REM kaput: setje vragen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

REM kaput: setje vragen

Post by raoel »

Ik was bij de kwikfit, om toch eens te kijken of het trillen van de kont van m'n AX goedkoop verholpen kon worden. Goed en slecht nieuws: dat trillen is een kromme velg, dus ff kijken wat de reserveband doet of nieuw setje velgen.
Slechte nieuws: hij heeft ook de remmen getest, en de rechter-voor-rem doet bijna niks. Hij liet het me zien, en hij wees naar dit onderdeel:
Image

Hij zei dat die 2 metalen dingetjes op en neer moesten gaan maar dat ze het niet deden. Hij gaf 2 opties:
- remklauw stuk
- slangetje naar remklauw stuk

Nou ben ik een leek op auto-technisch gebied maar wil wel graag leren en proberen.
- hoe heet dat onderdeeltje op de foto? Dan weet ik tenminste waar ik over praat.
- het zou bij kwikfit 309 euro kosten, is dat redelijk?
- is zelf doen *heel* erg moeilijk, of zou je me aanraden eerst eens de rubbers van mijn ruitenwisser te vervangen als oefening? :-)
(let wel, ik laat me dan wel controleren door mijn schoonbroer die in een garage werkt en ook keurmeester is, ik ga niet spelen met mijn en andermans leven, ik doe het werk en hij wijst me aan en controleert het resultaat)
- als ik de onderdelen van een sloopauto afhaal, is dat een beetje te vertrouwen of is dat een slechte investering?

Hartelijk dank voor alle tips!

ps. plaatje komt uit andere thread van manuarmata

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

de remklauw moet heen en weer kunnen bewegen als er geen blokken e.d inzitten (met ook wel maar dan is het wat lastiger).
in de klauw zit een zuiger, deze kun je met een goede waterpomptang terugduwen, als dat zonder extreem geweld kan dan is er weinig mis mee.

Ik wil je eventueel helpen maar het nadeel is dat je aan de andere kant van nederland woont. ik had laatst de remmen van de first vervangen en was in 20 min klaar voor bijde kanten (maar ik heb al behoorlijk veel ervaringen algemeen).

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Je hebt op de foto je remblokken omcirkeld.

Kijk uit dat ze je bij de Kwikfit geen nieuwe remklauw aansmeren terwijl je het af kunt doen met alleen blokken of schijven en blokken.
Velgen is makkelijk aan te komen, ik heb ook nog wel een setje voor je, PB maar bij interesse.
Indien je het toch bij de Kwikfit laat doen: Controleer of ze je velgen goed vastgezet hebben i.p.v. handvast...(ja, ervaring en ik ben absoluut géén fan van de Kwikflut, waar 16 jarige jongetjes zonder ervaring en zonder begeleiding aan je auto sleutelen en ze remblokken en schijven wisselen terwijl je alleen om een achterdempertje hebt gevraagd en ze dan ook nog eens vergeten zijn om je l.m. velgen vast te zetten!!!!! :evil: )

Excuses voor het vervuilen van je topic...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Zoiezo, wat bedoelt die kwikfitgast? en idd, vertrouw niet blindelings op wat een kwikfitter zegt *-)

Wat je omcirceld zijn je remblokjes idd, die kunnen versleten zijn maar, ik zou het rem systeem eerst eens (laten) ontluchten

Remmen (schijven + blokjes) van een sloop auto afhalen is de investering niet waard, gewoon even nieuw kopen, kost iets van 30 euro voor 2 schijven en 25 voor 4 blokjes o.i.d.
Wat met hulp en/of goede controle wel zelf gedaan zou kunnen worden.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

en ik zou ook eens kijken of je blokken misschien vast zitten op die geleidestangetjes, dan gaan ze namelijk ook geen kant meer uit.
Het kan natuurlijk ook zijn dat de remcylinder in de klauw gewoon vast zit, dat is te testen op de manier zoals Drake al zei.

Slang naar de remklauw stuk lijkt me stug, dan zou ie lek moeten zijn, en dat merk je echt wel. Kan zijn dat de slang misschien verstopt zit, kan je makkelijk testen door even de ontluchtingsnippel los te maken als je druk op het pedaal zet, als er dan vloeistof uitkomt is de slang niet verstopt.

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Zo te zien moet je nieuwe schijven + blokken en een andere remklauw of nieuwe slang. Remklauw zit vast waardoor je schijf en blokken erg rap versleten zijn. Schijven zijn zo te zien ook blauw, dus wss zit die klauw vast.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

ax_b wrote:Zo te zien moet je nieuwe schijven + blokken en een andere remklauw of nieuwe slang. Remklauw zit vast waardoor je schijf en blokken erg rap versleten zijn. Schijven zijn zo te zien ook blauw, dus wss zit die klauw vast.
&
raoel wrote:ps. plaatje komt uit andere thread van manuarmata
...:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

even voor de verduidelijking van de kosten;

een NIEUWE remklauw kost je max 125,- (zonder montage) een beetje monteur monteerd deze in een kwartier..
nieuwe remblokjes kosten vrijwel nix (lees 40,- oid.) dus dan zit je op 165,- aan kosten..

nu moeten ze natuurlijk arbeidsloon rekenen, maar dit is wel vrij absurd..

wat ze verder lijken aan te geven;
de metalen klemmetjes om de remblokjes (wat je hebt omcirkelt) tsja die klemmen vaak te hard omdat er corrossie opgetreden is op het oppervlak van de remklauw, ik laat ze meestal dus ook weg! (scheelt weer wat speling..)
zijn conclusie dat er wellicht geen vloeistof in het slangetje komt lijkt me onzin, maar he tkan wel dat er lucht in zit en dan rem je ook niet..

even voor de uitleg;
in het remsysteem zit remvloeistof (geen olie). Bij een goed systeem zit het helemaal vol met vloeistof en dus zonder lucht.. als jij dan op de rem trapt, probeer je infeite de vloeistof in te drukken dit gaat niet, dus de vloeistof moet ergens anders naartoe.. daarmee druk je de zuigers bij de remmen naar buiten, waardoor de blokjes tegen de schijven komen!
Als er lucht in het systeem zit en je probeerd te remmen, dan druk je de lucht samen en bewegen de zuigers niet en kan je dus ook niet remmen..
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

wauw, wat een reacties! Bedankt voor alle suggesties, ik begin wel al te begrijpen hoe het systeem werkt en wat er allemaal mis kan zijn. Als ik de monteur van de kwikfit goed begrepen heb bewegen de blokjes dus slecht/niet en is er dus of iets mis in de leiding of de remklauw zit vast. Jaja, ik word al een echte pro ;-)

ik hoop deze zaterdag ff de boel uit elkaar te kunnen halen en dan gewoon eens kijken... daarmee sloop ik niks, en misschien is het probleem gewoon heel erg duidelijk :) indien nodig maak ik wel wat foto's :)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

als je de blokjes los haalt monteer in ieder geval maar nieuwe glijpinnen.
deze zien er niet uit.
Verder als de blokjes eruit zijn moet je de hele klauw kunnen bewegen richting de remschijf en er vanaf.
Dit zijn de 2 glijbussen deze willen ook wel eens vastzitten.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nieuw montagesetje kan idd geen kwaad.. :roll:
verder idd alles goed schoonmaken met veel remreiniger (ontvet ook gelijk) en een berg staalborstels.. kijk met de staalborstels uiteraard wel uit voor de stofhoezen!

verder heb je om de klauw los te nemen niet echt speciaal gereedschap nodig, behalve dan een Torx(40?) en een sleutel18..
ik zou de leiding niet losnemen zolang je niet weet hoe je dient te ontluchten ;) maar kijk wel uit dat je niet teveel spanning op de leiding zet, dus laat de klauw NIET los hangen en draai de leiding ook niet teveel..
tis tenslotte toch je leven waar je mee speelt :lol:
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ik heb niet het hele verhaal gelezen, misschien is dit al gezegd:
BIJ DE KWIKFIT ZIJN JE REMMEN ALTIJD OP!!!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Browny wrote:Ik heb niet het hele verhaal gelezen, misschien is dit al gezegd:
BIJ DE KWIKFIT ZIJN JE REMMEN ALTIJD OP!!!
en je schokdempers lek en je uitlaat ook :P

(dat zijn namelijk dingen die ze zelf ook leveren)

maar aan de optische staat vd klauw te zien geloof ik blind dat hij niet optimaal remt hoor.. :)
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

De afbeelding die in de openingspost staat is een 'geleende' foto, dus niet van zijn eigen auto...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Mastenhose wrote:De afbeelding die in de openingspost staat is een 'geleende' foto, dus niet van zijn eigen auto...
scherp... :oops:
in dat geval heb ik niets gezegt over de optische staat vd remmen :lol:
behalve over die van Manu
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ik heb gisteren eindelijk de tijd gehad (en een half uurtje geen REGEN :)) om te kijken:
De rem:
Image

- Je kan de remschijf met blote handen gewoon ronddraaien, maar als je de rem intrapt lukt dit echt niet. Dat lijkt me ok.
- Mijn zwager zei: doe eens een noodstop, kijk of ie heel erg naar een kant trekt. Ik heb 't geprobeerd en hij gaat heel licht naar links. Tsja? Hoe sterk merk je dat?

Nog maar 2 roestplaatjes:
Image
Image

Valt hier iets aan te zien? Mij lijkt het allemaal OK te werken....

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

waar zit de zuiger, die heen en weer zou moeten kunnen bewegen?? heeft iemand misschien een plaatje of staat mijn zuiger al op het plaatje? Ik ben nogal een leek wat betreft termen (ik repareer mijn eigen fiets al 15 jaar zelf, maar dit is mijn 1e auto :-) )

citroenAleX
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: SatMay19, 2007 9:04:39 AM
Location: noord groningen

Post by citroenAleX »

Image

volgens mij is 1 de remcilinder.

en je zou de hele remklauw wat roest vrij kunnen maken.
en de asjes nummers 2 op de foto in kunnen vetten om de remklauw en remblokken makkelijker over elkaar te laten bewegen.
als je dit aan beide kanten doet zou de auto niet meer de bocht om moeten gaan met remmen.
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hoe dik is jouw schijf nog? hij lijkt me erg dun namelijk :roll:
Image

Post Reply