AX 1.4 GTI start niet direct als hij koud is
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
AX 1.4 GTI start niet direct als hij koud is
Hey allemaal,
Mijn AX GTI 1.4 start de laatste tijd niet als hij koud is. Ik moet dan eerst een paar seconden proberen te starten, een halve minuut wachten en nog eens proberen. Soms duurt het 2 of 3 keer voor hij start.
Vanaf dan start en draait hij super, niets aan de hand. Hij heeft dit dus ook alleen als hij koud is.
De laatste keer gebeurde er nog iets gekkers, de toerenteller ging helemaal omhoog maar 2000, 3000, 4000, 5000 toeren (tijdens dat de startmotor draaide dus) en weer terug, steeds in stappen op en neer.
En toen hij eenmaal gestart was was er weer helemaal niets aan de hand en reed hij prima.
Ook als ik hem dan een uur laat staan start hij daarna prima, het is echt als hij voor meerdere uren uit heeft gestaan, bijvoorbeeld als ik 's middags rond 17u de auto neerzet en hem de volgende dag zeg rond 12u weer pak, dan is het weer feest.
Het is tot nu toe elke keer zo.
Hij is recent voor een grote beurt geweest. Distributieriem en waterpomp zijn vervangen, bougies ook en nog e.e.a.
Er zat een ratelend geluid in de uitlaat (katalysator gedeelte) maar dat was nogal duur om te laten vervangen en volgens de monteur kon het geen kwaad. Nu hoor ik volgens mij dat rateltje niet meer of in elk geval minder, kan het zijn dat wat er ratelde nu een deel van de uitlaat blokkeert en dat hij daarom niet lekker start?
Maar dan blijft het toerenteller verhaal vreemd (dat deed hij de laatste keer, ik ga zometeen kijken wat hij nu doet).
Any help is welcome!
Mijn AX GTI 1.4 start de laatste tijd niet als hij koud is. Ik moet dan eerst een paar seconden proberen te starten, een halve minuut wachten en nog eens proberen. Soms duurt het 2 of 3 keer voor hij start.
Vanaf dan start en draait hij super, niets aan de hand. Hij heeft dit dus ook alleen als hij koud is.
De laatste keer gebeurde er nog iets gekkers, de toerenteller ging helemaal omhoog maar 2000, 3000, 4000, 5000 toeren (tijdens dat de startmotor draaide dus) en weer terug, steeds in stappen op en neer.
En toen hij eenmaal gestart was was er weer helemaal niets aan de hand en reed hij prima.
Ook als ik hem dan een uur laat staan start hij daarna prima, het is echt als hij voor meerdere uren uit heeft gestaan, bijvoorbeeld als ik 's middags rond 17u de auto neerzet en hem de volgende dag zeg rond 12u weer pak, dan is het weer feest.
Het is tot nu toe elke keer zo.
Hij is recent voor een grote beurt geweest. Distributieriem en waterpomp zijn vervangen, bougies ook en nog e.e.a.
Er zat een ratelend geluid in de uitlaat (katalysator gedeelte) maar dat was nogal duur om te laten vervangen en volgens de monteur kon het geen kwaad. Nu hoor ik volgens mij dat rateltje niet meer of in elk geval minder, kan het zijn dat wat er ratelde nu een deel van de uitlaat blokkeert en dat hij daarom niet lekker start?
Maar dan blijft het toerenteller verhaal vreemd (dat deed hij de laatste keer, ik ga zometeen kijken wat hij nu doet).
Any help is welcome!
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
De toerenteller krijgt z'n signaal uit de ECU.
De ECU krijgt z'n signaal van de BDP-sensor.
Als je de wijzer van de toerenteller zo op ziet vliegen en de motor niet start, lijkt 't mij dat de ECU geen (of geen goed) signaal van de BDP-sensor krijgt.
Omdat 't een GTI is: check eerst de motorkabelboom op slechte verbindingen / draadbreuken / brakke stekkers / ...
De ECU krijgt z'n signaal van de BDP-sensor.
Als je de wijzer van de toerenteller zo op ziet vliegen en de motor niet start, lijkt 't mij dat de ECU geen (of geen goed) signaal van de BDP-sensor krijgt.
Omdat 't een GTI is: check eerst de motorkabelboom op slechte verbindingen / draadbreuken / brakke stekkers / ...
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
Ik ben helaas niet zo technisch aangelegd, dus ik weet hier niets van.MNM(tm) wrote:De toerenteller krijgt z'n signaal uit de ECU.
De ECU krijgt z'n signaal van de BDP-sensor.
Als je de wijzer van de toerenteller zo op ziet vliegen en de motor niet start, lijkt 't mij dat de ECU geen (of geen goed) signaal van de BDP-sensor krijgt.
Omdat 't een GTI is: check eerst de motorkabelboom op slechte verbindingen / draadbreuken / brakke stekkers / ...
Dat van die toerenteller is maar 1x voorgekomen. Daarnet startte hij weer niet, starten, wachten, starten, wachten etc. etc. maar geen vage toerentallen. Daarna reed hij weer prima.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
AX GTI's hebben 1 structureel probleem: de motorkabelboom.
Daar hebben / krijgen echt ALLE GTI's last van.
Zeer grote kans dus dat dat ook bij jouw GTI het geval is.
Daar hebben / krijgen echt ALLE GTI's last van.
Zeer grote kans dus dat dat ook bij jouw GTI het geval is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
En het advies hierbij is compleet (laten) vervangen?MNM(tm) wrote:AX GTI's hebben 1 structureel probleem: de motorkabelboom.
Daar hebben / krijgen echt ALLE GTI's last van.
Zeer grote kans dus dat dat ook bij jouw GTI het geval is.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
Zie er maar eens aan te komen.
2e hands zijn ze óf ook naar de kl*te, óf absurd duur, omdat ze zo zeldzaam zijn.
Volledig doormeten van de huidige kabelboom is eigenlijk de meest voordehandliggende oplossing (denk ik...).
2e hands zijn ze óf ook naar de kl*te, óf absurd duur, omdat ze zo zeldzaam zijn.
Volledig doormeten van de huidige kabelboom is eigenlijk de meest voordehandliggende oplossing (denk ik...).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
probleem met resetten voor uitlezen is dat je dan nog niet weet wat er fout is... het duurt namelijk even voor dat de ECU de fout weer gevonden heeft.Browny wrote:Ik zou eerst een proberen de ECU te resetten.
De kans dat het het probleem oplost is niet zo groot, maar het kost amper moeite en kwaad kan het zeker niet.
Dus uitlezen kan helemaal geen kwaad...
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
Zoals ik al zei weet ik er echt niets van, simpele dingen als bougies vervangen dat gaat prima maar ik zit niet in de techniek van auto's.Browny wrote:Ik zou eerst een proberen de ECU te resetten.
De kans dat het het probleem oplost is niet zo groot, maar het kost amper moeite en kwaad kan het zeker niet.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
klik eens op de link in mijn eerste bericht in dit topic, zelfs de meeste simpele BL'er moet dat nog lukkendjkoelkast wrote:Zoals ik al zei weet ik er echt niets van, simpele dingen als bougies vervangen dat gaat prima maar ik zit niet in de techniek van auto's.Browny wrote:Ik zou eerst een proberen de ECU te resetten.
De kans dat het het probleem oplost is niet zo groot, maar het kost amper moeite en kwaad kan het zeker niet.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
Ben ik nou zo scheel of zie ik in het 1e bericht van jou in dit topic helemaal geen link staanMBa@NL wrote:klik eens op de link in mijn eerste bericht in dit topic, zelfs de meeste simpele BL'er moet dat nog lukkendjkoelkast wrote:Zoals ik al zei weet ik er echt niets van, simpele dingen als bougies vervangen dat gaat prima maar ik zit niet in de techniek van auto's.Browny wrote:Ik zou eerst een proberen de ECU te resetten.
De kans dat het het probleem oplost is niet zo groot, maar het kost amper moeite en kwaad kan het zeker niet.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Klik dan eens op de tekst "Uitlezen "djkoelkast wrote:Ben ik nou zo scheel of zie ik in het 1e bericht van jou in dit topic helemaal geen link staan
oh pardon ik haal ff twee topics door elkaar
ik zoek em weer ff op...
Hier issie
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
Hij startte de laatste 2 dagen al een stuk beter (lees: na 2x in plaats van na 3 of 4 keer en geen gekke toerenteller meer) maar vanmiddag tijdens het rijden leek er opeens een cilinder uit te vallen, klonk als een brommer, stonk en trok voor geen meter meer.
Motor uit/aan zetten hielp helaas niet.
Ik ga zometeen die codes uitlezen als het lukt, als jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag.
Er zijn een paar maanden geleden nieuwe bougies in gezet en 2 bougiekabels vervangen. Ook is de distributieriem toen vervangen.
Motor uit/aan zetten hielp helaas niet.
Ik ga zometeen die codes uitlezen als het lukt, als jullie nog andere tips hebben hoor ik het graag.
Er zijn een paar maanden geleden nieuwe bougies in gezet en 2 bougiekabels vervangen. Ook is de distributieriem toen vervangen.
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
Uitgelezen maar na 1-2 geeft hij direct 1-1
Hij klinkt alsof ie op 3 poten loopt en hij start nu nog amper, als ie start dan komt er een enorme pluim witte stinkende rook uit en het koelvloeistof reservoir is leeg.
Volgens de kennis die mij heeft geholpen hiermee is het ofwel de kop of de koppakking naar alle waarschijnlijkheid. Volgens mij ga ik hier niet blij van worden
Hij klinkt alsof ie op 3 poten loopt en hij start nu nog amper, als ie start dan komt er een enorme pluim witte stinkende rook uit en het koelvloeistof reservoir is leeg.
Volgens de kennis die mij heeft geholpen hiermee is het ofwel de kop of de koppakking naar alle waarschijnlijkheid. Volgens mij ga ik hier niet blij van worden
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.
Ik ga ook voor de koppakking helaas...
maar, een GTI is het ook wel waard om het te laten maken...
maar, een GTI is het ook wel waard om het te laten maken...
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 59
- Joined: SunJul02, 2006 4:31:36 PM
- Location: Den Helder
- Contact:
Ik heb gelukkig nog helemaal geen temperatuur problemen gehad en ik was nog geen kilometer verwijderd van mijn huis toen dit gebeurde (het rare geluid) dus ik heb goede hoop dat er niets vitaals is beschadigd.
Ik zal morgen eens de garage bellen wat dit grapje gaat kosten ALS het de koppakking is en wat de onderzoekskosten zijn (want het lijkt me verstandig dit eerst goed uit te laten zoeken voor ik verkeerde opdrachten ga geven daar).
Iemand een idee wat zoiets kost? Ik bedoel, 100-200 of eerder 500-600 of meer ofzo?
Ik zal morgen eens de garage bellen wat dit grapje gaat kosten ALS het de koppakking is en wat de onderzoekskosten zijn (want het lijkt me verstandig dit eerst goed uit te laten zoeken voor ik verkeerde opdrachten ga geven daar).
Iemand een idee wat zoiets kost? Ik bedoel, 100-200 of eerder 500-600 of meer ofzo?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt... en nooit optijd.