Ruitenwisser achter

LET OP: Eigen vragen stel je in Technisch, Interieur, Exterieur, ICE, Elektrisch

Moderator: webmasters

Post Reply
barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Ruitenwisser achter

Post by barmy »

Ik heb een nieuwe achterklep waar ook een ruitenwisser in zit,
en die wilde ik op de achterruit verwarming aansluiten, maar
er gebeurd niets.
Weet iemand hoe je dit kan aansluiten ? > ik zal nog een foto opsturen
er zitten 4 draden aan een blauwe, twee grijzen en een zwarte.
Cheerio

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Is je AX een type 1 of type 2? (vierkant dashbord of een rond dashbord?)

En hoe bedoel je, op je achteruitverwarming? Is het niet handiger de orginele bediening ervoor te gebruiken?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by barmy »

(dat is snel !) Type 2 rond dashboard, er zat geen achterruitwisser op
dus ik heb ook geen aansluitpunt.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

Je kan gewoon een andere hendel in je AX zetten, die die bediening wel heeft...

Maar ik zal de draadjes even opzoeken :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

wat denk ik het makkelijkst is (of athans, ik had mijn mistlichten op mijn achteruitverwarming schakelaar) is het draadje van je relais aftappen, dan hoef je aan de knop niet te pielen.

Relais zit ergens bij je zekeringenkastje en de rest van je relais, links naast/onder je stuur.
Het is een 5 polig groen relais met op aansluiting 1 een groen draadje met gele kleurcode, op 2 een bruin draadje, op 3 een gele met rode kleurcode en op 5 twee draadjes, geel en groen (waarschijnlijk)

Als je je achteruitverwarming schakelt (op contact) moet je op 5 stroom krijgen, 2 is een aarde. Dan weet je dat je de goede hebt

Aansluiten is de gele op aansluiting 5 (waar 2 draadjes op zitten) doorknippen en aansluiten op het draadje waar het signaal op moet van de ruitenwisser

Op je achterruitenwisser heb je een 2 polige witte en 2 polige bruine aansluiting (als het goed is ;))
- aansluiting 1 bruin moet naar de schakelaar (1xdrukken = 1xwissen) en dus op de gele van het relais
- aansluiting 2 bruin is directe stroom, zou naar zekering F8 moeten gaan (kijk even of je een draadje daar kan aftappen)
- aansluiting 1 wit is voor t interval, maar zonder orginele bediening is dat lastig, hoef je niet aan te sluiten neem ik aan.
- aansluiting 2 wit is een aarde (achter t achterlicht zit een massa punt)
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Ik denk dat Barmy ook bedoelt dat er achter geen aansluitkabel aanwezig is.
Er lopen dus geen draden vanaf de bediening voorin naar de achterklep.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:Ik denk dat Barmy ook bedoelt dat er achter geen aansluitkabel aanwezig is.
Er lopen dus geen draden vanaf de bediening voorin naar de achterklep.
draadjes moet je toch trekken, of je nu t knopje van je achteruit of een hendel gebruikt.....

Edit, ja of je moet echt t draadje van je achteruitverwarming trekken maar dan mist ie nog aarde en de constante stroom
=

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by barmy »

Geweldig bedankt !! ik ga het van het weekend uitproberen, (de aanwezige kabels zijn te kort om bij de zekeringkast te komen, kijken wat ik heb liggen) :D

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by barmy »

Ps m'n brandstofpomp zit al op mn achterlicht : - )

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

en je achterlichten, en je achteruit verwarming en en en :P kan gewoon erbij hoor!
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by homiethomie »

grietje wrote:en je achterlichten, en je achteruit verwarming en en en :P kan gewoon erbij hoor!
ik weet niet hoeveel ampere dat bij mekaar neemt als het allemaal tegelijk aan staat, maar moet je er niet op letten dat je niet je zekering door brand mocht het toevallig toch allemaal tegelijk een keer gebruikt worden? :roll:
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

zekering?

tussen die dingen en aarde zit geen zekering...
=

homiethomie
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by homiethomie »

grietje wrote:zekering?

tussen die dingen en aarde zit geen zekering...
oh het ging over de aarde... sorry dan zit ik niet op te letten :oops:
Image

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by barmy »

Ik wil toch liever niet zoveel draden dwars door de auto,
dus heb er vanaf gezien, rij trouwens erg weinig, (ik moet
de accu zo nu en dan aan het lichtnet opladen) helemaal
nu met die woekerbelasting op brandstof.
Lijkt me wel leuk om te kijken of je Bioethanol of andere
alcohol aan de benzine toe kan voegen, is wel eea over te
vinden op t web..

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

barmy wrote:Ik wil toch liever niet zoveel draden dwars door de auto,
dus heb er vanaf gezien, rij trouwens erg weinig, (ik moet
de accu zo nu en dan aan het lichtnet opladen) helemaal
nu met die woekerbelasting op brandstof.
Lijkt me wel leuk om te kijken of je Bioethanol of andere
alcohol aan de benzine toe kan voegen, is wel eea over te
vinden op t web..
Bij de tankstations van Berkman Energie (die met dat oranje vlammetje als logo) kun je tegenwoordig al hE15 BioSuper tanken. Dat is euro-loodvrij met 15% bio-ethanol. (zie deze site voor meer info.)

hE Blends heeft ook een witte lijst opgesteld van automerken en -modellen waarbij aangegeven wordt of het product kan worden gebruikt.

Note: bij Citroën wordt aangegeven dat de hE15 BioSuper gebruikt kan worden in auto's vanaf 1998, en dan ook nog alleen maar de 5% ethanol menging. Het wordt dus een kwestie van proberen en kijken of het gaat, maar da's misschien niet zo'n goed plan voor degenen die niet nog ergens een reserve injectiehuis / injector(en) hebben liggen (voor het geval de injector verstopt raakt of weet-ik-veel wat voor probleem er zou kunnen optreden)...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

barmy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver

Post by barmy »

Dank je voor de info! alleen betaal je daar evenveel voor,
ik ga uitzoeken of je er zelf alcohol aan kunt toevoegen, (dat geeft
nog een schonere verbranding ook) en is goedkoper.

Post Reply