Zwaar luxeprobleem

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
Losha
AX liefhebber
AX liefhebber

Zwaar luxeprobleem

Post by Losha »

Waarschuwing!! AX heiligschennis :wink:
en lange text :P

Zoals sommigen van jullie mischien in mijn "wie is wie" hebben gelezen was mijn vorige auto een Golf MK2 16V.
De Golf is altijd diep in mijn hart gebleven, zodoende kijk ik dan ook weleens wat er zoal te koop staat ... zodoende kwam ik iets aantrekkelijks in mijn buurt tegen, even kijken dacht ik.

Was vrijdagmiddag na m'n werk even kijken, had er nog niet in gereden, wel even globaal bekeken.
Chassis is/leek hard (paar kleine plekjes maar niets ernstigs, deuk(j)en(s) vooral)
Motor start koud METEEN (na een slag startmotor) warm ook en loopt ook mooi, loopt mooi etc. etc.

Al met al interessant genoeg dat wij de dag erop met z'n 2en terug gingen voor een testrit en uitgebreidere inspectie.

Linker buitenspiegel niet meer in te stellen (kabels gebroken)
Versnellingspook roert rond
Gaskabel gaat zwaar

allemaal kleine dingen die niet echt noemenswaardig zijn maar toch een testrit verpesten. Daaraantegen is hij technisch wel in goede conditie (motor, rem, koppeling, chassis)

Toch hadden wij er niet echt een lekker gevoel meer bij en gingen terug naar de Dealer waar hij stond.
Al nee schudden ging ik naar binnen, de verkoper (de baas zelf in ons geval) kijkt ons meteen aan
"oh, maar ik hoef er ook niet de volle rpijs voor"
(1350)
"wat had je zelf in gedachten?"
Wij hadden zoiets van .. uhm :roll:
zegt hij na een paar seconden in z'n papieren te zoeken
"Voor 800,- mag je'm meenemen"
Toen wist ik het even niet meer, dan gaan er bij mij (mischien onterecht) alle belletjes rinkelen en ik bedankte hem met de vriendelijke uitleg:
"Voor dat geld wat ik erin moet stoppen zijn er betere te koop"
Dit was natuurlijk totale bluf van mijn kant, weet ik veel, ik weet wat andere vragen maar niet in wat voor staat die dan daadwerkelijk zijn :lol: + de kosten voor"(zelf) hetrstellen zouden denk ik best meevallen ....

Dus toen dropen we maar af met een typisch afknapper gevoel.
Onder het rijden hadden we het er nog uitgebreid over, ergens bleef iets in me knagen dat met die bak nog wel wat te beginnen zou zijn.
Toen hadden we het briljante idee om gewoon terug te gaan en heel lomp een tegenbod te doen :twisted:

Dus... weer terug, ik kom binnen, hij kijkt me aan (met de typische Dealergrijns)
"Jij wou nog wat vragen?"
ik zeg
"Nee, ik heb een tegenbod .... 500,- kan ik ervoor geven en meer niet!"
Z'n grijns verdwijnt .. toen de lllaaannnggeeee 3 seconden en hij steekt in ene zijn hand uit :shock:

Ik heb nu dus 2 Auto's

Dan nu mijn eigenlijke Luxe probleem, zoals ook al in mijn "wie is wie" vermeld stond zijn er wat dingen die ik aan de AX wat minder vind.
En nee dat is juist niet het vermogen.

De AX is naar mijn smaak iets te zacht geveerd, het uiterlijk vind ik een beetje saai (dat het een 5deurs is helpt natuurlijk ook niet bepaald) het remmen stelt niets voor vergeleken met de Golf (4 dikke schijven) en ik heb een paar dingetjes voor de boeg die ik het niet waard vind (aandrijfassen en wat dingen die mischien niet hoeven maar ik liever wel zou willen doen, nieuw voorruit en dynamo oa.)

Golf 16V is veel strakker, dat ding plakt praktisch aan de weg (bij AX heb ik altijd "Vrolijke Nonnen in Eend" idee.
De stoelen van de Golf zitten nog 5x lekkerder dan die van de Image (en die zijn al aardig). De hele Golf is rubuster gebouwd (en 200kg zwaarder :roll: )
Het ergste is nog, m'n vriendin hoeft niet perse een auto en ik heb net een ritje gemaakt voor de lol en hij reed nog nooit zo lekker (op wat sporadisch gestotter na, ergens een bougiekabel niet 100%?)
Ik hoorde voor het eerst de Injector lekker fluiten met gasgeven, het was rustig op de weg ....

Keuzes keuzes keuzes :? (kan toch niet 2 Auto's hebben terwijl ik er zelfs niet eens 1 nodig heb, met de fiets is't 10 minuten naar m'n werk)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

heb ff je history doorgelezen, je hebt een goed oog voor auto's goedkoop meenemen ;)

het lijkt bijna of je je verontschuldigt, als je die Golf gaver vindt moet je die natuurlijk als 1e auto houden :)

Alternatief: heb je stalling? schors er 1, als je hem toch niet *echt* nodig hebt. Ach, je weet hoe het gaat, heb je 6 auto's heb je ze alle 6 constant nodig :P

Ff een vraag: je had nogal wat mankementen met de AX, is dat een reden om er minder positief tegenaan te kijken? met die Golf ga je ze namelijk net zo goed krijgen.. en die van de AX krijg je voorlopig niet meer terug ;)

en ik ben dan wel benieuwd naar die golf van jou, een foto is leuk :D

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

Foto'ssss

een orginele type 2 is leuk .. en gaat behoorlijk vooruit
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Idd, vind een Golf 2 een erg leuke auto mits niet verprutst...

...overigens, wat remmen/sturen betreft: probeer eens een gezonde AX GTI :) Mijn ervaring met de FR-ZR-13 bijvoorbeeld was nl. dat je het van een (gezonde!) Golf II GTI 16V mét KR motor alleen verliest in een rechte lijn :)

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Denken dat je eigenlijk geen auto nodig hebt is een vergissing; je bent er nu al aan gewend en wilt niet meer zonder. Mijn advies: hou ze een jaartje allebei. :D Kost je ook de hoofdprijs niet, en daarna wil je niet meer anders (ik voelde me de laatste week in NL, zonder eend als 2e wagen, serieus gehandicapt: "heb jij de auto nodig?" dat had ik nog nooit serieus hoeven vragen... :D)
Kijk uit, een Cactussssss

Losha
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Losha »

Nou, ik kan wel een beetje zonder, heb de voor de AX (oktober) bijna 4 jaar geen auto meer gehad, heb't toch wel overleefd :? (vraag me niet hoe :twisted: )

Stallen is helaas geen optie, moet nu zelfs steeds op sraat sleutelen, niet eens in m'n eigen tuin (waar ik een hekel aan heb, net een of andere pauper)
en de reparaties aan de AX zijn niet de reden dat ik 'm wat minder vind, is een prima auto voor in de stad maar de Golf is toch wel even een stap hoger.

wat foto's

Image

Image

Image

had net wel weer n tegenvaller :(
wou net op m'n werk de versnellingspookkogel vervangen en dan merken dat de ringetjes bij de bak ook allemaal gaar zijn.. uitstellen dus
anders straks 2de keer alles los.
Al met al nog geen 100,- en een middagje sleutelen maar dan schakelt ie weer als nieuw :P
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Zonder gekheid, een golf is gewoon meer degelijkheid. Gewoon meer auto. Het is gewoon een feit dat een AX een hoop bijeengeraapte zooi onderdelen is. Maar toch erg leuk is om in te rijden. Al begin ik al het rammelen beu te worden.

Ik rijd nog ff AX maar zodra ik weer dikke poen verdien koop ik een dikke Saab en word de AX een projectauto. Jep met een turbo... :lol: 8)

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

mocht je een net vijfgaatsonderstel iwllen: dat heb ik ;)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Guido_AXGT wrote:Zonder gekheid, een golf is gewoon meer degelijkheid. Gewoon meer auto.
niet gek, omdat een ax in een heel ander segment valt, met een heeeeel andere prijsklasse.

Guido_AXGT
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Guido_AXGT »

Dat klopt, als je het over nieuwwaarde hebt. Maar ik denk dat beide auto's nu ongeveer dezelfde prijs in aanschaf zullen hebben als occasion...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Guido_AXGT wrote:Dat klopt, als je het over nieuwwaarde hebt. Maar ik denk dat beide auto's nu ongeveer dezelfde prijs in aanschaf zullen hebben als occasion...
ik dacht dat volkswagens altijd zo belachelijk duur waren.. ook als ze oud zijn. Maarja, dan is de golf alsnog een grotere en zwaardere auto als de ax denk ik...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply