doen, zo'n openluchtfilter monteren?? Tegen betaling uiteraard :wink:

Op die manier kan ik er zelf ook nog wat van leren zonder dat ik m'n auto verkloot... :roll:

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

aan je luchtfilter kan je niet echt veel verkloten :P

je schroeft de slangenklem los, haalt de paddenstoel (plastic behuizing) los, schroeft de slangklem van oude dichte filter los

Pakt je openlucht filter, stopt hem op de plaats van de oude, schroeft de slangenklem aan, zet paddenstoel weer op zn plek, schroef die slangen klem weer vast, taadaaa!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

hoi, ik wil dit ook gaan doen, totaal leek op monteurgebied, dus ik ben al vrij vlug de weg kwijt.

Er wordt gesproken over onderdelen alsof ik moet weten wat dat is ;-)

Ik haal uit de howto:

Code: Select all

deze ring zaag je eraf en stop je in de luchtfilterkap.(dit zorgt voor meer tegendruk wanneer je straks het buizensysteem vastdraaid op het luchtfilterhuis. 
Welke ring? Er staat een foto bij, maar dat is al de aangepaste versie. Wat haal ik precies los??
Image


Verder.. je hebt bovenin zo'n pannenkoek en daaronder zit een groot rond ding. Als ik zo de foto's zie moet dat hele grote ronde ding helemaal verwijderd worden? Ik kan niet zo goed zien wat er verder allemaal op aangesloten is op 't moment, maar ik zou het toch graag zeker willen weten voordat ik 'm weghaal :-)

Ohja, dit staat misschien allemaal wel in 1 vd 21 pagina's, en ik heb ze doorgelezen maar niks over gevonden ... :-S

Grote_Smurf
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuMar13, 2008 7:16:40 PM

Post by Grote_Smurf »

Ey allemaal,

Ik heb van de week een nieuwe luchtfilter van green geplaatst :)
Direct op het het huis. (die pannekoek)

Het klinkt allemaal heel mooi enz, maar alleen wel bij hoge toeren.
Dus als ik rustig door de stad rij hoor ik hem bijna niet.
Opzich niet erg, maar ik rij veel op de snelweg en dan is dat extra geluid behoorlijk lastig. Helemaal omdat ik maar 4 versnellingen heb en dus op hoog in de toeren zit bij de 120.
Kan ik het ook zo aanpassen dat hij bij minder toeren veel herrie maakt en bij hoge wat minder?

Mocht dat niet willen, jammer, maar ondanks dat een leuke aankoop voor de auto :D

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

nee, het maakt juist geluid bij de hogere toeren (en als je vol je gas
intrapt in lage toeren)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

als je het filter dmv een buis naar voren brengt (dus dicht bij de koplamp of zo) dan hoor je hem veel minder luid dan als ie vlak tegen je schutbord zit.. tevens kan je motor ook nog koelere lucht aanzuigen, waardoor je brandstofverbruik zal dalen en je vermogen iets zal toenemen (in theorie bij dezelfde rijstijl)..

Image

zit wel iets anders dan bij een monopoint, maar het idee is hetzelfde.. :wink:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Naar waar stuur jij je cartergassen heen? :P
De 'grond'?

jeffrey van dal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 403
Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
Location: vlijmen
Contact:

Post by jeffrey van dal »

citrofenwick wrote:Naar waar stuur jij je cartergassen heen? :P
De 'grond'?

haha waarom niet 8)

GTi Ruudje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 253
Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
Location: Kessel
Contact:

Post by GTi Ruudje »

jeffrey van dal wrote:
citrofenwick wrote:Naar waar stuur jij je cartergassen heen? :P
De 'grond'?

haha waarom niet 8)
yep, mijn koelwaterslang was porreus.. een nieuwe besteld, maar verkeerd geleverd, toen weer een nieuwe besteld, en de foute mocht ik kostenloos houden 8)

die nu loopt heel mooi met een bochtje naar de onderkant van de auto.. de dampen wil ik niet in me inlaat hebben :twisted: en zo groen rij ik toch niet met de gti.. hij heeft geen kat of niks, dus dat beetje kan er ook nog wel bij :oops: :oops: :oops:

voor de APK heb ik een mogeklijkheid om de ontluchting aan te sluiten op mijn open luchtfilter.. geen probleem :lol:
AX 1,1i spot 1995
106 GTi

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

GTi Ruudje wrote:
jeffrey van dal wrote:
citrofenwick wrote:Naar waar stuur jij je cartergassen heen? :P
De 'grond'?

haha waarom niet 8)
yep, mijn koelwaterslang was porreus.. een nieuwe besteld, maar verkeerd geleverd, toen weer een nieuwe besteld, en de foute mocht ik kostenloos houden 8)

die nu loopt heel mooi met een bochtje naar de onderkant van de auto.. de dampen wil ik niet in me inlaat hebben :twisted: en zo groen rij ik toch niet met de gti.. hij heeft geen kat of niks, dus dat beetje kan er ook nog wel bij :oops: :oops: :oops:

voor de APK heb ik een mogeklijkheid om de ontluchting aan te sluiten op mijn open luchtfilter.. geen probleem :lol:
Da's eigenlijk nog goed gezien 8)
Ik had al zitten denken hoe ik dat ging oplossen als ik eens een openluchtfilter ging installeren :P

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Deze maar weer eens openen:

Ik ben aan het kijken voor een ander systeempje in de 106.

Nou heb ik enkele kanshebbers:
Image

Filtertje van Pipercross, goed betaalbaar.

Image


Ander filtertje van Pipercross, wat is nou het verschil tussen deze en bovenstaande en wat is beter (geen bijdehandjes)?


Of iets anders, namelijk het volgende:

Image

Dit is een Raceland filtertje met een slang voor richting een koude luchtstroom...

Iemand goede onderbouwde redenen waarom het een of het ander te kiezen?

Buizensysteempje naar voren heb ik al.

Image

keesAX
AX driver
AX driver
Posts: 31
Joined: ThuJan22, 2009 6:12:36 PM
Location: Rinsumageest

Post by keesAX »

http://img16.imageshack.us/my.php?image=openlucht.jpg

Dit is de mijne geen buizen systeem oid.
Gewoon een filtertje van 19 euro op het originele luchtfilter huis.
Leuk geluidje bij het optrekken en bij de 100/120 hoor je het filter amper.
En hij lijkt me ook een klein beetje feller te zijn bij de gas :)

Post Reply