[GTI] loopt nog steeds niet mooi
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
[GTI] loopt nog steeds niet mooi
Ik ben op diverse websites al aan het speuren naar een oplossing en dus haal ik het probleem hier ook nog maar eens aan..
Inmiddels heb ik de kabelboom met CO potmeter vervangen voor een orrigineel exemplaar zonder potmeter. de ECU heeft een orriginele chip gekregen (geen idee of die goed is maar die kan ik niet testen maar de diagnose apparatuur bij Citroën geeft geen storing aan) De katalysator zit ertussen met de middendemper en het orrigineel luchtfilterhuis heeft een K&N vervangingsfilter gekregen. dus de setup is helemaal orrigineel op de einddemper na.
Dit zijn de klachten, en ik ben echt van mening dat een auto normaal zonder extreem te bokken of over te slaan moet kunnen rijden, maar mijn ax wil gewoon niet lekker lopen tenzij ik het mengsel zelf ga lopen regelen met een potmeter (die is nu dus weg) maar dan loopt ie veeeel te rijk en dus krijg je veel roetvorming.
stationair koud is goed en dan loopt ie mooi rond.
tijdens het opwarmen is er gewoon niet mee te rijden, en dan bokt ie en dan hikt ie of het je eerste rijles is......
stationair warm is beroerd, ploft en bokt, maar slaat nooit af hierdoor (1000tpm)
warm rijden bij lage en normale (onder 4000tpm) is moeilijk. na overschakelen hikt ie een paar keer en mij constante snelheid ploft ie onregelmatig.
bij accelereren met 1/3 gas gaat het heel schokkerig tot 4000 tpm daarboven gaat het beter en soepeler.
vol gas gaat ie vanaf 1000tpm zonder te bokken naar de 7000tpm in alle versnellingen.
----- S is van sloop AX en N is nieuw vanaf de aftermarket technische centrale automaterialenhandel----
ECU - Bosch motronic 3.1 multipoint - S
stappenmotor - Bosch - N
watertempsensor blauw en groen in kop - N
luchtsensor in luchtfilterhuis - N
Lambda sonde - Bosch - N
gaskleppsoitiesensor - Bosch - N
Bobine - Facet - N
bougiekabels en bougies - Facet / NGK - N
ontstekingsmodule - Bosch - N
kabelboom - S
gasklephuis - S
Bovenste dode punt sensor - S
brandstofdrukklep in de injectierail - S
dubbelrelais (zit onder de ECU) - S
massa punten schoon gemaakt
cilinderkop laten reviseren ivm olie lekkage klepseals en koppakking
alle slangen gecontroleerd die op het inlaattraject aangesloten zitten, geen lekkages..
dat was het wel zo'n beetje dacht ik.. ik weet het echt niet meer..
ik hoop dat er iemand een oplossing weet
het wordt zo langzaam aan wel een duur autotje
Inmiddels heb ik de kabelboom met CO potmeter vervangen voor een orrigineel exemplaar zonder potmeter. de ECU heeft een orriginele chip gekregen (geen idee of die goed is maar die kan ik niet testen maar de diagnose apparatuur bij Citroën geeft geen storing aan) De katalysator zit ertussen met de middendemper en het orrigineel luchtfilterhuis heeft een K&N vervangingsfilter gekregen. dus de setup is helemaal orrigineel op de einddemper na.
Dit zijn de klachten, en ik ben echt van mening dat een auto normaal zonder extreem te bokken of over te slaan moet kunnen rijden, maar mijn ax wil gewoon niet lekker lopen tenzij ik het mengsel zelf ga lopen regelen met een potmeter (die is nu dus weg) maar dan loopt ie veeeel te rijk en dus krijg je veel roetvorming.
stationair koud is goed en dan loopt ie mooi rond.
tijdens het opwarmen is er gewoon niet mee te rijden, en dan bokt ie en dan hikt ie of het je eerste rijles is......
stationair warm is beroerd, ploft en bokt, maar slaat nooit af hierdoor (1000tpm)
warm rijden bij lage en normale (onder 4000tpm) is moeilijk. na overschakelen hikt ie een paar keer en mij constante snelheid ploft ie onregelmatig.
bij accelereren met 1/3 gas gaat het heel schokkerig tot 4000 tpm daarboven gaat het beter en soepeler.
vol gas gaat ie vanaf 1000tpm zonder te bokken naar de 7000tpm in alle versnellingen.
----- S is van sloop AX en N is nieuw vanaf de aftermarket technische centrale automaterialenhandel----
ECU - Bosch motronic 3.1 multipoint - S
stappenmotor - Bosch - N
watertempsensor blauw en groen in kop - N
luchtsensor in luchtfilterhuis - N
Lambda sonde - Bosch - N
gaskleppsoitiesensor - Bosch - N
Bobine - Facet - N
bougiekabels en bougies - Facet / NGK - N
ontstekingsmodule - Bosch - N
kabelboom - S
gasklephuis - S
Bovenste dode punt sensor - S
brandstofdrukklep in de injectierail - S
dubbelrelais (zit onder de ECU) - S
massa punten schoon gemaakt
cilinderkop laten reviseren ivm olie lekkage klepseals en koppakking
alle slangen gecontroleerd die op het inlaattraject aangesloten zitten, geen lekkages..
dat was het wel zo'n beetje dacht ik.. ik weet het echt niet meer..
ik hoop dat er iemand een oplossing weet
het wordt zo langzaam aan wel een duur autotje
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
distributie is goed.
lambda kan maar op 1 manier aangesloten worden en dat is ook goed gebeurt.
waarschijnlijk heb ik morgenavond een oplossing. De auto staat bij citroën om het probleem op te lossen.
ik denk te weten waar het probleem vanaan komt en dat is dan een seriefout van citroën. meteen de reden waarom er zoveel gtí's zijn met dit probleem.
toen ik een klein jaar geleden de 2 temp sensors in de cyl. kop heb vervangen, vroeg ik me af waarom er bij 1 sensor geen koelvloeistof uit kwam bij het wisselen. Er schijnt een serie rond te rijden met een dicht koelkanaal wat in de fabriek niet geheel uitgeboord is en dus meet de sensor een luchtwarmte ipv een koelvloeistof warmte. De monteurs gaan kijken of dit kanaal open of dicht hoort te zijn. Ik hoop dat het open hoort te zijn (lochisch eigenlijk) en dat de sensor dan zijn goede waarde kan doorgeven aan de ECU die dan vervolgens goed gaat inspuiten.
wellicht is dan bij de andere bokkende GTi's ook zo op te lossen.
Mocht het kanaal dicht behoren te zijn dan gaan de moneurs verder zoeken naar evt de map sensor en dan met testapparatuur rijden en dan wordt het duur vrees ik.. maar ik wil dat de auto goed is en daar sluit ik geen compromissen meer in.
lambda kan maar op 1 manier aangesloten worden en dat is ook goed gebeurt.
waarschijnlijk heb ik morgenavond een oplossing. De auto staat bij citroën om het probleem op te lossen.
ik denk te weten waar het probleem vanaan komt en dat is dan een seriefout van citroën. meteen de reden waarom er zoveel gtí's zijn met dit probleem.
toen ik een klein jaar geleden de 2 temp sensors in de cyl. kop heb vervangen, vroeg ik me af waarom er bij 1 sensor geen koelvloeistof uit kwam bij het wisselen. Er schijnt een serie rond te rijden met een dicht koelkanaal wat in de fabriek niet geheel uitgeboord is en dus meet de sensor een luchtwarmte ipv een koelvloeistof warmte. De monteurs gaan kijken of dit kanaal open of dicht hoort te zijn. Ik hoop dat het open hoort te zijn (lochisch eigenlijk) en dat de sensor dan zijn goede waarde kan doorgeven aan de ECU die dan vervolgens goed gaat inspuiten.
wellicht is dan bij de andere bokkende GTi's ook zo op te lossen.
Mocht het kanaal dicht behoren te zijn dan gaan de moneurs verder zoeken naar evt de map sensor en dan met testapparatuur rijden en dan wordt het duur vrees ik.. maar ik wil dat de auto goed is en daar sluit ik geen compromissen meer in.
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
Wat jij schrijft over de temperatuursensoren;
Bij mijn SAXO is ook de sensor die aan de zijkant zit niet in het "water" geplaatst. Dat hoort zo. Dat is de sensor die de bloktemp aan de ECU doorgeeft en fungeert als een soort choke. Blok koud iets meer stationair.
Dat is bij de 1.4, 1.6 en zelf bij de 1.8 van de Picasso. Zou wel toevallig zijn als Citroen die fout bij zoveel motoren zou maken. (sommige Picasso's hebben die sensor niet en dan zie je daar gewoon een gat met schroefdraad in de kop zitten)
Dat met de Lambda heb ik aangegeven omdat er wel degelijk bij veel Citroens een stekker aan zit die je op twee manieren er op kunt duwen vandaar.
Denk dat je moet gaan zoeken in de kabelboom. Een stekker met een slecht contact kan al voor de probs zorgen die jij omschrijft.
maar suc6 met oplossen.
(p.s. mocht het niet lukken en je wilt weer naar een SAXO, ik weet waar die van mij heen gaat en binnenkort te koop is)
Bij mijn SAXO is ook de sensor die aan de zijkant zit niet in het "water" geplaatst. Dat hoort zo. Dat is de sensor die de bloktemp aan de ECU doorgeeft en fungeert als een soort choke. Blok koud iets meer stationair.
Dat is bij de 1.4, 1.6 en zelf bij de 1.8 van de Picasso. Zou wel toevallig zijn als Citroen die fout bij zoveel motoren zou maken. (sommige Picasso's hebben die sensor niet en dan zie je daar gewoon een gat met schroefdraad in de kop zitten)
Dat met de Lambda heb ik aangegeven omdat er wel degelijk bij veel Citroens een stekker aan zit die je op twee manieren er op kunt duwen vandaar.
Denk dat je moet gaan zoeken in de kabelboom. Een stekker met een slecht contact kan al voor de probs zorgen die jij omschrijft.
maar suc6 met oplossen.
(p.s. mocht het niet lukken en je wilt weer naar een SAXO, ik weet waar die van mij heen gaat en binnenkort te koop is)
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
saxo100 wrote:Wat jij schrijft over de temperatuursensoren;
Bij mijn SAXO is ook de sensor die aan de zijkant zit niet in het "water" geplaatst. Dat hoort zo. Dat is de sensor die de bloktemp aan de ECU doorgeeft en fungeert als een soort choke. Blok koud iets meer stationair.
Dat is bij de 1.4, 1.6 en zelf bij de 1.8 van de Picasso. Zou wel toevallig zijn als Citroën die fout bij zoveel motoren zou maken. (sommige Picasso's hebben die sensor niet en dan zie je daar gewoon een gat met schroefdraad in de kop zitten)
Dat met de Lambda heb ik aangegeven omdat er wel degelijk bij veel Citroens een stekker aan zit die je op twee manieren er op kunt duwen vandaar.
Denk dat je moet gaan zoeken in de kabelboom. Een stekker met een slecht contact kan al voor de probs zorgen die jij omschrijft.
maar suc6 met oplossen.
(p.s. mocht het niet lukken en je wilt weer naar een SAXO, ik weet waar die van mij heen gaat en binnenkort te koop is)
kabelboom is ook gecontroleerd en vervangen. alle stekkers zijn zo goed als nieuw dus dat kan ik ook wegstrepen helaas..
het enige wat ik niet kan checken is de MAP sensor. die zit in de ECU en dat wordt bij de dealer gechecked..
een saxo.. nee dat niet. een ax is veel puurder dan een saxo
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
-
- AX liefhebber
- Posts: 403
- Joined: TueJan20, 2004 8:24:12 PM
- Location: vlijmen
- Contact:
GTi Ruudje wrote:-Henry- wrote:Staat je ontsteking goed? Goede bougiekabels/bougies?
Ik roep ook maar wat....
Bij een multipoint wordt de ontsteking door de ecu gerelgeld en ik kan dat niet afstellen. dat gebeurt dmv diverse sensoren en de lambda sonde.. bougiekabels en bougies zijn nieuw
verbrand klepje?
Ik had het ook met me 1.6 rallye blokje (zelfde inlaat spul als een GTI op grotere injectoren na d8 ik). Koppakking gewisseld, kopgereviceerd de hele mik mak grote beurt er achteraan. Snapte er niks van.
Toen na alles ingereden te hebben, kleppen weer gesteld, inlaat spul van een 1.3 rallye erop gezet en weg was het En wat het nou is geweest ik heb geen idee
Die ene sensor waar je het over hebt heb ik ook, vond het al zo raar. Maar had vooraf foto's gemaakt en daar hoorde die in.
Suc6! Ben heel benieuwd!
Toen na alles ingereden te hebben, kleppen weer gesteld, inlaat spul van een 1.3 rallye erop gezet en weg was het En wat het nou is geweest ik heb geen idee
Die ene sensor waar je het over hebt heb ik ook, vond het al zo raar. Maar had vooraf foto's gemaakt en daar hoorde die in.
Suc6! Ben heel benieuwd!
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
@ jeffrey: kop is gereviseerd, dus dat lijkt me niet
@ Roony: tja cylinderkop is orrigineel.. misschien dat een injector niet goed is, maar dat lijkt me niet, want met een co stelschoef ertussen krijgen we hem wel lekker aan het lopen, alleen veeeeel te rijk dus roetvorming all over the place
@ twotone: die van mij staat bij de dealer, als ze weten wat het is, dan weten jullie het ook
@ Roony: tja cylinderkop is orrigineel.. misschien dat een injector niet goed is, maar dat lijkt me niet, want met een co stelschoef ertussen krijgen we hem wel lekker aan het lopen, alleen veeeeel te rijk dus roetvorming all over the place
@ twotone: die van mij staat bij de dealer, als ze weten wat het is, dan weten jullie het ook
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
vandaag de auto opgehaald bij de dealer..
het probleem was eigenlijk niet eens zo moeilijk. 1 van de 4 bougies had het begeven... die was helemaal verkeerd ingebrand.
Ik had het probleem niet hier gezocht, omdat ik de bougies bij aanschaf van de auto vervangen heb voor platinum laser bougies. die mogen 60.000km blijven zitten.. achteraf een zinloze investering dus. ze zijn 3 x zo duur als gewone bougies en dus heeft het geen zin om deze te kopen.
ik heb nu nieuwe bougies erin en hij loopt weer zoals een GTi hoort te lopen. een beetje nerveus en niet 100% stationair, maar daar kan ik best mee leven.
als er mensen zijn die dat ook nog opgelost krijgen dan sta ik open voor suggesties. De monteur zei in ieder geval dat de compressie heel goed. Het motortje is in topconditie en alle sensoren werken naar behoren. De ECU is uitgelezen (geen storingen) en de mapsensor is ook getest. er komt geen valse lucht binnen en alles was in orde, dus kan ik onbezorgd rijden met mijn fijne AX GTi..
groetjes Rudy
het probleem was eigenlijk niet eens zo moeilijk. 1 van de 4 bougies had het begeven... die was helemaal verkeerd ingebrand.
Ik had het probleem niet hier gezocht, omdat ik de bougies bij aanschaf van de auto vervangen heb voor platinum laser bougies. die mogen 60.000km blijven zitten.. achteraf een zinloze investering dus. ze zijn 3 x zo duur als gewone bougies en dus heeft het geen zin om deze te kopen.
ik heb nu nieuwe bougies erin en hij loopt weer zoals een GTi hoort te lopen. een beetje nerveus en niet 100% stationair, maar daar kan ik best mee leven.
als er mensen zijn die dat ook nog opgelost krijgen dan sta ik open voor suggesties. De monteur zei in ieder geval dat de compressie heel goed. Het motortje is in topconditie en alle sensoren werken naar behoren. De ECU is uitgelezen (geen storingen) en de mapsensor is ook getest. er komt geen valse lucht binnen en alles was in orde, dus kan ik onbezorgd rijden met mijn fijne AX GTi..
groetjes Rudy
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Sorry Rudy dat ik nog geen tijd had om te kijken naar je sensor.
Moet ik die nu nog wel even bekijken als ik tijd heb????
Moet ik die nu nog wel even bekijken als ik tijd heb????
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
GTI'tjes lopen stationair nou eenmaal slecht, behalve als je het spulletje ombouwt naar een 1.3 rallye inlaat met magnetti spul.GTi Ruudje wrote:ik heb nu nieuwe bougies erin en hij loopt weer zoals een GTi hoort te lopen. een beetje nerveus en niet 100% stationair, maar daar kan ik best mee leven.
als er mensen zijn die dat ook nog opgelost krijgen dan sta ik open voor suggesties. De monteur zei in ieder geval dat de compressie heel goed. Het motortje is in topconditie en alle sensoren werken naar behoren. De ECU is uitgelezen (geen storingen) en de mapsensor is ook getest. er komt geen valse lucht binnen en alles was in orde, dus kan ik onbezorgd rijden met mijn fijne AX GTi..
(of een chip plaatst met een iets hoger stationair toerental)
Altijd meer PK's dan jou!
Bas_S wrote:GTI'tjes lopen stationair nou eenmaal slecht, behalve als je het spulletje ombouwt naar een 1.3 rallye inlaat met magnetti spul.GTi Ruudje wrote:ik heb nu nieuwe bougies erin en hij loopt weer zoals een GTi hoort te lopen. een beetje nerveus en niet 100% stationair, maar daar kan ik best mee leven.
als er mensen zijn die dat ook nog opgelost krijgen dan sta ik open voor suggesties. De monteur zei in ieder geval dat de compressie heel goed. Het motortje is in topconditie en alle sensoren werken naar behoren. De ECU is uitgelezen (geen storingen) en de mapsensor is ook getest. er komt geen valse lucht binnen en alles was in orde, dus kan ik onbezorgd rijden met mijn fijne AX GTi..
(of een chip plaatst met een iets hoger stationair toerental)
Dat zou ik niet zeggen, heb het spulletje omgebeund met 1.3 rallye inlaat moet zeggen fantastisch Alleen koud loopt ie echt hoog stationair in de zin van cruisecontrol. Maar als ie op temperatuur is loopt ie zeer netjes!!! Maar dat deed ie met het normale 1.6 rallye spul ook. Waarschijnlijk krijgt de 1.6 rallye ecu het niet bij geregeld dus of een andere ecu of chippen (vervelend nou )
AX Soupapes 16
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
Powered by VEMS;
158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
die sensor hoort gewoon droog te staan. het is de blauwe sensor die in de cilinderkop zit. die meet gewoon de temp van de kop en heeft niks met het koelsysteem te maken
Ik laat het verder zo, ik ben blij dat alles naat behoren werkt en dus moet ik maar vrede hebben met een nerveus autotje
Ik laat het verder zo, ik ben blij dat alles naat behoren werkt en dus moet ik maar vrede hebben met een nerveus autotje
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi
-
- AX liefhebber
- Posts: 110
- Joined: WedOct24, 2007 11:38:46 PM
- Location: Kesteren / Nijkerk
- Contact:
Mijn AXje is stationerlopend ook niet de rustigste.
maar als het blokje warm is dan loopt het als een zonnetje.
Nu alleen nog droog weer want het dak is nogsteeds lek.
geen tijd gehad.
maar als het blokje warm is dan loopt het als een zonnetje.
Nu alleen nog droog weer want het dak is nogsteeds lek.
geen tijd gehad.
Ook te volgen via
http://www.my-blue-dolphin.eu
http://www.my-blue-dolphin.eu
-
- AX liefhebber
- Posts: 253
- Joined: MonDec06, 2004 7:26:10 PM
- Location: Kessel
- Contact:
heb toch geen vrede met het nerveuze autotje
Ik heb mijn oudste ECU opgestuurd om hem volledig te testen en te repareren naar ACtronics (www.actronics.nl). Als er iets mis is dan zal het wel in de ECU zitten.. de rest is allemaal goed of nieuw.... dussss
binnnenkort weet ik meer
Ik heb mijn oudste ECU opgestuurd om hem volledig te testen en te repareren naar ACtronics (www.actronics.nl). Als er iets mis is dan zal het wel in de ECU zitten.. de rest is allemaal goed of nieuw.... dussss
binnnenkort weet ik meer
AX 1,1i spot 1995
106 GTi
106 GTi