Ben nu samen met een maat al veel te veel uren bezig met het fixen van zijn Ford Escort Clipper.
1.6i 16v uit 98. Ding heeft al 3ton gelopen op LPG en nu is de koppakking lek gegaan. Koelvloeistof werd verbrand.
Had zoiets van eigenlijk gezien de kmstand tijd voor een andere auto. Maar verder ree die nog goed (op roest na). En LPG rijd toch wel heel goedkoop. Dus kop eraf getrokken. Nu komt het he...
Distributie hebben we niet helemaal op de goeie plek afgetekend. En met riem eraf issie in de auto gaan zitten en de auto bewoog.
Andere koppakking erin gedaan. Distri er weer zo op gezet dat wij dacht dat ie goed stond. En starten. (uitteraard eerst paar keer rondgedraaid).
Niks... Alles ging wel rond maar sloeg niet aan. Soms leek ie een hik te willen geven.
Op advies distri los. Cylinders naar MAX boven gedraaid en nokkenassen geblokkeerd in een daarvoor bestemde sleuf achter in de nokassen.
Weer start poging. Bop bop bop. Dus compressie. En na lang starten (langgggg) sloeggie aan. Met gas wassie draaiend te houden. Als een snotverkouden traktor. Ook niet goed dus.
Nou is het verzetten van die driem een kl*te werkje. En 2 nokkenassen maken het er ook niet makkelijker op. En de speciale ford nokkenasafsteltang hebben we niet. (uitteraard).
Heeft er iemand wel is zo'n riem vervangen van een ford motor 1.6i 16v?
Weet wel dat het bij de AX een fluitje van een cent is zegmaar. Maar dat zal voornamelijk komen omdat je het blok goed kent.
Niet Citroen Probleem na lekke koppakking
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Niet Citroen Probleem na lekke koppakking
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Misschien kun je een steeksleutel of een lijmtang of iets op de nokkenassen zetten, ik heb destijds zelf een nokkenasstop gemaakt voor een BMW
Is de kop wel gevlakt? En heb je ook daadwerkelijk de plek gevonden in de koppakking waar ie door is geweest zodat je evt. een gescheurde kop uit kunt sluiten en zijn de kleppen en/of klepzittingen nog goed of krom of iets?
Ik weet niet hoe goed een Ford cilinderkop tegen lpg kan, maar misschien heb je ook klepschade en dan zou je je kop en kleppen moeten laten afpersen, of je pakt een andere cilinderkop. Ik heb zelf een Saab 9000 met 440.000km gereden (g3) werkelijk niet kapot te krijgen.
Het verhaal van dat het boeltje niet goed staat afgesteld lijkt me sterk, er is wel wat speling, je zegt dat je compressie mist, of tenminste zo lijkt het, dan zou ik eerder aan het kleppenverhaal denken.
iig suc6 ermee en houd ons op de hoogte....
Is de kop wel gevlakt? En heb je ook daadwerkelijk de plek gevonden in de koppakking waar ie door is geweest zodat je evt. een gescheurde kop uit kunt sluiten en zijn de kleppen en/of klepzittingen nog goed of krom of iets?
Ik weet niet hoe goed een Ford cilinderkop tegen lpg kan, maar misschien heb je ook klepschade en dan zou je je kop en kleppen moeten laten afpersen, of je pakt een andere cilinderkop. Ik heb zelf een Saab 9000 met 440.000km gereden (g3) werkelijk niet kapot te krijgen.
Het verhaal van dat het boeltje niet goed staat afgesteld lijkt me sterk, er is wel wat speling, je zegt dat je compressie mist, of tenminste zo lijkt het, dan zou ik eerder aan het kleppenverhaal denken.
iig suc6 ermee en houd ons op de hoogte....
Die zelf gemaakte tang lijkt ook heel erg op de Ford te kunnen passen.
Vanmiddag nog is geprobeerd te starten. Toen starte ie opeens wel snel. En na ff draaien leek die goed te lopen. De kop is gevlakt. En niet gescheurd. Lekje in de koppakking hadden we gevonden.
We gaan binnenkort eerst maar ff een stukkie rijden. Misschien moet ie gewoon ff schoondraaien.
De eerste startpogingen was die gewoon zwaar verzopen.
Vanmiddag nog is geprobeerd te starten. Toen starte ie opeens wel snel. En na ff draaien leek die goed te lopen. De kop is gevlakt. En niet gescheurd. Lekje in de koppakking hadden we gevonden.
We gaan binnenkort eerst maar ff een stukkie rijden. Misschien moet ie gewoon ff schoondraaien.
De eerste startpogingen was die gewoon zwaar verzopen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Dat hebben ze ook gedaan, gezien het eerste verhaaltje.
Overigens is er nog een groot verschil tussen "kraakloos" ronddraaien en feilloos lopen.
Ik streep ze bij twijfel toch maar steeds regelmatiger aan met de dremel, zo op het blok en op de nokkenastandwielen. Dan is het nooit verkeerd aangestreept Wél pas doen als de bougies er al uit zijn.
Overigens is er nog een groot verschil tussen "kraakloos" ronddraaien en feilloos lopen.
Ik streep ze bij twijfel toch maar steeds regelmatiger aan met de dremel, zo op het blok en op de nokkenastandwielen. Dan is het nooit verkeerd aangestreept Wél pas doen als de bougies er al uit zijn.
-
- AX liefhebber
- Posts: 199
- Joined: ThuMay15, 2008 5:04:45 PM
Ja dat gereedschap heet niet toevallig een ratel met een dop?arnie wrote:Tip;
Bij dit soort geintjes kun je beter eerst je motor met de hand tornen (is simpel gereedschap voor) dan hem domweg te starten. Risico dat je kleppen of zuigers molt is behoorlijk groot, met de hand hoor en voel je dat en weet je dat hij verkeerd staat.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4657
- Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
- Location: Hardinxveld-Giessendam
- Contact:
Nope, heb er hier een speciaal soort ketting voor liggen die je om de tandriem klemt. Komt uit de garage.Guido_AXGT wrote:Ja dat gereedschap heet niet toevallig een ratel met een dop?arnie wrote:Tip;
Bij dit soort geintjes kun je beter eerst je motor met de hand tornen (is simpel gereedschap voor) dan hem domweg te starten. Risico dat je kleppen of zuigers molt is behoorlijk groot, met de hand hoor en voel je dat en weet je dat hij verkeerd staat.
Freude am Fahren.
Mjaa denk dat we geluk gehad hebben. Nu ie een tijdje gestaan heeft start ie perfect. En loopt ie mooi.
We hebben het op een "creatieve" methode opgelost.
Bougies eruit gedraaid. Schroevendraaier erin gezet. En draaien aan het wiel tot het punt dat de schroevendraaier boven is en weer gaat zakken. Cylinder bovenin dus. Dat als nul punt gebruikt en daar de nokkenasses via de gleuf aan het eind op recht gezet. Riem er weer om... Met de hand ronddraaien en starten.
Nu loopt ie goed. Maar ja de stuurbekrachtigingsolie was eruit gelopen en dat verkopen ze blijkbaar niet bij de benzinepomp. Dus op zondag kom je dan weer niet verder. Weer geen proefrit dus. 1x aan het stuurdraaien maakt zonder olie een hoop herrie.
BTW.. Wat is er met dat forum aan de hand. Je kan niet eens Mjaa met 1 a intypen. Dan verschijnt er mja.
We hebben het op een "creatieve" methode opgelost.
Bougies eruit gedraaid. Schroevendraaier erin gezet. En draaien aan het wiel tot het punt dat de schroevendraaier boven is en weer gaat zakken. Cylinder bovenin dus. Dat als nul punt gebruikt en daar de nokkenasses via de gleuf aan het eind op recht gezet. Riem er weer om... Met de hand ronddraaien en starten.
Nu loopt ie goed. Maar ja de stuurbekrachtigingsolie was eruit gelopen en dat verkopen ze blijkbaar niet bij de benzinepomp. Dus op zondag kom je dan weer niet verder. Weer geen proefrit dus. 1x aan het stuurdraaien maakt zonder olie een hoop herrie.
BTW.. Wat is er met dat forum aan de hand. Je kan niet eens Mjaa met 1 a intypen. Dan verschijnt er mja.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ligt niet aan 't forum maar aan je browser.Mark wrote:BTW.. Wat is er met dat forum aan de hand. Je kan niet eens Mjaa met 1 a intypen. Dan verschijnt er Blikskaters.
Mja, mja, mja, mja.
(FireFox 3.0.3 zónder allerlei ellendige plug-ins en extensies. )
Je hebt gelijk.
Misschien dat 't in Staphorst een scheldwoord is ofzo?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Hier kan ook een op. Gisteraaf proefrit gemaakt en alles ging goed. Eerst nog wat knallen uit de inlaat op LPG. Maar na ff rijden was dat ook weg. Alles loopt weer helemaal soepel en het vermogen is goed.
Loopt echt heel stil zo'n 16v blokje zonder tuimelaarassen. Je hoort die kleppen echt totaal niet. Als ik met raam open langs een muur rij hoor ik altijd vrij hard die tuimelaaras / nokkenas en kleppen tikken.
En ze zijn nog niet zo heel lang terug gesteld.
Wel leerzaam is een keer een andere motor opentrekken dan een TU blok.
Loopt echt heel stil zo'n 16v blokje zonder tuimelaarassen. Je hoort die kleppen echt totaal niet. Als ik met raam open langs een muur rij hoor ik altijd vrij hard die tuimelaaras / nokkenas en kleppen tikken.
En ze zijn nog niet zo heel lang terug gesteld.
Wel leerzaam is een keer een andere motor opentrekken dan een TU blok.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.