ax omkeren met handrem? (omkantelen dus)

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

citrofenwick
Total admin
Total admin

ax omkeren met handrem? (omkantelen dus)

Post by citrofenwick »

Ik vraag mij eigenlijk af of het al ooit iemand gelukt is om een ax (bijna) te doen omkeren tijdens een handremactie? Ik dacht altijd dat het niet mogelijk was, maar onderstaande foto doet me toch twijfelen :P
Ervaringen gevraagd aub! 8)

Image
Last edited by citrofenwick on MonMay19, 2008 10:10:18 PM, edited 1 time in total.

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

geen ervaring, maar het moet echt wel mogelijk zijn.. erst beetje sturen en dan de handrem aantrekken :O
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

DLS wrote:geen ervaring, maar het moet echt wel mogelijk zijn.. erst beetje sturen en dan de handrem aantrekken :O
Ik gok dat zolang hij blijft schuiven hij in principe niet zal omkeren :P

ik vond nog een foto van langs de andere kant ook:
Image
Ik vraag mij af of hardere veren hem sneller of minder snel zouden doen omkantelen?
Ik wist echt niet dat hij zó schuin hangde :P

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

hm ik denk dat je toch wel behoorlijk hard moet rijden om em op ze dak te krijgen.. gaat niet echt snel hoor.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

wat bedoel je met omkeren?

360 rond was vroeger met de sport geen probleem.
Op zijn dak gaan doet een auto niet bij gebrek aan grip.
Dat is ook de reden dat ik bij een slip gas houd, gas los en je wielen vinden grip en dan krijg je soms enge dingen zoals contraslippen en zo.
Ik weet het elke slipcursus doet het anders, wel gas los, rustig tegen sturen. etc etc. maar ben op zo'n moment maar eens rustig, ik moet al alle zeilen bij zetten als ik bewust aan het driften ben met de ax laat staan als het ineens gebeurt.
Als je echter op slicks rijd moet je met zulke acties dus uitkijken zeker als je auto ook nog eens stug is afgeveerd. Ik heb wel eens een seicento gewoon zien omvallen omdat hij de handrem gebruikte. maar dat was een rallyauto op slicks.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

denny wrote:wat bedoel je met omkeren?

360 rond was vroeger met de sport geen probleem.
Op zijn dak gaan doet een auto niet bij gebrek aan grip.
Dat is ook de reden dat ik bij een slip gas houd, gas los en je wielen vinden grip en dan krijg je soms enge dingen zoals contraslippen en zo.
Ik weet het elke slipcursus doet het anders, wel gas los, rustig tegen sturen. etc etc. maar ben op zo'n moment maar eens rustig, ik moet al alle zeilen bij zetten als ik bewust aan het driften ben met de AX laat staan als het ineens gebeurt.
Als je echter op slicks rijd moet je met zulke acties dus uitkijken zeker als je auto ook nog eens stug is afgeveerd. Ik heb wel eens een seicento gewoon zien omvallen omdat hij de handrem gebruikte. maar dat was een rallyauto op slicks.
met omkeren bedoel ik, hem op zijn dak leggen

en 360 rond, hoe doe je dat? :shock:
En die tip met gas houden kan van pas komen, bedankt.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

heel ingewikkeld is het niet hoor om 180gr te draaien..
ik deed vroeger pogingen om op die manier in te parkeren :D

met mijn witte AX ging het bijna vanzelf, die kon ik op hele krappe weggetjes draaien en heel precies!
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

180° lukt bij mij ook al vrij goed, maar ik wil wel eens weten hoe hij die 360 doet :P

kunnen inparkeren met de handrem zou de max zijn 8)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Mark »

180 graden doe ik toch ook wel 1x in de 2 weken. De 360 is me nog nooit gelukt. Teveel grip... 180 graden lukt me ook alleen op zand, gras of natte weg.

Ben er niet bang voor dat ie omgaat. Maar goed ik heb het aardig verbouwd allemaal. Maar een 360 met nieuwe toyo 195 banden? Op droog asfalt krijg ik sowieso mijn achterremmen niet geblokkeert met de handrem. En de remmen zijn goed.

Bij een poging een jaar terug trok ik zo hard dat het hele stelmechanisme in de trommels afbrak en de kabels opgerekt waren. Daar heb ik mijn lesje wel mee geleerd... Iets zachter trekken.

Misschien doe ik ook iets fout... Als ik bijvoorbeeld rechte weg rij met een vaartje van 30? Gooi hem stuur om en trek de handrem erop. Dan krijg ik resultaat tussen de 120 en 180 graden. Maar ik laat wel gas los. Het idee gas houden lijkt me beetje eng... straks vind ie opeens grip en lig je in de berm of tegen iets anders aan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

180 is mij ook gelukt :lol: bijna over iemand zn fiets heen....
Spreken is goud, Ductape is zilver.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

citrofenwick wrote:
en 360 rond, hoe doe je dat? :shock:
beetje met je stuur, handrem en voetrem spelen en weten wanneer je wel en wanneer niet moet remmen. Als je 180 gaat krijg je een naar achter rollende auto omdat daar de kinetische energie naar toe gaat. Dit dien je dan weer om te zetten in nog een 180 op de manier alsof je achteruit rijd en dan hem 180 graden draait. Ow en je zult een wat hogere snelheid moeten hebben of weinig grip.

Ow en inparkeren op de handrem kon ik ook. als ik maar een 1.5 meter voor en achter had (vraag maar aan mijn vriendin :P). heb geen idee of ik die timing nog heb. Zal wel oefenen worden weer aangezien de auto nu heel anders reageert.

ow betreffende het sturen, meer is minder. Mark, eerst hard remmen, insturen (voetrem erop) dan handrem. gewicht van de achterwielen afhalen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

bedankt alvast voor de tips, ik zou eigenlijk eens moeten gaan oefenen met kegeltjes :lol:

Dit lijkt me perfect daarvoor
Image

Ooit gepolierd geweest, en dus superglad :)

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Tijmen »

Handrem + spelen met het gas maakt de lol alleen maar groter! (Mits goed uitgevoerd)
AX GTI '91

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Wat wil je zien? :lol: eventueel kan ik een demonstratie geven ik moet alleen een braakliggend terrein hebben ivm ik momenteel geen terrein meer heb daarvoor.

Ik kan momenteel:
180 graden en direct weer doorrijden als in "the chase"

180 graden omkeren achteruit rijden en daarna weer 180 graden om
daarna weer door te rijden (360 met een tussenpauze) (deze is in een ax wel lastig ivm de achteruit niet gesynchroniseerd is)

90 graden "dwars" de bocht door ofwel een assdraggen/driften.

Er zijn nog meer leuke truukjes maar daarvoor zal je moeten uitwijken naar een achterwiel aandrijver + sper.

bekijk anders voor de gein Tiff needel burning rubber daarin word alles exact uitgelegd. Inparkeren met de handrem is ook leuk maar zolang er geen andere auto's in de buurt zijn :wink:

Verder is het kwestie van veel oefenen, ik denk dat zolang iemand een beetje gevoel ervoor heeft het ook prima kan leren, maar voor de veiligheid van jezelf en vooral anderen: Doe dit NIET! op de openbare weg maar op een afgelegen terrein het liefst prive. Ik doe op de openbare weg zo nu en dan wel eens een klein handrembochtje maar alleen als de snelheid en vooral de weight transfer laag kan blijven (en als je dat laatste snapt kan je daarom ook ten tijde controle over het voertuig houden), ik ben echt niet heilig in een zin dat ik nooit een truukje zo nu en dan op de weg doe dat geef ik toe maar doe het aub niet na.

En over dat schuinhangen, een ax kan niet omvallen (net als een eend):
Image
Dat is pas overhellen en nog steeds krijg je dat ding echt niet om geloof mij op mijn woord dat heb ik al geprobeerd in een zin :wink: geniale auto's met dat betreft.

Browny
Total admin
Total admin

Post by Browny »

Als ik naar het foto-tje kijk denk ik dat je te vroeg aan je handrem trekt.
Je moet eerst bruut je stuur omgooien en als je dan voelt dat ie z'n gewicht verplaatst pas de handrem aantrekken.
Last edited by Browny on TueMay20, 2008 9:27:00 AM, edited 1 time in total.

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Browny wrote:Als ik naar de foto-tje kijk denk ik dat je te vroeg aan je handrem trekt.
Je moet eerst bruut je stuur omgooien en als je dan voelt dat ie z'n gewicht verplaatst pas de handrem aantrekken.
Inderdaad, dat weet ik, maar dat was ik dus op die foto nr2 niet aan het doen :P

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by denny »

Drake wrote: En over dat schuinhangen, een AX kan niet omvallen (net als een eend):
Image
Dat is pas overhellen en nog steeds krijg je dat ding echt niet om geloof mij op mijn woord dat heb ik al geprobeerd in een zin :wink: geniale auto's met dat betreft.
tenzij je dit op de openbare weg hebt en je ruimte te kort komt en dat je dus een stoeprandje raakt met je twee buitenste wielen. Dan gaat hij heel veel energie verliezen in een mooie rol.

Drake? waarom weighttransfer laag houden? das niet het idee achter flicken :P

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Drake »

Controle :wink: zolang je de weight transfer laag houd zal het ding niet gaan glijden zonder dat je het zelf wilt, nu heeft een ax weinig gewicht en je moet als nog aardig gek doen om het ding echt te laten doen wat je wilt maar de handrem bied (veel) uitkomst. Op een leeg terrein gooi ik het gewicht er wel vol mee in maar op de weg doe ik dat liever niet.

kevin.broke
AX Spaster Mammer

Post by kevin.broke »

Ghehe, AXje gaat idd niet om tenzij je een obstakeltje tegenkomt (een drempel is ook genoeg weet ik uit ervaring, ooit hartelijk gelachen om iemand die daar de mist mee inging :lol: kan je ook meteen een nieuw onderstel monteren ;) )

citrofenwick
Total admin
Total admin

Post by citrofenwick »

Wie trekt nu aan zijn handrem vlak voor een drempel? :lol:
uitwijkmanoevre voor de te hoge drempel? :P

Post Reply