Waar dient dit onderdeel voor?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Waar dient dit onderdeel voor?
Ik ben sinds een maand de trotse eigenaar van een '93 AX 1.4
Nu viel mij dit weekend iets op onder de motorkap. Er zit in de luchtaanvoer een behoorlijke vernauwing. Ik dacht eerst dat dit een venturi was waar sensoren ofzo aan zitten, maar er zit niets aan vast van slangetjes of draadjes. Nu heb ik de volgende vragen:
1 Waarom zit ding er?
2 Kan ik het zomaar vervangen door een recht stuk buis
3 wat is het effect als ik er een recht stuk in zet?
Zie foto:
Nu viel mij dit weekend iets op onder de motorkap. Er zit in de luchtaanvoer een behoorlijke vernauwing. Ik dacht eerst dat dit een venturi was waar sensoren ofzo aan zitten, maar er zit niets aan vast van slangetjes of draadjes. Nu heb ik de volgende vragen:
1 Waarom zit ding er?
2 Kan ik het zomaar vervangen door een recht stuk buis
3 wat is het effect als ik er een recht stuk in zet?
Zie foto:
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Mijn advies. Zoveel mogelijk troep eraf halen en een mooi open filtertje plaatsen. Als je een iets groter filter neemt begint het pas te klinken als je flink gas geeft. Normaal hoor je het amper.
Pk en koppel verbetering merk je nauwelijks maar je klinkt sneller En bij dezelfde rijstijl ben je zelfs een heel klein beetje zuiniger.
Pk en koppel verbetering merk je nauwelijks maar je klinkt sneller En bij dezelfde rijstijl ben je zelfs een heel klein beetje zuiniger.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
Wat ik zeg, ik laat het Lekker zitten dus.
Geluid is leuk, maar zeker niet wens nummer 1. Als door het weghalen het koppel onderin nog minder wordt dan het al is, dan is de keus snel gemaakt.
De spreuk is niet voor niets:
"Power sells cars, torque wins races".
En als de rest van het effect minimaal is, kan ik beter de tijd en energie steken in het zoeken naar andere leuke aanpassingen.
Geluid is leuk, maar zeker niet wens nummer 1. Als door het weghalen het koppel onderin nog minder wordt dan het al is, dan is de keus snel gemaakt.
De spreuk is niet voor niets:
"Power sells cars, torque wins races".
En als de rest van het effect minimaal is, kan ik beter de tijd en energie steken in het zoeken naar andere leuke aanpassingen.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Grote onzin. Met een open luchtfilter op de gebruikelijke plek, tegen het schutbord, verlies je zelf topvermogen.Sander wrote:Pk en koppel verbetering merk je nauwelijks maar je klinkt sneller En bij dezelfde rijstijl ben je zelfs een heel klein beetje zuiniger.
GT inj. verloor na in laten lopen met een open filter 15 km/h van z'n top, en wilde nog maar 185-190 op de teller ipv 200+ (in twee richtingen getest ivm mogelijk wind )
Plaatsen van een lange buis naar koele lucht vanachter de koplamp met daar een open filter verbeterde koppel onderin naar mijn idee iets t.o.v. standaard, topsnelheid was gelijk aan standaard.
De meesten van jullie zullen vast wel bekend zijn met de (basis-)natuurwetten: Je kan nooit meer of minder dan 100% van de energie gebruiken die je investeert. Geluidsgolven zijn ook energie: Dit houdt dus simpelweg in dat als je meer herrie genereert, dat óók energie kost. Hoe meer herrie, hoe minder vermogen.
Nu zullen een aantal van jullie met het voorbeeld van auto's met turbomotoren en gigantische uitlaten komen.... luister maar eens goed als die hard optrekken. Zodra de turbo opspint wordt het geluid minder.
Iedereen weet dat een origineel inlaatsysteem erg restrictief is, zo slecht is het ontwerp echter lang nog niet.
Als je echt extra vermogen wil, realiseer je dan dat het moeilijk is om meer koppel bij lage toerentallen uit gelijke inhoud te persen (zelfs cilinderkop vlakken is niet zaligmakend, gezien ook dan de koppelkromme wat sterker op zal lopen dan vantevoren).
Investeer daarnaast liever in een spaghetti-uitlaatspruitstuk, en vervang je katalysator voor een tussendemper. De tegendruk die de kat genereert is nl. niet heel handig getimed, dat kan je beter door je uitlaatdemper laten doen.
Een absortiedemper heeft een ongeblazen kleine viercilinder lang niet nodig.
Een leuk trucje zou ook zijn om het blokje iets rijker te laten lopen (lambda naar 0,9 ipv 1,10), zeer zeker merkbaar in zowel koppel onderin als in topvermogen, maar helaas nog meer in brandstofverbruik en emissie.
Last edited by kevin.broke on WedOct29, 2008 12:30:17 AM, edited 1 time in total.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dan breng je restrictie aan, da's ook weer niet de bedoeling. Tenzij de inlaatlucht erg koud is zal je luchtfilter warm worden; energieverspillingBas_S wrote:Aah.. dus als ik m'n luchtfilter inpak met geluidsdemping gaat ie harder...
Maar het is wel algemeen bekend dat motorblokken met throttlebodies bijvoorbeeld erg piekerig worden, met als reden het feit dat ze vrij lucht kunnen pakken en deze lucht dus geen snelheid kan maken.
Durf te wedden dat jouw GTI met z'n fors gekietelde 1.6 tot 1500 r/min minder koppel op de bank gooit dan een originele 1.4 met een lang en restrictief inlaatkanaal
kevin.broke wrote: De meesten van jullie zullen vast wel bekend zijn met de (basis-)natuurwetten: Je kan nooit meer of minder dan 100% van de energie gebruiken die je investeert. Geluidsgolven zijn ook energie: Dit houdt dus simpelweg in dat als je meer herrie genereert, dat óók energie kost. Hoe meer herrie, hoe minder vermogen.
Een motor gaat niet ineens meer lawaai maken door een openluchtfilter. Alleen je originele luchtfilter dempt het geluid veel meer. Ok, hij kan iets meer lawaai maken omdat er meer lucht aangezogen kan worden, maar hoe meer lucht hoe beter.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Je eigen woorden waren dat de jouw flink meer lawaai ging maken, vooral onderin, met een open luchtfilter.
Het is zeker niet hoe meer lucht hoe beter. Hoe sneller de lucht, hoe beter, vooral bij lage toerentallen. Waarom denk je anders dat veel moderne auto's een variabel inlaattraject hebben?
...en waarom zou jouw GT nou juist minder herrie maken als ie hoger in de toeren komt (en ie juist meer vermogen gaat produceren)?
Je kan mij veel vertellen, maar iedere GT trekt beter zónder die pot tegen het schutbord en mét het originele filterhuis. Daar waren we het bij jou voor de deur zo'n 2 jaar geleden nog over eens, maar het klonk zo mooi...
...verder lukt het je met een (nagenoeg) standaard 1.4 niet om zóveel lucht aan te zuigen dat die niet door het inlaattraject heen komt, hooguit lukt het je om de weerstand iets te verlagen. Bij hoge toerentallen zal je misschien een peekaatje winst hebben, maar die weegt lang niet op tegen het verlies aan koppel onderin. Zodra je met ITB's o.i.d. gaat spelen zal je ook merken dat de lengte van juist het inlaatkanaal heel belangrijk is.
Het is zeker niet hoe meer lucht hoe beter. Hoe sneller de lucht, hoe beter, vooral bij lage toerentallen. Waarom denk je anders dat veel moderne auto's een variabel inlaattraject hebben?
...en waarom zou jouw GT nou juist minder herrie maken als ie hoger in de toeren komt (en ie juist meer vermogen gaat produceren)?
Je kan mij veel vertellen, maar iedere GT trekt beter zónder die pot tegen het schutbord en mét het originele filterhuis. Daar waren we het bij jou voor de deur zo'n 2 jaar geleden nog over eens, maar het klonk zo mooi...
...verder lukt het je met een (nagenoeg) standaard 1.4 niet om zóveel lucht aan te zuigen dat die niet door het inlaattraject heen komt, hooguit lukt het je om de weerstand iets te verlagen. Bij hoge toerentallen zal je misschien een peekaatje winst hebben, maar die weegt lang niet op tegen het verlies aan koppel onderin. Zodra je met ITB's o.i.d. gaat spelen zal je ook merken dat de lengte van juist het inlaatkanaal heel belangrijk is.
Ik weet dat het versnellen van lucht gunstig kan zijn voor wervelingen en dus het mengsel in je cilinders. Maar dit ding zit nog voor de doos met het luchtfilter. Evt wervelende lucht moet daarna nog het hele inlaattraject in en zal volgens mij de cilinder ongeveer in dezelfde staat bereiken dan met rechte pijp, en dus niet als mooie snelle wervelende stroming. Bovendien is het volgens mij zo dat als je een vernauwing aanbrengt in een luchtstroom deze versnelt, echter als je vlak na de vernauwing meteen weer teruggaat naar de originele breedte vd pijp voor de vernauwing (zoals hier) vertraagt de luchtstroom daar onmiddellijk weer tot zn originele snelheid toch (en eigenlijk nog langzamer door het energieverlies wat optreedt) Misschien iemand met wat meer kennis van stromingsleer die hier wat nuttigs over kan zeggen? Ik geloof er in ieder geval niet zo in dat deze trechter op deze manier en op deze plek je koppel erg positief kan beinvloeden
De reden voor dikke grote uitlaten bij turbomotoren lijkt me duidelijk. Zo min mogelijk weerstand zodat je turbo sneller opspint. Niet meer niet minder. Liefst zonder dempers hahaha
Last edited by denny on WedOct29, 2008 10:12:34 AM, edited 1 time in total.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Je hoort je motor meer, maar dat wil niet zeggen dat die herrie er met een standaard luchtfilter er niet is. Dat geluid wordt hoogstwaarschijnlijk ook met het gewone filter al gegenereerd, maar het originele filter met de behuizing er omheen dempt dat veel meer. Dat is het enige wat ik in mijn post zeg.kevin.broke wrote:Je eigen woorden waren dat de jouw flink meer lawaai ging maken, vooral onderin, met een open luchtfilter.
Het is zeker niet hoe meer lucht hoe beter. Hoe sneller de lucht, hoe beter, vooral bij lage toerentallen. Waarom denk je anders dat veel moderne auto's een variabel inlaattraject hebben?
...en waarom zou jouw GT nou juist minder herrie maken als ie hoger in de toeren komt (en ie juist meer vermogen gaat produceren)?
Je kan mij veel vertellen, maar iedere GT trekt beter zónder die pot tegen het schutbord en mét het originele filterhuis. Daar waren we het bij jou voor de deur zo'n 2 jaar geleden nog over eens, maar het klonk zo mooi...
...verder lukt het je met een (nagenoeg) standaard 1.4 niet om zóveel lucht aan te zuigen dat die niet door het inlaattraject heen komt, hooguit lukt het je om de weerstand iets te verlagen. Bij hoge toerentallen zal je misschien een peekaatje winst hebben, maar die weegt lang niet op tegen het verlies aan koppel onderin. Zodra je met ITB's o.i.d. gaat spelen zal je ook merken dat de lengte van juist het inlaatkanaal heel belangrijk is.
Jeetje, dat zo'n vraag zoveel stof doet opwaaien. Leuk om de reacties te lezen.
ergo.... zodra ik tijd en zin heb ga ik toch dat tussenstuk maar eens vervangen door een rechte buis en in de praktijk merken of er verschil is en hoe groot dat verschil dan is.
Ik heb zelf ooit in een vaag verleden (10jaar terug) op de opleiding een jaartje het vak stromingsleer gehad. Daarna nooit meer gebruikt. Het enige wat ik mij kan herinneren is dat de docent na het uitwerken van een opgave vaak zei: "maar onthoud: stromingsleer is natte vinger werk" Met andere woorden: je kunt het in theorie wel bedenken, maar sta niet raar te kijken als de praktijk anders uitpakt.Buks wrote:...Misschien iemand met wat meer kennis van stromingsleer die hier wat nuttigs over kan zeggen? ...
ergo.... zodra ik tijd en zin heb ga ik toch dat tussenstuk maar eens vervangen door een rechte buis en in de praktijk merken of er verschil is en hoe groot dat verschil dan is.
Ik heb het bij mijn 1.1 vervangen voor een buis zonder vernauwing en zoals gezegd iets meer geluid en bovenin toeren iets meer actie. Het verschil is echter zéér klein.
Verder meende ik begrepen te hebben dat Citroën deze vernauwing destijds heeft gemonteerd om een lagere uitstoot te behalen?
Verder meende ik begrepen te hebben dat Citroën deze vernauwing destijds heeft gemonteerd om een lagere uitstoot te behalen?
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM