andere nokkenas.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
johnyyy
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: ThuOct02, 2008 9:49:56 PM
Location: someren

andere nokkenas.

Post by johnyyy »

hoi,

Ik heb een ax 1.4 tgs (75pkkkkkkkkkk`s)
En ik vroeg me af, of iemand hier ervaring heeft met een ander nokkenas?
Wat was de prijs van het nokkenas?
En wat was ongeveer het vermogen winst?

En is dit aan te raden ja of nee?

Ik wil namelijk iets sneller, zondag dat ik er een ander blok ik moet gooien of turbo`s erop of wat dan ook, (gewoon redelijk betaalbaar dus)

Ben btw al bezig met een GOED cold air intake, (geslote luchtfilter met air intake slang naar vooren, voor de kouweeee lucht, binnenkort ffe wa fotos posten)

Citrosan
AX Master
AX Master
Posts: 1099
Joined: SatDec04, 2004 8:23:58 PM
Location: Lisse

Post by Citrosan »

Probeer eens een GT versnellingsbak, dan trekt ie iig al een heel stuk harder, is echt een aanrader.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 199
Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM

Post by Guido_AXGT »

Open luchtfilter (gewoon een goedkope scheelt al) (35euro)
Spaghettispruitstuk (200euro)
Katalysator er tussenuit
Smalle banden pakken

Ik rijd telkens weer met een grijns weg in de 1 en 2 met de GT, wat trekt dat toch heerlijk :D

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Een andere nokkenas gaat je ECU waarschijnlijk niet leuk vinden. Als je een andere nokkenas wilt gaan gebruiken, zul je waarschijnlijk je ECU moeten laten remappen of een custom ECU er aan hangen, bv. Megasquirt.

Als je het al zo rigoreus wilt aanpakken, kun je beter een andere kop als basis gaan gebruiken die geschikt is voor multi-point injectie en met het liefst grotere kleppen.

Alleen een nokkenas ben je al tegen de 300 euro voor kwijt. Met al het andere erbij gaat dat bedrag nog wel aardig omhoog.
Image Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Als je sneller wil is de makkelijkste manier waarschijnlijk meer inhoud, dus inderdaad een andere motor. Een 1.6 is kostentechnisch niet eens zo'n hele heftige ombouw, ik denk dat een (tweedehands slecht verkrijgbare dus waarschijnlijk nieuwe) nokkenas minstens net zo duur is en minder plezier oplevert.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Citrosan wrote:Probeer eens een GT versnellingsbak, dan trekt ie iig al een heel stuk harder, is echt een aanrader.
Zou dat die 0-100 tijd voelbaar kunnen inkorten?
Ik rijd nu sinds een weekje GT ph1 en het viel mij op dat die versnellingen een stukje korter zijn dan die van mijn 1.1

GT: (+- @ 6500 RPM)
2: 85
3: 115

1.1 4bak @ 6200 RPM
2: 90
3: 140

En zijn die bakjes een beetje makkelijk tegen een goeie prijs te vinden?

Andere nokkenas zou ik trouwens ook niet doen.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Om even tegen de stroom in te gaan.

Andere nokkenas werkt echt wel lekker. Ook met de standaard ecu.

Maar het is een van de laatste dingen die je wilt doen. Kijk eerst eens naar je uitlaatsysteem. Spaghetti, rechte pijp, open demper.

Als je voor een andere nokkenas gaat overweeg dan ook de inbouw van multipoint. Laat iig je kop maximaal vlakken.

En dan komt inderdaad de overstap naar een 1.6 8V erg dichtbij.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Sander wrote:Om even tegen de stroom in te gaan.

Andere nokkenas werkt echt wel lekker. Ook met de standaard ecu.

Maar het is een van de laatste dingen die je wilt doen. Kijk eerst eens naar je uitlaatsysteem. Spaghetti, rechte pijp, open demper.

Als je voor een andere nokkenas gaat overweeg dan ook de inbouw van multipoint. Laat iig je kop maximaal vlakken.

En dan komt inderdaad de overstap naar een 1.6 8V erg dichtbij.
dan kun je id tot ongeveer 285graden (10PK ongeveer) gaan. wil je meer zit er echt een heleboel extra werk in. zuigers freesen, kop flowen en porten. compressie 1:12 brengen etc etc.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

misschien kan je beter gewoon gaan sparen voor een Ferrari?

1.4 TGS'en zouden prima moeten trekken (toch Paul?), dus wellicht achterstallig onderhoud aan het blok?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

denny wrote:dan kun je id tot ongeveer 285graden (10PK ongeveer) gaan. wil je meer zit er echt een heleboel extra werk in. zuigers freesen, kop flowen en porten. compressie 1:12 brengen etc etc.
Idd maar als je meer dan 285/290 gaat wordt je auto zowiezo een rotding om te rijden op de weg.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Sander wrote:
denny wrote:dan kun je id tot ongeveer 285graden (10PK ongeveer) gaan. wil je meer zit er echt een heleboel extra werk in. zuigers freesen, kop flowen en porten. compressie 1:12 brengen etc etc.
Idd maar als je meer dan 285/290 gaat wordt je auto zowiezo een rotding om te rijden op de weg.
nou en :dance
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Haha issuh wellus
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

dat je hem stationair aan de praat moet houden vergeet je als je het gas intrapt :D
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Stationair aan de praat houden... setje 304/296 in een C20XE loopt probleemloos stationair met MegaSquirt. Wel op 1500 toeren, maar goed, het loopt. Onderin heb je zelfs nog enigszins koppel (vanaf 2500 ongeveer), en het loopt ook gewoon door tot 9K.

Maar goed, een 1.6 turbo is goedkoper op te bouwen dan een ongeblazen 150 pk-blok uit een 1.6 8V.

Dan is het aanschaffen van een Saxo VTS of 106 GTI weer goedkoper dan het tunen van je AX tot ie even snel is...

is iets om over na te denken.

Post Reply