Sander wrote:Pk en koppel verbetering merk je nauwelijks maar je klinkt sneller

En bij dezelfde rijstijl ben je zelfs een heel klein beetje zuiniger.
Grote onzin. Met een open luchtfilter op de gebruikelijke plek, tegen het schutbord, verlies je zelf topvermogen.
GT inj. verloor na in laten lopen met een open filter 15 km/h van z'n top, en wilde nog maar 185-190 op de teller ipv 200+ (in twee richtingen getest ivm mogelijk wind

)
Plaatsen van een lange buis naar koele lucht vanachter de koplamp met daar een open filter verbeterde koppel onderin naar mijn idee iets t.o.v. standaard, topsnelheid was gelijk aan standaard.
De meesten van jullie zullen vast wel bekend zijn met de (basis-)natuurwetten: Je kan nooit meer of minder dan 100% van de energie gebruiken die je investeert. Geluidsgolven zijn ook energie: Dit houdt dus simpelweg in dat als je meer herrie genereert, dat óók energie kost. Hoe meer herrie, hoe minder vermogen.
Nu zullen een aantal van jullie met het voorbeeld van auto's met turbomotoren en gigantische uitlaten komen.... luister maar eens goed als die hard optrekken. Zodra de turbo opspint wordt het geluid minder.
Iedereen weet dat een origineel inlaatsysteem erg restrictief is, zo slecht is het ontwerp echter lang nog niet.
Als je echt extra vermogen wil, realiseer je dan dat het moeilijk is om meer koppel bij lage toerentallen uit gelijke inhoud te persen (zelfs cilinderkop vlakken is niet zaligmakend, gezien ook dan de koppelkromme wat sterker op zal lopen dan vantevoren).
Investeer daarnaast liever in een spaghetti-uitlaatspruitstuk, en vervang je katalysator voor een tussendemper. De tegendruk die de kat genereert is nl. niet heel handig getimed, dat kan je beter door je uitlaatdemper laten doen.
Een absortiedemper heeft een ongeblazen kleine viercilinder lang niet nodig.
Een leuk trucje zou ook zijn om het blokje iets rijker te laten lopen (lambda naar 0,9 ipv 1,10), zeer zeker merkbaar in zowel koppel onderin als in topvermogen, maar helaas nog meer in brandstofverbruik en emissie.