Engine swap
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- profiel verwijderd
Engine swap
Hoi,
Ik heb een AX 1.1i met een computer van Magneti Marelli. Nu heb ik een sloop TGS gekocht en die is voorzien van een computer van Bosch.
Nu wil ik de 1.1i wisselen voor de 1.4i uit de TGS. Kan iemand me vertellen in hoeverre ik de kabelboom van de 1.4i mee moet nemen bij de motorwissel? Waar moet ik op letten etc?
Daarnaast is de 1.4i voorzien van een toerenteller, die wil ik uiteraard meenemen. Is dit gewoon een kwestie van een stukje kabelboom meenemen? Ik heb de complete kabelboom van de TGS, maar kan ik niet een deel van de kabelboom van de 1.1i gewoon laten zitten? Doorstekkeren vanaf een bepaald punt? Of zijn alle stekkers anders?
Al met al een hoop vragen! Indien je andere tips hebt, graag ook even laten weten!
Gr. Marco
Ik heb een AX 1.1i met een computer van Magneti Marelli. Nu heb ik een sloop TGS gekocht en die is voorzien van een computer van Bosch.
Nu wil ik de 1.1i wisselen voor de 1.4i uit de TGS. Kan iemand me vertellen in hoeverre ik de kabelboom van de 1.4i mee moet nemen bij de motorwissel? Waar moet ik op letten etc?
Daarnaast is de 1.4i voorzien van een toerenteller, die wil ik uiteraard meenemen. Is dit gewoon een kwestie van een stukje kabelboom meenemen? Ik heb de complete kabelboom van de TGS, maar kan ik niet een deel van de kabelboom van de 1.1i gewoon laten zitten? Doorstekkeren vanaf een bepaald punt? Of zijn alle stekkers anders?
Al met al een hoop vragen! Indien je andere tips hebt, graag ook even laten weten!
Gr. Marco
Qua kabelboom kan ik je niet garanderen, volgens mij kan je gewoon motorswap doen en ECU en injectie en ontsteking meenemen en dan komt het goed.
Dat laten zitten is niet handig, 1.1 injectie op 1.4 blok schiet niet op
qua toerenteller, die toerenteller van de TGS werkt als het goed is op disbobine, en aangezien jij een type 3 hebt is het in theorie plug and play!!!
Is dit niet het geval kan je het direct van je bobine aftappen, 1 draadje is daar voldoende voor
Dat laten zitten is niet handig, 1.1 injectie op 1.4 blok schiet niet op
qua toerenteller, die toerenteller van de TGS werkt als het goed is op disbobine, en aangezien jij een type 3 hebt is het in theorie plug and play!!!
Is dit niet het geval kan je het direct van je bobine aftappen, 1 draadje is daar voldoende voor

De kabelboom van een Magnetti Marelli systeem lijkt TOTAAL NIET op dat van een Bosch systeem.
Als je over wilt naar Bosch, zul je de volledige motor-kabelboom mee over moeten zetten.
Ik weet echter niet hoe de stekkerverbinding van de motorkabelboom naar die van binnen ('t dash) zit.
Als je over wilt naar Bosch, zul je de volledige motor-kabelboom mee over moeten zetten.
Ik weet echter niet hoe de stekkerverbinding van de motorkabelboom naar die van binnen ('t dash) zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:

volgens mij is de ronde stekker tussen motorkabelboom en dashboardboom hetzelfde. (zit bij de V.bak) als je het complete Bosch spul op de 1.4 laat zitten hoort het zo te passen.
Wel even opletten met de connectoren in de zekeringkast onder de motorkap, daar kunnen andere bruggen of zekeringen in zitten.
P.
Wel even opletten met de connectoren in de zekeringkast onder de motorkap, daar kunnen andere bruggen of zekeringen in zitten.
P.

C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
-
- profiel verwijderd
Het was sowieso de bedoeling om de motor compleet met kabelboom over te zetten.
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om de verbinding van motorcompartiment naar het dashboard. Daarnaast wil ik de toerenteller aansluiten, electrische ramen en centrale vergrendeling. Liggen de kabels voor de cv en el. ramen voorbereid? (ik neem alles mee van de TGS hoor, maar deze vraag is puur voor de info!)
In ieder geval, iedereen alvast bedankt voor het delen van kennis en ervaring!
Gr. Marco
Het gaat mij inderdaad voornamelijk om de verbinding van motorcompartiment naar het dashboard. Daarnaast wil ik de toerenteller aansluiten, electrische ramen en centrale vergrendeling. Liggen de kabels voor de cv en el. ramen voorbereid? (ik neem alles mee van de TGS hoor, maar deze vraag is puur voor de info!)
Gr. Marco
Mastenhose wrote:Het was sowieso de bedoeling om de motor compleet met kabelboom over te zetten.
Gr. Marco
electrische ramen en CV zal je zelf bedrading voor aan moeten leggen,
Last edited by grietje on ThuNov15, 2007 2:00:04 PM, edited 2 times in total.
-
- profiel verwijderd
grietje wrote:Zelf draden trekken begin ik vooralsnog niet aan, ik heb immers de complete kabelboom van de TGS, ook van het interieur, in 't ergste geval zet ik dat ook allemaal over, en dan doe ik ook gelijk maar het dashboard mét klepje voor het kastje!Mastenhose wrote:Het was sowieso de bedoeling om de motor compleet met kabelboom over te zetten.
Gr. Marco![]()
electrische ramen en CV zal je zelf bedrading voor aan moeten leggen,
maar voor toerenteller als het goed is dus niet
Maar het blijft Citroën! Bij mij zouden de toerentel kabels er ook liggen, en zoals het lijkt liggen ze er ook maar werken deed ie niet! Daar moest ik toch echt nog draadje extra voor trekken
Mjah, maar jij had dan ook 'n kabelboom van 't ene type, 't dash van een ander en de tellerbak van wéér een ander, dus dan is het niet echt vreemd dat 't dan niet werkt.grietje wrote:maar voor toerenteller als het goed is dus niet
M'goe, de kabelboom voor CV + elek. ramen is een volledig aparte kabelboom die achter het dash ligt.
Met een beetje geluk ligt 't draadje voor de toerenteller al wel in de kabelboom vanuit 't motorruim naar binnen tot aan de koppelstekker aan de linker zijkant van 't chassis. Dan hoef je alleen nog maar te checken of de draad van daar af verder loopt naar de tellerbak.
Maar ook dat zou je vrij eenvoudig op kunnen lossen door ook 't complete dashboard over te zetten (dus incl. dash kabelboom, maar da's logisch).
Recently done:

Recently done:

Ik heb het vice-versa gedaan.. van 1.0i (met hetzelfde Bosch injectiesysteem als jouw 1.4i) naar 1.1i (magnetti marelli) en dat ging prima!
Dat was dus het complete blok inclusief injectiesysteem, bijbehorende motorkabelboom en ecu. Past en werkt allemaal prima het in het 1.0i motorruim!
En dat van dat toerentellervoorbereid... meten = weten!
Dat was dus het complete blok inclusief injectiesysteem, bijbehorende motorkabelboom en ecu. Past en werkt allemaal prima het in het 1.0i motorruim!
En dat van dat toerentellervoorbereid... meten = weten!
...of gewoon even mijn tellerbak aansluitgevens raadplegen. 

Recently done:

Recently done:

Geen uit hun verband gerukte zinnen quotenMNM(tm) wrote:Mjah, maar jij had dan ook 'n kabelboom van 't ene type, 't dash van een ander en de tellerbak van wéér een ander, dus dan is het niet echt vreemd dat 't dan niet werkt.grietje wrote: voor CV en electrische ramen zal je zelf draden moeten trekken, maar voor toerenteller als het goed is dus niet

En ja, dat was wel vreemd, het hoorde dus te werken, maar het bleek dat de kabelboom was gebroken en flink verrot.
Dus ook dat was plug and pray ware het niet dat mijn kabelboom gaar is
Last edited by grietje on ThuNov15, 2007 2:02:40 PM, edited 3 times in total.
Sorry hoor, maar degene die hier nu verkeert zit te quoten ben je zelf.
Ik heb ik mijn stukje quote van jou niet voor niets 't gedeelte over de CV-kabelboom weggelaten.
Mijn reaktie over jouw getob om je toerenteller aan de gang te krijgen was naar mijn idee gewoon vooral te wijten aan 't feit dat je drie verschillende typen kabelbomen aan mekaar zat te knopen.
En dat je voor toerenteller nooit een draadje hoeft te trekken, spreek ik volmondig tegen! Als je een (type 2) dash hebt van het type Spot, dan loopt er 100% zeker GEEN draadje van de connector aan de zijkant (onderin bij 't linker portier) naar de tellerbak. 't Bewijs ligt hier in de keuken.
Ik heb ik mijn stukje quote van jou niet voor niets 't gedeelte over de CV-kabelboom weggelaten.
Mijn reaktie over jouw getob om je toerenteller aan de gang te krijgen was naar mijn idee gewoon vooral te wijten aan 't feit dat je drie verschillende typen kabelbomen aan mekaar zat te knopen.
En dat je voor toerenteller nooit een draadje hoeft te trekken, spreek ik volmondig tegen! Als je een (type 2) dash hebt van het type Spot, dan loopt er 100% zeker GEEN draadje van de connector aan de zijkant (onderin bij 't linker portier) naar de tellerbak. 't Bewijs ligt hier in de keuken.
Recently done:

Recently done:

-
- profiel verwijderd
Slopen gaat in eigen beheer, dus dat is geen probleem. Dan toch maar het complete dashboard ook wisselen enzo...grietje wrote:Ik zou inderdaad alles overzetten dan. Als je die TGS toch compleet heb, en jullie slopen hem zelf, kan je zien hoe alles zit
Controleer wel de kabelboom op beschadigingen, dat voorkomt gek*t later
Voorwielophanging en achterwielophanging worden ook gewisseld, met andere woorden, auto gaat compleet uit elkaar...
Maarja, hebben we wat te doen

-
- profiel verwijderd
Het klussen is absoluut leuk! Maar...De AX is wel m'n daily drive, dus om die nu ff een week stil te zetten voor de motorwissel en interieurwissel...Dan moet ik ook gelijk maar een week vrij nemenMNM(tm) wrote:...dan heb je zeker wat te doen, ja.
Maar 't is toch wel zooooooooooooooooo ontzettend leuk om lekker te klussen.

Of m'n vriendin naar d'r werk laten fietsen en de Xsara als daily drive te gebruiken...

Begin me wel steeds meer te realiseren dat ik beter de kabelboom volledig van de TGS kan overzetten naar de First...
-
- profiel verwijderd
Kabelboom is 't probleem niet.
Kachelhuis verwisselen zonder de radiator los te maken van 't koelvloeistofsysteem, dát is het lastigste.
Kachelhuis verwisselen zonder de radiator los te maken van 't koelvloeistofsysteem, dát is het lastigste.

Recently done:

Recently done:

-
- profiel verwijderd