Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Drake wrote:Ik zou wel proberen het alu blok te houden, die dingen wegen gewoon een 15-kilo minder en dat is voor de wegligging erg gunstig.
Da's ook waarom ik het blok wil behouden, én waarom ik inmiddels een reserve blok heb.

Drake wrote:je ontkomt er niet aan gezien je voor het project ook injectors e.d nodig zal hebben, verder kan je de megasquirt dan direct op de kabelkoom aansluiten natuurlijk zal je die wel moeten aanpassen naar type1 richting het dashboard maar dat is vrij simpel werk.
De injectoren zijn het punt niet zo, kabelboom ook niet.
Daarom zoek ik eigenlijk ook enkel naar het inlaat/injectie traject.
De rest kan custom gemaakt worden voor MS en dan hoeft er ook weinig of zelfs niets aangepast worden naar het dashboard. Alleen het brandstofpomp deel is dan nog even de vraag.
Drake wrote:Ik gok overigens dat een gti mp blok met een standaard nok en een megasquirt goed aan je eisen zal voldoen, reken op een 105 pk en dat is leuk zat met dat gewicht.
Nu zit ik ook al rond de 100pk maar dan met het grote voordeel van de standaard koppelvoordelen van een carb bij lage toeren en de voordelen van de snelle nokkenas in de rest van het gebied.
Daar zit de pijn dus ook niet.
We gaan maar eens verder kijken, Jeroen Bosma heeft onlangs MS helpen aanleggen in een 205 1.4 (GT?) en wellicht dat daar een oplossing ligt voor mijn problemen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Tja als je echt verder wil dan zou ik een stofzuiger erop zetten :lol: , das igg hetgene waar wij nu mee bezig zijn (en meer ga ik nog niet zeggen :oops: )

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Tja, hier ligt ook nog een Eaton werkloos op de plank...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zal ook hier even neerzetten dat ook ik inmiddels m'n Waggel foto's heb geplaatst. Zie de link in het onderschrift.

Image
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Heb ik net precies bij deze foto een commentaar zitten tikken :wink:

Het aardige van die gele AX is dat die elk jaar op waggel komt en er elk jaar weer anders uitziet. Met best wel wat zeldzame AX tuning onderdelen. Oa de bodykit die MBa heeft liggen.
Verder houd ik mijn commentaar maar voor mij...

De AMI is nog een veel mooier verhaal. Deze AMI Super heeft iets van 35 jaar in een schuur stilgestaan. Deejee (maat van mij uit Delft) kon deze auto voor een prikkie komen afslepen. Vanwege het lange binnenstaan waren de dakrandjes nog keihard en de bodem en dorpels helemaal rot. Van binnenuit keek ik er dwars door naar buiten.
Het blok direct weggegooid en vervangen door een 1360 cc GS blok.
Verder lassen, lassen en nog 's lassen. Een kwast verf en de AMI kon mee naar de 2cv worldmeeting in Zweden afgelopen zomer.
En waggel natuurlijk!

Sorry voor de oftopic, maar dit is een wie = wie waar ik geen update van mis. En dan met deze AMI op de foto... ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

2Black wrote:Zal ook hier even neerzetten dat ook ik inmiddels m'n Waggel foto's heb geplaatst. Zie de link in het onderschrift.

[img]http://%20Citroën.realisatie.net/fotogalleries/waggel_2008/080531_28-photo.JPG[/img]
kan er iemand van deze gele meer specs en fotos doorsturen???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Tja, op het Rallye.nl forum wordt nog een complete 1.3 Rally motor met ecu, kabelboom, groot aluminium inlaatspruitstuk, grote gasklep, injectoren enz. aangeboden met kapotte lagers. Als je daar nu een bod op doet en de kop op een 1.4 onderblok zet. Past je nokkenas ook in dus indien slim aangekocht een prima basis voor later squirten. heb je ook meteen een vrij licht vliegwiel met nokken, een dis bobine, alle sensoren en wat meer nuttige onderdelen. Kan je later de 1.3 ecu wel weer kwijt voor een redelijk bedrag want daar is niet zo makkelijk los aan te komen.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ik vind dit maar een vies topic worden, het enigste waar jullie aan denken is squirten en squirting.... :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

DuFF wrote:ik vind dit maar een vies topic worden, het enigste waar jullie aan denken is squirten en squirting.... :lol:
Hoezo..., ben je jaloers soms?



Maar hoe dan ook.... :lol:
Gisterenavond in principe telefonisch overeengekomen het bovenvermelde door PeterM "gevonden" 1.3 blok te gaan kopen.
Als alles goed is levert dat een vliegende start op in het "Nigel op injectie via MS" verhaal.
Weet nog niet op welk blok het gaat komen..., op Nigels 236dkm K2B blok of op het 175dkm K2A blok dat ik onlangs al had aangeschaft.
En van wanneer het er dan opkomt.... heb ik al helemaal geen idee.
De delen zijn er dan in ieder geval, je moet het ijzer smeden als het heet is nietwaar.

Er komen dus wellicht 2 carburateurs plus spruitstuk te koop.... en eventueel ook nog 2 cilinderkoppen... 1tje K2A en 1tje K2B...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Wil je de carbs en de cilinderkoppen uit ruimte- of financiële overwegingen doorverkopen? Zo niet, dan zou ik proberen in ieder geval een complete K2B met carb enz. achter de hand te houden. Zal nu in waarde niet zoveel schelen, maar zeker leuk om te hebben als je over een jaar of 10 één van die laatste 5 AXjes hebt die "AX GT S6" op het kenteken hebben staan.

Het is nl. maar een gok, maar lijkt me niet dat een K2B nu al bakken met geld oplevert. Het is een bijzonder blokje maar de meeste mensen zien de waarde er niet van in.

Verder een kleine tip aan de tuner: Ik zou kunstmatig zorgen voor wat onverbrand mengsel in de uitlaat bij gas los, dan blijft ie tenminste lekker brutaal blaffen zoals die carbjes vaak doen :D Da's namelijk het enige wat ik zelf altijd mis aan MS: Het loopt zo ontzettend geciviliseerd :lol:

Offtopic: Staat ergens een filmpje op youtube/google video van een Corsa 2.0 16V met Jenvey throttlebodies. Ze zijn die auto aan het volgen over een bochtig weggetje in de buurt van Valkenswaard. Waar het om gaat is dat de Corsa bij gas los in de uitlaat vonkt ipv in de cilinders, leuk - en brutaal! - effect gegarandeerd :lol:

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

kevin.broke wrote:Verder een kleine tip aan de tuner: Ik zou kunstmatig zorgen voor wat onverbrand mengsel in de uitlaat bij gas los, dan blijft ie tenminste lekker brutaal blaffen zoals die carbjes vaak doen :D Da's namelijk het enige wat ik zelf altijd mis aan MS: Het loopt zo ontzettend geciviliseerd :lol:
Heb allang de "liefst met kleine backfire" discussie gehad met Jeroen... :D
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Weet dus nog niet hoe, wat en wanneer we hiermee gaan beginnen.
Je kunt moeilijk gelijktijdig in een auto rijden en eraan sleutelen.
Als het 1.3 blok binnen is zal dat eerst uit elkaar gehaald worden, kan de kop naar de Nijmeegse Motoren Revisie, en de rest van de delen geïnspecteerd.
Het schema van Jeroen Bosma zit behoorlijk vol, Nard moet er voorlopig alleen maar hard om lachen, René bemoeit zich er niet mee en ikzelf heb geen idee wat ik allemaal eigenhandig kan gaan doen.

Dan is er ook nog het compressor vraagstuk..., gaat er wel of niet ook gelijk een blower op..., er ligt er tenslotte 1tje werkloos op de plank.
Een mooi uitlaat-spruitstuk is natuurlijk ook onvermijdelijk in die hele operatie, want lucht die erin gaat moet er ook weer uit.
Dit gaat nog wel even duren.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Ach,

doe mij een blinddoek om en laat me er een tijdje mee bemoeien. goed voor de oefening.

Mooi dat het wat kan gaan worden met die 1.3. Heb je overigens die 106 Dimma ook gezien bij die jongen? Staat nu te koop.

P. :D
Last edited by PeterM on ThuJun12, 2008 10:25:33 PM, edited 1 time in total.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Wel of niet gelijk een blower....

....als ik zo'n ding op de plank had, ik toch ook een MegaSquirt ging aanschaffen en een nieuw blok ging opbouwen zou dat geen vraag maar een weet zijn :lol:

Met een fatsoenlijke koppakking hebben TU's geen moeite met zo'n 0.7 bar :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Kom ik vanmorgen Renard binnenlopen....
Wat staat daar op de brug..... een grijze SM..... geheel leeg motorcompartiment.... :?
Maar Nard... je had toch een kampeerweekendje?
Tja, bij Veghel hoorden we ineens iets vreemds... :(

SM kapot!
Wagen opgeladen en weer naar huis.
Dezelfde avond nog (dat moet een record zijn...) lagen het hele motorblok en bak op de operatie tafel.
Gisteren blok geheel gedemonteerd (ja echt tot het laatste schroefje) en tevens het andere op zolder klaarliggende blok netjes op onderdeel gesorteerd op 2 werkbanken uitgestald.
Waarschijnlijk een "foutje" bij de revisieman die destijds de krukas heeft gemonteerd waardoor de lagerschalen veel te zwaar belast werden....


Maar goed, Nard vindt het niet erg....
Blok moest er toch een keer uit.... nu komt z'n andere blok erin, nieuwe versnellingsbak (echt nieuw) en kunnen ook gelijk de speciaal gemaakte geventileerde remschijven erop.
Als het een beetje meezit moet de SM over een weekje of 2,5 weer rijden...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Gefeliciteerd met je....

Post by MrBBQ »

He Collin,

Gefeliciteerd met je verjaardag !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Collin, gefeliciteerd !

word het taart .. of entrecote-quiche ? :lol:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

DuFF wrote:Collin, gefeliciteerd !

word het taart .. of entrecote-quiche ? :lol:
Dank!

Een dag om snel te vergeten, ik ben 40!

En het wordt waarschijnlijk.... Chinees!
(of eigenlijk verhollandst pseudo-indonesisch)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Gefeliciteerd en nog vele jaren Citroën-rijplezier toegewenst!

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Collin van harte en nog nog vele jaren :)
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Post Reply