andere nokkenas.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
andere nokkenas.
hoi,
Ik heb een ax 1.4 tgs (75pkkkkkkkkkk`s)
En ik vroeg me af, of iemand hier ervaring heeft met een ander nokkenas?
Wat was de prijs van het nokkenas?
En wat was ongeveer het vermogen winst?
En is dit aan te raden ja of nee?
Ik wil namelijk iets sneller, zondag dat ik er een ander blok ik moet gooien of turbo`s erop of wat dan ook, (gewoon redelijk betaalbaar dus)
Ben btw al bezig met een GOED cold air intake, (geslote luchtfilter met air intake slang naar vooren, voor de kouweeee lucht, binnenkort ffe wa fotos posten)
Ik heb een ax 1.4 tgs (75pkkkkkkkkkk`s)
En ik vroeg me af, of iemand hier ervaring heeft met een ander nokkenas?
Wat was de prijs van het nokkenas?
En wat was ongeveer het vermogen winst?
En is dit aan te raden ja of nee?
Ik wil namelijk iets sneller, zondag dat ik er een ander blok ik moet gooien of turbo`s erop of wat dan ook, (gewoon redelijk betaalbaar dus)
Ben btw al bezig met een GOED cold air intake, (geslote luchtfilter met air intake slang naar vooren, voor de kouweeee lucht, binnenkort ffe wa fotos posten)
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Een andere nokkenas gaat je ECU waarschijnlijk niet leuk vinden. Als je een andere nokkenas wilt gaan gebruiken, zul je waarschijnlijk je ECU moeten laten remappen of een custom ECU er aan hangen, bv. Megasquirt.
Als je het al zo rigoreus wilt aanpakken, kun je beter een andere kop als basis gaan gebruiken die geschikt is voor multi-point injectie en met het liefst grotere kleppen.
Alleen een nokkenas ben je al tegen de 300 euro voor kwijt. Met al het andere erbij gaat dat bedrag nog wel aardig omhoog.
Als je het al zo rigoreus wilt aanpakken, kun je beter een andere kop als basis gaan gebruiken die geschikt is voor multi-point injectie en met het liefst grotere kleppen.
Alleen een nokkenas ben je al tegen de 300 euro voor kwijt. Met al het andere erbij gaat dat bedrag nog wel aardig omhoog.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Als je sneller wil is de makkelijkste manier waarschijnlijk meer inhoud, dus inderdaad een andere motor. Een 1.6 is kostentechnisch niet eens zo'n hele heftige ombouw, ik denk dat een (tweedehands slecht verkrijgbare dus waarschijnlijk nieuwe) nokkenas minstens net zo duur is en minder plezier oplevert.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Zou dat die 0-100 tijd voelbaar kunnen inkorten?Citrosan wrote:Probeer eens een GT versnellingsbak, dan trekt ie iig al een heel stuk harder, is echt een aanrader.
Ik rijd nu sinds een weekje GT ph1 en het viel mij op dat die versnellingen een stukje korter zijn dan die van mijn 1.1
GT: (+- @ 6500 RPM)
2: 85
3: 115
1.1 4bak @ 6200 RPM
2: 90
3: 140
En zijn die bakjes een beetje makkelijk tegen een goeie prijs te vinden?
Andere nokkenas zou ik trouwens ook niet doen.
Om even tegen de stroom in te gaan.
Andere nokkenas werkt echt wel lekker. Ook met de standaard ecu.
Maar het is een van de laatste dingen die je wilt doen. Kijk eerst eens naar je uitlaatsysteem. Spaghetti, rechte pijp, open demper.
Als je voor een andere nokkenas gaat overweeg dan ook de inbouw van multipoint. Laat iig je kop maximaal vlakken.
En dan komt inderdaad de overstap naar een 1.6 8V erg dichtbij.
Andere nokkenas werkt echt wel lekker. Ook met de standaard ecu.
Maar het is een van de laatste dingen die je wilt doen. Kijk eerst eens naar je uitlaatsysteem. Spaghetti, rechte pijp, open demper.
Als je voor een andere nokkenas gaat overweeg dan ook de inbouw van multipoint. Laat iig je kop maximaal vlakken.
En dan komt inderdaad de overstap naar een 1.6 8V erg dichtbij.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
dan kun je id tot ongeveer 285graden (10PK ongeveer) gaan. wil je meer zit er echt een heleboel extra werk in. zuigers freesen, kop flowen en porten. compressie 1:12 brengen etc etc.Sander wrote:Om even tegen de stroom in te gaan.
Andere nokkenas werkt echt wel lekker. Ook met de standaard ecu.
Maar het is een van de laatste dingen die je wilt doen. Kijk eerst eens naar je uitlaatsysteem. Spaghetti, rechte pijp, open demper.
Als je voor een andere nokkenas gaat overweeg dan ook de inbouw van multipoint. Laat iig je kop maximaal vlakken.
En dan komt inderdaad de overstap naar een 1.6 8V erg dichtbij.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Idd maar als je meer dan 285/290 gaat wordt je auto zowiezo een rotding om te rijden op de weg.denny wrote:dan kun je id tot ongeveer 285graden (10PK ongeveer) gaan. wil je meer zit er echt een heleboel extra werk in. zuigers freesen, kop flowen en porten. compressie 1:12 brengen etc etc.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
nou enSander wrote:Idd maar als je meer dan 285/290 gaat wordt je auto zowiezo een rotding om te rijden op de weg.denny wrote:dan kun je id tot ongeveer 285graden (10PK ongeveer) gaan. wil je meer zit er echt een heleboel extra werk in. zuigers freesen, kop flowen en porten. compressie 1:12 brengen etc etc.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Stationair aan de praat houden... setje 304/296 in een C20XE loopt probleemloos stationair met MegaSquirt. Wel op 1500 toeren, maar goed, het loopt. Onderin heb je zelfs nog enigszins koppel (vanaf 2500 ongeveer), en het loopt ook gewoon door tot 9K.
Maar goed, een 1.6 turbo is goedkoper op te bouwen dan een ongeblazen 150 pk-blok uit een 1.6 8V.
Dan is het aanschaffen van een Saxo VTS of 106 GTI weer goedkoper dan het tunen van je AX tot ie even snel is...
is iets om over na te denken.
Maar goed, een 1.6 turbo is goedkoper op te bouwen dan een ongeblazen 150 pk-blok uit een 1.6 8V.
Dan is het aanschaffen van een Saxo VTS of 106 GTI weer goedkoper dan het tunen van je AX tot ie even snel is...
is iets om over na te denken.