Starten 106 motor buiten de auto. Problemen. (Uitteraard)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Starten 106 motor buiten de auto. Problemen. (Uitteraard)

Post by Mark »

Jaja. Vandaag was het zover. Eindelijk zover om de 106 motor buiten de auto te starten. Opstelling alsvolgt.

- Motor stevig in pallets gezet.

- Benzine pomp aangesloten op acculader en continu op pompen gezet. Voelde de slangen trillen. Dus lijkt dat er benzine doorheen gaat. Pomp zelf staat in een emmer met benzine.

- Alle massa punten van de kabelboom op de - van de accu aangesloten.

- Min van de accu ook aangesloten op een bout op de VBAK.

- Poederblusser erbij in geval van nood.

Eerste startpoging. Helemaal NIETS. Wat bleek... De accu was dood of leeg. Zucht. Waarom precies op dat moment.

Dus startkabels op de accu en mijn auto er draaiend naast. 2de poging. Startmotor zegt TIK! En daar blijft ut bij. Alleen het relais tikte.

Na meten bleek er geen contante plus op de startmotor te staan. Mijn accu eruit gehaald en startkabel van de + van de accu op de startmotor gezet.

3de startpoging. Motor gaat heel mooi rond! Maar slaat niet aan. Zucht.

Bougies vonken... En er komt ook een lichte benzine lucht uit de uitlaat. Dus lijkt ook benzine in te spuiten.

Ben niet verder gegaan want was al laat. Maar waarom staat er geen constante plus op de startmotor?

Image

Image

Die dikke rode draad. Waar haalt die normaal zijn stroom vandaan?
De ENIGE connectie tussen motorkabelboom en kabelboom is de ronde stekker. Of ik heb wat fout gedaan.

Wat zou er allemaal fout kunnen zijn. De blokkeer punten vallen goed. Dus de distributie zou goed moeten staan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Rooney »

Rode kabel gaat op je accu.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Rooney wrote:Rode kabel gaat op je accu.
Rode kabel verdwijnt in een draadboom zonder connector eraan om direct op de accu te zetten. Maar ja. Met een doorlus direct op de accu alleen resultaat 3.

Nog wat... Foto's van bougie kabels. Niet 100% duidelijk. Twijfel tussen 2 kabels...

Zo heb ik ze nu..

Image

Zo zaten ze in de 106 voor demoteren.

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Schema's erbij pakken en doorlopen dat is de enige manier, er gaat normaal een plus kabel naar het zekeringkastje in de moterruimte en daarvandaan krijgen diverse delen weer stroom.

Maar de startmoter hoort een constante plus te krijgen.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Drake wrote:Schema's erbij pakken en doorlopen dat is de enige manier, er gaat normaal een plus kabel naar het zekeringkastje in de moterruimte en daarvandaan krijgen diverse delen weer stroom.

Maar de startmoter hoort een constante plus te krijgen.
klopt die zit nl rechtstreeks op de accu met een dikke kabel. Trekt nogal wat vermogen bij starten nl
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

voor die kabel ook geen dunnere pakken als standaard, liever een dikkere..
vorige week aardig aan het starten geweest en dan voel je toch dat die kabel te warm wordt om vast te pakken, bij een dunnere kabel smelt hij dan dus :?
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

Vanaf de startmotor loopt een losse dikke zwarte kabel, vaak met een beschermslang er overheen rechtstreeks naar de + klem van de accu.

Die rode kabel gaat naar de dynamo, die kan ook aardig wat stroom leveren dus moet het een redelijk dikke kabel zijn. Om niet te veel kabel te gebruiken zet PSA de dynamo op de permanente + van de startmotor.

Bij de + klem op de accu zit ook een iets dunnere kabel gemonteerd die via een stevige connector of zekeringkast (afhankelijk van het model draadboom wat je gebruikt) de rest van de auto van + 12V voorziet.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Vaag. Die rode dikke kabel die nu op de startmotor zit verdwijnt in de draadboom. En kom hem ook nergens meer tegen. Of horen daar gewoon 2 kabels op geschroeft te zitten.

Zwerft er niet ergens een foto van de achterkant van een 1.6i blok?

Damn man dan maak je al express onwijs veel foto's, en dan zijn zulke details alsnog niet terug te vinden.

De originele brandstofpomp is beetje gebroken. Weet wel dat als je in zo'n 106 contact stand 2 zet zonder benzinepomp dat er een error lampje op het dash gaat branden. Maar goed de benzine wordt wel rondgepompt door een andere pomp. (AX Gti pomp)

Heel simpel gedacht zou je toch denken als je brandstof hebt en een vonk en de distri staat goed... Dan moet ie toch lopen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

PeterM wrote:Vanaf de startmotor loopt een losse dikke zwarte kabel, vaak met een beschermslang er overheen rechtstreeks naar de + klem van de accu.

Die rode kabel gaat naar de dynamo, die kan ook aardig wat stroom leveren dus moet het een redelijk dikke kabel zijn. Om niet te veel kabel te gebruiken zet PSA de dynamo op de permanente + van de startmotor.

Bij de + klem op de accu zit ook een iets dunnere kabel gemonteerd die via een stevige connector of zekeringkast (afhankelijk van het model draadboom wat je gebruikt) de rest van de auto van + 12V voorziet.

Tegelijk getikt. Thx. Dan ga ik toch naar maar is zoeken of er nog ergens een kabel los hangt. Maar doorverbinden met startkabels had dus moeten werken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Bossie »

Mark wrote:Heel simpel gedacht zou je toch denken als je brandstof hebt en een vonk en de distri staat goed... Dan moet ie toch lopen.
Dat dachten wij gisteren ook, alleen bleek de aansluitvolgorde vd bougies toch nog behoorlijk wat uit te maken ;)
Image Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Bougies zitten achteraf toch goed. Chris had toevallig een goeie foto op zijn wie=wie staan. Bougie kabels zitten hetzelfde als bij mijn 1.4i blok wat er nu in hangt. Zitten ook hetzelfde als chris zijn XSI blok. Lijkt me niet dat ze bij een 1.6 opeens anders zitten. Zal wel 1 en dezelfde ontsteking zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by PeterM »

krijgt de motor wel genoeg lucht? en dan bedoel ik niet te veel of te weinig t.o.v. de brandstofhoeveelheid. Heb al een aantal vastzittende stappenmotoren meegemaakt, dus even controleren of die soepel bewegen wil.

Wat ook handig is de ecu de kans te geven de sensoren in te leren, na een paar uur helemaal spanningsloos eerst een minuutje contact maken maar niet staten of aan de gasklep komen.

succes.

C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Nou vanmiddag is het gelukt te starten. Blijkbaar zat er lucht in de benzinepomp... :?

Plus kabel van de accu goed aangesloten op de startmotor. 1x starten tikkie en lopen. Maar ja zonder uitlaat is dat een tievus herrie natuurlijk.

Blok ook niet lang laten draaien. Maar 1 vaag dingetje nog. Heb hem nog niet ontlucht. Maar de radiateur had ik wel volgegoten. Na 30 seconde draaien motor uit draait de dop eraf en er komt wat vloeistof uitgelopen.

Beide slangen bij de thermostaat stonden nog droog. Lijkt me sterk dat ik de thermostaat verkeerd in elkaar gezet heb. Maar hoe kan die nu ooit druk opbouwen? Nieuwe koppakking met een gevlakte kop. Kan toch nooit zijn dat er nu toch uitlaatgassen het koelcircuit inlekken? Of zal het gewoon op 1 of andere manier verplaatste lucht zijn?

Zal vanaaf een filmpie posten.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Warm wordende lucht zet ook uit he. Een slecht ontlucht koelsysteem wil ook weleens spuiten via de overdrukklep.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

Hopen dat dat het is. In mijn wie=wie staat een filmpje.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply