ik kan er op dit forum nog geen duidelijke antwoorden op vinden, daarom dit bericht.
Uit mijn peilstokopening komt (stationair) een beetje oliedamp. Geef ik gas dan blaast het er iets harder uit. Dit is vooral erg vervelend als je bijv staat te wachten voor stoplicht oid. Altijd een beetje olielucht in de auto.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is dit ernstig? Einde blokje in zicht?
Mijn AX-je ( Furio uit '96) heeft nu 112.000 km op de teller. Koeling etc. werkt nog perfect, zweet wel iets olie rechts voor ( dus aan de kant v/h rechter voorwiel en als je er voor staat links... duss )
Autootje gaat als tie lekker warm is nog als de brandweer trouwens
ik kan er op dit forum nog geen duidelijke antwoorden op vinden, daarom dit bericht.
Uit mijn peilstokopening komt (stationair) een beetje oliedamp. Geef ik gas dan blaast het er iets harder uit. Dit is vooral erg vervelend als je bijv staat te wachten voor stoplicht oid. Altijd een beetje olielucht in de auto.
Wat kan hier de oorzaak van zijn? Is dit ernstig? Einde blokje in zicht?
Mijn AX-je ( Furio uit '96) heeft nu 112.000 km op de teller. Koeling etc. werkt nog perfect, zweet wel iets olie rechts voor ( dus aan de kant v/h rechter voorwiel en als je er voor staat links... duss )
Autootje gaat als tie lekker warm is nog als de brandweer trouwens
alvast bedankt voor je reacties
Werner
en een beetje olie zweten is niet erg. Als het heel erg wordt is ook dat nog te repareren met een nieuwe koppaking of misschien alleen pakkingdeksel.. Dat is dus wel te doen
en een nieuwe olie-peilstok wilt al veel verschil uitmaken ja, die klemmen goed af.
is je olie verder nog vers, en op peil, zit er niet te veel of te weinig in?
Ja hij is uit '96. Zit technisch nog wel wat werk aan, uitlaat lek, handremkabel geknapt. Mistlampen doen het niet. Maar uiterlijk nog in prima staat! Vind um alleen wat hoog op de poten.
Fotos vind je hier:
denny wrote:tja aan de andere kant hoort een goed blok geen overdruk in zijn oliecarter te hebben. zit er toch iets verstopt denk ik
Mwah, ik heb al bij diverse TU-blokken gezien dat dat carterontluchtingsslangetje helemaal verstopt wil zitten met witte prut. Wellicht daar even naar kijken?
denny wrote:tja aan de andere kant hoort een goed blok geen overdruk in zijn oliecarter te hebben. zit er toch iets verstopt denk ik
Mwah, ik heb al bij diverse TU-blokken gezien dat dat carterontluchtingsslangetje helemaal verstopt wil zitten met witte prut. Wellicht daar even naar kijken?
Mijn diesel heeft ook wel last van overdruk in het blok hoor, blaast ook wel als je de peilstok loshaalt met draaiende motor. Hij smeert ook wel bij de carterontluchting, maar het olieverbruik vind ik vrij normaal voor een auto met 175k op de klok, ongeveer een litertje op de 8-10k. Bovendien smeert ie ook wel wat zo links en rechts, maar daar is het een franse diesel voor
DLS wrote:gewoon ff regelmatig met je injectiehuis of luchtfilter kloten dan heb je em vaak los en houd je em schoon
Heb net de boel open gehad. Carterontluchterslang zat niet verstopt. Alleen zat het zwarte stuk plastic waar de slang in uitkomt wel aardig onder de olie van binnen. Kant van luchtfilter was droog. Ook het injectiehuis is helemaal " nat" van de olie. Hoe kan dit? Heb ik dan toch de kop lek zodat er overdruk komt in het blok en hij de olie eruit werkt?
H E L P
Dat die slangaansluiting op 't kleppendeksel van binnen onder de smurrie zit, is redelijk normaal (heeft mijn Volcane ook), en dat 't injectiehuis vanbinnen vettig is van de olie, is ook helemaal normaal: de oliedamp die door de carterontluchting het injectiehuis binnenkomt, slaat neer en vormt een vettige aanslag. Dat is echt een standaard eigenschap van AX motoren.
Beide dus -naar mijn bescheiden mening- absoluut geen reden tot paniek.
Gewoon schoonmaken en weer in mekaar zetten. Klaar.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
MNM(tm) wrote:Dat die slangaansluiting op 't kleppendeksel van binnen onder de smurrie zit, is redelijk normaal (heeft mijn Volcane ook), en dat 't injectiehuis vanbinnen vettig is van de olie, is ook helemaal normaal: de oliedamp die door de carterontluchting het injectiehuis binnenkomt, slaat neer en vormt een vettige aanslag. Dat is echt een standaard eigenschap van AX motoren.
Beide dus -naar mijn bescheiden mening- absoluut geen reden tot paniek.
Gewoon schoonmaken en weer in mekaar zetten. Klaar.
zolang er geen mayonaisekleurige drap zit, in bijvoorbeeld die slangaansluiting op het kleppendeksel, is er geen reden tot paniek nee.
het vettige in het injectiehuis is niet erg, maar voor mensen die van schone injectiehuizen en motorruimtes houden, wel irritant.