ax GTI met 4 bak??

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

ax GTI met 4 bak??

Post by Buks »

Ik heb een vraag: Mijn ax GTI heb ik nooit in zn 5 gekregen. De overige versnellingen lukt wel. Ik dacht aan een schakelstangetje oid. Echter in die 4e versnelling maakte hij bij 100-110 kmh ongeveer 3000 toeren. Volgens mij is dat te lang voor de GTI-bak. Dat zou erop kunnen wijzen dat er dus een 4 bak onder zit, maar kan dit wel??
Ik dacht altijd dat GTI bakken anders waren waardoor ze niet eens uitwisselbaar waren met de standaard bakjes???

Wie heeft er een verklaring! ;)
Last edited by Buks on WedMar19, 2008 12:57:03 AM, edited 2 times in total.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

3 k rpm komt wel overeen met een 5e normaal

maar de bakmantel zou eigenlijk niet eens kunnen passen, je kan wel alles intern overzetten daar niet van.

heeeel vreemd

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

tja dat vind ik dus ook, idd zou het matchen met de 5e normaal, zoiets had ik ook al ingeschat. Die mantel vd bak zou toch anders van vorm moeten zijn of zoiets??

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Maar het omzetten van die mantel is op zich niet echt erg veel werk. Ik kan me op zich wel iets voorstellen bij een 4 bak, omdat hij dan veel langer door kan trekken dan dat hij met een 5 bak kan. Maar echt logisch vind ik het niet.
Kreeg je hem wel makkelijk in zijn achteruit?
Want als het een vijf bak zou zijn dan lijkt het me dat, dat ook moeizaam moest gaan. Al eens naar de schakelstangen gekeken?

Wat natuurlijk ook kan is dat er een GT motor in ligt, maar dat geloof ik niet 8)
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

nou het is anders nog best wel veel werk gezien je niet alleen de buitenste mantel moet overzetten

en alsnog ga jij en 4 bak in een gti stoppen? :lol:

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Nee oke, maar ondoenlijk is het niet, ik zou het niet gaan doen, maar ja wie weet heeft deze persoon het wel gedaan?
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Alle versnellingen behalve de 5 gaan prima, dus ik vermoed niet direct zoiets als stangetjes. Verder heb ik natuurlijk wel ff gechecked of het een "echte" GTI is, en dat is zo, gewoon helemaal prima verder (multipoint etc). Maf he! Weet iemand wellicht of er 4 bakken zijn geweest die eronder passen, en op welke soort auto's die geleverd zijn?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

en als je stil staat met motor uit krijg je hem dan wel in zijn 5?

kan me niet voorstellen dat iemand z'n bak gaat ombouwen naar 4 bak..

of je moet 400m sprints doen ofzo :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nee ook dan lukt het niet: MAAR het mysterie is opgelost (navraag gedaan): er zit een 4 bak onder die er ooit onder is gegaan toen de eigen bak kapot ging en er geen gti vervanger voorhanden was. Dus toch een 4 gek genoeg! De 4 is overigens net zo lang als de normale 5 dus last heb je er niet van..

JeaN
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 109
Joined: WedFeb22, 2006 1:00:09 PM
Location: Sumar
Contact:

Post by JeaN »

en voor het optrekken maakt het ook niets uit.


zou je bij een 4-bak 1-2-3-4 schakelen,

dat zou bij een 5-bak 1-2-4-5 zijn.


Ik heb dit namelijk zelf ondervonden, had eerst een 4-bak en nu een 5-bak.
Ze hebben er gewoon een versnelling tussen geprutst.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

precies, mag dicht!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hey Buks,

om een vierbak onder een GTI te krijgen moet je de mantel helemaal wisselen, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk (mits er een GTI blok inligt).
Het lijkt mij dat er hier iets raars met de bak gebeurd is, een eigen ombouw oid. Mits de toerenteller klopt.

De lange overbrenging van een dieselbak resulteert in 3330 r/min bij 100 km/h - kan het zijn dat je iets scheef afleest? De dieselbak van een wat jongere diesel past nl. onder zowel een GT als GTI.

Zo niet, dan moet er iemand eigenhandig met de bakverhoudingen hebben gerommeld (d.w.z. andere tandwielen in de bak). In dat geval kan het zomaar voorkomen dat door een verkeerde setup een versnelling compleet geblokkeerd raakt.

Wil je een "snelle" oplossing, zoek dan eens voorzichtig naar een GTI-versnellingsbak. Tip: De bak van een Saxo 16V heeft ongeveer dezelfde verhoudingen, met de bak van een Saxo 1.4 8V of 1.6 8V krijg je iets langere trappen (uiteindelijk 3600 r/min bij 120 km/h in 5).

Succes!
Buks wrote:Hey Kevin,

Ik pb je even omdat ik me herinner dat jij nogal veel verstand hebt van AX-jes en GTI's in het bijzonder. Ik heb nu een GTI die ik op de snelweg niet in zn 5 krijg. Bovendien lijkt zn 4 te lang voor een originele GTI-bak (3000rpm bij 100-110) dus het lijkt me alsof er misschien een verkeerde bak onder zit?? Heb jij enig idee hoe ik daarachter kom, en of er wel een 4 bak onder zou passen??

tnx alvast!
gr Buks

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Bak van een saxo 16V is wel wat langer dan een AX GTI of 1.6 8V bak. volgens mij ca 3500 omw. @ 100km

Heb overigens vandaag zo'n 20CC12 bak in goede staat gescoord.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb eventueel nog wel zo´n pookknop voor een vierbak (met rode cijfertjes en letter)

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

JeaN wrote:en voor het optrekken maakt het ook niets uit.


zou je bij een 4-bak 1-2-3-4 schakelen,

dat zou bij een 5-bak 1-2-4-5 zijn.


Ik heb dit namelijk zelf ondervonden, had eerst een 4-bak en nu een 5-bak.
Ze hebben er gewoon een versnelling tussen geprutst.
En of dit uitmaakt. Je hoe ft minder te schakelen wat dus betekent dat je langer je gas open hebt als degene naast je en hij zal het dus bij gelijk vermogen/gewicht/etc af moeten leggen, want hij schakelt 1,2,<u>3</u>,4,5 en niet zoals jij zegt 1,2, ,4,5.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ja maar je zou ook kunnen zeggen dat je bij meer versnellingen vaker in je optimale toerenbereik zit (dat is de reden dat moderne diesels bijna altijd 6 versnellingen hebben) Het is iig leuk discussievoer! :)

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Klopt en ben ik het ook volledig mee eens. Gaat mij om sprints en dan ben je volgens mij in het voordeel met de combi ax-4 bak.
Wordt anders als je ax stuurschakeling zou hebben zoals de peddels van bijv. de duurdere mini coopers. Maar zolang je voet van het gas moet en je moet ontkoppelen waar die ander door kan gaan, ga je het verliezen.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

In z'n 2e versnelling ga je 90, in z'n 3 trekt ie naar de 120 en z'n 4 naar de 160, eerdat je in de 4e versnelling in de powerband zit is de winst van het niet schakelen allang weg.
Altijd meer PK's dan jou!

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Hey Bas,
Heb je het hier nu over twee identieke gti's, 1 met 4 bak en 1 met 5 bak? Of heb je jou 1.6 als vb genomen, want als dat laatste het geval is vergelijk je appels met peren.
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Nee, 2 1.4 GTItjes
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply