Ruitenwisser achter
Moderator: webmasters
Ruitenwisser achter
Ik heb een nieuwe achterklep waar ook een ruitenwisser in zit,
en die wilde ik op de achterruit verwarming aansluiten, maar
er gebeurd niets.
Weet iemand hoe je dit kan aansluiten ? > ik zal nog een foto opsturen
er zitten 4 draden aan een blauwe, twee grijzen en een zwarte.
Cheerio
en die wilde ik op de achterruit verwarming aansluiten, maar
er gebeurd niets.
Weet iemand hoe je dit kan aansluiten ? > ik zal nog een foto opsturen
er zitten 4 draden aan een blauwe, twee grijzen en een zwarte.
Cheerio
Is je AX een type 1 of type 2? (vierkant dashbord of een rond dashbord?)
En hoe bedoel je, op je achteruitverwarming? Is het niet handiger de orginele bediening ervoor te gebruiken?
En hoe bedoel je, op je achteruitverwarming? Is het niet handiger de orginele bediening ervoor te gebruiken?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Je kan gewoon een andere hendel in je AX zetten, die die bediening wel heeft...
Maar ik zal de draadjes even opzoeken
Maar ik zal de draadjes even opzoeken

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
wat denk ik het makkelijkst is (of athans, ik had mijn mistlichten op mijn achteruitverwarming schakelaar) is het draadje van je relais aftappen, dan hoef je aan de knop niet te pielen.
Relais zit ergens bij je zekeringenkastje en de rest van je relais, links naast/onder je stuur.
Het is een 5 polig groen relais met op aansluiting 1 een groen draadje met gele kleurcode, op 2 een bruin draadje, op 3 een gele met rode kleurcode en op 5 twee draadjes, geel en groen (waarschijnlijk)
Als je je achteruitverwarming schakelt (op contact) moet je op 5 stroom krijgen, 2 is een aarde. Dan weet je dat je de goede hebt
Aansluiten is de gele op aansluiting 5 (waar 2 draadjes op zitten) doorknippen en aansluiten op het draadje waar het signaal op moet van de ruitenwisser
Op je achterruitenwisser heb je een 2 polige witte en 2 polige bruine aansluiting (als het goed is
)
- aansluiting 1 bruin moet naar de schakelaar (1xdrukken = 1xwissen) en dus op de gele van het relais
- aansluiting 2 bruin is directe stroom, zou naar zekering F8 moeten gaan (kijk even of je een draadje daar kan aftappen)
- aansluiting 1 wit is voor t interval, maar zonder orginele bediening is dat lastig, hoef je niet aan te sluiten neem ik aan.
- aansluiting 2 wit is een aarde (achter t achterlicht zit een massa punt)
Relais zit ergens bij je zekeringenkastje en de rest van je relais, links naast/onder je stuur.
Het is een 5 polig groen relais met op aansluiting 1 een groen draadje met gele kleurcode, op 2 een bruin draadje, op 3 een gele met rode kleurcode en op 5 twee draadjes, geel en groen (waarschijnlijk)
Als je je achteruitverwarming schakelt (op contact) moet je op 5 stroom krijgen, 2 is een aarde. Dan weet je dat je de goede hebt
Aansluiten is de gele op aansluiting 5 (waar 2 draadjes op zitten) doorknippen en aansluiten op het draadje waar het signaal op moet van de ruitenwisser
Op je achterruitenwisser heb je een 2 polige witte en 2 polige bruine aansluiting (als het goed is

- aansluiting 1 bruin moet naar de schakelaar (1xdrukken = 1xwissen) en dus op de gele van het relais
- aansluiting 2 bruin is directe stroom, zou naar zekering F8 moeten gaan (kijk even of je een draadje daar kan aftappen)
- aansluiting 1 wit is voor t interval, maar zonder orginele bediening is dat lastig, hoef je niet aan te sluiten neem ik aan.
- aansluiting 2 wit is een aarde (achter t achterlicht zit een massa punt)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik denk dat Barmy ook bedoelt dat er achter geen aansluitkabel aanwezig is.
Er lopen dus geen draden vanaf de bediening voorin naar de achterklep.
Er lopen dus geen draden vanaf de bediening voorin naar de achterklep.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

draadjes moet je toch trekken, of je nu t knopje van je achteruit of een hendel gebruikt.....MNM(tm) wrote:Ik denk dat Barmy ook bedoelt dat er achter geen aansluitkabel aanwezig is.
Er lopen dus geen draden vanaf de bediening voorin naar de achterklep.
Edit, ja of je moet echt t draadje van je achteruitverwarming trekken maar dan mist ie nog aarde en de constante stroom
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
en je achterlichten, en je achteruit verwarming en en en
kan gewoon erbij hoor!

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
ik weet niet hoeveel ampere dat bij mekaar neemt als het allemaal tegelijk aan staat, maar moet je er niet op letten dat je niet je zekering door brand mocht het toevallig toch allemaal tegelijk een keer gebruikt worden?grietje wrote:en je achterlichten, en je achteruit verwarming en en enkan gewoon erbij hoor!

zekering?
tussen die dingen en aarde zit geen zekering...
tussen die dingen en aarde zit geen zekering...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
Ik wil toch liever niet zoveel draden dwars door de auto,
dus heb er vanaf gezien, rij trouwens erg weinig, (ik moet
de accu zo nu en dan aan het lichtnet opladen) helemaal
nu met die woekerbelasting op brandstof.
Lijkt me wel leuk om te kijken of je Bioethanol of andere
alcohol aan de benzine toe kan voegen, is wel eea over te
vinden op t web..
dus heb er vanaf gezien, rij trouwens erg weinig, (ik moet
de accu zo nu en dan aan het lichtnet opladen) helemaal
nu met die woekerbelasting op brandstof.
Lijkt me wel leuk om te kijken of je Bioethanol of andere
alcohol aan de benzine toe kan voegen, is wel eea over te
vinden op t web..
Bij de tankstations van Berkman Energie (die met dat oranje vlammetje als logo) kun je tegenwoordig al hE15 BioSuper tanken. Dat is euro-loodvrij met 15% bio-ethanol. (zie deze site voor meer info.)barmy wrote:Ik wil toch liever niet zoveel draden dwars door de auto,
dus heb er vanaf gezien, rij trouwens erg weinig, (ik moet
de accu zo nu en dan aan het lichtnet opladen) helemaal
nu met die woekerbelasting op brandstof.
Lijkt me wel leuk om te kijken of je Bioethanol of andere
alcohol aan de benzine toe kan voegen, is wel eea over te
vinden op t web..
hE Blends heeft ook een witte lijst opgesteld van automerken en -modellen waarbij aangegeven wordt of het product kan worden gebruikt.
Note: bij Citroën wordt aangegeven dat de hE15 BioSuper gebruikt kan worden in auto's vanaf 1998, en dan ook nog alleen maar de 5% ethanol menging. Het wordt dus een kwestie van proberen en kijken of het gaat, maar da's misschien niet zo'n goed plan voor degenen die niet nog ergens een reserve injectiehuis / injector(en) hebben liggen (voor het geval de injector verstopt raakt of weet-ik-veel wat voor probleem er zou kunnen optreden)...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
