Je ziet daar vier dikke draden lopen: 2 gele, 'n rode en 'n blauwe.
Die trek je uit de dashboardkast. Je komt dan 2 stekkers tegen.
Die trek je los.
Aan de achterkant van 't contactslot zit een schroef; die draai je eruit.
Bovenop 't contactslot zit een pin die vanuit 't contactslot omhoog steekt in een gaatje in de stalen bus waar 't contactslot in zit.
Als je de sleutel nog wel in 't slot kunt krijgen en om kunt draaien: sleutel omdraaien tot eerste streepje waar GEEN letter bij staat (halverwege OFF en A). Pinnetje naar beneden duwen en contactslot uit de stalen bus trekken.
(Maak anders ook ff een foto van bovenaf, dan kan ik e.e.a. aanwijzen. )
Last edited by MNM(tm) on SatNov03, 2007 5:10:10 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
(Heb dat een paar Nieuwegein meetingen geleden persoonlijk gedaan bij de AX Service van Raas.
En die heb ik vervolgens, wegens ontbreken van vervangend contactslot, óók nog eens hot-wired! )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Als je de schroef aan de achterkant er al uit hebt gedraaid, dan zou je 't slot sowieso een heel klein beetje moeten kunnen draaien. Lukt dit niet, dan zit de boel mogelijk ook nog eens op stuurslot. Kan op zich geen kwaad, maar je moet dan wel ff je stuur zodanig draaien en vast houden dat de slotcylinder gewoon vrij kan draaien.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Zoals ik al zei: op zich geen probleem.
Alleen als je stuur tegen de slotpen duwt, zit er ook geen beweging in 't slot.
(Zelfde verhaal als dat je probeert je sleutel om te draaien als 't stuur in 't stuurslot staat: als je stuur tegen de slotpen zit, kun je je sleutel ook niet omdraaien. Ook dan moet je ff je stuur draaien zodat de slotpen vrij komt en je de sleutel kunt omdraaien. De slotpen steekt aan het uiteinde van de contactslot cylinder naar buiten. Die wordt naar binnen getrokken als je de sleutel omdraait. Dat naar binnen trekken lukt dus niet als 't stuur er tegenaan duwt.)
Kortom: draai je stuur een stukje, zodat de slotpen (en daarmee de slotcylinder) vrij komen. Dan kun je -als het goed is- het slot er zo uit trekken.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik ga zometeen (als de accu's weer opgeladen zijn) ff foto's maken van een los contactslot. Dan heb je een indruk van hoe dat er nou uit ziet en hoe dat met dat stuurslot zit.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Als je de thema-meeting op 25 november bedoelt: 't is inderdaad wel de bedoeling dat ik daar ook bij ben.
(weet alleen weer / nog steeds niet met welke van de twee ik kom.)
Update: hieronder foto's van 'n (type 2) contactslot:
Contactslot in rust, stuurslot actief
Contactslot actief, stuurslot ontgrendeld
Close-up van stuurslot pen
(Grrrrrrrrr... m'n sub-domein is weer eens niet bereikbaar... )
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Of iedereen 't kan, weet ik niet, maar als je gewoon kleur-bij-kleur houdt, kan 't niet mis gaan.
En je moet n'tuurlijk wel weer een slot hebben met even veel stekkers als je oude slot.
Een slot met twee stekkers vind je in een type 1 AX en een slot met drie stekkers vind je in een type 2 en 3 AX.
Moet lukken, zou ik zeggen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
ik heb de electronica nog in de auto laten hangen, dus dat stuk met die kabels enzo...
was dat niet de bedoeling dan? ik had één schroefje van het slot afgedraait en toen kon ik het zo uit elkaar halen dat ik de pluggen kon laten hangen...
kan ik dat niet bij het 'nieuwe' slot gewoon weer zo in elkaar zetten dat het weer op elkaar afstemt en dan is het goed toch ?
Zou ik niet doen. Ook die schakelcontacten in 't slot zijn aan slijtage onderhevig. Een nieuwer slot verkleint de kans dat je daar uiteindelijk ook gezeik mee krijgt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
kan toch gewoon het andere slot daarop bouwen ofniet dan? hoe moet ik dat anders met het nieuwe slot doen? helemaal nieuwe kabels erin bouwen of is dat gewoon een kwestie van stekker erin?
Aan het andere uiteinde van die kabels die aan dat blokje zitten, zitten ook stekkers.
Had ik in m'n eerste post namelijk al gezegd: ff die dikke draden uit je dash trekken en je kunt er zo bij.
't kan namelijk best zijn dat 't "nieuwe" slot een andere koppeling met 't schakelaar-gedeelte heeft (ander merk, andere opbouw).
De stekkers hebben een standaard verbindings-indeling.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ach, beginnen met zelf klussen aan je AX is vooral een kwestie van heel rustig aan doen, goed kijken en veel geduld.
En n'tuurlijk ook gewoon durven vragen als je ergens niet uitkomt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!