Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)
Moderator: webmasters
Leuk!
Wij denken dan aan de voorjaarsvakantie komend jaar.
Dit i.v.m. kinderen.
Hier link naar de camping, Eifel-Camp.
Wij denken dan aan de voorjaarsvakantie komend jaar.
Dit i.v.m. kinderen.
Hier link naar de camping, Eifel-Camp.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Soms loop je ergens tegenaan dat je gewoon niet kunt laten staan. Zo ook gisteren 3 Citroën modellen (AX, BX en Besteleend) in 1:12. Alledrie rood. Laat ik nu die AX graag willen hebben, dat staat zo leuk naast de witte die ik al heb
Na gevraagd te hebben wat hij er voor hebben wil, ze gelijk alledrie maar gekocht



Na gevraagd te hebben wat hij er voor hebben wil, ze gelijk alledrie maar gekocht

Weer een update uit Harderwijk!!!
Gisteren heb ik een middag vrij genomen en heb ik eindelijk de kop er vanaf geschroefd. Paar uurtjes lekker aan het sleutelen geweest en het spulletje lag er naast.
Vandaag is Q01z helemaal vanuit Zeeland naar Harderwijk gereden om mij te komen helpen met de montage van de nieuwe kop met Kentcams nokkenas en carburateur.
Om een lang verhaal kort te maken, na alles gemonteerd te hebben wilde het geheel niet starten. Benzine, was er genoeg, vonken, hadden we in overvloed. Na het nodige redeneren, kon er maar 1 oorzaak zijn, bougiekabels niet op de juiste plek op de verdeler. Na enige telefonische hulp van Rio97 was hij live getuige van het starten van het beestje
It's alive
:D:D
Er moet nog wel het een en ander gebeuren, maar hij loopt. Marc super bedankt voor de gezelligheid en de hulp!!! En Rogier uiteraard ook zonder de juiste volgorde vd kabels doet ie het niet.
Foto's volgen uiteraard nog, maar die moet ik nog even overzetten naar de server.
Gisteren heb ik een middag vrij genomen en heb ik eindelijk de kop er vanaf geschroefd. Paar uurtjes lekker aan het sleutelen geweest en het spulletje lag er naast.
Vandaag is Q01z helemaal vanuit Zeeland naar Harderwijk gereden om mij te komen helpen met de montage van de nieuwe kop met Kentcams nokkenas en carburateur.
Om een lang verhaal kort te maken, na alles gemonteerd te hebben wilde het geheel niet starten. Benzine, was er genoeg, vonken, hadden we in overvloed. Na het nodige redeneren, kon er maar 1 oorzaak zijn, bougiekabels niet op de juiste plek op de verdeler. Na enige telefonische hulp van Rio97 was hij live getuige van het starten van het beestje



It's alive

Er moet nog wel het een en ander gebeuren, maar hij loopt. Marc super bedankt voor de gezelligheid en de hulp!!! En Rogier uiteraard ook zonder de juiste volgorde vd kabels doet ie het niet.
Foto's volgen uiteraard nog, maar die moet ik nog even overzetten naar de server.
Foto's
:D:D
Allereerst mijn mooi opgeruimde garage, met een net gearriveerde Marc.

Eén van deze twee apparaten moet er straks op komen

De met zorg geprepareerde carb-kop met Kentcams nokkenas en tuimelaars

Zonder nieuwe koppakking kom je niet ver

Het resultaat van de vrijdagmiddag

Dit zooitje is daar uitgekomen

Nieuwe pakking op de plek waar hij de (hopelijk) komende paar jaar verblijft

Montage kit, dan heb je geen kopbouten meer nodig, onder de pakking zit het al, anders ging die schuiven

Effe het inlaatspruitstuk vastzetten op de kop

En de kop ligt op z'n plek

Marc die heel professioneel de distributieriem aan het spannen is

Hij loopt !!! (en rookt)


Het Bertje stikt er bijna in

Netjes effe op 2.000 rpm

De injectiebekabeling netjes weggewerkt

En het eindresultaat
:D:D is het geen plaatje?

Tot slot een filmpje als bewijs
Youtube

Allereerst mijn mooi opgeruimde garage, met een net gearriveerde Marc.
Eén van deze twee apparaten moet er straks op komen
De met zorg geprepareerde carb-kop met Kentcams nokkenas en tuimelaars
Zonder nieuwe koppakking kom je niet ver
Het resultaat van de vrijdagmiddag
Dit zooitje is daar uitgekomen
Nieuwe pakking op de plek waar hij de (hopelijk) komende paar jaar verblijft
Montage kit, dan heb je geen kopbouten meer nodig, onder de pakking zit het al, anders ging die schuiven
Effe het inlaatspruitstuk vastzetten op de kop
En de kop ligt op z'n plek
Marc die heel professioneel de distributieriem aan het spannen is
Hij loopt !!! (en rookt)
Het Bertje stikt er bijna in
Netjes effe op 2.000 rpm
De injectiebekabeling netjes weggewerkt
En het eindresultaat

Tot slot een filmpje als bewijs
Youtube
Dat klinkt op het filmpje al een stuk beter dan daarnet over de telefoon
Voor de volgende keer: klik
Maar lekker bezig geweest!
Ziet er goed uit, en met carb heb je altijd een stuk kabelboom minder nodig.

Voor de volgende keer: klik

Maar lekker bezig geweest!
Ziet er goed uit, en met carb heb je altijd een stuk kabelboom minder nodig.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
nu nog wel, ik heb nog niet aan de stelschreoven gezeten 
het was wel vroeg hoor vanmorgne.. om 8uur mn nest uit, om half9 in de auto en om 11:45 bij bossie (met tussenstop bij mn ouders om ff de 205 op te halen..)
eerste 2 uur niets gepresteerd.. ja een half uur bezig zijn met het maken van een stukje gereedschap om de sproeiers mee los te schroeven (onze schroevendraaiers paste niet) om erachter te komen dat het metaal niet sterk genoeg was om de schroefjes los te draaien.. (wokkelde gigantisch
)
toen we de pakking erop gingen leggen snapte we opeens wrom de auto zo scheef stond.. alle koelvloeistof stond aan 1 kant vh motorblok!
pakking ff vastgekit (;)) en de rest gemonteerd.. ff staan vloeken op de Raceland (die zowaar past en vlak is!) en toen de tuimelaars vastgelijmt, wel handig vervangen zo, heb je geen kopbouten nodig! en het scheelt nog gewicht ook..
daarna heb ik geconcludeerd wrom mijn eigen AX ook niet loopt, de volgorde zoals aangegeven in de Haynes voor de bougiekabels, komt niet overeen met de werkelijkheid.. gelukkig bood onze rogier uitkomst en was het daarna klik starten lopen
enige tegenslagen van vandaag;
-mijn gereedschapje wat dus niet lukte..
-bossie die een tapeindje afbreekt, net nadat hij vroeg "hoe strak moeten ze eigenlijk marc?" en ik antwoorden 'tot hij breekt en dan een slag terug!' *krak* mmm terug gaat niet meer
-bougiekabelvolgorde
-te lange gaskabel..
nah, als dat alles is
het was super gezellig Jan/Hester/Thomas!
en de Chinees mag hier ook wellus langskomen
en ik mag hopen dat mijne ook zo zuiver gaat lopen..

het was wel vroeg hoor vanmorgne.. om 8uur mn nest uit, om half9 in de auto en om 11:45 bij bossie (met tussenstop bij mn ouders om ff de 205 op te halen..)
eerste 2 uur niets gepresteerd.. ja een half uur bezig zijn met het maken van een stukje gereedschap om de sproeiers mee los te schroeven (onze schroevendraaiers paste niet) om erachter te komen dat het metaal niet sterk genoeg was om de schroefjes los te draaien.. (wokkelde gigantisch

toen we de pakking erop gingen leggen snapte we opeens wrom de auto zo scheef stond.. alle koelvloeistof stond aan 1 kant vh motorblok!
pakking ff vastgekit (;)) en de rest gemonteerd.. ff staan vloeken op de Raceland (die zowaar past en vlak is!) en toen de tuimelaars vastgelijmt, wel handig vervangen zo, heb je geen kopbouten nodig! en het scheelt nog gewicht ook..
daarna heb ik geconcludeerd wrom mijn eigen AX ook niet loopt, de volgorde zoals aangegeven in de Haynes voor de bougiekabels, komt niet overeen met de werkelijkheid.. gelukkig bood onze rogier uitkomst en was het daarna klik starten lopen

enige tegenslagen van vandaag;
-mijn gereedschapje wat dus niet lukte..
-bossie die een tapeindje afbreekt, net nadat hij vroeg "hoe strak moeten ze eigenlijk marc?" en ik antwoorden 'tot hij breekt en dan een slag terug!' *krak* mmm terug gaat niet meer
-bougiekabelvolgorde
-te lange gaskabel..
nah, als dat alles is

het was super gezellig Jan/Hester/Thomas!


en ik mag hopen dat mijne ook zo zuiver gaat lopen..

Vandaag nog effe 2 kleine dingetjes gedaan. Als eerste de koelslang van de kachel naar het thermostaathuis even wat beter op het thermostaathuis bevestigd. Vervolgens de kabelboom v.d. injectie verwijderd. Dat ruimt lekker op 
En even het eerste ritje gemaakt. Even naar de rotonde aan het begin v.d. straat en weer terug.
Nu de carb nog even goed af (laten) stellen en hij is er klaar voor

En even het eerste ritje gemaakt. Even naar de rotonde aan het begin v.d. straat en weer terug.
Nu de carb nog even goed af (laten) stellen en hij is er klaar voor

Dit blok zat er al in. Ik stond vrijdag ook een beetje te kijken toen ik de kop er af trok. Ik had ook gietijzer verwacht. Ik weet niet of dit het originele blok is, of dat er al eens een andere in is gekomen.arnie wrote:Leuk klusje, maar zie ik daar nu een Aluminium onderblok in een injectie GT? klopt dit of was die later ingebouwd?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Het onderblok is origineel, de kop is ooit vervangen (door de dealer, al heel vroeg).Bossie wrote:Dit blok zat er al in. Ik stond vrijdag ook een beetje te kijken toen ik de kop er af trok. Ik had ook gietijzer verwacht. Ik weet niet of dit het originele blok is, of dat er al eens een andere in is gekomen.
Ik heb gewoon de standaard dikte besteld. Iets meer compressie is niet erg en desnoods tanken we voortaang super 98. We rijden nog geen 10.000 km per jaar met de AX, dus dat prijsverschil boeit niet zo.arnie wrote:Euhhh, hoe heb je dan je koppakking besteld? Die moet toch een bepaalde dikte heb naar gelang hoeveel hij gevlakt is..Bossie wrote:Ik heb geen idee hoeveel er af gegaan is met vlakken.
Daar moet je patent op aanvragen Jan!
Zo'n oplossing gaat vele mensen potentieel honderden euro's aan garage-uren schelen
.
Lijkt op een redelijk plug&play gebeuren allemaal.
Mooi!
Zo'n oplossing gaat vele mensen potentieel honderden euro's aan garage-uren schelen

Lijkt op een redelijk plug&play gebeuren allemaal.
Mooi!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Gisteren de onderste koelslang op het thermostaathuis even goed vast gezet. Ook de kleppendeksel pakking vervangen door een nieuw origineel Citroën model. Daarna de gehele kabelboom van de injectie er uit gehaald. Deze kon bijna in zijn geheel eruit. Enkel de draad v.d. benzine pomp doorgeknipt (vrijdag al) en een kleine modificatie aan 1 stekker in het blok boven de bak. Die laatste kun je normaal gesproken eruit halen, maar wij hebben hiervan 1 draad gebruikt voor de aansturing carburateur en de benzinepomp.
Tot slot even een rondje gereden. Even de snelweg opgeweest
Die grijns krijg je niet meer van je gezicht bij het geluid dat je hoort als de 2e trap open gaat. Nu nog even de carb netjes af laten stellen en wat kleine klusjes, dan is die klaar voor Vroemdag.
To do:
- afstellen carb (en daarbij ontsteking)
- monteren veerpootbrug (done)
- monteren draagarmbrug
- uitlaat gasdicht maken (aansluiting achterdemper op tussenpijp) (done)
- benzinepomp in tank modificeren
- olie verversen en oliefilter vervangen
- vervangen verdelerkap (besteld)
Verder was het allemaal behoorlijk plug&play, het enige wat we hebben aangepast is een geschakelde plus naar de benzinepomp en de carburateur. Blok draaide ook prima terwijl de injectieboom nog aangesloten was (wel zonder ECU en zonder de sensoren).
Tot slot even een rondje gereden. Even de snelweg opgeweest

To do:
- afstellen carb (en daarbij ontsteking)
- monteren veerpootbrug (done)
- monteren draagarmbrug
- uitlaat gasdicht maken (aansluiting achterdemper op tussenpijp) (done)
- benzinepomp in tank modificeren
- olie verversen en oliefilter vervangen
- vervangen verdelerkap (besteld)
We hadden het goedkoper kunnen houden door gewoon de oude koppakking te herbuiken i.p.v. de nieuwe, de kit zorgt toch voor een goede afdichting2Black wrote:Daar moet je patent op aanvragen Jan!
Zo'n oplossing gaat vele mensen potentieel honderden euro's aan garage-uren schelen.
![]()
Lijkt op een redelijk plug&play gebeuren allemaal.
Mooi!

Verder was het allemaal behoorlijk plug&play, het enige wat we hebben aangepast is een geschakelde plus naar de benzinepomp en de carburateur. Blok draaide ook prima terwijl de injectieboom nog aangesloten was (wel zonder ECU en zonder de sensoren).
Ik vind het ook niet erg, ik ben er wel blij mee, scheelt toch wat gewicht t.o.v. gietijzer.Drake wrote:Klopt gewoon hoor, een type 1 heeft altijd een alu onderblok (vandaar dat ze op kenteken ook een stuk minder wegen).
Last edited by Bossie on TueOct14, 2008 4:23:14 PM, edited 3 times in total.