verlichting tellerhuis

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

verlichting tellerhuis

Post by baklap »

sinds een week ben ik de trotse bezitter van een Citroën ax 1.1 uit 1996..alleen 2 lichten achter mijn kilometersnelheid doet het niet..hier heb ik al wel nieuwe lichtjes voor gekocht..en ik zag dat er 2 tork schroefjes bovenin zaten..deze heb ik los gehaald, maar voor de rest ging het niet zo simpel :( welke tork schroefjes moet ik nog meer loshalen om bij de lichtjes te komen :idea: ?! en tevens heb ik lichtjes voor de kachelunit :) maar ik ken ik helemaal geen schroefjes vinden..ken ik deze ook op een of ander manier loshalen?!

bedankt :D
ga nooit harder rijden, dan je beschermengel kan vliegen!

WIE IS WIE

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

stappenplan:

- stuur eraf
- plastic achter je stuur eraf door meestal 4 schroeven van onder (meestal kruiskop)
- ding met hendels eraaf los door 3 torxen (soms ook gewone schroefjes)
Dan kan je het plastik er ook echt afhalen

Dan zit die rand vast met 2 schroeven 'in' de bovenkant (van onder afzegmaar) en volgens mij zit die rand orgineel beneden ook nog vast....
En als je die rand weghaald, denk dan om die twee knoppen die erin zitten (achteruitverwarming en achtermistlicht)

Dannn, kan je het tellerhuis loshalen,

6 punten volgens mij orgineel... twee beneden, moet je van onder af doen, en 2 in de boven/zijkant en de zijkanten.... Meestal torxen maar lang niet altijd

Dan je bak eruit halen, maar, er zit nog een KM teller kabel die stuk kan.
Beste is om je arm in je zekeringkastje te steken, en dan de KM teller kabel proberen los te maken
of je doet je tellerhuis heel scheef en wurmt je arm er zo achter ;)

Gewoon hard trekken is niet aan te raden (alhoewel ik het wel altijd doet maar hij is ook stuk)

Oh en, je kabels zegmaar zitten vast met stekkers, en die zitten onderaan geklemt.. Als je dat te hardhandig doet breekt het klemmetje...

Niet zoooon ramp, maar het is mooier om het heel te houden.
En die lampen houdertjes kan je er het beste uitdraaien met een tang, zit meestal wel aardig goed vast.

En uhhhh, ik mag het niet zeggen :P maar ik zou LANG niet alle schroefjes terug doen :P serieus echt niet nodig... Mijn tellerhuis zit van de 6 met 0 vast, mn rand/boog zit met 0, hendelkolom wel gewoon met alle 3 (belangrijk om goed vast te zetten) en die plastic omhuizing met 2...

Scheelt een hoop gedoe hahaha!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

bedankt voor je snelle reactie!!ik ga het morgen gelijk allemaal proberen!!en hoe zit het met die kachelunit..weet je dat ook?!

WIE IS WIE

pcrodent
Moderator
Moderator

Post by pcrodent »

Kachelunit: draaiknop van de aanjager ("blower") en de twee schuifknoppen eraf trekken, daarachter zit een schroef en daarmee kun je dat plastic plaatje loshalen en het lampje vervangen.
Als ik het me goed herinner :)
Kijk uit, een Cactussssss

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

ik heb het gelijk net gedaan..ik had led lichtjes gekocht..maar hij past helemaal niet:S ik heb er een met pinnetjes (mannetje) en die ik gekocht heb, die moet je er in steken..

WIE IS WIE

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

heb iemand hier ervaring mee?!

WIE IS WIE

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by grietje »

uhm, die 'houdertjes' (zwarte plastiek dingen) kunnen er wel af, en dan heb je een loslichtje zeg maar, heb je miss foto van je lampjes?

Ik heb er geen ervaring mee; maar als de lampjes hetzelfde zijn moet het wel kunnen
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by Glenn@nl »

Ik geloof dat je m'n howto ook al had gevonden :D

Met ledjes heb ik geen ervaring.. :(

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

wat een reacties :D Ik heb vandaag nog geen tijd gehad om de lichtjes in mijn tellerhuis te vervangen..wel heb xenon lichten erin gezet..maar ik hoorde van iemand dat je daar een boete voor ken krijgen..is dat zo?!

WIE IS WIE

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

ik zal morgen of overmorgen proberen om hier een foto van de ledjes op de zetten..als het lukt :lol: :)

WIE IS WIE

DLS
AX Master
AX Master

Post by DLS »

dan ben je er dus ook al achter gekomen dat het veiliger is, de stuurbout niet helemaal los te draaien??

anders is dat weer een tip;)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

jaa dat lees je overal :P ik ga vanmiddag weer proberen met mijn kachelunit..heb nog geen tijd voor de verlichting van mn tellerhuis..

WIE IS WIE

baklap
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by baklap »

heb net mijn lichtje van de kachelunit vervangen voor een LED (blauw)..na wat soldeerwerk en 2 klemschoentjes zit het zo vast als een huis..een mooie blauwe gloed komt er vanaf..binnenkort mijn tellerhuis lichtjes vervangen..

WIE IS WIE

Post Reply