en lange text

Zoals sommigen van jullie mischien in mijn "wie is wie" hebben gelezen was mijn vorige auto een Golf MK2 16V.
De Golf is altijd diep in mijn hart gebleven, zodoende kijk ik dan ook weleens wat er zoal te koop staat ... zodoende kwam ik iets aantrekkelijks in mijn buurt tegen, even kijken dacht ik.
Was vrijdagmiddag na m'n werk even kijken, had er nog niet in gereden, wel even globaal bekeken.
Chassis is/leek hard (paar kleine plekjes maar niets ernstigs, deuk(j)en(s) vooral)
Motor start koud METEEN (na een slag startmotor) warm ook en loopt ook mooi, loopt mooi etc. etc.
Al met al interessant genoeg dat wij de dag erop met z'n 2en terug gingen voor een testrit en uitgebreidere inspectie.
Linker buitenspiegel niet meer in te stellen (kabels gebroken)
Versnellingspook roert rond
Gaskabel gaat zwaar
allemaal kleine dingen die niet echt noemenswaardig zijn maar toch een testrit verpesten. Daaraantegen is hij technisch wel in goede conditie (motor, rem, koppeling, chassis)
Toch hadden wij er niet echt een lekker gevoel meer bij en gingen terug naar de Dealer waar hij stond.
Al nee schudden ging ik naar binnen, de verkoper (de baas zelf in ons geval) kijkt ons meteen aan
(1350)"oh, maar ik hoef er ook niet de volle rpijs voor"
Wij hadden zoiets van .. uhm"wat had je zelf in gedachten?"

zegt hij na een paar seconden in z'n papieren te zoeken
Toen wist ik het even niet meer, dan gaan er bij mij (mischien onterecht) alle belletjes rinkelen en ik bedankte hem met de vriendelijke uitleg:"Voor 800,- mag je'm meenemen"
Dit was natuurlijk totale bluf van mijn kant, weet ik veel, ik weet wat andere vragen maar niet in wat voor staat die dan daadwerkelijk zijn"Voor dat geld wat ik erin moet stoppen zijn er betere te koop"

Dus toen dropen we maar af met een typisch afknapper gevoel.
Onder het rijden hadden we het er nog uitgebreid over, ergens bleef iets in me knagen dat met die bak nog wel wat te beginnen zou zijn.
Toen hadden we het briljante idee om gewoon terug te gaan en heel lomp een tegenbod te doen

Dus... weer terug, ik kom binnen, hij kijkt me aan (met de typische Dealergrijns)
ik zeg"Jij wou nog wat vragen?"
Z'n grijns verdwijnt .. toen de lllaaannnggeeee 3 seconden en hij steekt in ene zijn hand uit"Nee, ik heb een tegenbod .... 500,- kan ik ervoor geven en meer niet!"

Ik heb nu dus 2 Auto's
Dan nu mijn eigenlijke Luxe probleem, zoals ook al in mijn "wie is wie" vermeld stond zijn er wat dingen die ik aan de AX wat minder vind.
En nee dat is juist niet het vermogen.
De AX is naar mijn smaak iets te zacht geveerd, het uiterlijk vind ik een beetje saai (dat het een 5deurs is helpt natuurlijk ook niet bepaald) het remmen stelt niets voor vergeleken met de Golf (4 dikke schijven) en ik heb een paar dingetjes voor de boeg die ik het niet waard vind (aandrijfassen en wat dingen die mischien niet hoeven maar ik liever wel zou willen doen, nieuw voorruit en dynamo oa.)
Golf 16V is veel strakker, dat ding plakt praktisch aan de weg (bij AX heb ik altijd "Vrolijke Nonnen in Eend" idee.
De stoelen van de Golf zitten nog 5x lekkerder dan die van de Image (en die zijn al aardig). De hele Golf is rubuster gebouwd (en 200kg zwaarder

Het ergste is nog, m'n vriendin hoeft niet perse een auto en ik heb net een ritje gemaakt voor de lol en hij reed nog nooit zo lekker (op wat sporadisch gestotter na, ergens een bougiekabel niet 100%?)
Ik hoorde voor het eerst de Injector lekker fluiten met gasgeven, het was rustig op de weg ....
Keuzes keuzes keuzes