ax GTI met 4 bak??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
ax GTI met 4 bak??
Ik heb een vraag: Mijn ax GTI heb ik nooit in zn 5 gekregen. De overige versnellingen lukt wel. Ik dacht aan een schakelstangetje oid. Echter in die 4e versnelling maakte hij bij 100-110 kmh ongeveer 3000 toeren. Volgens mij is dat te lang voor de GTI-bak. Dat zou erop kunnen wijzen dat er dus een 4 bak onder zit, maar kan dit wel??
Ik dacht altijd dat GTI bakken anders waren waardoor ze niet eens uitwisselbaar waren met de standaard bakjes???
Wie heeft er een verklaring!
Ik dacht altijd dat GTI bakken anders waren waardoor ze niet eens uitwisselbaar waren met de standaard bakjes???
Wie heeft er een verklaring!
Last edited by Buks on WedMar19, 2008 12:57:03 AM, edited 2 times in total.
Maar het omzetten van die mantel is op zich niet echt erg veel werk. Ik kan me op zich wel iets voorstellen bij een 4 bak, omdat hij dan veel langer door kan trekken dan dat hij met een 5 bak kan. Maar echt logisch vind ik het niet.
Kreeg je hem wel makkelijk in zijn achteruit?
Want als het een vijf bak zou zijn dan lijkt het me dat, dat ook moeizaam moest gaan. Al eens naar de schakelstangen gekeken?
Wat natuurlijk ook kan is dat er een GT motor in ligt, maar dat geloof ik niet
Kreeg je hem wel makkelijk in zijn achteruit?
Want als het een vijf bak zou zijn dan lijkt het me dat, dat ook moeizaam moest gaan. Al eens naar de schakelstangen gekeken?
Wat natuurlijk ook kan is dat er een GT motor in ligt, maar dat geloof ik niet
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."
Alle versnellingen behalve de 5 gaan prima, dus ik vermoed niet direct zoiets als stangetjes. Verder heb ik natuurlijk wel ff gechecked of het een "echte" GTI is, en dat is zo, gewoon helemaal prima verder (multipoint etc). Maf he! Weet iemand wellicht of er 4 bakken zijn geweest die eronder passen, en op welke soort auto's die geleverd zijn?
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Hey Buks,
om een vierbak onder een GTI te krijgen moet je de mantel helemaal wisselen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk (mits er een GTI blok inligt).
Het lijkt mij dat er hier iets raars met de bak gebeurd is, een eigen ombouw oid. Mits de toerenteller klopt.
De lange overbrenging van een dieselbak resulteert in 3330 r/min bij 100 km/h - kan het zijn dat je iets scheef afleest? De dieselbak van een wat jongere diesel past nl. onder zowel een GT als GTI.
Zo niet, dan moet er iemand eigenhandig met de bakverhoudingen hebben gerommeld (d.w.z. andere tandwielen in de bak). In dat geval kan het zomaar voorkomen dat door een verkeerde setup een versnelling compleet geblokkeerd raakt.
Wil je een "snelle" oplossing, zoek dan eens voorzichtig naar een GTI-versnellingsbak. Tip: De bak van een Saxo 16V heeft ongeveer dezelfde verhoudingen, met de bak van een Saxo 1.4 8V of 1.6 8V krijg je iets langere trappen (uiteindelijk 3600 r/min bij 120 km/h in 5).
Succes!
om een vierbak onder een GTI te krijgen moet je de mantel helemaal wisselen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk (mits er een GTI blok inligt).
Het lijkt mij dat er hier iets raars met de bak gebeurd is, een eigen ombouw oid. Mits de toerenteller klopt.
De lange overbrenging van een dieselbak resulteert in 3330 r/min bij 100 km/h - kan het zijn dat je iets scheef afleest? De dieselbak van een wat jongere diesel past nl. onder zowel een GT als GTI.
Zo niet, dan moet er iemand eigenhandig met de bakverhoudingen hebben gerommeld (d.w.z. andere tandwielen in de bak). In dat geval kan het zomaar voorkomen dat door een verkeerde setup een versnelling compleet geblokkeerd raakt.
Wil je een "snelle" oplossing, zoek dan eens voorzichtig naar een GTI-versnellingsbak. Tip: De bak van een Saxo 16V heeft ongeveer dezelfde verhoudingen, met de bak van een Saxo 1.4 8V of 1.6 8V krijg je iets langere trappen (uiteindelijk 3600 r/min bij 120 km/h in 5).
Succes!
Buks wrote:Hey Kevin,
Ik pb je even omdat ik me herinner dat jij nogal veel verstand hebt van AX-jes en GTI's in het bijzonder. Ik heb nu een GTI die ik op de snelweg niet in zn 5 krijg. Bovendien lijkt zn 4 te lang voor een originele GTI-bak (3000rpm bij 100-110) dus het lijkt me alsof er misschien een verkeerde bak onder zit?? Heb jij enig idee hoe ik daarachter kom, en of er wel een 4 bak onder zou passen??
tnx alvast!
gr Buks
En of dit uitmaakt. Je hoe ft minder te schakelen wat dus betekent dat je langer je gas open hebt als degene naast je en hij zal het dus bij gelijk vermogen/gewicht/etc af moeten leggen, want hij schakelt 1,2,<u>3</u>,4,5 en niet zoals jij zegt 1,2, ,4,5.JeaN wrote:en voor het optrekken maakt het ook niets uit.
zou je bij een 4-bak 1-2-3-4 schakelen,
dat zou bij een 5-bak 1-2-4-5 zijn.
Ik heb dit namelijk zelf ondervonden, had eerst een 4-bak en nu een 5-bak.
Ze hebben er gewoon een versnelling tussen geprutst.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."
Klopt en ben ik het ook volledig mee eens. Gaat mij om sprints en dan ben je volgens mij in het voordeel met de combi ax-4 bak.
Wordt anders als je ax stuurschakeling zou hebben zoals de peddels van bijv. de duurdere mini coopers. Maar zolang je voet van het gas moet en je moet ontkoppelen waar die ander door kan gaan, ga je het verliezen.
Wordt anders als je ax stuurschakeling zou hebben zoals de peddels van bijv. de duurdere mini coopers. Maar zolang je voet van het gas moet en je moet ontkoppelen waar die ander door kan gaan, ga je het verliezen.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."