Lucht uit peilstok-opening

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
WAP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Lucht uit peilstok-opening

Post by WAP »

Hallo allen,

ik kan er op dit forum nog geen duidelijke antwoorden op vinden, daarom dit bericht.

Uit mijn peilstokopening komt (stationair) een beetje oliedamp. Geef ik gas dan blaast het er iets harder uit. Dit is vooral erg vervelend als je bijv staat te wachten voor stoplicht oid. Altijd een beetje olielucht in de auto.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is dit ernstig? Einde blokje in zicht?
Mijn AX-je ( Furio uit '96) heeft nu 112.000 km op de teller. Koeling etc. werkt nog perfect, zweet wel iets olie rechts voor ( dus aan de kant v/h rechter voorwiel en als je er voor staat links... duss ;) )

Autootje gaat als tie lekker warm is nog als de brandweer trouwens ;)

alvast bedankt voor je reacties

Werner
AX FURIO 1.4i

TTF
AX weirdo
AX weirdo

Post by TTF »

kwestie van een nieuwe pijlstok kopen 10 euro ongeveer ( 2 jaar terug).. deze sluit beter af.. :)
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'

Image Image

DLS
AX Master
AX Master

Re: Lucht uit peilstok-opening

Post by DLS »

WAP wrote:Hallo allen,

ik kan er op dit forum nog geen duidelijke antwoorden op vinden, daarom dit bericht.

Uit mijn peilstokopening komt (stationair) een beetje oliedamp. Geef ik gas dan blaast het er iets harder uit. Dit is vooral erg vervelend als je bijv staat te wachten voor stoplicht oid. Altijd een beetje olielucht in de auto.

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is dit ernstig? Einde blokje in zicht?
Mijn AX-je ( Furio uit '96) heeft nu 112.000 km op de teller. Koeling etc. werkt nog perfect, zweet wel iets olie rechts voor ( dus aan de kant v/h rechter voorwiel en als je er voor staat links... duss ;) )

Autootje gaat als tie lekker warm is nog als de brandweer trouwens ;)

alvast bedankt voor je reacties

Werner
en een beetje olie zweten is niet erg. Als het heel erg wordt is ook dat nog te repareren met een nieuwe koppaking of misschien alleen pakkingdeksel.. Dat is dus wel te doen
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

furio uit '96? foto's ? 8)

en een nieuwe olie-peilstok wilt al veel verschil uitmaken ja, die klemmen goed af.

is je olie verder nog vers, en op peil, zit er niet te veel of te weinig in?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

WAP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by WAP »

DuFF wrote:furio uit '96? foto's ? 8)

en een nieuwe olie-peilstok wilt al veel verschil uitmaken ja, die klemmen goed af.

is je olie verder nog vers, en op peil, zit er niet te veel of te weinig in?
Ja hij is uit '96. Zit technisch nog wel wat werk aan, uitlaat lek, handremkabel geknapt. Mistlampen doen het niet. Maar uiterlijk nog in prima staat! Vind um alleen wat hoog op de poten.
Fotos vind je hier:

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... hlight=wap

Trouwens? Waar koop ik een nieuwe peilstok voor m'n AX? Komt er bij jullie dus ook wel rook uit? Dacht dat mijn blokje gaar zou zijn.

dank voor de hulp

groet'n
Werner
AX FURIO 1.4i

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

nieuwe peilstok : bij de onderdelenafdeling bij de citroëndealer.

en die terreinwagen mag inderdaad wel iets verlaagd worden :lol:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

tja aan de andere kant hoort een goed blok geen overdruk in zijn oliecarter te hebben. zit er toch iets verstopt denk ik
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

denny wrote:tja aan de andere kant hoort een goed blok geen overdruk in zijn oliecarter te hebben. zit er toch iets verstopt denk ik
Mwah, ik heb al bij diverse TU-blokken gezien dat dat carterontluchtingsslangetje helemaal verstopt wil zitten met witte prut. Wellicht daar even naar kijken?

WAP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by WAP »

Glenn@nl wrote:
denny wrote:tja aan de andere kant hoort een goed blok geen overdruk in zijn oliecarter te hebben. zit er toch iets verstopt denk ik
Mwah, ik heb al bij diverse TU-blokken gezien dat dat carterontluchtingsslangetje helemaal verstopt wil zitten met witte prut. Wellicht daar even naar kijken?

Euhm.. waar zit dit slangetje?

alvast bedankt!

gr
Werner
AX FURIO 1.4i

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Dikke korte slang die van de bovenkant van het kleppendeksel naar de luchtinlaat loopt.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

...om maar even van je eigen foto gebruik te maken:

Image
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

gewoon ff regelmatig met je injectiehuis of luchtfilter kloten :P dan heb je em vaak los en houd je em schoon
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Mijn diesel heeft ook wel last van overdruk in het blok hoor, blaast ook wel als je de peilstok loshaalt met draaiende motor. Hij smeert ook wel bij de carterontluchting, maar het olieverbruik vind ik vrij normaal voor een auto met 175k op de klok, ongeveer een litertje op de 8-10k. Bovendien smeert ie ook wel wat zo links en rechts, maar daar is het een franse diesel voor

WAP
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid

Post by WAP »

DLS wrote:gewoon ff regelmatig met je injectiehuis of luchtfilter kloten :P dan heb je em vaak los en houd je em schoon
Heb net de boel open gehad. Carterontluchterslang zat niet verstopt. Alleen zat het zwarte stuk plastic waar de slang in uitkomt wel aardig onder de olie van binnen. Kant van luchtfilter was droog. Ook het injectiehuis is helemaal " nat" van de olie. Hoe kan dit? Heb ik dan toch de kop lek zodat er overdruk komt in het blok en hij de olie eruit werkt?
H E L P

groeten
WAP
AX FURIO 1.4i

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Dat die slangaansluiting op 't kleppendeksel van binnen onder de smurrie zit, is redelijk normaal (heeft mijn Volcane ook), en dat 't injectiehuis vanbinnen vettig is van de olie, is ook helemaal normaal: de oliedamp die door de carterontluchting het injectiehuis binnenkomt, slaat neer en vormt een vettige aanslag. Dat is echt een standaard eigenschap van AX motoren. :)

Beide dus -naar mijn bescheiden mening- absoluut geen reden tot paniek.
Gewoon schoonmaken en weer in mekaar zetten. Klaar. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

MNM(tm) wrote:Dat die slangaansluiting op 't kleppendeksel van binnen onder de smurrie zit, is redelijk normaal (heeft mijn Volcane ook), en dat 't injectiehuis vanbinnen vettig is van de olie, is ook helemaal normaal: de oliedamp die door de carterontluchting het injectiehuis binnenkomt, slaat neer en vormt een vettige aanslag. Dat is echt een standaard eigenschap van AX motoren. :)

Beide dus -naar mijn bescheiden mening- absoluut geen reden tot paniek.
Gewoon schoonmaken en weer in mekaar zetten. Klaar. :)
zolang er geen mayonaisekleurige drap zit, in bijvoorbeeld die slangaansluiting op het kleppendeksel, is er geen reden tot paniek nee.

het vettige in het injectiehuis is niet erg, maar voor mensen die van schone injectiehuizen en motorruimtes houden, wel irritant. :x :lol:

Post Reply