Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Leuk!

Wij denken dan aan de voorjaarsvakantie komend jaar.
Dit i.v.m. kinderen.
Hier link naar de camping, Eifel-Camp.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Soms loop je ergens tegenaan dat je gewoon niet kunt laten staan. Zo ook gisteren 3 Citroën modellen (AX, BX en Besteleend) in 1:12. Alledrie rood. Laat ik nu die AX graag willen hebben, dat staat zo leuk naast de witte die ik al heb 8)

Na gevraagd te hebben wat hij er voor hebben wil, ze gelijk alledrie maar gekocht :oops:

Image

Image
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Weer een update uit Harderwijk!!!

Gisteren heb ik een middag vrij genomen en heb ik eindelijk de kop er vanaf geschroefd. Paar uurtjes lekker aan het sleutelen geweest en het spulletje lag er naast.

Vandaag is Q01z helemaal vanuit Zeeland naar Harderwijk gereden om mij te komen helpen met de montage van de nieuwe kop met Kentcams nokkenas en carburateur.

Om een lang verhaal kort te maken, na alles gemonteerd te hebben wilde het geheel niet starten. Benzine, was er genoeg, vonken, hadden we in overvloed. Na het nodige redeneren, kon er maar 1 oorzaak zijn, bougiekabels niet op de juiste plek op de verdeler. Na enige telefonische hulp van Rio97 was hij live getuige van het starten van het beestje :lol: :lol: :lol:

It's alive :D:D:D

Er moet nog wel het een en ander gebeuren, maar hij loopt. Marc super bedankt voor de gezelligheid en de hulp!!! En Rogier uiteraard ook zonder de juiste volgorde vd kabels doet ie het niet.

Foto's volgen uiteraard nog, maar die moet ik nog even overzetten naar de server.
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Foto's :D:D:D

Allereerst mijn mooi opgeruimde garage, met een net gearriveerde Marc.

Image


Eén van deze twee apparaten moet er straks op komen

Image


De met zorg geprepareerde carb-kop met Kentcams nokkenas en tuimelaars

Image


Zonder nieuwe koppakking kom je niet ver

Image


Het resultaat van de vrijdagmiddag

Image


Dit zooitje is daar uitgekomen

Image


Nieuwe pakking op de plek waar hij de (hopelijk) komende paar jaar verblijft

Image


Montage kit, dan heb je geen kopbouten meer nodig, onder de pakking zit het al, anders ging die schuiven

Image

Effe het inlaatspruitstuk vastzetten op de kop

Image

En de kop ligt op z'n plek

Image


Marc die heel professioneel de distributieriem aan het spannen is

Image


Hij loopt !!! (en rookt)

Image

Image


Het Bertje stikt er bijna in

Image


Netjes effe op 2.000 rpm

Image


De injectiebekabeling netjes weggewerkt

Image


En het eindresultaat :D:D:D is het geen plaatje?

Image


Tot slot een filmpje als bewijs

Youtube
Image Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat klinkt op het filmpje al een stuk beter dan daarnet over de telefoon :lol:

Voor de volgende keer: klik ;)

Maar lekker bezig geweest!
Ziet er goed uit, en met carb heb je altijd een stuk kabelboom minder nodig.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Kijk kijk, goofje is niet meer computergestuurd!

Eens kijken of dat bij te houden valt als ik d'r weer eens zie rijden :P

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nu nog wel, ik heb nog niet aan de stelschreoven gezeten ;)

het was wel vroeg hoor vanmorgne.. om 8uur mn nest uit, om half9 in de auto en om 11:45 bij bossie (met tussenstop bij mn ouders om ff de 205 op te halen..)

eerste 2 uur niets gepresteerd.. ja een half uur bezig zijn met het maken van een stukje gereedschap om de sproeiers mee los te schroeven (onze schroevendraaiers paste niet) om erachter te komen dat het metaal niet sterk genoeg was om de schroefjes los te draaien.. (wokkelde gigantisch :D)

toen we de pakking erop gingen leggen snapte we opeens wrom de auto zo scheef stond.. alle koelvloeistof stond aan 1 kant vh motorblok!

pakking ff vastgekit (;)) en de rest gemonteerd.. ff staan vloeken op de Raceland (die zowaar past en vlak is!) en toen de tuimelaars vastgelijmt, wel handig vervangen zo, heb je geen kopbouten nodig! en het scheelt nog gewicht ook..

daarna heb ik geconcludeerd wrom mijn eigen AX ook niet loopt, de volgorde zoals aangegeven in de Haynes voor de bougiekabels, komt niet overeen met de werkelijkheid.. gelukkig bood onze rogier uitkomst en was het daarna klik starten lopen :)

enige tegenslagen van vandaag;
-mijn gereedschapje wat dus niet lukte..
-bossie die een tapeindje afbreekt, net nadat hij vroeg "hoe strak moeten ze eigenlijk marc?" en ik antwoorden 'tot hij breekt en dan een slag terug!' *krak* mmm terug gaat niet meer
-bougiekabelvolgorde
-te lange gaskabel..

nah, als dat alles is :D

het was super gezellig Jan/Hester/Thomas! :D en de Chinees mag hier ook wellus langskomen ;)

en ik mag hopen dat mijne ook zo zuiver gaat lopen..
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Goed werk heren! nu maar hopen dat er niet teveel kinderziektes komen. Maargoed met een bosch ma 3.1 vraag (ik) je er wel om :lol: en die zit er gelukkig niet op :wink:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Drake wrote:Goed werk heren! nu maar hopen dat er niet teveel kinderziektes komen. Maargoed met een bosch ma 3.1 vraag (ik) je er wel om :lol: en die zit er gelukkig niet op :wink:
nee wij hebben een bossiema creatie gemaakt :P
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

En we kwamen er achter dat M8 moertjes niet echt geschikt zijn om de carb op het spruitstuk vast te zetten. Gelukkig had de dealer een hele bak vol :D

Helaas had hij geen passende verdeler meer op voorraad. Maar waar kom je dat nog tegen, dat je zelf i het magazijn mag gaan snuffelen 8)
Image Image Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ziet er goed uit Jan :D

Alleen effies onder de kap schoonmaken hoor, heb je zo'n mooi blokje en er omheen is het allemaal nog beetje vies :P Zal ook best goed van zijn plek afkomen 8)
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ideaal zo'n dealer idd :P

en wat Ronald zegt zei ik gister ook steeds! ga dat ding es wassen man! :D en niet alleen onder de kap ;)
Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Vies of niet, ziet er goed uit :D
AX GTI '91

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Leuk klusje, maar zie ik daar nu een Aluminium onderblok in een injectie GT? klopt dit of was die later ingebouwd?
Freude am Fahren.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Vandaag nog effe 2 kleine dingetjes gedaan. Als eerste de koelslang van de kachel naar het thermostaathuis even wat beter op het thermostaathuis bevestigd. Vervolgens de kabelboom v.d. injectie verwijderd. Dat ruimt lekker op :D

En even het eerste ritje gemaakt. Even naar de rotonde aan het begin v.d. straat en weer terug.

Nu de carb nog even goed af (laten) stellen en hij is er klaar voor :D
arnie wrote:Leuk klusje, maar zie ik daar nu een Aluminium onderblok in een injectie GT? klopt dit of was die later ingebouwd?
Dit blok zat er al in. Ik stond vrijdag ook een beetje te kijken toen ik de kop er af trok. Ik had ook gietijzer verwacht. Ik weet niet of dit het originele blok is, of dat er al eens een andere in is gekomen.
Image Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Bossie wrote:Dit blok zat er al in. Ik stond vrijdag ook een beetje te kijken toen ik de kop er af trok. Ik had ook gietijzer verwacht. Ik weet niet of dit het originele blok is, of dat er al eens een andere in is gekomen.
Het onderblok is origineel, de kop is ooit vervangen (door de dealer, al heel vroeg).

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

arnie wrote:
Bossie wrote:Ik heb geen idee hoeveel er af gegaan is met vlakken.
Euhhh, hoe heb je dan je koppakking besteld? Die moet toch een bepaalde dikte heb naar gelang hoeveel hij gevlakt is..
Ik heb gewoon de standaard dikte besteld. Iets meer compressie is niet erg en desnoods tanken we voortaang super 98. We rijden nog geen 10.000 km per jaar met de AX, dus dat prijsverschil boeit niet zo.
Image Image Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Daar moet je patent op aanvragen Jan!
Zo'n oplossing gaat vele mensen potentieel honderden euro's aan garage-uren schelen :wink: .

Image

Lijkt op een redelijk plug&play gebeuren allemaal.
Mooi!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Klopt gewoon hoor, een type 1 heeft altijd een alu onderblok (vandaar dat ze op kenteken ook een stuk minder wegen).

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Gisteren de onderste koelslang op het thermostaathuis even goed vast gezet. Ook de kleppendeksel pakking vervangen door een nieuw origineel Citroën model. Daarna de gehele kabelboom van de injectie er uit gehaald. Deze kon bijna in zijn geheel eruit. Enkel de draad v.d. benzine pomp doorgeknipt (vrijdag al) en een kleine modificatie aan 1 stekker in het blok boven de bak. Die laatste kun je normaal gesproken eruit halen, maar wij hebben hiervan 1 draad gebruikt voor de aansturing carburateur en de benzinepomp.

Tot slot even een rondje gereden. Even de snelweg opgeweest :D Die grijns krijg je niet meer van je gezicht bij het geluid dat je hoort als de 2e trap open gaat. Nu nog even de carb netjes af laten stellen en wat kleine klusjes, dan is die klaar voor Vroemdag.

To do:
- afstellen carb (en daarbij ontsteking)
- monteren veerpootbrug (done)
- monteren draagarmbrug
- uitlaat gasdicht maken (aansluiting achterdemper op tussenpijp) (done)
- benzinepomp in tank modificeren
- olie verversen en oliefilter vervangen
- vervangen verdelerkap (besteld)

2Black wrote:Daar moet je patent op aanvragen Jan!
Zo'n oplossing gaat vele mensen potentieel honderden euro's aan garage-uren schelen :wink: .

Image

Lijkt op een redelijk plug&play gebeuren allemaal.
Mooi!
We hadden het goedkoper kunnen houden door gewoon de oude koppakking te herbuiken i.p.v. de nieuwe, de kit zorgt toch voor een goede afdichting :wink:

Verder was het allemaal behoorlijk plug&play, het enige wat we hebben aangepast is een geschakelde plus naar de benzinepomp en de carburateur. Blok draaide ook prima terwijl de injectieboom nog aangesloten was (wel zonder ECU en zonder de sensoren).
Drake wrote:Klopt gewoon hoor, een type 1 heeft altijd een alu onderblok (vandaar dat ze op kenteken ook een stuk minder wegen).
Ik vind het ook niet erg, ik ben er wel blij mee, scheelt toch wat gewicht t.o.v. gietijzer.
Last edited by Bossie on TueOct14, 2008 4:23:14 PM, edited 3 times in total.
Image Image Image

Post Reply