dynamo testen??
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Moeder Overste
dynamo testen??
Kan ik een dynamo testen als ie uitgebouwd is en als dat kan hoe doe ik dat dan????
Een dynamo is niets anders dan een motor die in omgekeerde volgorde werkt. Als je een motor draait, genereert die een spanning, en is daarmee dus een dynamo.
Je dynamo draait niet op je accu, omdat er een diodebrug tussen dynamo en accu zit. Als je die bypasst, dus direct spanning op je koolborstels zet, moettie gaan draaien.
Je dynamo draait niet op je accu, omdat er een diodebrug tussen dynamo en accu zit. Als je die bypasst, dus direct spanning op je koolborstels zet, moettie gaan draaien.
@ Browny: nee, dat weet je pas als je gaat meten of er een goede en constante spanning van de dynamo afkomt, en het amperage een beetje klopt.
Cin moet ff een retourtje testbank doen, of gewoon een andere dynamo proberen.
@ dvdoornik: volgens mij hebben we wisselstroomdynamo's in de AX, en gaat de proef alleen goed op gelijkstroomdynamo's, of zit ik nu mis? Op een wisselstroomdynamo is de spanning op de collectoren van de rotor bedoeld voor het genereren van het magnetische veld, dat vervolgens samen met de draaiing (vanaf V-snaar of multiriem) zorgt voor opwekken van wisselspanning in de wikkelingen van de stator). Dan gaat de wisselstroomdynamo niet uit zichzelf draaien als je alleen het magnetische veld bekrachtigt?
@ dvdoornik: volgens mij hebben we wisselstroomdynamo's in de AX, en gaat de proef alleen goed op gelijkstroomdynamo's, of zit ik nu mis? Op een wisselstroomdynamo is de spanning op de collectoren van de rotor bedoeld voor het genereren van het magnetische veld, dat vervolgens samen met de draaiing (vanaf V-snaar of multiriem) zorgt voor opwekken van wisselspanning in de wikkelingen van de stator). Dan gaat de wisselstroomdynamo niet uit zichzelf draaien als je alleen het magnetische veld bekrachtigt?
Uhm... hier haak ik dus af... zo ver reikt mijn elektrotechnische kennis helaas niet. Maar wat ik er wel van begrijp, is dat je je dynamo dus niet zelf kunt testen, ongeacht of hij gaat draaien als je stroom op de koolborstels zet of niet. Je weet dan namelijk nog steeds niet of je diodebrug nog in orde is. Ik denk dat ik in jouw geval de kapotte dynamo mee zou nemen naar een "dynamorevisiebedrijf" (ze zullen vast wel meer reviseren dan alleen dynamo's, maar je weet in ieder geval wat ik bedoel). Zij kunnen hem doormeten en eventueel gelijk voor je repareren.menno wrote:@ Browny: nee, dat weet je pas als je gaat meten of er een goede en constante spanning van de dynamo afkomt, en het amperage een beetje klopt.
Grtz,
Ricardo
Correct, foutje van mijn kant, excuses.menno wrote:@ dvdoornik: volgens mij hebben we wisselstroomdynamo's in de AX, en gaat de proef alleen goed op gelijkstroomdynamo's, of zit ik nu mis? Op een wisselstroomdynamo is de spanning op de collectoren van de rotor bedoeld voor het genereren van het magnetische veld, dat vervolgens samen met de draaiing (vanaf V-snaar of multiriem) zorgt voor opwekken van wisselspanning in de wikkelingen van de stator). Dan gaat de wisselstroomdynamo niet uit zichzelf draaien als je alleen het magnetische veld bekrachtigt?