Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

:lol: Zie het filmpje nu pas. Wat moet dat er idioot uitzien, van de weg af gewaaid worden door een First met wieldopjes :lol:

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Radiant wrote:En misschien toch maar een GTI teller monteren? :P
nah, dan issie niet meer origineel :P

200 in een ax blijft toch iets speciaals, mijn GTI haalt dit niet :|
AX-kopen is verslavend.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Holie shit, chris, gedraag je... 200 met zo'n dwarrel is zelfmoord man. Je ziet dat je zonder gevoel stuurt en corrigeert... Netjes verlagen en stabiliseren dat ding...
Freude am Fahren.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

arnie wrote:Holie shit, chris, gedraag je... 200 met zo'n dwarrel is zelfmoord man. Je ziet dat je zonder gevoel stuurt en corrigeert... Netjes verlagen en stabiliseren dat ding...
Jij hebt blijkbaar nog nooit 205 1.1 gereden. Vergeleken daarbij is een AX First een superstrak sturend scheurmonster, maar zo'n 205 loopt ook 180 op de teller als je een beetje aankliert onder het kapje.
Ook met een dwarrel kan je prima hard rijden, zolang je maar niet verwacht dat je snel kan uitwijken. Dat uitwijken kan je bij 200 op de teller sowieso beter niet doen :P

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mwah ik moet zeggen dat hij bij de 200 nog prima stabiel is. Maar er gaat uiteindelijk een 106 xsi/gti onderstel onderkomen dus wees gerust.

Onder de kap is hij eindelijk grotendeels echt klaar.

Image

En met het huidige luchtfilter is hij al een stuk stiller, nu is het een mooie subtiele brom als je het pedaal indrukt (en ik ben heel blij dat ik toen teveel luchtslang voor de 106 heb gekocht wat nu goed van pas komt).

Er zijn nog een paar kleine dingetjes die ik moet doen:
-voorbandjes balanceren (trillen lichtjes bij de 120)
-uitlaatdemper even vastlassen of een 106 gti demper eronder (ligt eraan hoeveel tijd ik volgende week heb.

En tja dat is het eigenlijk, extra dingen zijn:
-Andere stoelen erin (ik heb een compleet volcane interieur!, van binnen hoeft hij sowieso niet orgineel te blijven, gaat puur om de buitenkant)
-watertempmeter erin (bedrading moet alleen nagelopen worden wat veel tijd kost).

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Even een korte update.

Blokjes loopt nog steeds prima, geen enkele lekkage e.d wate...uche kuche kvs blijft mooi op pijl alsmede de olie (en ik heb hem niet lief getest).

Enige nadeel tot nu toe is dat hij heel lichtjes stotterd/pendeld bij gelijke snelheden onder de 4k rpm. Maar het moterstoringslampje ging gisteren heel even uit en aan zo nu en dan tijdens het rijden. Dus iets is half stuk wat gunstig is gezien je dan ergens kan gaan zoeken. Eerdaags maar eens uitlezen en kijken wat hij geeft, bij vollast loopt hij sowieso prima.

Dus alle kinderziektes eruit halen, toerenteller e.d erin en dan kan ik aan het onderstel gaan beginnen ;).

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

onderstel? zonde :( geen hangfoto's meer :(

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Wees gerust, zal nog wel even duren en ook een beetje afhankelijk van het volgende probleempje:

Momenteel trilt het stuur alleen boven de 120 en dat trillen word naarmate de snelheid hoger word intenser, wielen zijn al gebalanceerd en ik heb al wat andere wielen getest maar die waren vrij slecht en kunnen daardoor dezelfde problemen geven.Het kunnen 4 zaken zijn zover ik gok:

-Roest tussen bijrijderskant wielnaaf/remschijf (hij heeft een tijdjes stilgestaan zonder wielen en de schijf zit niet vast.
- Toch onbalans in het wiel, morgen gaan de banden op andere velgen die 100% zeker goed waren.
-Aandrijfas die voor onbalans zorgt (en de lange as zou dan de boosdoener zijn).
-Onbekend probleem met de ophanging/aandrijving.

Als ik het niet voor elkaar krijg het eruit te krijgen, gooi ik gewoon het complete onderstel om zodat het dan zeker weg zal zijn. Maar ik gok dat
met het balanceren van de banden/velgen en eventueel een andere as (die ik nog heb liggen) het grotendeels weg zal zijn.

Gekke is dat hij echt tot de 120 bijna niet trilt en daarboven pas begint. Normaal met onbalans merk je het bij de 90/110/120 km/h.Er valt mee te rijden maar het is niet prettig. Maargoed dit valt onder de noemer kinderziektes en gelukkig tot nu toe valt het reuze mee.

De remmen/moter heb ik flink op de test gegooid en die houden zich beide prima.Dus ongeacht wat is de auto klaar voor het circuit, hij zal alleen wat minder comfortable op hogere snelheden rijden.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Ik zou de fusees eens controleren. Ik denk niet dat het aan de wielen of aandrijfas ligt.
AX-kopen is verslavend.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

citrofenwick wrote:Ik zou de fusees eens controleren. Ik denk niet dat het aan de wielen of aandrijfas ligt.
Het zou mij weinig verbazen als Chris gelijk heeft: Een dergelijke trilling wil nog weleens aan een aandrijfas liggen. Mijn blauwe dieseltje trilde en was luidruchtig van 120 - 140 km/h. Daarboven werd het weer rustig, 150 was een heerlijke kruissnelheid... Tot ik er splinternieuwe aandrijfasjes onder hing, toen trilde hij ineens helemaal niet meer.

De 205 1.1 die hier nu staat heeft een zelfde soort kwaal, dit ligt echter aan de (gare) rubbers van de draagarmen.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Het was veel simpeler gelukkig:

De banden waren verkeerd gebalanceerd en hadden iets hoogte slag. Ze zijn voor de zekerheid op 2 andere velgjes gezet en hij is nu bijna 100% trillingvrij :D . Ik ben erg blij gezien het mij veel tijd scheeld.

De fuseeskogels e.d meteen gecontroleerd maar dat is allemaal nog perfect.

Dus ik ga straks denk eens de stoeltjes vast omzetten, en als de wolkjes weg zijn de uitlaat even lassen bij de demper.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Hee wat schattig!! er steekt een glimmende uitlaat uit.... maar wacht eens normaal is dat bij een ax toch niet??

Image

Maar dit is ook niet "een" normale uitlaat beste kijkbuis en leeskindertjes, blijkbaar heeft de peugeot wat verloren:
Image

Was even werk maar hij hangt er perfect onder(hij lijkt schuin te hangen maar dat is gezichtsbedrog van de foto). Klinkt ook een stuk netter, mooi zwaar kwa geluid.
En het belangrijkste is dat hij nu nog een stukje sneller is, met name bovenin :D .

Dus mocht je huidige eindemper niet voldoen en je wil toch de orginele look (en geen vunzige Remus die je kan fistfucken): Dan is hier de oplossing! en het is nog PSA spul ook :lol:

Oja ik heb nog even de diamameter van een 1.1i 1.4igt en de 106 xsi uitlaat opgemeten (pijp zelf) en verassend zijn ze allemaal hetzelfde.
Dus je kan gerust een 1.1 uitlaat nemen zolang je de demper maar vervangtm, er is verder geen verschil.
Last edited by Drake on SunOct19, 2008 7:54:40 PM, edited 3 times in total.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

je bent weer lekker bezig Chris..
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dat ziet er niet slecht uit Chris (Y)
Image Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ziet er netjes uit! De niet-zo-overdreven-look vind ik altijd wel cool, zoals bekend.

wil zelf het dubbele Volf GTI-pijpje onder m'n diesel gaan fabriceren :lol:

J5
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 591
Joined: TueMay02, 2006 9:51:05 PM
Location: Katwijk
Contact:

Post by J5 »

kevin.broke wrote:Ziet er netjes uit! De niet-zo-overdreven-look vind ik altijd wel cool, zoals bekend.

wil zelf het dubbele Volf GTI-pijpje onder m'n diesel gaan fabriceren :lol:
Van een Golkswagen?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

precies :lol:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Drake wrote: Oja ik heb nog even de diamameter van een 1.1i 1.4igt en de 106 xsi uitlaat opgemeten (pijp zelf) en verassend zijn ze allemaal hetzelfde.
Dus je kan gerust een 1.1 uitlaat nemen zolang je de demper maar vervangt, er is verder geen verschil.
En wat is die diameter dan?
fase 2 sport heeft een pijp van 45mm rond dacht ik. daarvoor 42mm.
Waar het verschil inzit is de downpipe. Die is vaak limiterend.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zo uit de zolder sessie kwamen 2 problemen naar voren:
-Af en toe werd de auto te warm waardoor de kachel erbij moest,
huidige radiateur is gok ik op.Echter heb ik er op de normale weg totaal geen last van en zal ik deze een keer vervangen als ik tijd over heb.
-Hij schoot zo nu en dan uit zijn 2 bij de chicane's en schakelde sowieso niet lekker in zijn 2.

Dat laatste probleem heb ik opgelost, bleek de kogel op de grote hevel te zijn, die had ik vervangen met wat ik dacht een beter exemplaar maar dat bleek dus niet zo te zijn. Orginele weer teruggezet en hij schakeld weer perfect.

Vandaag is hij op de G-Tech gezet om de 0-100 prestaties te meten, duurde even voordat we een goede meting hadden gezien de bandjes... nouja je hoef maar even teveel gas te geven en je staat ze op te roken.

Image

Maar uiteindelijk kreeg ik het door en hebben een mooie tijd van 0-100 in 8.2 seconden kunnen neerzetten.

Prestaties zijn dus prima maargoed daar was ik al achter. Met 2 personen is hij overgens aardig wat trager (rond de 9) het is dus echt noodzaak zo weinig mogenlijk gewicht te hebben met een 1.4 mpi blok.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nette tijd chris :P
dat ding wil ik wel een keertje lenen straks ;)

hoe kan een radiateur trwns op zijn? :?
Image

Post Reply