Distributieriem ..... bij welke KM stand ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Locked
Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Distributieriem ..... bij welke KM stand ?

Post by Rock's »

Tis geloof ik 5 jaar en ???????? km....

Was dit nou 60.000 of meer ?

Gaat in dit geval om een 1400 (306 uit 98) .... ik kan het nergens vinden... :?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

volgens mij een ton.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Van wat ik gehoord heb, moet de eerste distri na 60.000km vervangen worden en daarna (pas) na 120.000km.
Persoonlijk zou ik echter al bij 80.000km vervangen.
Je kunt er ten slotte maar beter op tijd bij zijn dan te laat. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja die eerste zo snel is ivm een slappe snaar fabrieksaf.

Ik heb de mijne bij 150 vervangen omdat ik niet wist wanneer de vorige eigenaar dat gedaan had.. Dus voor de zekerheid.
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

PSA recommends that the timing belt renewal interval is halved to 36 000 miles (60 000 km) on vihicles which are subjected to intensive use, ie. mainly short journeys or a lot of stop-start driving. The actual belt renewal interval is therefore very much up to individual owner. That being said, it is higly recommended to err on the side of safety, and renew the belt at this earlier interval, bearing in mind the drastic consequences resulting from belt failure.
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

In dat geval....

hou het op 100 à 120.000 maar wees er dan wel zeker van dat ook alle spanrollen worden vervangen!
En als je dan toch bezig bent... de keerringen...
Komt iets te vaak voor (zeker bij dealers) dat alleen de riem vervangen wordt en de rollen nog een rondje meemogen...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Vraagbaak is er duidelijk over: vervang de distributieriem om de 60.000 km :idea:
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

maar dat is toch alleen de eerste? omdat ie fabrieksaf met een dunnere word geleverd. De gene die je er daarna zelf op legt moet heel wat sterker zijn...
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Oef, dat zou kunnen :oops:
Ik houd maar gewoon de vraagbaak aan maar is misschien overdreven.
Geldt de regel trouwens voor alle motoren, dus ook diesels?
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

durf ik niet te roepen. Maar in principe zou je met de aanschaf van de riem wel ff navraag kunnen doen bij de verkoper.. Die zou dat wel moeten weten. Of bel anders Citroën garage eens..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

De autodata-cd geeft het volgende aan voor de Peugeot 306 met 1.4 motor:

Motortypen KDX en KDZ:
Bij bouwjaren van vóór 1993 elke 70000 km.
Bij bouwjaren vanaf 1993 elke 120000 km.

Wel typisch trouwens dat de vervangingsintervallen voor de AX 1.4 met een KDX, KDY of KDZ motor anders zijn:

Bij bouwjaren van vóór 1992 elke 80000 km (bij zware bedrijfsomstandigheden elke 60000).
Bij bouwjaren vanaf 1993 elke 120000 km (bij zware bedrijfsomstandigheden elke 90000 km)

Hou voor de veiligheid de intervals aan zoals bij zware omstandigheden. Is namelijk nogal een vaag begrip.... wat zijn nou zware bedrijfsomstandigheden?

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

het ligt aan de d-riem die is gebruikt, de ene kan meer hebben dan de andere.
Als je een ton aanhoudt zit je aardig goed.
Elke km eerder is natuurlijk nooit verkeerd.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

haha mooie discussie hea..

heb een 1.4 uit 93 :) .. en dan. Tis volgens mij een KDY blok.. maar ik hou idd denk ik een ton aan ofzo
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

megator
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 216
Joined: ThuMar30, 2006 10:56:07 PM
Location: Zoetermeer

Post by megator »

Nou voor de lutele bedrag van zon 60 a 80E voor material zou ik het gewoon doen. heb ik bij mijn GTI gedaan bij 173xxxkm. En ik voel me nu veel relaxter.

maar warom komt van de fabriek met een slapere riem?

Kosten?, of zodat je de serviece beurt bij hun doet of wat?
Image

ax_b
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 137
Joined: FriOct20, 2006 3:09:03 PM

Post by ax_b »

Vanaf de fabriek zit er geen slappe riem op, echter het blok moet ff inlopen en daardoor wordt de riem zwaarder belast. Daarbij wordt er met nieuwe auto's vaak meer rondgetrapt en zijn de riemen gewoon eerder aan vervanging toe.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

jongens waar gaat dit over.. :roll:

we hebben het hier over een mega risico en een minimale hoeveelheid werk/geld!

ik heb 2x een kapot gelopen d-riem gezien, 1tje toen ik mn eerste GTcarb kocht (bij vorige eigenaar) alle kleppen krom.. 2e x had ik geluk door vrijloopzuigers (kleppen konden zuigers niet raken) maar je wilt het ECHT niet hebben hoor!

gewoon vervangen bij 60dz km,
ik ben ervan overtuigt dat de riem langer meekan, die is ook helemala niet relevant.. het gaat meer om de spanrol die flink op zn lazer krijgt, vooral bij hard optrekken maar nog meer bij lang stilstaan (droogstaan van de kogellagertjes)


lijkt mij einde discussie :)
Image

Locked