toerental bij 120 naar beneden krijgen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

sjonniecorrado
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriJan11, 2008 9:14:35 PM
Location: utrecht

toerental bij 120 naar beneden krijgen

Post by sjonniecorrado »

Ik had een vraag.

ik zit te kijken om een ax gti gaan kopen

en vind het verbruik best veel voor een 1.4

nu was mijn vraag: wat is het toerental bij 120 in zijn 5?

4000 toeren net zoals bij een 106 1.4 xs?

en is dit toerental naar een gunstiger toerental te brengen door de 5e versnelling de tandwielen te veranderen? (en van welke bak dan)

of een andere versnellingsbak (van welke type) en met redelijk behoud van je optreksnelheid.

want rijd redelijk wat snelweg km en dan wil je wel wat zuiniger rijden. en om harder op te trekken kun je altijd nog naar zijn 4 terug.

en wat zou dit eventueel kosten...

mvg niels
Heb nu een corrado.
mijn eerste auto was een Citroën ax GT-injectie
zit te kijken of ik ergens een goede echte gti vandaan kan toveren

sjonniecorrado
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriJan11, 2008 9:14:35 PM
Location: utrecht

Post by sjonniecorrado »

nog even een toevoeging...

als je alleen bij de 5e versnelling de tandwielen zou vervangen, welke bak zou je er dan het best voor gebruiken (kwalitatief en om nog echt goed op te trekken)

want als je dan toch bezig bent kun je het best, het meteen goed doen.

mvg
Heb nu een corrado.
mijn eerste auto was een Citroën ax GT-injectie
zit te kijken of ik ergens een goede echte gti vandaan kan toveren

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

De dieselbakken hebben de 'langste' 5 en draaien zo'n 3200 t/pm bij 120 km/h. Ik geloof dat dit voor de benzine TGS-bakken ook geldt, maar correct me if I'm wrong.

Wat jij van plan bent, is al eens gedaan door een clublid. Even wachten op zijn reactie...........

Ik ben overigens tijden op zoek geweest naar een dieselbak voor een schappelijke prijs, maar dat was me niet gelukt.

sjonniecorrado
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriJan11, 2008 9:14:35 PM
Location: utrecht

Post by sjonniecorrado »

thnx voor je reactie... en zo snel... :D

maar blijft hij nog wel net zo hard optrekken met de diesel bak in zij 1 t/m 4 als de originele bak?

want daar ben ik bang voor en denk ik niet. want denk dat die ook allemaal langer zijn. en wil nog wel net zo hard optrekken.

ik hoop dat hij reageerd.

thnx! mvg niels
Heb nu een corrado.
mijn eerste auto was een Citroën ax GT-injectie
zit te kijken of ik ergens een goede echte gti vandaan kan toveren

B_iks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: SunMay20, 2007 8:43:08 PM
Location: Heesch

Post by B_iks »

Als je alleen het tandwiel van de vijfde versnelling wisselt, verandert er niets van de eerste vier versnellingen. Wat je wel krijgt is een 'gat' tussen versnelling 4 en 5. Maar hoe dat in de praktijk rijdt weet ik dus niet.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

In die AX rij ik nu, maar dat was door de vorige eigenaar al gedaan.
Volgens mij heeft hij er de vijfde versnelling van een ZX diesel erop gezet.
Misschien kun je voor details een mail sturen naar Simsken.

Ik vind het heerlijk rijden: stil en zuinig op de snelweg, maar ook weer niet zo sloom dat je terug hoeft te schakelen om in te halen of een brug op te komen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

sjonniecorrado
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriJan11, 2008 9:14:35 PM
Location: utrecht

Post by sjonniecorrado »

alleen de 5e versnelling of een hele dieselbak?

en is ook een ax gti 95 pk, die u heeft?

en wat is het verbruik bij 120 ongeveer?

mvg niels
Heb nu een corrado.
mijn eerste auto was een Citroën ax GT-injectie
zit te kijken of ik ergens een goede echte gti vandaan kan toveren

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Het is een AX GT injectie uit 89 met 75 pk waarop alleen de vijfde versnelling is vervangen. Geen GTI dus met 95 pk.

Optrekken is lekker vlot en daarna een oase van rust.

Zoals B_iks al zegt draait de motor ongeveer 3200 rpm bij 120 km.
Verbruik varieert van 1:14,5 in de winter tot 1:17 in de zomer. Denk dat ik zo'n 75% van de km's op de snelweg rij.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

met een gti zou ik het niet doen, ivm het ding weinig koppel heeft, zou betekenen dat als je even wilt inhalen je terug naar zijn 4 moet.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

B_iks wrote:De dieselbakken hebben de 'langste' 5 en draaien zo'n 3200 t/pm bij 120 km/h. Ik geloof dat dit voor de benzine TGS-bakken ook geldt, maar correct me if I'm wrong.

Wat jij van plan bent, is al eens gedaan door een clublid. Even wachten op zijn reactie...........

Ik ben overigens tijden op zoek geweest naar een dieselbak voor een schappelijke prijs, maar dat was me niet gelukt.
ik zit met de TGS geloof ik op 3500 en michaXSI op 4000 met de XSI
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Je kan dan denk ik het beste voor de TGS-bak gaan, zelf vind ik dat deze zelfs in z'n 5 nog voldoende doet (en die heeft 75pk/ 740 kilo). En lekker zuinig. Overigens denk ik dat het verschil ook komt door mono/multipoint injectie.
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Re: toerental bij 120 naar beneden krijgen

Post by TTF »

sjonniecorrado wrote: ik zit te kijken om een AX gti gaan kopen

en vind het verbruik best veel voor een 1.4
daarvoor moet je geen gti kopen om zuinig te rijden :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

GTI (multipoint) 5e versnelling orginele bak;
90=3000tpm 130=4500tpm
120 zit je rond de 4000tpm.
Altijd meer PK's dan jou!

ghost88
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 52
Joined: SunMar11, 2007 11:42:26 PM
Location: krimpen aan den ijssel
Contact:

Post by ghost88 »

ik zou als ik jou was een GT injectie kopen. kwa terkkracht zit er niet eens zo heel veel verschil tussen.
ik heb zelf ook een GTi gehad en die trok ook als een beest op.
sommige GTI's konden mij bij het stoplicht niet bij houden en met mijn GT reed ik ook 1:15 richting belgie en toen reed ik ook hele stukken 160 en zelfs 180.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Bas_S wrote:GTI (multipoint) 5e versnelling orginele bak;
90=3000tpm 130=4500tpm
120 zit je rond de 4000tpm.
dat klopt.. en ik zit met een saxo 1.6 8v bak 120km/u = 3500rpm en 140km/u = 4000rpm
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

sjonniecorrado
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriJan11, 2008 9:14:35 PM
Location: utrecht

Post by sjonniecorrado »

aan ghost 88:

thnx voor je reactie,

maar wat bedoel je, ik zou voor een GT injectie kiezen?

ipv een GTI of een GT?

zit daar zo weinig verschil tussen dan?

het scheelt toch 20 of 10 pk.

en een GT lijkt mij meer trekkracht te hebben door de carberateurs.

en de GTI sneller en zuiniger door het vermogen en door de multipoint injectie

als je ze alledrie gehad hebt, had ik nog een vraagje:

wat is het verbruik een beetje van alle 3.

mvg Niels
Heb nu een corrado.
mijn eerste auto was een Citroën ax GT-injectie
zit te kijken of ik ergens een goede echte gti vandaan kan toveren

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

gti = 1 op 12 a 13

GT = 1 op 14 a 17

het is maar net hoe je er mee rijd.. maar als je zuinig wil rijden moet je een 1.1 of diesel kopen
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Overigens zijn er 3 typen GT's:
  • de GT: da's een 1.4 blok met carburateur
  • de GT injection: da's een 1.4 blok met monopoint injectie
  • de GTI: da's een 1.4 blok met multipoint injectie
De minst zuinige van de drie is de GTI (dat multipoint ding).
De zuinigste is (over 't algemeen) de GT injection.
't Leukste rijden "schijnt" de GT carb te zijn.

Maar 't is zoals TTF al zei: je rechter voet bepaalt in grote mate hoe zuinig je rijdt.
Met mijn 1.1i haal ik overigens met gemak 1:17 en met m'n dieseltje toch zeker wel 1:23½. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

nou de meeste GT's zijn anders niet zuiniger dan 1 op 12 a13.

alleen de tgs/furio modellen met de boschs 3.0 halen 1 op 14 a 15.

Een goede GTI is zeker sneller dan een GT (lees vooral goede gezien er zat zijn die voor geen meter lopen). een GT valt dood bij de 6400 rpm terwijl een GTI dan juist wakker word.

In het dagelijkse verkeer rijd een GT wel wat prettiger ivm je bakken met koppel hebt. Dat merk ik in de first met 1.4 ook wat erg grappig is.

sjonniecorrado
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriJan11, 2008 9:14:35 PM
Location: utrecht

Post by sjonniecorrado »

maar de GTI heeft 117 nm tegen 107 van de GT-Injectie...

dus heeft ie alsnog meer koppel. dan zal hij wel wat nerveuzer zijn, maar alsnog ook echt soepel hoort te lopen...

toch?


mvg niels
Heb nu een corrado.
mijn eerste auto was een Citroën ax GT-injectie
zit te kijken of ik ergens een goede echte gti vandaan kan toveren

Post Reply