REM kaput: setje vragen
Moderators: denny, vtspower, webmasters
REM kaput: setje vragen
Ik was bij de kwikfit, om toch eens te kijken of het trillen van de kont van m'n AX goedkoop verholpen kon worden. Goed en slecht nieuws: dat trillen is een kromme velg, dus ff kijken wat de reserveband doet of nieuw setje velgen.
Slechte nieuws: hij heeft ook de remmen getest, en de rechter-voor-rem doet bijna niks. Hij liet het me zien, en hij wees naar dit onderdeel:
Hij zei dat die 2 metalen dingetjes op en neer moesten gaan maar dat ze het niet deden. Hij gaf 2 opties:
- remklauw stuk
- slangetje naar remklauw stuk
Nou ben ik een leek op auto-technisch gebied maar wil wel graag leren en proberen.
- hoe heet dat onderdeeltje op de foto? Dan weet ik tenminste waar ik over praat.
- het zou bij kwikfit 309 euro kosten, is dat redelijk?
- is zelf doen *heel* erg moeilijk, of zou je me aanraden eerst eens de rubbers van mijn ruitenwisser te vervangen als oefening?
(let wel, ik laat me dan wel controleren door mijn schoonbroer die in een garage werkt en ook keurmeester is, ik ga niet spelen met mijn en andermans leven, ik doe het werk en hij wijst me aan en controleert het resultaat)
- als ik de onderdelen van een sloopauto afhaal, is dat een beetje te vertrouwen of is dat een slechte investering?
Hartelijk dank voor alle tips!
ps. plaatje komt uit andere thread van manuarmata
Slechte nieuws: hij heeft ook de remmen getest, en de rechter-voor-rem doet bijna niks. Hij liet het me zien, en hij wees naar dit onderdeel:
Hij zei dat die 2 metalen dingetjes op en neer moesten gaan maar dat ze het niet deden. Hij gaf 2 opties:
- remklauw stuk
- slangetje naar remklauw stuk
Nou ben ik een leek op auto-technisch gebied maar wil wel graag leren en proberen.
- hoe heet dat onderdeeltje op de foto? Dan weet ik tenminste waar ik over praat.
- het zou bij kwikfit 309 euro kosten, is dat redelijk?
- is zelf doen *heel* erg moeilijk, of zou je me aanraden eerst eens de rubbers van mijn ruitenwisser te vervangen als oefening?
(let wel, ik laat me dan wel controleren door mijn schoonbroer die in een garage werkt en ook keurmeester is, ik ga niet spelen met mijn en andermans leven, ik doe het werk en hij wijst me aan en controleert het resultaat)
- als ik de onderdelen van een sloopauto afhaal, is dat een beetje te vertrouwen of is dat een slechte investering?
Hartelijk dank voor alle tips!
ps. plaatje komt uit andere thread van manuarmata
de remklauw moet heen en weer kunnen bewegen als er geen blokken e.d inzitten (met ook wel maar dan is het wat lastiger).
in de klauw zit een zuiger, deze kun je met een goede waterpomptang terugduwen, als dat zonder extreem geweld kan dan is er weinig mis mee.
Ik wil je eventueel helpen maar het nadeel is dat je aan de andere kant van nederland woont. ik had laatst de remmen van de first vervangen en was in 20 min klaar voor bijde kanten (maar ik heb al behoorlijk veel ervaringen algemeen).
in de klauw zit een zuiger, deze kun je met een goede waterpomptang terugduwen, als dat zonder extreem geweld kan dan is er weinig mis mee.
Ik wil je eventueel helpen maar het nadeel is dat je aan de andere kant van nederland woont. ik had laatst de remmen van de first vervangen en was in 20 min klaar voor bijde kanten (maar ik heb al behoorlijk veel ervaringen algemeen).
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Je hebt op de foto je remblokken omcirkeld.
Kijk uit dat ze je bij de Kwikfit geen nieuwe remklauw aansmeren terwijl je het af kunt doen met alleen blokken of schijven en blokken.
Velgen is makkelijk aan te komen, ik heb ook nog wel een setje voor je, PB maar bij interesse.
Indien je het toch bij de Kwikfit laat doen: Controleer of ze je velgen goed vastgezet hebben i.p.v. handvast...(ja, ervaring en ik ben absoluut géén fan van de Kwikflut, waar 16 jarige jongetjes zonder ervaring en zonder begeleiding aan je auto sleutelen en ze remblokken en schijven wisselen terwijl je alleen om een achterdempertje hebt gevraagd en ze dan ook nog eens vergeten zijn om je l.m. velgen vast te zetten!!!!! )
Excuses voor het vervuilen van je topic...
Kijk uit dat ze je bij de Kwikfit geen nieuwe remklauw aansmeren terwijl je het af kunt doen met alleen blokken of schijven en blokken.
Velgen is makkelijk aan te komen, ik heb ook nog wel een setje voor je, PB maar bij interesse.
Indien je het toch bij de Kwikfit laat doen: Controleer of ze je velgen goed vastgezet hebben i.p.v. handvast...(ja, ervaring en ik ben absoluut géén fan van de Kwikflut, waar 16 jarige jongetjes zonder ervaring en zonder begeleiding aan je auto sleutelen en ze remblokken en schijven wisselen terwijl je alleen om een achterdempertje hebt gevraagd en ze dan ook nog eens vergeten zijn om je l.m. velgen vast te zetten!!!!! )
Excuses voor het vervuilen van je topic...
Zoiezo, wat bedoelt die kwikfitgast? en idd, vertrouw niet blindelings op wat een kwikfitter zegt *-)
Wat je omcirceld zijn je remblokjes idd, die kunnen versleten zijn maar, ik zou het rem systeem eerst eens (laten) ontluchten
Remmen (schijven + blokjes) van een sloop auto afhalen is de investering niet waard, gewoon even nieuw kopen, kost iets van 30 euro voor 2 schijven en 25 voor 4 blokjes o.i.d.
Wat met hulp en/of goede controle wel zelf gedaan zou kunnen worden.
Wat je omcirceld zijn je remblokjes idd, die kunnen versleten zijn maar, ik zou het rem systeem eerst eens (laten) ontluchten
Remmen (schijven + blokjes) van een sloop auto afhalen is de investering niet waard, gewoon even nieuw kopen, kost iets van 30 euro voor 2 schijven en 25 voor 4 blokjes o.i.d.
Wat met hulp en/of goede controle wel zelf gedaan zou kunnen worden.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2115
- Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
- Location: Den Ham (OV)
- Contact:
en ik zou ook eens kijken of je blokken misschien vast zitten op die geleidestangetjes, dan gaan ze namelijk ook geen kant meer uit.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de remcylinder in de klauw gewoon vast zit, dat is te testen op de manier zoals Drake al zei.
Slang naar de remklauw stuk lijkt me stug, dan zou ie lek moeten zijn, en dat merk je echt wel. Kan zijn dat de slang misschien verstopt zit, kan je makkelijk testen door even de ontluchtingsnippel los te maken als je druk op het pedaal zet, als er dan vloeistof uitkomt is de slang niet verstopt.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de remcylinder in de klauw gewoon vast zit, dat is te testen op de manier zoals Drake al zei.
Slang naar de remklauw stuk lijkt me stug, dan zou ie lek moeten zijn, en dat merk je echt wel. Kan zijn dat de slang misschien verstopt zit, kan je makkelijk testen door even de ontluchtingsnippel los te maken als je druk op het pedaal zet, als er dan vloeistof uitkomt is de slang niet verstopt.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
even voor de verduidelijking van de kosten;
een NIEUWE remklauw kost je max 125,- (zonder montage) een beetje monteur monteerd deze in een kwartier..
nieuwe remblokjes kosten vrijwel nix (lees 40,- oid.) dus dan zit je op 165,- aan kosten..
nu moeten ze natuurlijk arbeidsloon rekenen, maar dit is wel vrij absurd..
wat ze verder lijken aan te geven;
de metalen klemmetjes om de remblokjes (wat je hebt omcirkelt) tsja die klemmen vaak te hard omdat er corrossie opgetreden is op het oppervlak van de remklauw, ik laat ze meestal dus ook weg! (scheelt weer wat speling..)
zijn conclusie dat er wellicht geen vloeistof in het slangetje komt lijkt me onzin, maar he tkan wel dat er lucht in zit en dan rem je ook niet..
even voor de uitleg;
in het remsysteem zit remvloeistof (geen olie). Bij een goed systeem zit het helemaal vol met vloeistof en dus zonder lucht.. als jij dan op de rem trapt, probeer je infeite de vloeistof in te drukken dit gaat niet, dus de vloeistof moet ergens anders naartoe.. daarmee druk je de zuigers bij de remmen naar buiten, waardoor de blokjes tegen de schijven komen!
Als er lucht in het systeem zit en je probeerd te remmen, dan druk je de lucht samen en bewegen de zuigers niet en kan je dus ook niet remmen..
een NIEUWE remklauw kost je max 125,- (zonder montage) een beetje monteur monteerd deze in een kwartier..
nieuwe remblokjes kosten vrijwel nix (lees 40,- oid.) dus dan zit je op 165,- aan kosten..
nu moeten ze natuurlijk arbeidsloon rekenen, maar dit is wel vrij absurd..
wat ze verder lijken aan te geven;
de metalen klemmetjes om de remblokjes (wat je hebt omcirkelt) tsja die klemmen vaak te hard omdat er corrossie opgetreden is op het oppervlak van de remklauw, ik laat ze meestal dus ook weg! (scheelt weer wat speling..)
zijn conclusie dat er wellicht geen vloeistof in het slangetje komt lijkt me onzin, maar he tkan wel dat er lucht in zit en dan rem je ook niet..
even voor de uitleg;
in het remsysteem zit remvloeistof (geen olie). Bij een goed systeem zit het helemaal vol met vloeistof en dus zonder lucht.. als jij dan op de rem trapt, probeer je infeite de vloeistof in te drukken dit gaat niet, dus de vloeistof moet ergens anders naartoe.. daarmee druk je de zuigers bij de remmen naar buiten, waardoor de blokjes tegen de schijven komen!
Als er lucht in het systeem zit en je probeerd te remmen, dan druk je de lucht samen en bewegen de zuigers niet en kan je dus ook niet remmen..
wauw, wat een reacties! Bedankt voor alle suggesties, ik begin wel al te begrijpen hoe het systeem werkt en wat er allemaal mis kan zijn. Als ik de monteur van de kwikfit goed begrepen heb bewegen de blokjes dus slecht/niet en is er dus of iets mis in de leiding of de remklauw zit vast. Jaja, ik word al een echte pro
ik hoop deze zaterdag ff de boel uit elkaar te kunnen halen en dan gewoon eens kijken... daarmee sloop ik niks, en misschien is het probleem gewoon heel erg duidelijk indien nodig maak ik wel wat foto's
ik hoop deze zaterdag ff de boel uit elkaar te kunnen halen en dan gewoon eens kijken... daarmee sloop ik niks, en misschien is het probleem gewoon heel erg duidelijk indien nodig maak ik wel wat foto's
als je de blokjes los haalt monteer in ieder geval maar nieuwe glijpinnen.
deze zien er niet uit.
Verder als de blokjes eruit zijn moet je de hele klauw kunnen bewegen richting de remschijf en er vanaf.
Dit zijn de 2 glijbussen deze willen ook wel eens vastzitten.
deze zien er niet uit.
Verder als de blokjes eruit zijn moet je de hele klauw kunnen bewegen richting de remschijf en er vanaf.
Dit zijn de 2 glijbussen deze willen ook wel eens vastzitten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
nieuw montagesetje kan idd geen kwaad..
verder idd alles goed schoonmaken met veel remreiniger (ontvet ook gelijk) en een berg staalborstels.. kijk met de staalborstels uiteraard wel uit voor de stofhoezen!
verder heb je om de klauw los te nemen niet echt speciaal gereedschap nodig, behalve dan een Torx(40?) en een sleutel18..
ik zou de leiding niet losnemen zolang je niet weet hoe je dient te ontluchten maar kijk wel uit dat je niet teveel spanning op de leiding zet, dus laat de klauw NIET los hangen en draai de leiding ook niet teveel..
tis tenslotte toch je leven waar je mee speelt
verder idd alles goed schoonmaken met veel remreiniger (ontvet ook gelijk) en een berg staalborstels.. kijk met de staalborstels uiteraard wel uit voor de stofhoezen!
verder heb je om de klauw los te nemen niet echt speciaal gereedschap nodig, behalve dan een Torx(40?) en een sleutel18..
ik zou de leiding niet losnemen zolang je niet weet hoe je dient te ontluchten maar kijk wel uit dat je niet teveel spanning op de leiding zet, dus laat de klauw NIET los hangen en draai de leiding ook niet teveel..
tis tenslotte toch je leven waar je mee speelt
en je schokdempers lek en je uitlaat ookBrowny wrote:Ik heb niet het hele verhaal gelezen, misschien is dit al gezegd:
BIJ DE KWIKFIT ZIJN JE REMMEN ALTIJD OP!!!
(dat zijn namelijk dingen die ze zelf ook leveren)
maar aan de optische staat vd klauw te zien geloof ik blind dat hij niet optimaal remt hoor..
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ik heb gisteren eindelijk de tijd gehad (en een half uurtje geen REGEN ) om te kijken:
De rem:
- Je kan de remschijf met blote handen gewoon ronddraaien, maar als je de rem intrapt lukt dit echt niet. Dat lijkt me ok.
- Mijn zwager zei: doe eens een noodstop, kijk of ie heel erg naar een kant trekt. Ik heb 't geprobeerd en hij gaat heel licht naar links. Tsja? Hoe sterk merk je dat?
Nog maar 2 roestplaatjes:
Valt hier iets aan te zien? Mij lijkt het allemaal OK te werken....
De rem:
- Je kan de remschijf met blote handen gewoon ronddraaien, maar als je de rem intrapt lukt dit echt niet. Dat lijkt me ok.
- Mijn zwager zei: doe eens een noodstop, kijk of ie heel erg naar een kant trekt. Ik heb 't geprobeerd en hij gaat heel licht naar links. Tsja? Hoe sterk merk je dat?
Nog maar 2 roestplaatjes:
Valt hier iets aan te zien? Mij lijkt het allemaal OK te werken....
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 71
- Joined: SatMay19, 2007 9:04:39 AM
- Location: noord groningen
volgens mij is 1 de remcilinder.
en je zou de hele remklauw wat roest vrij kunnen maken.
en de asjes nummers 2 op de foto in kunnen vetten om de remklauw en remblokken makkelijker over elkaar te laten bewegen.
als je dit aan beide kanten doet zou de auto niet meer de bocht om moeten gaan met remmen.