Contactslot inbouwen, HOE VERDER?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Contactslot inbouwen, HOE VERDER?
Hallo,,
Mijn vraag is natuurlijk nu: Hoe verder??
Zo staat het er nu voor:
Weet iemand hoe je ik nu verder moet? en straks met een nieuw contact inbouwen hoe gaat dat verder in zijn werk dan?
Alvast bedankt!, ik weet het echt niet
Mijn vraag is natuurlijk nu: Hoe verder??
Zo staat het er nu voor:
Weet iemand hoe je ik nu verder moet? en straks met een nieuw contact inbouwen hoe gaat dat verder in zijn werk dan?
Alvast bedankt!, ik weet het echt niet
CitrAX injection 1.1 1990
Je ziet daar vier dikke draden lopen: 2 gele, 'n rode en 'n blauwe.
Die trek je uit de dashboardkast. Je komt dan 2 stekkers tegen.
Die trek je los.
Aan de achterkant van 't contactslot zit een schroef; die draai je eruit.
Bovenop 't contactslot zit een pin die vanuit 't contactslot omhoog steekt in een gaatje in de stalen bus waar 't contactslot in zit.
Als je de sleutel nog wel in 't slot kunt krijgen en om kunt draaien: sleutel omdraaien tot eerste streepje waar GEEN letter bij staat (halverwege OFF en A). Pinnetje naar beneden duwen en contactslot uit de stalen bus trekken.
(Maak anders ook ff een foto van bovenaf, dan kan ik e.e.a. aanwijzen. )
Die trek je uit de dashboardkast. Je komt dan 2 stekkers tegen.
Die trek je los.
Aan de achterkant van 't contactslot zit een schroef; die draai je eruit.
Bovenop 't contactslot zit een pin die vanuit 't contactslot omhoog steekt in een gaatje in de stalen bus waar 't contactslot in zit.
Als je de sleutel nog wel in 't slot kunt krijgen en om kunt draaien: sleutel omdraaien tot eerste streepje waar GEEN letter bij staat (halverwege OFF en A). Pinnetje naar beneden duwen en contactslot uit de stalen bus trekken.
(Maak anders ook ff een foto van bovenaf, dan kan ik e.e.a. aanwijzen. )
Last edited by MNM(tm) on SatNov03, 2007 5:10:10 PM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
Jah, dat weet ik zeker.
(Heb dat een paar Nieuwegein meetingen geleden persoonlijk gedaan bij de AX Service van Raas.
En die heb ik vervolgens, wegens ontbreken van vervangend contactslot, óók nog eens hot-wired! )
(Heb dat een paar Nieuwegein meetingen geleden persoonlijk gedaan bij de AX Service van Raas.
En die heb ik vervolgens, wegens ontbreken van vervangend contactslot, óók nog eens hot-wired! )
Recently done:
Recently done:
Als je de schroef aan de achterkant er al uit hebt gedraaid, dan zou je 't slot sowieso een heel klein beetje moeten kunnen draaien. Lukt dit niet, dan zit de boel mogelijk ook nog eens op stuurslot. Kan op zich geen kwaad, maar je moet dan wel ff je stuur zodanig draaien en vast houden dat de slotcylinder gewoon vrij kan draaien.
Recently done:
Recently done:
Jep hij zit inderdaad op zijn stuurslot, maar waar kan ik die losmaken ofzo?
Dat was zowiezo al het probleem dat daardoor mijn (*!&(#*sleutel er niet meer in ging...
hij zit niet muurvast, er zit al speeling op zowel pinnetje als het geheel, maar nu dus het stuurslot probleem....
weet jij ook toevallig hoe?
bedankt voor je hulp, dit is pas mijn 1e auto EN eerste klus eraan maar dit scheelt wel een hoop gevloek denkik...
alvast bedankt wederom!!!
Dat was zowiezo al het probleem dat daardoor mijn (*!&(#*sleutel er niet meer in ging...
hij zit niet muurvast, er zit al speeling op zowel pinnetje als het geheel, maar nu dus het stuurslot probleem....
weet jij ook toevallig hoe?
bedankt voor je hulp, dit is pas mijn 1e auto EN eerste klus eraan maar dit scheelt wel een hoop gevloek denkik...
alvast bedankt wederom!!!
Zoals ik al zei: op zich geen probleem.
Alleen als je stuur tegen de slotpen duwt, zit er ook geen beweging in 't slot.
(Zelfde verhaal als dat je probeert je sleutel om te draaien als 't stuur in 't stuurslot staat: als je stuur tegen de slotpen zit, kun je je sleutel ook niet omdraaien. Ook dan moet je ff je stuur draaien zodat de slotpen vrij komt en je de sleutel kunt omdraaien. De slotpen steekt aan het uiteinde van de contactslot cylinder naar buiten. Die wordt naar binnen getrokken als je de sleutel omdraait. Dat naar binnen trekken lukt dus niet als 't stuur er tegenaan duwt.)
Kortom: draai je stuur een stukje, zodat de slotpen (en daarmee de slotcylinder) vrij komen. Dan kun je -als het goed is- het slot er zo uit trekken.
Alleen als je stuur tegen de slotpen duwt, zit er ook geen beweging in 't slot.
(Zelfde verhaal als dat je probeert je sleutel om te draaien als 't stuur in 't stuurslot staat: als je stuur tegen de slotpen zit, kun je je sleutel ook niet omdraaien. Ook dan moet je ff je stuur draaien zodat de slotpen vrij komt en je de sleutel kunt omdraaien. De slotpen steekt aan het uiteinde van de contactslot cylinder naar buiten. Die wordt naar binnen getrokken als je de sleutel omdraait. Dat naar binnen trekken lukt dus niet als 't stuur er tegenaan duwt.)
Kortom: draai je stuur een stukje, zodat de slotpen (en daarmee de slotcylinder) vrij komen. Dan kun je -als het goed is- het slot er zo uit trekken.
Recently done:
Recently done:
Ik ga zometeen (als de accu's weer opgeladen zijn) ff foto's maken van een los contactslot. Dan heb je een indruk van hoe dat er nou uit ziet en hoe dat met dat stuurslot zit.
Recently done:
Recently done:
Als je de thema-meeting op 25 november bedoelt: 't is inderdaad wel de bedoeling dat ik daar ook bij ben.
(weet alleen weer / nog steeds niet met welke van de twee ik kom.)
Update: hieronder foto's van 'n (type 2) contactslot:
Contactslot in rust, stuurslot actief
Contactslot actief, stuurslot ontgrendeld
Close-up van stuurslot pen
(Grrrrrrrrr... m'n sub-domein is weer eens niet bereikbaar... )
(weet alleen weer / nog steeds niet met welke van de twee ik kom.)
Update: hieronder foto's van 'n (type 2) contactslot:
Contactslot in rust, stuurslot actief
Contactslot actief, stuurslot ontgrendeld
Close-up van stuurslot pen
(Grrrrrrrrr... m'n sub-domein is weer eens niet bereikbaar... )
Recently done:
Recently done:
De foto's hebben veel geholpen, nogmaals bedankt!!
ik heb het slot er nu uit gekregen maar moet nog wel een ander contactslot hebben maar die ga ik morgen ff zoeken op een sloop.
moet ik bij het aansluiten van het geheeel nog ergens op letten, of kan dat gewoon iedereen ?
NOGMAALS THX!!!!! gr olaf
ik heb het slot er nu uit gekregen maar moet nog wel een ander contactslot hebben maar die ga ik morgen ff zoeken op een sloop.
moet ik bij het aansluiten van het geheeel nog ergens op letten, of kan dat gewoon iedereen ?
NOGMAALS THX!!!!! gr olaf
Of iedereen 't kan, weet ik niet, maar als je gewoon kleur-bij-kleur houdt, kan 't niet mis gaan.
En je moet n'tuurlijk wel weer een slot hebben met even veel stekkers als je oude slot.
Een slot met twee stekkers vind je in een type 1 AX en een slot met drie stekkers vind je in een type 2 en 3 AX.
Moet lukken, zou ik zeggen.
En je moet n'tuurlijk wel weer een slot hebben met even veel stekkers als je oude slot.
Een slot met twee stekkers vind je in een type 1 AX en een slot met drie stekkers vind je in een type 2 en 3 AX.
Moet lukken, zou ik zeggen.
Recently done:
Recently done:
nou het is zo,
ik heb de electronica nog in de auto laten hangen, dus dat stuk met die kabels enzo...
was dat niet de bedoeling dan? ik had één schroefje van het slot afgedraait en toen kon ik het zo uit elkaar halen dat ik de pluggen kon laten hangen...
kan ik dat niet bij het 'nieuwe' slot gewoon weer zo in elkaar zetten dat het weer op elkaar afstemt en dan is het goed toch ?
MVG Olaf
ik heb de electronica nog in de auto laten hangen, dus dat stuk met die kabels enzo...
was dat niet de bedoeling dan? ik had één schroefje van het slot afgedraait en toen kon ik het zo uit elkaar halen dat ik de pluggen kon laten hangen...
kan ik dat niet bij het 'nieuwe' slot gewoon weer zo in elkaar zetten dat het weer op elkaar afstemt en dan is het goed toch ?
MVG Olaf
Zou ik niet doen. Ook die schakelcontacten in 't slot zijn aan slijtage onderhevig. Een nieuwer slot verkleint de kans dat je daar uiteindelijk ook gezeik mee krijgt.
Recently done:
Recently done:
Aan het andere uiteinde van die kabels die aan dat blokje zitten, zitten ook stekkers.
Had ik in m'n eerste post namelijk al gezegd: ff die dikke draden uit je dash trekken en je kunt er zo bij.
't kan namelijk best zijn dat 't "nieuwe" slot een andere koppeling met 't schakelaar-gedeelte heeft (ander merk, andere opbouw).
De stekkers hebben een standaard verbindings-indeling.
Had ik in m'n eerste post namelijk al gezegd: ff die dikke draden uit je dash trekken en je kunt er zo bij.
't kan namelijk best zijn dat 't "nieuwe" slot een andere koppeling met 't schakelaar-gedeelte heeft (ander merk, andere opbouw).
De stekkers hebben een standaard verbindings-indeling.
Recently done:
Recently done:
Ach, beginnen met zelf klussen aan je AX is vooral een kwestie van heel rustig aan doen, goed kijken en veel geduld.
En n'tuurlijk ook gewoon durven vragen als je ergens niet uitkomt.
En n'tuurlijk ook gewoon durven vragen als je ergens niet uitkomt.
Recently done:
Recently done: