Klokken unit vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SatMay05, 2007 8:10:56 PM
Location: waverveen

Klokken unit vervangen

Post by aokhuisen »

Hoi Allemaal. Kort geleden heb ik uit een 1.1 Volcane (op de sloop) het klokkenunit (of hoe heet dat ding) gehaald om in mijn 1.4 TRS te zetten. Hier zit er 1 in met klok (ik heb een horloge) en die uit de 1.1 heeft een toerenteller. Kan ik de originele er zo uithalen en die ander erin? Of moet er ivm de toerenteller en temp-meter nog wat aangepast worden? Oh ja, het is een type 2.
Groet
Bram
Drive easy!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

een 1.4 TRS phase 1 bedoel je neem ik aan?
daar zit orrigineel een vierkant dash is en in een Volcane zit een rond dash dus dat gaat niet 1 op 1 passen...

of ik begrijp even iets verkeerd...

aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SatMay05, 2007 8:10:56 PM
Location: waverveen

Klokken unit vervangen

Post by aokhuisen »

Oh, sorry, mijn fout. Jij begrijpt het goed. De mijne is een 1.4 TGS phase 2. Dus qua vorm zal die passen, maar de toeren teller en temp-meter?
Drive easy!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Klokken unit vervangen

Post by grietje »

aokhuisen wrote:Oh, sorry, mijn fout. Jij begrijpt het goed. De mijne is een 1.4 TGS phase 2. Dus qua vorm zal die passen, maar de toeren teller en temp-meter?
zal straks wel een uitgebreider antwoord op komen, maar

het kan zijn dat bij een TGS alle bedrading voorbereid is, sommige type 2's schijnen dat te hebben.

Maaar, als dit niet zo is moet je het zelf trekken,
toerenteller is 1 draadje, van bobine naar tellerhuis
en tempmeter is of een type 1 sensor in je thermostaathuis, en vandaar een draadje naar je meter, of een tempsensor (blauwe) met 2 pinnen (die je nu hebt is waarschijnlijk alleen voor het noodlampje en heeft maar 1 pin) en van die tweede pin naar je meter.


Welke aansluitingen op je tellerhuis en bobine moet je even opzoeken in de haynes ofzo, of iemand lief aan kijken om het voor je te doen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

aokhuisen
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 28
Joined: SatMay05, 2007 8:10:56 PM
Location: waverveen

Klokken unit vervangen

Post by aokhuisen »

Hi Grietje, Dank voor het antwoord. Ik zal op zoek en anders kijk ik jou toch lief aan?? :D
Groet
Bram
Drive easy!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

omdat ik al een grote wildgroei vond aan onderwerpen over toerentellers.. :) ga ik even mijn onderwerp aan deze toevoegen.

met in gedachten "toerenteller" vond ik een GT op de sloop met al voor me losgemaakt tellerhuis :)

Wel type 1 dus, zo'n vierkante, dus dat gaat niet passen in mijn 1.1i First Impression type 2. Maar de toerenteller misschien wel.
Ik heb een disbobine, dus moet aan ECU, groen-witte kabel nummer 6, dat heb ik gevonden :) (klopt dat?)

Alleen de vraag: gaat deze toerenteller werken met het signaal uit mijn ECU?


---------------

En dan nog 1 vraag: volgens de F.A.Q. kan een type 1 stuur (ja er lag ook een 3-spaak) 'misschien' in een type 2? Ik zag ergens iets staan dat je een adapter oid nodig hebt?

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ja maar je moet een los draaid zelf trekken.

Rpm-signal is dacht ik pin 8 op de ronde stekker.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

raoel wrote: En dan nog 1 vraag: volgens de F.A.Q. kan een type 1 stuur (ja er lag ook een 3-spaak) 'misschien' in een type 2? Ik zag ergens iets staan dat je een adapter oid nodig hebt?
- Stuur (andere naaf). Een type 2-stuur past niet in een type 1. Andersom kan misschien wel, maar is geen verbetering...

Als je het echt zeker wil weten, wil ik wel even een type 1 stuurtje op mijn GTI monteren.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=11419
in deze thread staat dat 't draad nummer 6 is...


euh, weet iemand 't zeker?

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

citrofenwick wrote:
raoel wrote: En dan nog 1 vraag: volgens de F.A.Q. kan een type 1 stuur (ja er lag ook een 3-spaak) 'misschien' in een type 2? Ik zag ergens iets staan dat je een adapter oid nodig hebt?
- Stuur (andere naaf). Een type 2-stuur past niet in een type 1. Andersom kan misschien wel, maar is geen verbetering...

Als je het echt zeker wil weten, wil ik wel even een type 1 stuurtje op mijn GTI monteren.
nou dat type 1 GT stuur heb ik dus, en de type 2 heb ik ook :D dus ik kan 't ook wel ff zelf proberen, maar gaat wel wat langer duren, heb 't nog nooit gedaan he :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

raoel wrote:
citrofenwick wrote:
raoel wrote: En dan nog 1 vraag: volgens de F.A.Q. kan een type 1 stuur (ja er lag ook een 3-spaak) 'misschien' in een type 2? Ik zag ergens iets staan dat je een adapter oid nodig hebt?
- Stuur (andere naaf). Een type 2-stuur past niet in een type 1. Andersom kan misschien wel, maar is geen verbetering...

Als je het echt zeker wil weten, wil ik wel even een type 1 stuurtje op mijn GTI monteren.
nou dat type 1 GT stuur heb ik dus, en de type 2 heb ik ook :D dus ik kan 't ook wel ff zelf proberen, maar gaat wel wat langer duren, heb 't nog nooit gedaan he :)
Ik raad je aan om die moer half te lossen, en dan gewoon een paar tikken tegen het stuur te geven van de achterkant. Zou zo los moeten zijn :)
offtopic

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik heb overigens een adaptor om een phase 2 stuur in een phase 1 te stoppen!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:Ik heb overigens een adaptor om een phase 2 stuur in een phase 1 te stoppen!
bedoel je dat misschien andersom? :) dan zou dat *de* oplossing zijn

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

raoel wrote:
grietje wrote:Ik heb overigens een adaptor om een phase 2 stuur in een phase 1 te stoppen!
bedoel je dat misschien andersom? :) dan zou dat *de* oplossing zijn
haha ja hebt gelijk sorry nog een keer:

Ik heb overigens een adaptor om een phase 1 stuur in een phase 2 te stoppen!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:
raoel wrote:
grietje wrote:Ik heb overigens een adaptor om een phase 2 stuur in een phase 1 te stoppen!
bedoel je dat misschien andersom? :) dan zou dat *de* oplossing zijn
haha ja hebt gelijk sorry nog een keer:

Ik heb overigens een adaptor om een phase 1 stuur in een phase 2 te stoppen!
gaaf :)

in dat geval ben ik wel ff benieuwd waarom het niet gaat passen, ik ga deze week nog wel een keertje proberen het stuur te vervangen en dan ga ik zien dat het niet past, en dan ga ik heel blij zijn dat we zondag een meeting hebben waarop je dat soort objecten kunt uitwisselen :D als je 'm kwijt wilt, natuurlijk...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

ik wil geen type 2 meer dus die adaptor hoef ik niet

Maar om jou moeite te schelen:
het gaat om het stukje wat je knipperlicht meeneemt. die van een phase 1 kan niet op een phase 2 stuur (alhoewel met aanpassingen dus wel, en zo een heb ik) dus je knippers gaan niet terug en hij loopt vast op t dashbord.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:ik wil geen type 2 meer dus die adaptor hoef ik niet

Maar om jou moeite te schelen:
het gaat om het stukje wat je knipperlicht meeneemt. die van een phase 1 kan niet op een phase 2 stuur (alhoewel met aanpassingen dus wel, en zo een heb ik) dus je knippers gaan niet terug en hij loopt vast op t dashbord.
dat je knippers niet terug gaan vind ik alleen maar fijn :) doet de Eend ook niet... maar vastlopen klinkt gevaarlijk, zo'n adapter, heb ff zitten googlen, wat moet ik me daarbij voorstellen dan? groot ding? duur?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

raoel wrote:
grietje wrote:ik wil geen type 2 meer dus die adaptor hoef ik niet

Maar om jou moeite te schelen:
het gaat om het stukje wat je knipperlicht meeneemt. die van een phase 1 kan niet op een phase 2 stuur (alhoewel met aanpassingen dus wel, en zo een heb ik) dus je knippers gaan niet terug en hij loopt vast op t dashbord.
dat je knippers niet terug gaan vind ik alleen maar fijn :) doet de Eend ook niet... maar vastlopen klinkt gevaarlijk, zo'n adapter, heb ff zitten googlen, wat moet ik me daarbij voorstellen dan? groot ding? duur?
gewoon een phase 2 knipperlicht terug doe ding, alleen dan zo aangepast dat die op een phase 1 stuur te monteren is ;-)

Ik had namelijk altijd een type 1 GT stuur in mn type 2 1.1
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

het stuur past :) als je het plastic gedeeltelijk weghaalt en accepteert dat je met je vingers heel makkelijk de ruitenwisser/knipperlicht per ongeluk aan zet :)
nee, het is niet ideaal.
Hoe heb je dat ding verlengd, nog een mooie oplossing bedacht?



en dan heb ik verder nog iets... die toerenteller.. ik heb een toerenteller uit een type 1 GT met 4 aansluitingen, ik heb teruggevonden dat zijn:
- plus
- min
- signaal (
- ... onbekend, iets van de ECU?

ik kan wel dingen gaan proberen maar ik heb maar een stuk of 5 reservezekeringen op het moment en 1 werkende accu :)

ik las iets over dat je in ieder geval een signaal vanaf de motor nodig hebt, maar welk kabeltje ik daarvoor moet hebben weet ik niet...

hints iemand? of hoe kan ik hier zelf achter komen?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

plus, min en signaal moet je idd aansluiten

signaal op t 4de draadje van je bobine ofzo, maar dat staat in de howto toerenteller aansluiten!!!


(oh en ik ga er van uit dat je een verdelerkap ontsteking hebt, anders moet je die 4de aansluiting, signaal vanaf ECU gebruiken en hem op de ECU aansluiten ;))
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply