Kan niet meer schakelen als motor draait
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Kan niet meer schakelen als motor draait
Hallo,
Fijn da jullie er weer zijn
Ik zit al een aantal weken vast met een probleem ...
ik was mijn vriendin aan't leren rijden, en plots laat ze de embreyage los terwij ze in 1ste is en de rem indrukt .... sindsdien was de embreyage redelijkt stroef en 't kraakte als je ze indrukte .. 5 dagen later deed de koppeling het niet meer (motorisch wel).
ik kan in feite nog schakelen, maar enkel als de motor niet draait.
als het wél draait, geraak ik gewoonweg niet in een versnelling.
ik kan er dus nog mee vertrekken als ik hem in 2de zet, dan duwen en starten, maar verder kan ik niet schakelen ..
de embreyage veert ook niet terug op zijn plaats ..
eerst dacht ik aan het kabeltje .. maar nope, die is nog intact
Weet iemand raad ? en zou gemakkelijk te maken zijn ?
Fijn da jullie er weer zijn
Ik zit al een aantal weken vast met een probleem ...
ik was mijn vriendin aan't leren rijden, en plots laat ze de embreyage los terwij ze in 1ste is en de rem indrukt .... sindsdien was de embreyage redelijkt stroef en 't kraakte als je ze indrukte .. 5 dagen later deed de koppeling het niet meer (motorisch wel).
ik kan in feite nog schakelen, maar enkel als de motor niet draait.
als het wél draait, geraak ik gewoonweg niet in een versnelling.
ik kan er dus nog mee vertrekken als ik hem in 2de zet, dan duwen en starten, maar verder kan ik niet schakelen ..
de embreyage veert ook niet terug op zijn plaats ..
eerst dacht ik aan het kabeltje .. maar nope, die is nog intact
Weet iemand raad ? en zou gemakkelijk te maken zijn ?
Re: Kan niet meer schakelen als motor draait
Leuk dat belgisch (of athans, dat neem ik aan haha)
embreyage? koppeling?
Is de drukgroep/koppeling niet gewoon overleden?
schakelstangen had je hem ook niet stilstaand moeten kunnen schakelen..
embreyage? koppeling?
Is de drukgroep/koppeling niet gewoon overleden?
schakelstangen had je hem ook niet stilstaand moeten kunnen schakelen..
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Lijkt me dat je druklager vastzit of dat je druklager niet kan ontkoppelen doordat de vork kapot is. Joost kan je daar alles over vertellen.jornkes wrote:hehe .. embreyage.. dat zeggen jullie toch ook, dacht ik
als je zegt "koppeling overleden", bedoel je dan IN de motor (gearbox, schakelblok, hoe het ook moge heten )?
hoe kan ik dat het beste achterhalen ?
merci voor de reactie
embreyage is trouwens koppeling als ik me niet vergis.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
Volgens mij 'n duidelijk geval van koppelingsvork stuk.
Heb dat ook een keer gehad met mijn wijlen Volcane.
Op bovenstaande afbeelding is het onderdeel A dat stuk is (die twee naar rechts stekende pennen zijn verbogen / afgebroken).
Heb dat ook een keer gehad met mijn wijlen Volcane.
Op bovenstaande afbeelding is het onderdeel A dat stuk is (die twee naar rechts stekende pennen zijn verbogen / afgebroken).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ben gisteren inderdaad gaan rondkijken wat de druklager, en vork waren. en indd dat zou het wel 's kunnen zijn ..
ik ga de koppeling dit namiddag eens openhalen ..
zijn er bepaalde punten waar je op moet letten als je dat openhaalt?
betekent dan dat ik de versnellingen opnieuw zou moeten "synchroniseren" ?
nogmaals bedankt voor de snelle reacties ... dit is op weinig forums/plaatsen het geval... zoals we het hier zouden zeggen : chapeau (hoedje af)!!
ik ga de koppeling dit namiddag eens openhalen ..
zijn er bepaalde punten waar je op moet letten als je dat openhaalt?
betekent dan dat ik de versnellingen opnieuw zou moeten "synchroniseren" ?
nogmaals bedankt voor de snelle reacties ... dit is op weinig forums/plaatsen het geval... zoals we het hier zouden zeggen : chapeau (hoedje af)!!
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Om bovenstaande reacties wat te verduidelijken hier een paar foto's van een versnellingsbak in gedemonteerde toestand.
KLIK HIER voor een foto verslag van het vervangen van de koppeling van onze rode 1.1 E S
Groetjes, Henk
KLIK HIER voor een foto verslag van het vervangen van de koppeling van onze rode 1.1 E S
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
hehe versnellingen synchroniseren Dat hoeft niet hoor Dat idee heb je waarschijnlijk van het woord synchromesh vandaan. Das een onderdeel van je versnellingsbak welke ervoor zorgt dat de boel even snel draait als je een versnelling inschakelt.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
Nee, motorolie kan blijven zitten, tenzij je erachter komt dat je keerring van de krukas lekt die achter de koppeling zit, dan kan je die gelijk vervangen aangezien toch alles al los ligt, anders kan je de motorolie lekker laten zitten, alleen de bakolie zal dr uit lopen zodra je de aandrijfassen loshaalt uit de bak.jornkes wrote:aah het uur van de waarheid is aangebroken ..
maar het ziet er absoluut niet gemakkelijk uit.. eerst de aandrijfassen losmaken, dan de versnellingsbak, dan kan ik pas aan de koppeling ..
pff.. here we go then !
moet de motorolie hier ook afgelaten worden ?
En als je de aandrijfassen eruit haalt, moet je ook nieuwe aandrijfas-keerringen plaatsen!!
(Reden: die dingen gaan meestal binnen korte tijd lekken en kun je de boel opnieuw uit mekaar halen om ze te vervangen...)
(Reden: die dingen gaan meestal binnen korte tijd lekken en kun je de boel opnieuw uit mekaar halen om ze te vervangen...)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
hey,
nog eens bedankt voor alle feedback en foto's zonder alle info die jullie verlenen, had ik het allang opgegeven.
hiervoor heb je toch wel heel wat goede gereedschap nodig hoor ...
ik heb alle gereedschap van mijn vader geleend, en ik had nog niet genoeg !
ga morgen verder doen ..
nou vind ik een koppakking vervangen nog makkelijk tegenover dit
groeten,
Jeroen
nog eens bedankt voor alle feedback en foto's zonder alle info die jullie verlenen, had ik het allang opgegeven.
hiervoor heb je toch wel heel wat goede gereedschap nodig hoor ...
ik heb alle gereedschap van mijn vader geleend, en ik had nog niet genoeg !
ga morgen verder doen ..
nou vind ik een koppakking vervangen nog makkelijk tegenover dit
groeten,
Jeroen
Mwa, bij het vervangen van de koppakking heb je anders óók speciaal gereedschap nodig hoor: sowieso een momentsleutel en een gradenschijf.
Toch twee stukjes gereedschap die ook niet iedereen zomaar in z'n gereedschapskoffertje heeft.
Toch twee stukjes gereedschap die ook niet iedereen zomaar in z'n gereedschapskoffertje heeft.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Gradenschijf kan je maken en momentsleutel is niet direct nodig, alhoewel het wel veel beter zou zijnMNM(tm) wrote:Mwa, bij het vervangen van de koppakking heb je anders óók speciaal gereedschap nodig hoor: sowieso een momentsleutel en een gradenschijf.
Toch twee stukjes gereedschap die ook niet iedereen zomaar in z'n gereedschapskoffertje heeft.
En opzich is het speciale tooltje om je D riem op spanning te zetten ook beter en zeker erg handig
maar goed; ik doe ook liever een koppakking dan dat ik mijn Vbak eruit/af haal...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik heb nog steeds het idee om als project met miss meerdere clubleden een Vbak zelf uit elkaar te halen en misschien te repareren/ in elkaar zetten,
dat lijkt me ook wel een avontuur!
maar goed; ik ben benieuwd naar de resultaten, ik heb er nog een waarvan de drukgroep aan het dood gaan is...
dat lijkt me ook wel een avontuur!
maar goed; ik ben benieuwd naar de resultaten, ik heb er nog een waarvan de drukgroep aan het dood gaan is...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).