van ´t weekend denk ff olieverversen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
van ´t weekend denk ff olieverversen
heb al ´t 1 en ander gelezen, is dit juist:
1) dopje los, olie d'r uit laten druppelen, kan zelfs wel een uur duren .
2) Vervolgens dopje d'r weer op, en olie d'r in -->
vraag 1: Wat voor olie, en hoeveel?
vraag 2: nieuw ringetje?
3) Filter vervangen: oude losdraaien, nieuwe vastdraaien?
4) Vraag: Waar koop ik alle shit. Origineel Citroën, of gewoon ff bij automaterialen olie en filter halen?
1) dopje los, olie d'r uit laten druppelen, kan zelfs wel een uur duren .
2) Vervolgens dopje d'r weer op, en olie d'r in -->
vraag 1: Wat voor olie, en hoeveel?
vraag 2: nieuw ringetje?
3) Filter vervangen: oude losdraaien, nieuwe vastdraaien?
4) Vraag: Waar koop ik alle shit. Origineel Citroën, of gewoon ff bij automaterialen olie en filter halen?
Re: van ´t weekend denk ff olieverversen
Mjaw als je hem eerst beetje warm laat lopen....is de olie vloeibaarder en gaat t sneller *-)Job wrote: 1) dopje los, olie d'r uit laten druppelen, kan zelfs wel een uur duren
Nieuw ringetje moet eigenlijk wel ja2) Vervolgens dopje d'r weer op, en olie d'r in -->
vraag 1: Wat voor olie, en hoeveel?
vraag 2: nieuw ringetje?
Hoeveel olie, je giet er wat in (litertje ofzo) en dan wacht je even, en dan ga je peilen. Net zo lang herhalen (wel steeds kleinere hoeveelheid erin doen, anders heb je straks weer teveel olie) totdat het nivo tussen de 2 aangeven streepjes staat. Ik doe meestal tot 3 kwart tussen die streepjes.
uhh, ja! heb je speciale tangen/kettingen voor. Soms wil het echt niet (ervaring ) maar daar ga je maar niet vanuit. Ik heb toen een lange schroevendraaier door de filter geramd, en zelfs toch ging het amper (he marc :D)3) Filter vervangen: oude losdraaien, nieuwe vastdraaien?
Wel even met je vinger een beetje olie op t randje van t rubber van je filter smeren, anders krijgt de volgende dat filter er dus niet af.
tja zelf weten? Ik ga naar de automaterialen handel, maar komt omdat ik Citroën hierzo niet zo vriendelijk vind en die hebben niets op voorraad. En bij automaterialen krijg ik veel korting.4) Vraag: Waar koop ik alle shit. Origineel Citroën, of gewoon ff bij automaterialen olie en filter halen?
Olie gebruik ik zelfs gewoon motorolie van de aldi voor, maarja, ik onderhoud dan ook zonder inkomen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Purflux filter + ringetje bij de dealer halen, bij mij was dat goedkoper dan de Brezan.
Haal dan meteen nieuwe bougies, dan heb je wat te doen tijdens het uitlekken.
Een oliefiltergriptang bij de bouwmarkt halen voor een paar euro, maar de tang uit het keukenlaatje waar moeders de deksel van de appelmoes mee los haalt gaat ook prima.
Haal dan meteen nieuwe bougies, dan heb je wat te doen tijdens het uitlekken.
Een oliefiltergriptang bij de bouwmarkt halen voor een paar euro, maar de tang uit het keukenlaatje waar moeders de deksel van de appelmoes mee los haalt gaat ook prima.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: van ´t weekend denk ff olieverversen
Mjah, die ervaring had ik ook.grietje wrote:uhh, ja! heb je speciale tangen/kettingen voor. Soms wil het echt niet (ervaring ) maar daar ga je maar niet vanuit. Ik heb toen een lange schroevendraaier door de filter geramd, en zelfs toch ging het amper (he marc :D)Job wrote:3) Filter vervangen: oude losdraaien, nieuwe vastdraaien?
Inmiddels heb ik toch maar een kettingtang aangeschaft. Gaat echt extreem veel beter!!
Mocht je trouwens kiezen voor (lange!) schroevendraaier door 't filter te rammen, doe dat dan NIET te dicht bij 't blok, omdat je dan kans hebt dat je 't pijpje waar je 't filter op schroeft, aan gort mept en daarmee je blok ter ziele is! 1/3 vanaf de bovenkant van 't filter is wel veilig.
Dat insmeren van de pakking op 't filter heeft als doel dat je de pakking niet stuk draait bij het HANDVAST op het blok terug draaien van het nieuwe filter.grietje wrote:Wel even met je vinger een beetje olie op t randje van t rubber van je filter smeren, anders krijgt de volgende dat filter er dus niet af.
(Zonder dat insmeren met olie gaat de pakkingsring opstropen en trek je 'm stuk!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Re: van ´t weekend denk ff olieverversen
Ehm misschien een open deur maar doe je volgorde ff anders: dopje eraf, filter eraf, dopje erop en nieuw filter erop en dan weer vullen. Als je eerst vult en dan je filter eraf haalt mag je weer opnieuw beginnenJob wrote:heb al ´t 1 en ander gelezen, is dit juist:
1) dopje los, olie d'r uit laten druppelen, kan zelfs wel een uur duren .
2) Vervolgens dopje d'r weer op, en olie d'r in -->
vraag 1: Wat voor olie, en hoeveel?
vraag 2: nieuw ringetje?
3) Filter vervangen: oude losdraaien, nieuwe vastdraaien?
4) Vraag: Waar koop ik alle shit. Origineel Citroën, of gewoon ff bij automaterialen olie en filter halen?
Kijk uit, een Cactussssss
Re: van ´t weekend denk ff olieverversen
Vanmiddag ff gedaan allemaal, met een T sleutel kon ik net ff wat meer kracht zetten. Olie filter zat ook flink vast, zon potte deksel opener was voormij geen oplossing kreeg ik hem niet mee los schroevendraaier ging top
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Re: van ´t weekend denk ff olieverversen
Nou, dat heb ik gezien gisteren. Een kettingzaag was handiger geweestMNM(tm) wrote:Inmiddels heb ik toch maar een kettingtang aangeschaft. Gaat echt extreem veel beter!!
Re: van ´t weekend denk ff olieverversen
Niet klagen: de reden w'rom je überhaupt 't oude filter los wilt maken, is ten slotte toch om die te vervangen, dus dan maakt 't sowieso niet uit of je 'm rot draait!kevin.broke wrote:Nou, dat heb ik gezien gisteren. Een kettingzaag was handiger geweestMNM(tm) wrote:Inmiddels heb ik toch maar een kettingtang aangeschaft. Gaat echt extreem veel beter!!
En daarnaast kan ik er niets aan doen dat ze er ongetwijfeld loctite tussen hebben gesmeerd! (Net als bij de boutjes van de distributieriem-kappen! )
Trouwens, 't oliefilter ging er wèl zonder moeite mee los!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!