Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS
Moderator: webmasters
De 106 is inmiddels op de sloop beland...
Nu de ombouw nog.
Nu de ombouw nog.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Wha Das nog is een goeie opmerking. Sja de dak kant was net smal genoeg en zo lag het meteen goed klem.PeterM wrote:auto's gaan bij jou wel op de meest vreemde manieren de deur uit!
P.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Die gaan weg ja. Ik had de goeie dop niet dus de bovenkant is wat beschadigd van de bouten. Maar in bijna alle boeken staat dat je kopbouten gewoon mag hergebruiken. Beetje vaag allemaal.denny wrote:ik neem aan dat die kopbouten ook bij het oud ijzer gaan! niet opnieuw gebruiken iig
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Dat moet wel lukken. Zie pb.Drake wrote:Ziet er allemaal goed uit
btw had je toevallig van de week een avondje tijd? kom ik de remmen van de AX halen gezien 1 van de trommels ovaal is en het steeds erger gaat trillen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Nou weer wat verder. Vandaag de kop helemaal kaal gemaakt en weggebracht om te laten vlakken.
Verder het onderblok ook helemaal kaal gemaakt en schoongemaakt.
Weet niet waar ik aan begonnen ben. Want volgens mij krijg ik het nooit meer in elkaar. Maar goed... Foto's:
Kopje kaal:
Onderblokje kaal en schoon:
Owjee owjee. Gaat dit ooit nog in elkaar komen.
Verder het onderblok ook helemaal kaal gemaakt en schoongemaakt.
Weet niet waar ik aan begonnen ben. Want volgens mij krijg ik het nooit meer in elkaar. Maar goed... Foto's:
Kopje kaal:
Onderblokje kaal en schoon:
Owjee owjee. Gaat dit ooit nog in elkaar komen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Nou gaat weer beetje de goeie kant op!
Onderblok schoongeschuurd met korrel 600.
Krukaskeering vervangen.
Traditie foto. Hebben ook in mijn huidige motor gestaan.
Poes met krukaskeering om zijn nek. Boeit hem weinig.
Blok geblokkeerd. Hopelijk goed op tijd.
Vliegwiel er weer op.
Nokkenaskeering vervangen.
Poging om het kleppendeskel schoon te krabben. Zat nogal veel opgedroogde olie op. Nu de karterpan nog. Krijg je als het blok bijna droog gelopen heeft.
Motor weer aardig dicht. Distributie moet er nog op. Kopbouten hebben de eerste 20NM gehad. De 2x120graden aandraaien lukt niet. Dan draait het blok mee. Iets op zien te verzinnen. Wil hem buiten de auto starten. Soort bokje zien te maken. Iets wat heel stevig is.
Onderblok schoongeschuurd met korrel 600.
Krukaskeering vervangen.
Traditie foto. Hebben ook in mijn huidige motor gestaan.
Poes met krukaskeering om zijn nek. Boeit hem weinig.
Blok geblokkeerd. Hopelijk goed op tijd.
Vliegwiel er weer op.
Nokkenaskeering vervangen.
Poging om het kleppendeskel schoon te krabben. Zat nogal veel opgedroogde olie op. Nu de karterpan nog. Krijg je als het blok bijna droog gelopen heeft.
Motor weer aardig dicht. Distributie moet er nog op. Kopbouten hebben de eerste 20NM gehad. De 2x120graden aandraaien lukt niet. Dan draait het blok mee. Iets op zien te verzinnen. Wil hem buiten de auto starten. Soort bokje zien te maken. Iets wat heel stevig is.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Ja klopt, maar het zijn rekbouten die dienen aan revisie maten te voldoen. Maar wat het zegt dus. Deze bouten rekken op bij montage en vaak zijn de dan gelijk niet meer aan de revisiemaat. Voor de veiligheid gewoon altijd vervangen. Ze breken wel eens namelijk (he Marc)Mark wrote: Die gaan weg ja. Ik had de goeie dop niet dus de bovenkant is wat beschadigd van de bouten. Maar in bijna alle boeken staat dat je kopbouten gewoon mag hergebruiken. Beetje vaag allemaal.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Ja daar heb ik ook aan zitten denken... Maar zonder chassisnummer kun je hem niet naar de sloop brengen. Tis ook altijd wat he.TTF wrote:een bokje had je mooi kunnen maken van de 106, bij de a stijlen doorhalen
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Zo weer terug van vakantie. Nog een paar daagjes vrij. Dus verder klussen. Vandaag heel simpel een bok gemaakt door een gewoon de carterpan afmeting uit een pallet te zagen.
Eenvoudig en zeer doeltreffend. Had alleen voordat ik op vakantie ging de kopbouten al 20nm aangedraaid. En de kleppendeskel erop gezet. Deze had ik met motorolie ingesmeerd van binnen om roest te voorkomen. Die olie is naar beneden gezakt en kwam er langs de koppakking weer een heel klein beetje uit. zucht.
Ze zaten al 20nm dus toch de volgende slagen 2 x 120graden maar gemaakt. Blijft creepy. Gaat echt zwaar die 2de slag. Tis een stalen koppakking. Olie wat er tussenzat is er denk wel tussenuit geperst.
Morgen komt de kleine krukaskeering binnen. En dan kan de distributie er weer op. En vervolgens zou alle andere rommel ook weer op zijn plaats moeten kunnen.
Dit geheel staat nu stevig genoeg om buiten de auto te kunnen starten.
Eenvoudig en zeer doeltreffend. Had alleen voordat ik op vakantie ging de kopbouten al 20nm aangedraaid. En de kleppendeskel erop gezet. Deze had ik met motorolie ingesmeerd van binnen om roest te voorkomen. Die olie is naar beneden gezakt en kwam er langs de koppakking weer een heel klein beetje uit. zucht.
Ze zaten al 20nm dus toch de volgende slagen 2 x 120graden maar gemaakt. Blijft creepy. Gaat echt zwaar die 2de slag. Tis een stalen koppakking. Olie wat er tussenzat is er denk wel tussenuit geperst.
Morgen komt de kleine krukaskeering binnen. En dan kan de distributie er weer op. En vervolgens zou alle andere rommel ook weer op zijn plaats moeten kunnen.
Dit geheel staat nu stevig genoeg om buiten de auto te kunnen starten.
Last edited by Mark on WedSep24, 2008 10:47:16 PM, edited 3 times in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
Om de een of andere reden komt blokje opbouwen me ergens bekend voor...
En ik begin bang te worden dat het een virus is.
Bossie, q01z, ikzelf, Arnie... jij... en PeterM ook meen ik... allemaal blokjes aan het prutsen.
En ik begin bang te worden dat het een virus is.
Bossie, q01z, ikzelf, Arnie... jij... en PeterM ook meen ik... allemaal blokjes aan het prutsen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
We hebben niet allemaal P600 schuurpapier, reinigingsbakken, spuitcabines en ultrasoonreinigers tot onze beschikking Marc!q01z wrote:mjah en de ene doet het nog netter als de ander!
nou meot ik mijn blokje ook gaan schoonmaken/spuiten en bedankt mark!
Ik bijvoorbeeld had maar 3 van die 4 dingen tot m'n beschikking, al blijft het jammer dat het onderblok niet in de ultrasoonbak paste.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Blokje inmiddels bijna in elkaar.
Krukaskeering distributiezijde vervangen:
Vloeibare pakking.
Citroën Speciaal Gereedschap:
Gemaakt van: Ducktape, Kruisstukje, Bitje en 3 Tiwraps.
Koppeling vervangen. Lange dop13 als speciaal centreergereedschap.
Nu alleen de karterpan nog schoonmaken en pakking ertussen smeren.
Maar even een tussendoortje met de Ford Escort van een maat van me. Na 294000km koppakking lek. Witte rook.
1.6i 16V
Geen duidelijke blokkeer gaten te vinden. Dus aftekenen en afkrassen met een pen.
16V
Krukaskeering distributiezijde vervangen:
Vloeibare pakking.
Citroën Speciaal Gereedschap:
Gemaakt van: Ducktape, Kruisstukje, Bitje en 3 Tiwraps.
Koppeling vervangen. Lange dop13 als speciaal centreergereedschap.
Nu alleen de karterpan nog schoonmaken en pakking ertussen smeren.
Maar even een tussendoortje met de Ford Escort van een maat van me. Na 294000km koppakking lek. Witte rook.
1.6i 16V
Geen duidelijke blokkeer gaten te vinden. Dus aftekenen en afkrassen met een pen.
16V
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij
Wie ben ik.... Klik.
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM