Engine swap

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Engine swap

Post by Mastenhose »

Hoi,
Ik heb een AX 1.1i met een computer van Magneti Marelli. Nu heb ik een sloop TGS gekocht en die is voorzien van een computer van Bosch.
Nu wil ik de 1.1i wisselen voor de 1.4i uit de TGS. Kan iemand me vertellen in hoeverre ik de kabelboom van de 1.4i mee moet nemen bij de motorwissel? Waar moet ik op letten etc?

Daarnaast is de 1.4i voorzien van een toerenteller, die wil ik uiteraard meenemen. Is dit gewoon een kwestie van een stukje kabelboom meenemen? Ik heb de complete kabelboom van de TGS, maar kan ik niet een deel van de kabelboom van de 1.1i gewoon laten zitten? Doorstekkeren vanaf een bepaald punt? Of zijn alle stekkers anders?

Al met al een hoop vragen! Indien je andere tips hebt, graag ook even laten weten!

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Qua kabelboom kan ik je niet garanderen, volgens mij kan je gewoon motorswap doen en ECU en injectie en ontsteking meenemen en dan komt het goed.

Dat laten zitten is niet handig, 1.1 injectie op 1.4 blok schiet niet op


qua toerenteller, die toerenteller van de TGS werkt als het goed is op disbobine, en aangezien jij een type 3 hebt is het in theorie plug and play!!!

Is dit niet het geval kan je het direct van je bobine aftappen, 1 draadje is daar voldoende voor :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

De kabelboom van een Magnetti Marelli systeem lijkt TOTAAL NIET op dat van een Bosch systeem.
Als je over wilt naar Bosch, zul je de volledige motor-kabelboom mee over moeten zetten.
Ik weet echter niet hoe de stekkerverbinding van de motorkabelboom naar die van binnen ('t dash) zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

volgens mij is de ronde stekker tussen motorkabelboom en dashboardboom hetzelfde. (zit bij de V.bak) als je het complete Bosch spul op de 1.4 laat zitten hoort het zo te passen.
Wel even opletten met de connectoren in de zekeringkast onder de motorkap, daar kunnen andere bruggen of zekeringen in zitten.
P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Het was sowieso de bedoeling om de motor compleet met kabelboom over te zetten.
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om de verbinding van motorcompartiment naar het dashboard. Daarnaast wil ik de toerenteller aansluiten, electrische ramen en centrale vergrendeling. Liggen de kabels voor de cv en el. ramen voorbereid? (ik neem alles mee van de TGS hoor, maar deze vraag is puur voor de info!)

In ieder geval, iedereen alvast bedankt voor het delen van kennis en ervaring!

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Mastenhose wrote:Het was sowieso de bedoeling om de motor compleet met kabelboom over te zetten.
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om de verbinding van motorcompartiment naar het dashboard. Daarnaast wil ik de toerenteller aansluiten, electrische ramen en centrale vergrendeling. Liggen de kabels voor de cv en el. ramen voorbereid? (ik neem alles mee van de TGS hoor, maar deze vraag is puur voor de info!)

In ieder geval, iedereen alvast bedankt voor het delen van kennis en ervaring!

Gr. Marco


electrische ramen en CV zal je zelf bedrading voor aan moeten leggen,

qua toerenteller, die toerenteller van de TGS werkt als het goed is op disbobine, en aangezien jij een type 3 hebt is het in theorie plug and play!!!

Is dit niet het geval kan je het direct van je bobine aftappen, 1 draadje is daar voldoende voor
Last edited by grietje on ThuNov15, 2007 2:00:04 PM, edited 2 times in total.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

grietje wrote:
Mastenhose wrote:Het was sowieso de bedoeling om de motor compleet met kabelboom over te zetten.
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om de verbinding van motorcompartiment naar het dashboard. Daarnaast wil ik de toerenteller aansluiten, electrische ramen en centrale vergrendeling. Liggen de kabels voor de cv en el. ramen voorbereid? (ik neem alles mee van de TGS hoor, maar deze vraag is puur voor de info!)

In ieder geval, iedereen alvast bedankt voor het delen van kennis en ervaring!

Gr. Marco
Zelf draden trekken begin ik vooralsnog niet aan, ik heb immers de complete kabelboom van de TGS, ook van het interieur, in 't ergste geval zet ik dat ook allemaal over, en dan doe ik ook gelijk maar het dashboard mét klepje voor het kastje! 8)



electrische ramen en CV zal je zelf bedrading voor aan moeten leggen,

maar voor toerenteller als het goed is dus niet

Maar het blijft Citroën! Bij mij zouden de toerentel kabels er ook liggen, en zoals het lijkt liggen ze er ook maar werken deed ie niet! Daar moest ik toch echt nog draadje extra voor trekken
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

grietje wrote:maar voor toerenteller als het goed is dus niet
Mjah, maar jij had dan ook 'n kabelboom van 't ene type, 't dash van een ander en de tellerbak van wéér een ander, dus dan is het niet echt vreemd dat 't dan niet werkt.

M'goe, de kabelboom voor CV + elek. ramen is een volledig aparte kabelboom die achter het dash ligt.

Met een beetje geluk ligt 't draadje voor de toerenteller al wel in de kabelboom vanuit 't motorruim naar binnen tot aan de koppelstekker aan de linker zijkant van 't chassis. Dan hoef je alleen nog maar te checken of de draad van daar af verder loopt naar de tellerbak.
Maar ook dat zou je vrij eenvoudig op kunnen lossen door ook 't complete dashboard over te zetten (dus incl. dash kabelboom, maar da's logisch).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb het vice-versa gedaan.. van 1.0i (met hetzelfde Bosch injectiesysteem als jouw 1.4i) naar 1.1i (magnetti marelli) en dat ging prima!

Dat was dus het complete blok inclusief injectiesysteem, bijbehorende motorkabelboom en ecu. Past en werkt allemaal prima het in het 1.0i motorruim!

En dat van dat toerentellervoorbereid... meten = weten!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...of gewoon even mijn tellerbak aansluitgevens raadplegen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

MNM(tm) wrote:
grietje wrote: voor CV en electrische ramen zal je zelf draden moeten trekken, maar voor toerenteller als het goed is dus niet
Mjah, maar jij had dan ook 'n kabelboom van 't ene type, 't dash van een ander en de tellerbak van wéér een ander, dus dan is het niet echt vreemd dat 't dan niet werkt.
Geen uit hun verband gerukte zinnen quoten ;)

En ja, dat was wel vreemd, het hoorde dus te werken, maar het bleek dat de kabelboom was gebroken en flink verrot.

Dus ook dat was plug and pray ware het niet dat mijn kabelboom gaar is
Last edited by grietje on ThuNov15, 2007 2:02:40 PM, edited 3 times in total.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Sorry hoor, maar degene die hier nu verkeert zit te quoten ben je zelf.
Ik heb ik mijn stukje quote van jou niet voor niets 't gedeelte over de CV-kabelboom weggelaten.
Mijn reaktie over jouw getob om je toerenteller aan de gang te krijgen was naar mijn idee gewoon vooral te wijten aan 't feit dat je drie verschillende typen kabelbomen aan mekaar zat te knopen.

En dat je voor toerenteller nooit een draadje hoeft te trekken, spreek ik volmondig tegen! Als je een (type 2) dash hebt van het type Spot, dan loopt er 100% zeker GEEN draadje van de connector aan de zijkant (onderin bij 't linker portier) naar de tellerbak. 't Bewijs ligt hier in de keuken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ik zou inderdaad alles overzetten dan. Als je die TGS toch compleet heb, en jullie slopen hem zelf, kan je zien hoe alles zit

Controleer wel de kabelboom op beschadigingen, dat voorkomt gek*t later ;)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

grietje wrote:Ik zou inderdaad alles overzetten dan. Als je die TGS toch compleet heb, en jullie slopen hem zelf, kan je zien hoe alles zit

Controleer wel de kabelboom op beschadigingen, dat voorkomt gek*t later ;)
Slopen gaat in eigen beheer, dus dat is geen probleem. Dan toch maar het complete dashboard ook wisselen enzo...
Voorwielophanging en achterwielophanging worden ook gewisseld, met andere woorden, auto gaat compleet uit elkaar...
Maarja, hebben we wat te doen :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

...dan heb je zeker wat te doen, ja.
Maar 't is toch wel zooooooooooooooooo ontzettend leuk om lekker te klussen. :D
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:...dan heb je zeker wat te doen, ja.
Maar 't is toch wel zooooooooooooooooo ontzettend leuk om lekker te klussen. :D
Het klussen is absoluut leuk! Maar...De AX is wel m'n daily drive, dus om die nu ff een week stil te zetten voor de motorwissel en interieurwissel...Dan moet ik ook gelijk maar een week vrij nemen :D

Of m'n vriendin naar d'r werk laten fietsen en de Xsara als daily drive te gebruiken... :twisted:

Begin me wel steeds meer te realiseren dat ik beter de kabelboom volledig van de TGS kan overzetten naar de First...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dashboard swap is te doen in 1½ uur. 8)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

MNM(tm) wrote:Dashboard swap is te doen in 1½ uur. 8)
Incl. kabelboom? Mag jij 't komen doen ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Kabelboom is 't probleem niet.
Kachelhuis verwisselen zonder de radiator los te maken van 't koelvloeistofsysteem, dát is het lastigste. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Kachelhuis kan wel blijven zitten :)
Kabelboom is op zich niet moeilijk, maar veel uitzoeken! Gelukkig zo goed als alles gelabeld, toen ik 't loshaalde uit de TGS, dus op zich moet ik er wel gaan komen!

Overigens, koelwater is toch allemaal afgetapt :D

Gr. Marco
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply