1.6i 16v uit 98. Ding heeft al 3ton gelopen op LPG en nu is de koppakking lek gegaan. Koelvloeistof werd verbrand.
Had zoiets van eigenlijk gezien de kmstand tijd voor een andere auto. Maar verder ree die nog goed (op roest na). En LPG rijd toch wel heel goedkoop. Dus kop eraf getrokken. Nu komt het he...
Distributie hebben we niet helemaal op de goeie plek afgetekend. En met riem eraf issie in de auto gaan zitten en de auto bewoog.
Andere koppakking erin gedaan. Distri er weer zo op gezet dat wij dacht dat ie goed stond. En starten. (uitteraard eerst paar keer rondgedraaid).
Niks... Alles ging wel rond maar sloeg niet aan. Soms leek ie een hik te willen geven.
Op advies distri los. Cylinders naar MAX boven gedraaid en nokkenassen geblokkeerd in een daarvoor bestemde sleuf achter in de nokassen.
Weer start poging. Bop bop bop. Dus compressie. En na lang starten (langgggg) sloeggie aan. Met gas wassie draaiend te houden. Als een snotverkouden traktor. Ook niet goed dus.
Nou is het verzetten van die driem een kl*te werkje. En 2 nokkenassen maken het er ook niet makkelijker op. En de speciale ford nokkenasafsteltang hebben we niet. (uitteraard).
Heeft er iemand wel is zo'n riem vervangen van een ford motor 1.6i 16v?
Weet wel dat het bij de AX een fluitje van een cent is zegmaar. Maar dat zal voornamelijk komen omdat je het blok goed kent.
